Bass Distortion

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Gebruikersavatar
QuoVadis
Kwoo
Berichten: 3418
Lid geworden op: 30 dec 2004, 18:32

Bass Distortion

Bericht door QuoVadis »

Ik ben sinds een tijdje geïnteresseerd in een distortion pedaal voor mijn bas, maar ik heb (ook :roll: ) van effecten e.d. totaal geen verstand. Daarom vraag ik me af: wat zijn jullie ervaringen met bass distortion? Wat zijn goede pedalen? Etc. etc. ...

Alvast bedankt! :)
Gebruikersavatar
Squire
Berichten: 6066
Lid geworden op: 29 jul 2004, 10:33

Bericht door Squire »

Als je deze topic leest, word je vast wat wijzer.
https://www.talkbass.com/forum/showthread.php?t=95172
Rickenbacker 4001CS
Fender 'Geddy Lee' Jazz bass

Ampeg V4 '70s
Ampeg pf115lf
Gebruikersavatar
Drob
Berichten: 230
Lid geworden op: 21 jan 2005, 11:34

Bericht door Drob »

Ik gevbruik zelf sinds we nog maar een gitarist hebben vaak overdrive voor de opvulling van solo's e.d. Distortion gebruik ik eigenlijk nooit omdat ik dat te schel vind klinken. Overdrive is wat voller.

Ja wat zijn goede pedalen.? dat is afhankelijk van je budget.
Tuurlijk is EBS en dergelijke supergoed. maar als je het slechts af en toe wil gebruiken of mee wil experimenteren zijn er ook goedkopere opties.

Gebruik nu zelf een van Nobels die was maar €60,-. als ik het vaker ga gebruiken koopo ik mischien wel een EBS of een Fulltone, maar ik vind twee hondedrd eurootjes wat te duur als ik nog niet zeker weet hoevaak ik het ga gebruiken.
If Left is Right, than Right would be Wrong.

www.togglehead.com
myspace.com/toggleheadnl
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 858
Lid geworden op: 11 sep 2004, 09:18

Bericht door Marijn »

ik gebruik de pd7 van ibanez, het is een overdrive distortion pedaal speciaal voor de bass in 1. Voor de prijs vind ik het helemaal niet verkeerd klinken.
Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 162
Lid geworden op: 23 feb 2005, 10:05

Bericht door Bart »

Ik gebruik momenteel een overdrive van een bandgenoot, dit omdat ik zelf nog niks heb en ook op zoek ben en dus ook een (aanvullende) vraag heb.

Ik heb begrepen dat niet alle overdrives geschikt zijn voor een bass. Zo zie ik soms speciale bas overdrives te koop staan, maar soms worden en 'reguliere' gitaar overdrives verkocht onder het kopje bas.
Zoe zit dat nou?
"It's a long way to the top, if you wanna Rock 'n Roll"
Gebruikersavatar
urje
Berichten: 1062
Lid geworden op: 26 jan 2005, 00:24

Bericht door urje »

ik heb een boss ODB-3, distortion speciaal voor bas dus. toch zuigt ie nogal wat laag weg, en kan ie je bas makkelijk als een gitaar laten klinken. geen bottom, veel gegier, zeg maar. laatst probeerde ik een paar gitaaroverdrives (bij de kerel waarvan ik een bas kocht), en die deden het een stuk beter, eigenlijk. het laag verdween niet, maar bleef lekker aanwezig, en daar legden die dingen een vette overdrive overheen. dat ging om de ibanez overdrive II en een pedaal van coron waarvan ik de naam even kwijt ben. die gast vertelde dat hij veel overdrives geprobeerd had in de loop der jaren, en hij vond deze twee de fijnste.
moraal: gitaaroverdrives kunnen beter zijn voor bas dan basoverdrives, maar er zit een hoop rotzooi tussen. uitproberen dus.
Tokai hardpuncher, Jap Fender '62RI P-bas, Bass Big Muff, Maxon OD-9, Trace Elliot V-type V4, Aguilar GS412.
captain, your ship is sinking.
Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 162
Lid geworden op: 23 feb 2005, 10:05

Bericht door Bart »

Degene die ik gebruik is ook een Ibanez Overdrive, waarvan ik het nummer zo niet van uit mijn hoofd weet.
Naast de lage tonen waar Urje het overheeft, komt de knor uit mijn humbuckers ook goed door.

