true bypass?

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Plaats reactie
Gebruikersavatar
konijntjeluuk
Berichten: 707
Lid geworden op: 17 dec 2004, 15:41

true bypass?

Bericht door konijntjeluuk »

hoe kun je nou zien aan een effect/tuner of ie true bypass is? volgens mij staat dat er niet zomaar op en het is toch wel een belangrijk onderdeel lijkt me.
Gebruikersavatar
Kilian.
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 apr 2005, 11:28

Bericht door Kilian. »

Het is niet HET belangrijkste onderdeel, het komt pas echt goed om de hoek kijken als je zeer veel effecten hebt.. Dan krijg je echt geluidsverlies.

Hoe kijk je hiernaar: haal het batterijtje/stroomvoorziening eruit/eraf en zet hem uit met de snoertjes er wel doorheen. Als je dan nog steeds geluid uit je versterker krijgt: true bypass.

Druk gewoon even 2 keer op het knopje als je speelt, want het kan zijn dat je hem in z'n aan functie hebt staan terwijl dat hij in z'n uit moet staan. Anders trek je overhaaste conclusies ;)
none.
Gebruikersavatar
konijntjeluuk
Berichten: 707
Lid geworden op: 17 dec 2004, 15:41

Bericht door konijntjeluuk »

tnx! ook wel logisch, maar nie aan gedacht.
Gebruikersavatar
Wilbert
de techneut
Berichten: 1266
Lid geworden op: 11 mei 2004, 00:21

Bericht door Wilbert »

aardige methode, maar volgens mij niet waterdicht. Ik weet niet hoe die pedaaltjes in de praktijk geconstrueerd worden, maar het er kan best nog passieve elektronica in de signaalkring hangen (elektronica die geen stroom nodig heeft), en dan is het alsnog niet true bypass. Zoals ik al zeg: ik weet niet of dat zo is bij tuner pedaaltjes, maar de methode is niet waterdicht.
Pas op, achter je!!
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2179
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Bericht door Goose »

He Wilbert,

Het is juist het doel van een true-bypass om alle, dus ook de passieve, elektronica te omzeilen wanneer het effect uit is. Eigenlijk wordt met de schakelaar een directe verbinding tussen in- en uitgang gemaakt op het moment dat je je effect uit zet.

Greets Lex.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Wilbert
de techneut
Berichten: 1266
Lid geworden op: 11 mei 2004, 00:21

Bericht door Wilbert »

No offense, Goose, maar je hebt blijkbaar mijn andere posts over dit onderwerp niet gelezen. Ik weet waar ik het over heb. Maar met de test die Kilian voorstelt kun je alleen kijken of er geen actieve electronica in je signaalkring zit op het moment dat je pedaal uitstaat. Met passieve electronica in je signaalkring krijg je ook geluid als je de spanningsbron uit het systeem haalt. Dit kun je dus niet testen op de manier die Kilian voorstelt. En zoals je opmerkt is een pedaal niet true bypass als er nog passieve electronica in de signaalkring hangt. Daarom is de test van Kilian geen goede om honderd procent zeker te zijn of je pedaal true bypass is. Dat was het punt wat ik probeerde te maken. Wil je zeker zijn, schroef dan je pedaal open en kijk simpelweg of het zo is. Er mag gewoon geen enkel component (anders dan een schakelaar) tussen in- en uitgang hangen, anders is je pedaal niet true bypass.
Pas op, achter je!!
Gebruikersavatar
Kilian.
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 apr 2005, 11:28

Bericht door Kilian. »

^^ Daar heb je volgens mij best gelijk in. Maar toch is het een vrij makkelijke methode om van een groot aantal pedalen te kijken of het zo is of niet. De boss pedalen weigeren elke signaal doorgang nadat de batterij eruit is.

Is er trouwens een manier om deze true bypass te maken? Omdat mijn 3 pedalen over een maandje allemaal van boss/soortgelijk gaan zijn ;)
Ik twijfel namelijk vanwege het geluidsverlies.. ik hoor sommige dingen (met name mijn eigen instrument) wel gevoelig. Ik had een testje gedaan met de dingen in de winkel, maar ik weet niet meer zeker of ik daar nu wat geluidsverlies bij had ondervonden of niet.
none.
Gebruikersavatar
Wilbert
de techneut
Berichten: 1266
Lid geworden op: 11 mei 2004, 00:21

Bericht door Wilbert »

Koop een 3PDT switch en vervang de switch op je pedaal door de 3PDT switch. De 3PDT switch heeft negen pootjes. Ik noem ze 1a, 1b, 1c, 2a, 2b, 2c, 3a, 3b en 3c. In de ene stand van de schakelaar zijn alle b'tjes met a'tjes verbonden, en in de andere de b'tjes met c'tjes. Je test dit even door een batterijtje op een fietslampje aan te sluiten met de schakelaar ertussen. Nu sluit je de ingangsplug aan op 1b. 1a stuur je naar de ingang van het effect (op de printplaat). 1c verbindt je door met 3c. 3b koppel je aan de uitgangsplug en 3a aan de uitgang van het effect (ook op de printplaat). 2a sluit je nu aan op het LED'je en 2b op de aarde. Zorg ervoor dat je het pootje van het LED'je wat aan de voeding hangt vast laat zitten. Het pootje dat aan aarde hangt gebruik je om op de schakelaar aan te sluiten. Dikke kans dat dat pootje nu ook al aan de schakelaar hangt (maar dit hoeft niet).

Voila, je effect is true bypass.
Pas op, achter je!!
Gebruikersavatar
Kilian.
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 apr 2005, 11:28

Bericht door Kilian. »

Bedankt!

Alleen heb je dan niet een probleem met een boss pedaal dat hij dan niet in te drukken is? Want die gaat dmv een klepje met een uitsteeksel als ik het me goed herinner..
none.
Gebruikersavatar
Wilbert
de techneut
Berichten: 1266
Lid geworden op: 11 mei 2004, 00:21

Bericht door Wilbert »

Je moet even kijken wat het handigste is. Waarschijnlijk is het goed te doen om zo'n switch wat in te korten (deels af te zagen) en onder het klepje te monteren zodat je met het klepje alsnog de switch bedient. Anders moet je het klepje eraf slopen ofzo. Ik weet niet wat voor schakelaar er nu in zo'n boss-pedaal zit. Schroef hem eens open en maak een foto ofzo...
Pas op, achter je!!
Gebruikersavatar
arjan
Berichten: 1238
Lid geworden op: 13 apr 2004, 14:30

Bericht door arjan »

Kun je een ME-50b ook true-bypass maken? Of is dit een heeeele domme vraag......
loves a big bASS

mijn insta
mijn facebook
Veel gear... lekker boeie
Gebruikersavatar
Wilbert
de techneut
Berichten: 1266
Lid geworden op: 11 mei 2004, 00:21

Bericht door Wilbert »

Das geen domme vraag. Niks is onmogelijk, maar de makkelijkste manier om dat te doen is met een extern true bypass kastje. Contact rls_speeddemon (Remco) van Hot Wire Audio voor een op maat gemaakte oplossing. Dat is voor zover is weet de goedkoopste die je kunt krijgen. Zorg wel voor fatsoenlijke patch kabels als je geen verlies van geluidskwaliteit wilt.
EDIT: rls_speeddemon@hotmail.com is het mailadres wat ik bedoelde
Pas op, achter je!!
Plaats reactie