Welke pedaal is noodzakelijk!?

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Gebruikersavatar
gothax
Berichten: 4088
Lid geworden op: 07 jun 2005, 13:51

Bericht door gothax »

mm Equalizer pedal + Compressor?
nja, kspeel niet echt vaak metal ofzo (wel nu-metal) maja dan is het toch altijd clean :P

Ik vind het altijd een btje achterlijk (sorry hoor) als je van die jochies hebben die net spelen en nog niet eens de toonladder (maj/min) blind/snel kunnen spelen dan meteen een distortion/overdrive over gooien, want dan moet het "stoerder" klinken, maar hetgeen dattie speelt blijft nog even simpel als altijd.. :)
UP-B
Berichten: 1448
Lid geworden op: 11 okt 2004, 18:52

Bericht door UP-B »

gothax schreef:mm Equalizer pedal + Compressor?
nja, kspeel niet echt vaak metal ofzo (wel nu-metal) maja dan is het toch altijd clean :P

Ik vind het altijd een btje achterlijk (sorry hoor) als je van die jochies hebben die net spelen en nog niet eens de toonladder (maj/min) blind/snel kunnen spelen dan meteen een distortion/overdrive over gooien, want dan moet het "stoerder" klinken, maar hetgeen dattie speelt blijft nog even simpel als altijd.. :)
waarom moet je die toonladders kennen??
ikzelf ken amper iets van noten en toonladders en toch kan ik enkele leuke riffs spelen...

het zit em gewoon in hoe je muziek voelt en beluisterd...
en wil je daar ergens een distortion of een drive over gooien, ok dan!! it's all about sound :)

maar ik vind het nogal "kort door de bocht" (zoals dat hier vaak gezegt word) dat je je toonladders moet kennen vooralleer je een goede bassist zijt en dan pas drive en distro mag gebruiken :shock:


Bert
https://www.stereoworx.com - Live & Studio Productions
Gebruikersavatar
gothax
Berichten: 4088
Lid geworden op: 07 jun 2005, 13:51

Bericht door gothax »

UP-B schreef:
gothax schreef:mm Equalizer pedal + Compressor?
nja, kspeel niet echt vaak metal ofzo (wel nu-metal) maja dan is het toch altijd clean :P

Ik vind het altijd een btje achterlijk (sorry hoor) als je van die jochies hebben die net spelen en nog niet eens de toonladder (maj/min) blind/snel kunnen spelen dan meteen een distortion/overdrive over gooien, want dan moet het "stoerder" klinken, maar hetgeen dattie speelt blijft nog even simpel als altijd.. :)
waarom moet je die toonladders kennen??
ikzelf ken amper iets van noten en toonladders en toch kan ik enkele leuke riffs spelen...

het zit em gewoon in hoe je muziek voelt en beluisterd...
en wil je daar ergens een distortion of een drive over gooien, ok dan!! it's all about sound :)

maar ik vind het nogal "kort door de bocht" (zoals dat hier vaak gezegt word) dat je je toonladders moet kennen vooralleer je een goede bassist zijt en dan pas drive en distro mag gebruiken :shock:


Bert
Achja iedereen heeft daar zijn eigen mening over eh :)
Maar met die toonladders: Ik vind dat wel een onderdeel dat bij "know your bass" hoort

:wink:

Gothax
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Ik denk dat het de hoofdzaak is dat je de goede noten speelt bij een akkoordenschema, dan wel een bepaalde groove in een groot/majeur/mineur... whatever. Het helpt daarbij wel om de toonladder uit je hoofd te weten... het kost me daarom misschien een fractie meer tijd (vanuit de pentatonische, die ik wel goed ken, valt genoeg af te leiden) maar echt last heb ik er niet van.

Maar eigenlijk moet ik dus Gothax wel gelijk geven.. ;)
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Gebruikersavatar
SlapThaBass
Berichten: 63
Lid geworden op: 16 jan 2007, 17:23

Bericht door SlapThaBass »

Tjah ieder zo'n zijn eigen ding..zo'n toonladders zijn erg handig maar zijn niet noodzakelijk..meestal hoor je vanzelf of je met de goede noten zit te spelen..
Zelf gebruik in veel de mineur toonladder..

..on-topic
Effecten zijn oke zolang ze niet gaan overheersen...zelf gebruik ik hiervoor mijn bi..amp voor effecten te gebruiken..
Met mijn SWR kun je bijvoorbeeld alleen maar de chorus over de hoge tonen laten gaan en de lage tonen strak houden......Zo;n chorus (en nog veel meer effecten)wil nogal gauw je laag onduidelijk maken..
Verder kan ik ook nog kiezen in hoe verre mate ik mijn effect laat mixen als het ware met het cleane geluid (zonder effect) ..
SWR SM-900
Eden D410XLT
Fame
Baphomet 4
Gebruikersavatar
SnarenPlankPlukker
Berichten: 1918
Lid geworden op: 05 sep 2005, 18:12

Bericht door SnarenPlankPlukker »

Tja, effecten.

