Pedalboards

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Stinky schreef:ik vond dit wel een informatief filmpje, zeker als je een pedal-noob bent zoals ik: Bryan Beller (Vai/Dweezil Zappa/Mike Keneally/BP Magazine) geeft uitleg over z'n pedalboard:

*Klik*
goed filmpje!
wat ik niet begrijp is waarom hij zijn wah helemaal achteraan heeft staan. De meeste gitaristen (en bassisten) zetten hun wah helemaal vooraan of meteen achter de overdrive. is het niet beter om de wah in het begin te zetten? In ieder geval voor de delay en chorus?
Gebruikersavatar
dissonantie
Berichten: 756
Lid geworden op: 30 jun 2007, 23:54

Bericht door dissonantie »

Bestaat er een "beter" wanneer het gaat om experimenteren met klanken?
Drawing the circle
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Een wah vooraan is een filter dat alleen reageert op je instrument signaal

Een wah achterin is een filter dat op alle voorgaande signalen reageert.

Het is echt een voorkeur. Een wah voorin is een wat gedefineerder geluid, meer klassiek, maar minder uitgebreid dan als ie achteraan staat. Daar wordt het meer een filter dat veel wijdser klinkt! Ik heb de mijne daarom ook achteraan staan.

In de FX loop is het ook erg leuk omdat het dan de gain die bv een preamp maakt leuk kan shapen!
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

da's duidelijk, maar een wah na een delay (of modulatie effecten) lijkt me minder bruikbaar. Een wah na een drive is vrij standaard, maar na een delay zie je niet zo vaak.
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6728
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

vertelt Bryan niet in dat filmpje dat hij zn wah het liefst in combi gebruikt met een overdrive/distortion en hij hem daarom achteraan heeft staan?
ik dacht dat hij dat rauwere mooier vond dan het typisch kale wah geluid, dus eigenlijk wat Bernardduur zegt.
Gebruikersavatar
Marsz
Berichten: 282
Lid geworden op: 03 jan 2009, 14:08

Bericht door Marsz »

Stinky schreef:vertelt Bryan niet in dat filmpje dat hij zn wah het liefst in combi gebruikt met een overdrive/distortion en hij hem daarom achteraan heeft staan?
ik dacht dat hij dat rauwere mooier vond dan het typisch kale wah geluid, dus eigenlijk wat Bernardduur zegt.
Ja
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

:D
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Stinky schreef:vertelt Bryan niet in dat filmpje dat hij zn wah het liefst in combi gebruikt met een overdrive/distortion en hij hem daarom achteraan heeft staan?
ik dacht dat hij dat rauwere mooier vond dan het typisch kale wah geluid, dus eigenlijk wat Bernardduur zegt.
maar dat verklaart nog niet waarom hij helemaal achteraan staat, dus na de delay en chorus
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Omdat het dan compleet het signaal overneemt. Als je het voor die pedalen zet krijg je dus dat je wah aanslagen gechorust en gedelayed wordt. Dan is t soms wat moeilijker om in de maat te wah-en. Als je dat omdraait dan werkt de wah dus over de chorus en delay heen. Je hoeft dan alleen de delay in de maat te zetten!
Gebruikersavatar
Qiz
Berichten: 182
Lid geworden op: 31 mei 2010, 12:47

Pedalboard 2

Bericht door Qiz »

Alles met klittenband vast op een Gator Pedaltote. Artec powerbrick met 6 * gescheiden 9v DC en 2 * regelbaar 6-12 v.

Bas -> Multicomp -> Octabass -> Unichorus -> Amp

Klotz kabeltjes tussen de pedals.

Afbeelding
Vigier Passion III, Passion IV, Warwick ltd 2004 (te koop), Vigier Excess Indus (te koop)
Glockenklang Blue soul (te koop) + Barefaced S12T (te koop)
TC mini poly
[sfx]Thumpinator
FEA DE-CL
Future impact v3 (te koop)
Rickfender
Berichten: 737
Lid geworden op: 27 apr 2008, 20:51

Bericht door Rickfender »

Dat pedalboard heb ik ook! Zal er vrijdag na de soundcheck wat foto's ervan maken!
Kaboemba
Berichten: 205
Lid geworden op: 01 feb 2008, 20:14

Bericht door Kaboemba »

Qiz schreef:Alles met klittenband vast op een Gator Pedaltote. Artec powerbrick met 6 * gescheiden 9v DC en 2 * regelbaar 6-12 v.

Bas -> Multicomp -> Octabass -> Unichorus -> Amp

Klotz kabeltjes tussen de pedals.

Afbeelding
En gelukkig paste de 3leaf er niet bij, ik ben er blij mee.

Volgende keer neem ik wel de tijd voor een bakje koffie.
wezel
Berichten: 192
Lid geworden op: 05 jan 2008, 19:19

Bericht door wezel »

Afbeelding
duff mckagan signature
Bach black miller
yamaha rbx
TC electronic bh 550
Marshall mb4210
Marshall mbc 410

www.frendzferdinand.nl


pedaltrain2 inc sansamp dunlop wah exar distortion chorus/flanger ,korg tuner en footswitch marshall
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Afbeelding

De mijne

Volgorde:

Bas - Buffer - TAAS 'Coil' fattner - Colorsound Overdriver - Pearl AD-08 - (clean out) - EHX Microsynth - TAAS (Bas)Screamer - TAAS wah / volume pedal - (main out)

en voor in de FX loop:
Send - Boss RV-3 - EHX Electric Mistress - TAAS A.M.P. tremolo - return
Gebruikersavatar
MagicOnion
Berichten: 2905
Lid geworden op: 28 dec 2007, 22:54

Bericht door MagicOnion »

Zo'n Colorsound Overdriver wil ik ook nog wel eens proberen. Komen helaas iets te weinig op de 2dehandsmarkt.
Plaats reactie