Ibanez Mystery Pedal (70's CP-830 Compressor gerestaureerd!)

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Gebruikersavatar
trippy demon
Berichten: 708
Lid geworden op: 02 mar 2007, 12:30

Ibanez Mystery Pedal (70's CP-830 Compressor gerestaureerd!)

Bericht door trippy demon »

Uit den ouden doos kwamen deze ingewandjes van een oud Rood Ibanez pedaaltje waarop de text niet meer leesbaar was en waarvan ik het doosje ooit eens verbouwd heb tot A/B loop selector

Ik kan me nog herinneren dat zijn laatste ademtochtjes gekraak en gebrom waren en dat de knop hard KLIK-KLAKte (wat ie in zijn huidige funktie niet meer doet, dus de knop is goed)

Iemand enig idee wat het geweest kan zijn?
en of het de moeite is om te repareren natuurlijk...

code op de printplaat: MP-00102A
2 transistors C828 en 1 onleesbaar

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Had de 2 knopjes waar nu de xtra inputs zitten...
Afbeelding
Laatst gewijzigd door trippy demon op 25 dec 2010, 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.
+ + + LOST IN SPACE + + +

Rickenbacker 4003, Epi Thunderbird Pro IV, Traynor YBA 200 + Traynor1510
Gebruikersavatar
berth
Berichten: 7360
Lid geworden op: 18 jun 2006, 23:30

Bericht door berth »

trippy demon schreef: waarvan ik het doosje ooit eens verbouwd heb tot A/B loop selector
Ik hoop dat jij er minder spijt van hebt dan dat ik heb van het a/b loop selector maken van het doosje van mijn EXH Deluxe Electric Mistress Flanger. ;-)
Gebruikersavatar
trippy demon
Berichten: 708
Lid geworden op: 02 mar 2007, 12:30

Bericht door trippy demon »

Hahaha, dat denk ik wel, want ik heb niets gesloopt, gewoon de gaten voor de knoppen gebruikt om extra jack inputs in te zetten

...en zelfs nog ergens opgeschreven waar welk draadje aan de knop pootjes teruggesoldeerd moet worden
+ + + LOST IN SPACE + + +

Rickenbacker 4003, Epi Thunderbird Pro IV, Traynor YBA 200 + Traynor1510
Gebruikersavatar
trippy demon
Berichten: 708
Lid geworden op: 02 mar 2007, 12:30

Bericht door trippy demon »

De rode pedalen uit die tijd zijn vaak compressors maar van Ibanez/Maxon kan ik enkel de CP101 vinden
MXR heeft wel een M102 Dyna Comp, ook rood...
...maar vooralsnog geen gelijkend pcb of circuitje gevonden...

...wel de originele knopjes, die ik op een basje geschroefd heb
+ + + LOST IN SPACE + + +

Rickenbacker 4003, Epi Thunderbird Pro IV, Traynor YBA 200 + Traynor1510
Haico

Bericht door Haico »

Het zou ook deze kunnen zijn...

Afbeelding

Ik heb deze gehad (met vierkante knop). DIK geluid... Gaf naast compressie ook een lekker randje mee.
Gebruikersavatar
trippy demon
Berichten: 708
Lid geworden op: 02 mar 2007, 12:30

Bericht door trippy demon »

Ik heb er deze knopjes er nog van
Afbeelding
+ + + LOST IN SPACE + + +

Rickenbacker 4003, Epi Thunderbird Pro IV, Traynor YBA 200 + Traynor1510
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Yes, ziet eruit als een oude ibanez compressor. Leuk ding, beetje ouderwets maar lekker dmv het optische component.

Die knoppen werd ie een tijdje mee geleverd!

Ik zou zeggen, laat em repareren [pm me :)] en laat een andere A/B box bouwen....... [pm me :)] heb je meer lol aan en je kan em nog wel voor een goede prijs verkopen!
Gebruikersavatar
trippy demon
Berichten: 708
Lid geworden op: 02 mar 2007, 12:30

Bericht door trippy demon »

Bernardduur schreef:Yes, ziet eruit als een oude ibanez compressor. Leuk ding, beetje ouderwets maar lekker dmv het optische component.

