Welke pedaal is noodzakelijk!?

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Gebruikersavatar
RonC
Berichten: 3275
Lid geworden op: 20 jan 2005, 12:55

Bericht door RonC »

UP-B schreef:
gothax schreef:mm Equalizer pedal + Compressor?
nja, kspeel niet echt vaak metal ofzo (wel nu-metal) maja dan is het toch altijd clean :P

Ik vind het altijd een btje achterlijk (sorry hoor) als je van die jochies hebben die net spelen en nog niet eens de toonladder (maj/min) blind/snel kunnen spelen dan meteen een distortion/overdrive over gooien, want dan moet het "stoerder" klinken, maar hetgeen dattie speelt blijft nog even simpel als altijd.. :)
waarom moet je die toonladders kennen??
ikzelf ken amper iets van noten en toonladders en toch kan ik enkele leuke riffs spelen...

het zit em gewoon in hoe je muziek voelt en beluisterd...
en wil je daar ergens een distortion of een drive over gooien, ok dan!! it's all about sound :)

maar ik vind het nogal "kort door de bocht" (zoals dat hier vaak gezegt word) dat je je toonladders moet kennen vooralleer je een goede bassist zijt en dan pas drive en distro mag gebruiken :shock:


Bert
Inderdaad heel erg kort door de bocht, ik ken m'n toonladders (na 18 jaar!) nog steeds voor geen meter, met jammen speel ik op gehoor, als ik voor een band thuis mijn baspartijen schrijf hoor ik wel welke noten kunnen en welke niet kunnen. Het staat mijn creativiteit niet in de weg. Ik heb vrij veel effecten en pas ze toe waar het iets toe kan voegen aan het geheel, nooit om mijn "onkunde" te verbloemen. Ik hou van eenvoudige maar doeltreffende partijen, wat is er mis met simpele partijen (luister eens naar de eenvoud van b.v. Toni Levin of Sting!). Ik heb veel met geschoolde muzikanten gespeeld en kan over het algemeen vrij goed mee.
Toonladders kennen is geen noodzaak of vereiste, het is wel een prettige extra bagage en ik ben nog steeds van plan me er weer eens in te verdiepen.
Gebruikersavatar
Jerry
Berichten: 2769
Lid geworden op: 17 nov 2006, 11:49

Bericht door Jerry »

dejohan schreef:Itt bij gitaren heb je bij bas niet echt veel effecten nodig.
Meer dan een JCM 800 en een tubescreamer heb je niet nodig... hell zelfs de tubescreamer heb je eigenlijk al niet nodig
Gebruikersavatar
Thunder
Berichten: 3547
Lid geworden op: 14 jul 2007, 17:51

Bericht door Thunder »

Aangezien ik een Peavey versterker heb had ik een oppeppertje nodig. Na wat zoeken op internetnet kwam ik daarvoor bij het Hartke Bass Attack pedaaltje uit. Geen spijt van! Helaas niet programmeerbaar maar dus wel lekker goedkoop. Verder gebruik ik een klein randje chorus als ik romantisch mee moet tokkelen met onze gitarist. Ik heb andere effecten getest maar dat word me al snel teveel. Ben nog wel erg benieuwd naar de BBE Sonic stomp.
Gebruikersavatar
leloupa
Berichten: 221
Lid geworden op: 08 okt 2006, 23:11

Bericht door leloupa »

Ik heb doorheen de jaren ook met verschillende effecten gespeeld. Chorus, delays, oktavers, noem maar op..
Ze hebben me gestimuleerd om veel te spelen omdat ze me goed lieten klinken. Ik ben er dus helemaal voor !
..Naarmate mn jaren ervaring zijn er echter steeds meer effecten weggevallen ook om practische redenen en ondertussen speel ik puur natuur, met mn eigen geluid doorheen de hele set. Ik kom amper aan de klankregeling op mn bas tijdens een optreden van bvb 2 uur.
De 'chorus' komt uit mn linkerhand, de 'wah' uit mn rechterhand en als 'octaver' speel ik gewoon de 2 nootjes tegelijk.
Gibson Les Paul standard, Fender strat Big apple, Fender strat '79 anniversary, Fender strat '79 hardtail :oudezak:
Gebruikersavatar
dirkert
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 mei 2009, 14:17

Bericht door dirkert »

Well,

Ik mag dan nog geen topbass hebben (wel een hele fijne hartke cabinet + top)
Het punt is dat ik echt een hele fijne bas wil kopen, en dat ik
bereid ben daarvoor te investeren, vandaar dat het nog even duurt
voordat ik, als arme student, het geld bij elkaar heb;).