Noodzakelijk is er denk ik niet 1.
Als je een goed instrument hebt wil je die, denk ik, toch ook wel terug horen. Ik heb een Boss GT6B gehad en verkocht.
Ik heb er mee lopen experimenteren en ben tot de conclusie gekomen dat ik aan een randje chorus en de instellingsmogelijkheden op de amp voldoende heb aan effect. Dat randje chorus haal ik uit een Roland GP16 gitaar multifx. Werkt prima. Op e amp de limmiter en verder neutraal.
Misschien veranderd mijn mening nog maar, bassen kun je wel zonder effecten maar niet zonder bas.
Dat staat vast. :wink:
Proud to play Cheap ass garbage gear like: Basscollection SB320 en SB331, Hartke HA5500a, modified Vx410, vx115. Modified met van den Hul kwaliteits kabels.
Trace Elliot AH200GP12, Roland GP16 multi fx, Sennheiser G1. Ashdown 410 T Deep Classic.
Gebruikersavatar
Jerry
Berichten: 2766
Lid geworden op: 17 nov 2006, 11:49

Bericht door Jerry »

Mwo, dat uit je hoofd kennen gaat maar so-so op, uiteindelijk pakken je vingers de noten vanzelf wel als je een beetje staat te jammen. En tsja, die "jochies" komen ook net kijken, ik ben zo'n zelfde jochie geweest geloof ik :D
dejohan

Bericht door dejohan »

Dit is een must-have effect. Een lichteffect. :D

Afbeelding
Gebruikersavatar
Lonnystingray
Berichten: 2868
Lid geworden op: 18 nov 2006, 18:21

Bericht door Lonnystingray »

Ik sluit me aan bij DeJohan. Een goede stemming is essentieel vooor elk optreden, zowel op je bas als op in je hoofd ;)

Ik heb thuis genoeg met pedalen ge-experimenteerd om erachter te komen dat het veel makkelijker is om naast je clean misschien één vetter effectje (overdrive/distortion) en één waziger effect (Bass-flanger) te hebben, dat is voor mij voldoende.

Maar inmiddels liggen er diverse doosjes in mijn kamer, met vanallesennogwat..
Britsie
Panta Rhei
Berichten: 3023
Lid geworden op: 27 jan 2006, 12:23

Bericht door Britsie »

De TU-2 is geen effect.
Het is een tuner in de vorm van een effectpedaal. Ik geef toe, het is een klein verschil maar wel een verschil. :D
Voor de rest, ik heb 7 pedalen op mijn bord maar geen enkele daarvan is 'noodzakelijk'. Ik vind het gewoon leuk om met effecten te spelen.
Beste advies is volgens mij: koop een goedkope (2de handse) multi-effectbak. Speel daar een beetje met rond om te zien wat elke effect doet en of je het kan gebruiken en daarna kan je beslissen: geen effecten, een goeie multi-effectenbak of aparte effecten. En denk ook eens aan de prijs (pedalen zijn een dure verslaving :cry: )

Edit: natuurlijk ligt er ook een TU-2 op mijn bord.
Bandwerk ook op Feestboek, rockband
De meningen in deze post dienen enkel als tijdsverdrijf en mogen onder geen enkele voorwaarde worden gezien als een officiëel standpunt van de schrijver (behalve als het over het klimaat gaat).
Gebruikersavatar
Jerry
Berichten: 2766
Lid geworden op: 17 nov 2006, 11:49

Bericht door Jerry »

De titel van het topic is "Welk pedaal is noodzakelijk" staat nergens dat het een effect moet zijn :mrgreen:
Britsie
Panta Rhei
Berichten: 3023
Lid geworden op: 27 jan 2006, 12:23

Bericht door Britsie »

Je hebt gelijk. (En Johan ook: een tuner is een must-have pedaal)
Bandwerk ook op Feestboek, rockband
De meningen in deze post dienen enkel als tijdsverdrijf en mogen onder geen enkele voorwaarde worden gezien als een officiëel standpunt van de schrijver (behalve als het over het klimaat gaat).
Gebruikersavatar
Siempre
Berichten: 224
Lid geworden op: 16 apr 2007, 10:08

Bericht door Siempre »

Ik speel altijd met compressor, de mate van compressie verieert wel natuurlijk. Het is wat cheaten, maar geeft een veel mooier geluid imo :)
Another Effort (https://www.myspace.com/anothereffort
Laynes (https://www.myspace.com/laynestheband

Sandberg California JM-5 te ruil voor een musicman stingray.
sickpunk

Bericht door sickpunk »

gothax schreef:
UP-B schreef: waarom moet je die toonladders kennen??
ikzelf ken amper iets van noten en toonladders en toch kan ik enkele leuke riffs spelen...

het zit em gewoon in hoe je muziek voelt en beluisterd...
en wil je daar ergens een distortion of een drive over gooien, ok dan!! it's all about sound :)

maar ik vind het nogal "kort door de bocht" (zoals dat hier vaak gezegt word) dat je je toonladders moet kennen vooralleer je een goede bassist zijt en dan pas drive en distro mag gebruiken :shock:


Bert
Achja iedereen heeft daar zijn eigen mening over eh :)
Maar met die toonladders: Ik vind dat wel een onderdeel dat bij "know your bass" hoort

:wink:

Gothax
ligt er allemaal maar net aan wat je speelt he... het meest simpele basslijntje kan 1000x vetter zijn dan het meest moeilijke.... beetje een flut opmerking van je dus...(mijn mening)
dejohan

Bericht door dejohan »

Itt bij gitaren heb je bij bas niet echt veel effecten nodig. Bij gitaar heb ik eigenlijk nog nooit iemand een heel optreden of een hele cd zonder effecten weten spelen. Bij bas al duizend keer.
Ik denk het meest toepasselijke 'effect' dat je op bas kunt hebben is speelstijl én kleuring van je geluid door type bas, snaren, pickups, DI, preamps, amps en compressie. Daarnaast vind ik het meest bruikbare effect (bij rock toch) een overdrive.
Ik vind (vooral live) het trouwens persoonlijk wel goed, geen effecten. Hoe minder dingen in je signaal keten, hou toonvoller het geluid, en hoe minder kansen op krakende kabeltjes, batterijen die uitvallen en gelijkaardig geklooi. Ook als ik gitaar speel gebruik ik meestal niet meer dan één overdrive pedaal, een wah en eventueel de reverb op de amp.
Plaats reactie