Welke pedaal is noodzakelijk!?

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Noodzakelijk? Als je setup goed klinkt eigenlijk niets. Toch vind ik op bas wel lekker om een octaver en een autowah te hebben. Reverb/delays heb ik weinig mee, chorus is wel mooi soms maar niet noodzakelijk. ;)
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Gebruikersavatar
Badazza
Berichten: 121
Lid geworden op: 04 okt 2011, 22:22

Bericht door Badazza »

Een vet randje is wel best leuk, zeker als je een cleane amp hebt...
ik gebruik VT bass voor een randje en pork loin als overdrive, hang veel af in wat voor soort groep je speelt, in de groep waar ik nu bij speel is maar 1 gitarist en dan is het wel leuk om tijdens de solo's even de overdrive in te drukken.
Een clean boost komt ook nog van pas om even boven de mix te komen.

Denk dat er maar 1 echt noodzakelijk is en dat is een tuner, zeker bij live optredens...
ITS ALL ABOUT THE GROOVE......
Gebruikersavatar
koen van soelen
Berichten: 1465
Lid geworden op: 08 jun 2011, 21:38

Bericht door koen van soelen »

Een pedaal waarmee je de gitarist kan mute-en (of in elk geval zachter kan zetten).
DiMarco

Bericht door DiMarco »

Alle pedalen zijn noodzakelijk, al is het alleen maar om er achter te komen dat je de meeste nooit zal gebruiken. De meest noodzakelijke qua functionaliteit volgens mij echter nog steeds deze of eentje die hetzelfde doet.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Sanbass87
Berichten: 226
Lid geworden op: 25 okt 2009, 15:51

Bericht door Sanbass87 »

das absoluut waar. een pitch black is wel HET pedaal wat je nodig hebt. Daarnaast gebruik ik toch mijn overdrive een beetje :P :jam:
Spector Performer 5
Blackstar FLY3 Bass
DiMarco schreef: maaruh... Precies! Als je ballen niet wapperen heb je niet genoeg plezier van het bassen. :jam:
Gebruikersavatar
Kaasbaas
Berichten: 619
Lid geworden op: 16 aug 2014, 22:53

Bericht door Kaasbaas »

In de oefenruimte is niks noodzakelijk. Live is een ander verhaal.
Ik vind dan een tuner ECHT noodzakelijk. Loop je een keer persongeluk tegen de bekkens van de drummer of tegen de gitarist aan ofzo, dan moet je gwoon je bas kunnen stemmen op t podium. Ook de warmte van de lampen op t podium ontstemmen je bas een klein beetje. En de mutefunctie is bij mij ook heel bruikbaar bij het afsluiten van een liedje.

Verder kan een pre amp bij je geluid horen, maar er zijn verder geen noodzakelijk pedaaltjes. Persoonlijk vind ik dat veel pedaaltjes alleen maar een brei van je geluid maken. Wanneer heb je live nou zn goed geluid dat een Wah, Delay, Echo oid echt mooi uit de verf komt?? Ik heb het nog niet vaak meegemaakt.

Ik heb een Tuner, EQ pedaaltje en een Distortion/pre amp dingetje. Er komt miss nog een volume pedaal bij en een pre amp. Maar eigenlijk is t allemaal overbodig. (behalve de tuner dan).
Basjes:
- Fender Player Serie Jazz, Vintage V4, Sadowsky MetroExpress J5, Ibanez TMB100, Ibanez BTB 675, Fazley P
Gebruikersavatar
Sanbass87
Berichten: 226
Lid geworden op: 25 okt 2009, 15:51

Bericht door Sanbass87 »

Overigens ben ik er ondertussen achter dat een Noise killer/reducer voor mij ook wel heel fijn is. Mijn singlecoil geeft wat ruis en is hiermee weg te halen. Verder heeft dit pedaal ook een mute stand wat ook wel fijn is. Maar idd, een TUNER IS WEL EEN MUST inderdaad.

