Omdat hier altijd zo smakelijk over effecten wordt gesproken ben ik toch zo stilaan eens wat effecten gaan testen. Waar ik vooral tegenaan loop is hoe verschillend bijvoorbeeld mijn ODB-3 Bass Overdrive en CS-3 Compressor Sustainer reageren op mijn verschillende bassen. Heb ik met mijn Stingray net een lekkere sound, pak ik mijn Blazer lijkt het helemaal nergens meer op en moet ik alles weer omgooien op zoek naar een goed geluid. Wellicht heel normaal, verschillende bassen hebben immers verschillende output, maar wel storend. Ik wissel tijdens een set niet van bas zolang er geen snaar knapt, maar heb tot nu toe bij soundchecks ook niet echt de tijd en stilte gehad om aan pedalen te gaan zitten klooien. Ook in de oefenruimte staat er altijd wel een gitarist doorheen te jengelen. Ik merk dat ik daardoor toch al snel geneigd ben de boel weer aan de kant te leggen.
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe jullie daar mee omgaan als je meerdere bassen gebruikt. Helemaal geen last van, zoeken jullie op het oor toch ter plekke steeds opnieuw naar HET geluid of heb je een lijstje in je koffer met de instellingen die het beste bij de diverse bassen past, etc.
...of moet ik gewoon Overdrives en Compressors vermijden?
Combinatie bas/pedalen
Combinatie bas/pedalen
Ondanks zijn onbekendheid toch zo gewoon gebleven.
- koentje_bassist
- Berichten: 1684
- Lid geworden op: 05 okt 2006, 21:48
Het is altijd anders. Zit je thuis of op een optreden, exact dezelfde instellingen zullen niet leiden tot hetzelfde resultaat. Maar wel bij benadering. Ik zoek het meestal uit tijdens de soundcheck hoe mijn effecten (eigenlijk alleen het volume van elk effect) doorkomen in de band-setting.
Little Mark II - Traveler 102 - een hoop effecten - EBMM Stingray 4+5
Er zijn voor mij 2 voordelen van een multi effect.Thunder schreef: Ben eigenlijk wel benieuwd hoe jullie daar mee omgaan als je meerdere bassen gebruikt. Helemaal geen last van, zoeken jullie op het oor toch ter plekke steeds opnieuw naar HET geluid of heb je een lijstje in je koffer met de instellingen die het beste bij de diverse bassen past, etc.
1) geheugens waarin je allerlei dingen anders kan instellen. (Per bas andere geheugen plekken bijvoorbeeld, maar ook verschillende instellingen van dezelfde chorus).
2) effecten in de maat van de muziek (met name leuk bij delay, maar ook wel bij andere tijdsgebaseerde effecten (flanger, chorus,.....))
Ja die ervaring heb ik ook maar in mindere mate. Wat me wel opvalt is dat je een compressor sustainer gebruikt. En hiermee maak je een heel verschil in bassen. Dwz dat cs3 erg bas speciafiek is qua instellingen natuurlijk. Ik ooit ook zo 1 gehad en was er helemaal niet tevreden over. Het knijpt vaakt je signaal wat goed te merken is in hoge tonen, en daarmee beinvloed je dus ook de reactie van de rest van de effecten. En helemaal als je van bass wisseld. Ik zou het eens zonder die compressor proberen, dan hoor je je bass zoals die is (ademd) met alle boven en ondertonen. De rest van je effecten zal dan ook consistenter klinken als je van bass wisseld vermoed ik....... (das mijn ervaring hoor, je kunt het eens proberen)
De CS3 heeft een basmod. Daarmee is ie al iets beter als de gewone versie. Ik probeer altijd te vermijden dat het knijpgeluid echt hoorbaar wordt, en hem slechts te gebruiken om mijn speldynamiek wat te egaliseren. Zowel de CS3 als de ODB3 zijn naar mijn mening pedalen die je met beleid moet gebruiken. Net een klein randje om die 'sweetspot' te vinden die in extremere instellingen helemaal verloren gaat. En daar gaat het dus fout omdat die sweetspot is verdwenen bij de andere bas. Ik merk dat het dan niet slechts een kwestie is van opvangen met de levelknop.
Ondanks zijn onbekendheid toch zo gewoon gebleven.
Meestal waar. Maar mijn GT10B heeft nou net een send/return, waarbij je per geheugenplaats kan kiezen of je die full range aanstuurt, of alleen het hoog (en laag rechstreeks). Dus zelfs je andere effecten zijn beter regelbaar met deze multi erbij.Thunder schreef:Maar dan moet wel alles van het multieffect naar je smaak zijn.
Je zou kunnen overwegen om aan het begin van de keten een EQ pedaaltje te zetten misschien? Kan je een evt verschil in de hoeveelheid laag/volumeverschil iets beter opheffen (aan voor bas1, uit voor bas2 bijv).
Fender Jaguar, Sandberg California JJ5, G&L Tribute L2500
Ashdown ABM600, ABM4x10, ABM1x15
Bandjes
stekkerdozen en nog eens stekkerdozen
Ashdown ABM600, ABM4x10, ABM1x15
Bandjes
stekkerdozen en nog eens stekkerdozen
GLX bass overdrive = dezelfde als boss ( maar pak goedkoper)
Ibanez gsr 200: lichte overdrive, doet alles , weinig speciaals, maar voldoende, geen feedback
Jazz bas: beetje feedback, vettere agressievere sound dan ibi, geen ruis. Perfect
Tele bass: complete ramp, fiiiiiiiiiiiiiiiiiiieeeeeeeeeeeeeeeepppppppp, niet gemaakt voor tele's?, andere output, ligt dat aan dat single coil element???
Ibanez gsr 200: lichte overdrive, doet alles , weinig speciaals, maar voldoende, geen feedback
Jazz bas: beetje feedback, vettere agressievere sound dan ibi, geen ruis. Perfect
Tele bass: complete ramp, fiiiiiiiiiiiiiiiiiiieeeeeeeeeeeeeeeepppppppp, niet gemaakt voor tele's?, andere output, ligt dat aan dat single coil element???