Ik ben nu toch wel benieuwd naar ervaringen van anderen met (bass)gitaar overdrives.
"It's a long way to the top, if you wanna Rock 'n Roll"
ivan
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 mei 2005, 10:45

Bericht door ivan »

DOD basoverdrive en de Grunge versie (iets meer distortion) zijn OK en niet te duur, laag blijft er beter door klinken dan bij Boss. VoodooLab schijnt erg goed te zijn, maar heb ik nog niet uit kunnen proberen.
Gebruikersavatar
Basstiek
Berichten: 33
Lid geworden op: 31 mar 2005, 20:15

Bericht door Basstiek »

de Bassdrive van Fulltone is voor mij de enige die mag blijven. De meeste anderen incl. de bass overdrive van Boss trekken het meeste laag er uit terwijl de fulltone die juist er in houdt.
Ook vindt ik dat de meeste pedalen veel te veel drive geven. Bij de fulltone is dit goed te regelen.
Maar het beste advies is. ga met je bas naar een winkel en ga een middagje zitten proberen. dan weet je veel meer dan wij je kunnen vertellen...
Fender Precision USA
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

Marijn schreef:ik gebruik de pd7 van ibanez, het is een overdrive distortion pedaal speciaal voor de bass in 1. Voor de prijs vind ik het helemaal niet verkeerd klinken.
+1
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Gebruikersavatar
QuoVadis
Kwoo
Berichten: 3418
Lid geworden op: 30 dec 2004, 18:32

Bericht door QuoVadis »

Bedankt voor de reacties! :)
Mijn vriend heeft voor z'n gitaar een Boss Metal Zone (MT-2). Daar heb ik laatst met mijn bas over gespeeld en dat klonk zeker niet verkeerd eigenlijk. Maar zoals ik begrijp uit een paar reacties hier kun je dus ook prima een gitaar distortionpedaal gebruiken?
Drob schreef:
Ja wat zijn goede pedalen.? dat is afhankelijk van je budget.
en mijn budget is niet zo hoog eigenlijk :oops:
Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 162
Lid geworden op: 23 feb 2005, 10:05

Bericht door Bart »

Rond de €35-90 hebbie toch wel een pedaal.
Natuurlijk wel 2e hands en het varieert per type pedaal
"It's a long way to the top, if you wanna Rock 'n Roll"
Gebruikersavatar
Phyrexian
Berichten: 761
Lid geworden op: 17 dec 2004, 17:12

Bericht door Phyrexian »

RobertoEDB605 schreef:
Marijn schreef:ik gebruik de pd7 van ibanez, het is een overdrive distortion pedaal speciaal voor de bass in 1. Voor de prijs vind ik het helemaal niet verkeerd klinken.
+1
+1 :)

Daarnaast is er ook de Bass Driver van Digitech. Ook een veelzijdige bass overdrive met een niet al te duur prijskaartje.

De ODB-3 is zowat de slechts klinkende bass overdrive op de markt vind'k. Er is beter. Ook onder de 100 euro (cfr. Ibanez PD7, Digitech Bass Driver, ...)
Kroost [Graphic and Web Design] | Last.fm

G&L LB-100 | versterkerloos | Trace Elliot 1084
Boss TU-2 | Fulltone Bassdrive
Peavey Microbass
Gebruikersavatar
Wilbert
de techneut
Berichten: 1266
Lid geworden op: 11 mei 2004, 00:21

Bericht door Wilbert »

Waar is de Big Muff van Electro Harmonics in dit verhaal? Schijnt ook ok te zijn... (ik heb m nog steeds niet kunnen testen)
Pas op, achter je!!
Gebruikersavatar
Phyrexian
Berichten: 761
Lid geworden op: 17 dec 2004, 17:12

Bericht door Phyrexian »

Wilbert schreef:Waar is de Big Muff van Electro Harmonics in dit verhaal? Schijnt ook ok te zijn... (ik heb m nog steeds niet kunnen testen)
Heb'k toevallig ook. 8)

Deze klinkt extremer. Ideaal als je alleen speelt want in een luide/overstuurde bandmix met twee gitaren verzuip je. Echt. Werkt ook prachtig samen met cleane gitaren. De bass klinkt dan bijna als een fuzzy synth onder de clean gitaren. Erg veel sustain.

Je kan er echt een wall of sound mee creëren. Veel feller en harder dan een overdrive. Ik zoek echter iets nog extremer en hoop dat ooit te vinden in een Zvex Wooly Mammoth.

Fuzzes werken niet altijd goed samen met actieve pickups. Opletten dus.
Kroost [Graphic and Web Design] | Last.fm

G&L LB-100 | versterkerloos | Trace Elliot 1084
Boss TU-2 | Fulltone Bassdrive
Peavey Microbass
Plaats reactie