Toch heb ik naast mijn Boss TU-2 Chromatic Tuner een Boss Bass Chorus pedaal
en een Boss Overdrive. Ik moet wel zeggen dat het de kunst is om te weten wanneer
ze wel en wanneer ze vooral niet te gebruiken. Die overdrive gebruik slecht bij een
paar nummers, maar dit geeft wel net die extra opvulling. En dat terwijl onze band
muziek maakt die eerder in het straatje van the National of Elbow ligt dan in die
van Metallica of Led Zeppelin. Al hoeft dit niet veel te zeggen ;). Chorus mag ik ook graag
gebruiken omdat het een net iets cooler basgeluid geeft in enkele stukken. Veel
meer ben ik ook niet van plan te gaan kopen, eerst maar eens een USA Fender (maar welke!).

Noodzakelijk vindt ik dus de Boss TU-2 Chromatic Tuner, voorzover ik dat mag zeggen. Chorus
en Overdrive zijn toch echt ook aanraders!
--
"A chord is not a chord until the bass player decides which note to play"-Sting
Gebruikersavatar
Roro92
ex-ex-gek
Berichten: 8625
Lid geworden op: 14 aug 2007, 09:13

Bericht door Roro92 »

Bedankt, dit topic was 2 jaar oud.
Gebruikersavatar
dirkert
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 mei 2009, 14:17

Bericht door dirkert »

Oeps, dat krijg je met die newbies ;) Excuzes moi!
--
"A chord is not a chord until the bass player decides which note to play"-Sting
dejohan

Bericht door dejohan »

Rooligan schreef:Als je een equalizer mag scharen onder de effecten, dan pleit ik ervoor om deze als 'noodzakelijk' aan te duiden :wink:
+1
Gebruikersavatar
Pipedown
Berichten: 580
Lid geworden op: 13 nov 2005, 19:30

Bericht door Pipedown »

gewoon clean en gaan! :jam:

Squier Vintage Modified Precision Bass
Ashdown MAG300 Top.
Ashdown 4X10 MAG Deep Cabinet.
Gebruikersavatar
David jonasse
Berichten: 1175
Lid geworden op: 13 feb 2008, 15:13

Bericht door David jonasse »

ik zou niet zeggen dat je echt iets nodig hebt, maar het kan zeker iets toevoegen aan een nummer als je er een effect bij gebruikt.

en ik heb wel vaker van die bassisten gehoord die zeggen ''bassisten gebruiken effecten gewon om te maskeren dat ze niet normaal kunnen spelen''; en ik ben tot de conclusie gekomen dat bassisten die dit zeggen gewoon clean spelen om te maskeren dat ze niet met effecten kunnen spelen :mrgreen:
BC Rich Mockingbird Heritage
Ibanez GSR205
Ashdown Little Giant 1000
London City LCG412c
EHX Bass Big Muff Pi
Cool RV-100 Digital Reverb
Cool BOD-I Overdrive
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23318
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

Nodig, helemaal nix!!!!!!!!!!!!!! Maar leuk is het wel. En als het functtioneel is in het nummer, vooral doen.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Jazzor
Berichten: 606
Lid geworden op: 20 mar 2006, 16:55

Bericht door Jazzor »

Nodig? Tuner, Korg DT10
Ik gebruik verder heel soms de Small Clone en iets vaker de Basscreamer.
Continue de sanasamp BDI aanstaan. (buizenemulatie, dus ook compressie)
https://www.myspace.com/coyotebutts" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Sanbass87
Berichten: 226
Lid geworden op: 25 okt 2009, 15:51

Bericht door Sanbass87 »

Ik gebruik bij een aantal nummers net een beetje overdrive, maar dan ook net maar een beetje. Hierdoor kom ik zelf beter uit tussen 2 gitaristen. :finger:
Spector Performer 5
Blackstar FLY3 Bass
DiMarco schreef: maaruh... Precies! Als je ballen niet wapperen heb je niet genoeg plezier van het bassen. :jam:
Gebruikersavatar
A-lex
Berichten: 4167
Lid geworden op: 10 dec 2009, 19:49

Bericht door A-lex »

n tuner en een licht randje overdrive als je hard aanslaat en daarmee kom je al 95% van de keren toe
( en dit komt van een effect verslaafde bassist )
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23318
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

Soms wijzigen dingen.... Ik heb een aardig rijtje effecten met oa 2 overdrives die ik in mijn progmetalband nauwelijks gebruikte, maar in mijn nieuwe band gebruik ineens alles en ben ik zelfs aan het uitbreiden.....
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Plaats reactie