Ik zou zeggen, laat em repareren [pm me :)] en laat een andere A/B box bouwen....... [pm me :)] heb je meer lol aan en je kan em nog wel voor een goede prijs verkopen!
Dat optische component is dat die 7J met 4 pootjes?

Heeft zo'n compressor een beetje effect op bas met mijn buizenbak?

Ik zal m weer s terug in elkaar solderen om te kijken of ie t dan weer doet en zoniet dan pm ik je voor reparatie, die A/B box bouw ik wel weer van een ander kastje, dat valt nog ruim binnen mijn electrotechnische capaciteiten :wink:

Ik heb nog een zelfbouw phaser uit 1986 liggen, enkel de pcb (gemaakt op basis van een schema uit een oude Elektuur geloof ik destijds) maar daar ontbreken de aansluitingen, misschien kan ik daar jouw hulp ook wel bij gebruiken, zal het schema weer s proberen terug te tekenen vanaf de pcb :?
+ + + LOST IN SPACE + + +

Rickenbacker 4003, Epi Thunderbird Pro IV, Traynor YBA 200 + Traynor1510
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

trippy demon schreef:
Bernardduur schreef:Yes, ziet eruit als een oude ibanez compressor. Leuk ding, beetje ouderwets maar lekker dmv het optische component.

Ik zou zeggen, laat em repareren [pm me :)] en laat een andere A/B box bouwen....... [pm me :)] heb je meer lol aan en je kan em nog wel voor een goede prijs verkopen!
Dat optische component is dat die 7J met 4 pootjes?

Heeft zo'n compressor een beetje effect op bas met mijn buizenbak?

Ik zal m weer s terug in elkaar solderen om te kijken of ie t dan weer doet en zoniet dan pm ik je voor reparatie, die A/B box bouw ik wel weer van een ander kastje, dat valt nog ruim binnen mijn electrotechnische capaciteiten :wink:

Ik heb nog een zelfbouw phaser uit 1986 liggen, enkel de pcb (gemaakt op basis van een schema uit een oude Elektuur geloof ik destijds) maar daar ontbreken de aansluitingen, misschien kan ik daar jouw hulp ook wel bij gebruiken, zal het schema weer s proberen terug te tekenen vanaf de pcb :?
Yes! Is een bekende comp...... veel versies van gemaakt. Denk aan DOD 280, etc..... lekker! Heeft zeker wel effect op je buizenbak MAAR is erg dik! erg dik! Niet veel breathing room.

Als je me verder nodig hebt, PM me of mail me!
Gebruikersavatar
trippy demon
Berichten: 708
Lid geworden op: 02 mar 2007, 12:30

Bericht door trippy demon »

Ik heb een schema gevonden van de ibanez CP-830 waarvan de componenten overeenkomen
Het kastje is ook overgeschilderd in rood, denk dat ie origineel Oranje was omdat dat binnen nog vaag te zien is

Afbeelding

Op basis van mijn PCB en dit schema heb ik het als volgt uitgetekend...

Afbeelding

Alleen heeft het schema nog een aan/uit LED en mijn bakkie heeft dat niet, maar zonder moet geen probleem zijn

Ik weet nog wel dat de pootjes van de schakelaar aan twee kanten gebruikt werden en dat de rode draad van C1 naar potmeter VR3 liep, maar hij werkte dan ook niet

Ik zal t morgen s op deze manier solderen en testen
+ + + LOST IN SPACE + + +

Rickenbacker 4003, Epi Thunderbird Pro IV, Traynor YBA 200 + Traynor1510
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Mooi!

Je zou em gelijk TB kunnen maken!
Gebruikersavatar
trippy demon
Berichten: 708
Lid geworden op: 02 mar 2007, 12:30

Bericht door trippy demon »

C1 is t enige component dat anders is t.o.v. het schema, maar is ook zwart ipv blauw zoals de andere elco's dus is naar alle waarschijnlijkheid een aanpassing die ooit gedaan is

De Level potmeter VR3 hebben ze toen om de een of andere reden aan de input gekoppeld ipv aan de output zoals in t schema...

