volume booster / preamp / meer gain

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Bericht door Sjtevel 1984 »

Misschien was mijn vraag incompleet. Ik zoek een pedaaltje, formaatje MXR, met ook een DI uitgang en iets van een eq.
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Die combinatie (niet teveel centen, formaat MXR, DI, EQ) is lastig. De Hartke VXL is redelijk goedkoop, maar niet het formaat van de MXR. Alles daarboven komt redelijk in dezelfde prijscategorie uit (MXR M81, Sansamp, Ampeg SCR-DI, Tonehammer, etc.). Of je moet echt voor de cheapo Behringer gaan.

Als ik nu zelf zou moeten kiezen zou ik m'n MXR M80 (DI + distortion) vervangen met de MXR M81 (de groene, compacte, met sweepable mids). Maar goed, met de huidige koers ben je dan ±€200 kwijt.
Alban
Berichten: 76
Lid geworden op: 25 feb 2015, 23:45

Bericht door Alban »

De MXR M81 is zeker een aanrader. Kost inderdaad wat, maar is volgens mij een goede investering omdat het een veelzijdig apparaat is; het is een volwaardige preamp met een goede (!) DI en is daarnaast ook prima te gebruiken als eenvoudig EQ-pedaal (mijn huidige toepassing) of als cleane boost. Je gaat je daar sowieso geen buil aan vallen.
Fender CS '59 Precision - Sandberg Forty Eight - Vanderkley Aurora - Vanderkley 210MNT - Vanderkley 212MNT
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Bericht door Sjtevel 1984 »

Nah, dan wordt het toch de m81. Ik heb hem zelf ook op mijn grote plank staan. Voor repetities heb ik een pt-mini, waar nog net een MXR op past. Wel is deze noodzakelijk omdat we alleen een mixertje hebben waar we repeteren. En geen plaats voor mijn stack. Dan maar iets dieper in de buidel tasten. Ik wilde alleen even kijken of er misschien een goedkoper alternatief was.
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Bericht door Sjtevel 1984 »

Trouwens, hoe stel je de input en output in? Zelf heb ik de input op 12 uur staan en de output op het gewenste volume. Er zit geen clip ledje op (kan dat eigenlijk?) en daardoor 'doe ik maar wat'.
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Nou, input is pre-eq gain, output is post-eq. Mocht je een bas hebben die vrij weinig output heeft kun je input wat boosten, een Wal-achtige moet je misschien met input juist wat temmen om de EQ niet te oversturen. Daarna zou ik zelf met output zorgen dat het niveau ongeveer gelijk is met pedaal aan of uit (tenzij je juist weer je (buizen)versterker wat wilt pushen ofzo).

Speaking of which, welke versterker gebruik je? Anders is het misschien ook mogelijk om gewoon de losse head van je versterker als DI te gebruiken zonder dat je een apart pedaal nodig hebt. De meeste transistoramps kun je ook zonder kabinet gebruiken (Aguilar, Ampeg, etc.).
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Bericht door Sjtevel 1984 »

Ik heb dit pedaal juist nodig om te boosten, anders is de output van mijn bas te laag voor het mixertje waarmee we repeteren.
Ik heb als versterking een TC electronic RH750 of een Markbass little mark rocker 500. Niet de zwaarste amps, maar als ik voor repetities alleen een bas en de pt-mini hoef mee te nemen, is dat voor mij ideaal.
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Plaats reactie