Mijn setup is dus, met een nieuw tuner pedaal :facepalm: ,

Bugmuff PI> overdrive > tuner > Noise reducer

Noise reducer is overigens alleen actief als mijn overdrive actief is, met de muf open lijk het geen ruis te geven :?:
Spector Performer 5
Blackstar FLY3 Bass
DiMarco schreef: maaruh... Precies! Als je ballen niet wapperen heb je niet genoeg plezier van het bassen. :jam:
Gebruikersavatar
Kaasbaas
Berichten: 619
Lid geworden op: 16 aug 2014, 22:53

Bericht door Kaasbaas »

Aangezien je zn tuner de rest van je leven gaat gebruiken zou ik daar niet op besparen.
Die van Boss vind ik erg fijn, heel precies en erg robuust. Maar is wel wat duurder dan menig ander tuner pedaaltjes.
Basjes:
- Fender Player Serie Jazz, Vintage V4, Sadowsky MetroExpress J5, Ibanez TMB100, Ibanez BTB 675, Fazley P
Gebruikersavatar
koen van soelen
Berichten: 1465
Lid geworden op: 08 jun 2011, 21:38

Bericht door koen van soelen »

Mijn Boss TU2 is net kapot gegaan. Maar had ik ook al lang en was al tweedehands. Heb nu een Korg Pitchblack, is net wat kleiner maar beter af te lezen en even accuraat. En mooier vind ik persoonlijk. Maar dat doet er niet toe. Je gaat er toch op stampen met je voet. Wat ik gevoelsmatig dan weer liever op lelijke dingen doe.
Gebruikersavatar
Sanbass87
Berichten: 226
Lid geworden op: 25 okt 2009, 15:51

Bericht door Sanbass87 »

koen van soelen schreef: Wat ik gevoelsmatig dan weer liever op lelijke dingen doe.
:worship: :rofl:
Spector Performer 5
Blackstar FLY3 Bass
DiMarco schreef: maaruh... Precies! Als je ballen niet wapperen heb je niet genoeg plezier van het bassen. :jam:
Gebruikersavatar
Senneman
Berichten: 33
Lid geworden op: 07 mei 2013, 21:17

Bericht door Senneman »

Yep, tunertje. Zeker!
En een goede compressor vind ik wel lichtjes noodzakelijk.

Die van EBS of Aguilar (TLC Compressor) vind ik persoonlijk wel één van de betere...
Gebruikersavatar
Toefes
Berichten: 462
Lid geworden op: 29 mar 2009, 17:00

Bericht door Toefes »

Een Attenuator kan cool zijn als je een buizen amp hebt. Daarnaast hou ik van boost pedalen door mijn Ad200b en van buizen overdrive pedals :)
Gebruikersavatar
Sanbass87
Berichten: 226
Lid geworden op: 25 okt 2009, 15:51

Bericht door Sanbass87 »

Maar ik ben er achter gekomen dat mijn tuner het ook begeven heeft.Dus ik zal ook naar een nieuwe moeten gaan kijken.

Pitch Black? Behringer T300? Boss Tu3?

suggesties?
Spector Performer 5
Blackstar FLY3 Bass
DiMarco schreef: maaruh... Precies! Als je ballen niet wapperen heb je niet genoeg plezier van het bassen. :jam:
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2828
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Bericht door Sjtevel 1984 »

Hardwire HT-6, polyfoon tunen ook voor bas! :jam:
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
Kaasbaas
Berichten: 619
Lid geworden op: 16 aug 2014, 22:53

Bericht door Kaasbaas »

Sanbass87 schreef:Maar ik ben er achter gekomen dat mijn tuner het ook begeven heeft.Dus ik zal ook naar een nieuwe moeten gaan kijken.

Pitch Black? Behringer T300? Boss Tu3?

suggesties?
Dat is persoonlijke voorkeur. Ik vind zelf die van Boss fijn aflezen. Maar voornamelijk vind ik het niet fijn om op zn iel metalen pinnetje te trappen wat veel andere pedalen hebben. Die klep die je intrapt bij de Boss is naar mijn idee een stuk robuuster en dat vind ik fijner :jaaaaa:
En ik vind dat meerdere snaren tegelijk stemmen alleen maar onzin :o
Basjes:
- Fender Player Serie Jazz, Vintage V4, Sadowsky MetroExpress J5, Ibanez TMB100, Ibanez BTB 675, Fazley P
Plaats reactie