...geen idee of dat veel uitmaakt eigenlijk, lijkt mij voorin meer een Gain en achterin meer een Master maar ik dat zeg ik enkel omdat ik niet gehinderd wordt door enige electrotechnische wetenschap :oops: en alles wat ik doe vanuit logische deductie benader :mrgreen: Dr. Watson!

Zou C1 dan ook weer teruggebracht moeten worden naar 1µF zoals in het schema?

TB moet ik ff uitzoeken (ik begrijp het concept wel maar vindt de pootjes puzzel altijd erg lastig), dat was natuurlijk ook waarom de andere set pootjes van de schakelaar gebruikt werd
puzzeldepuzzeldepuzzel en hier is TB mijn oplossing, zo zou ie moeten kloppen :?:

Afbeelding
+ + + LOST IN SPACE + + +

Rickenbacker 4003, Epi Thunderbird Pro IV, Traynor YBA 200 + Traynor1510
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Je kan em beter gebruiken als master want de attack knop werkt eigenlijk als een soort van gain knop!

1 uF kan je gebruiken; denk dat de 2u2 die er nu inzit niet veel extra zal doen; zeker tegen die 470k die er aan zit..... je zou zelfs zo laag kunnen als 100n zonder echt verschil te merken.....

Zet er mss wel eens pull down weerstand op [input kan van 2u2, 1megaohm naar aarde] om t ploppen van de True Bypass tegen te gaan!

De rest van de true bypass is OK!

Btw, de trimpot [VR1] is ook een gain setting knop. Je zet daarmee de range in die je met de attack / sustain knop kan gebruiken!
Gebruikersavatar
trippy demon
Berichten: 708
Lid geworden op: 02 mar 2007, 12:30

Bericht door trippy demon »

Hij doet t gewoon weer! :cheer:

Heb m enkel nog op laag volume op de Novanex B70 geprobeerd, en je krijgt gelijk zin om te Funken, alleen hou ik daar niet zo van :nono:
Maar, ben wel benieuwd wat ie op de Traynor gaat doen op vol volume

De trimpot moet vervangen worden want die zit vast, dus geen Gain aanpassing mogelijk maar Master is goed instelbaar en heeft nog ruimte om harder te gaan dan het cleane volume

Zonder pull down (had geen grote weerstand liggen) vooralsnog geen plop

Had wel wat meer invloed verwacht van het compressen, strakt maar een beetje op t.o.v. clean geluid maar de Novanex is wel al vrij strak van output en vol in het mid

Moet ook nog wel een adapter input in want zo'n batterij vertrouw ik nooit zo... en het kastje nog s in originele staat terugbrengen...

Hatsekidee op naar volgende projekten :mrgreen:
+ + + LOST IN SPACE + + +

Rickenbacker 4003, Epi Thunderbird Pro IV, Traynor YBA 200 + Traynor1510
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

trippy demon schreef:Hij doet t gewoon weer! :cheer:

Heb m enkel nog op laag volume op de Novanex B70 geprobeerd, en je krijgt gelijk zin om te Funken, alleen hou ik daar niet zo van :nono:
Maar, ben wel benieuwd wat ie op de Traynor gaat doen op vol volume

De trimpot moet vervangen worden want die zit vast, dus geen Gain aanpassing mogelijk maar Master is goed instelbaar en heeft nog ruimte om harder te gaan dan het cleane volume

Zonder pull down (had geen grote weerstand liggen) vooralsnog geen plop

Had wel wat meer invloed verwacht van het compressen, strakt maar een beetje op t.o.v. clean geluid maar de Novanex is wel al vrij strak van output en vol in het mid

Moet ook nog wel een adapter input in want zo'n batterij vertrouw ik nooit zo... en het kastje nog s in originele staat terugbrengen...

Hatsekidee op naar volgende projekten :mrgreen:
Mooi! :jam:
Plaats reactie