Buffer of geen buffer ?

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Bassdude BE
Berichten: 170
Lid geworden op: 10 feb 2010, 16:12

Buffer of geen buffer ?

Bericht door Bassdude BE »

Hoi,
zoals sommigen onder jullie mischien al wel gemerkt en/of gezien zullen hebben ben ik sinds kort ook gebeten door de verschrikkelijk besmettelijke FX-bug... ( :P )

Maar nu zat ik met nvraagje over het nut een juiste gebruik van een buffer:

Ik heb al gemerkt dat ondanks het feit dat men fx true bypass zijn en ik goede kabels/patch-kabels gebruik er toch een klein signaal verlies /volume-drop lijkt op te treden bij het gebruik van men pedalen.

Kan dit opgelost worden door een pedaal met buffer in de chain te plaatsen ?
(heb bv. een Boss RC-2 en digitech bass synth wah die ik hiervoor wel kan gebruiken denk ik)
& doet dit dan niet meer kwaad dan goed gezien deze fx niet true bypass zijn (Boss, Digitech, enz...) ??


Voor men band gebruik ik eigenlijk alleen men Catalinbread SFT , Aguilar Agro (in bruikleen, maar hoop me er binnekort zelf 1 te kunnen kopen) en soms nog een clean boost (ben momenteel nog op zoek naar een nieuwe), zou ik men chain dan gewoon zo houden of zou ik er toch 1 of 2 van de andere pedalen (die ik eigenlijk alleen thuis gebruik -digitech, boss,mxr- ) aan toevoegen om als buffer te fungeren?

Graag een beetje raad/uitleg over dit onderwerp, want heb mij nog maar net op de fx gestort en heb nog niet echt een zicht op het technische aspect van heel de zaak...

Alvast bedankt! :wink:
Laatst gewijzigd door Bassdude BE op 28 feb 2011, 16:34, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Djay
Berichten: 263
Lid geworden op: 09 jul 2008, 12:41

Bericht door Djay »

Aparte buffer is zeker beter. Het gaat je geluid te goede komen. Hou er wel rekening mee dat sommige fuzzen last kunnen hebben van je buffer.

Ik gebruik een ic buffer en die werkt goed. Voor mijn noise band gebruik ik geen buffer want deze laat sommige pedalen minder goed feedbacken.
Gebruikersavatar
viersnaar
Berichten: 2056
Lid geworden op: 08 mar 2008, 12:36

Bericht door viersnaar »

De Boss TU-2 [stemapparaatje], schijnt voor het normale 'huis, tuin en keuken-gebruik' een prima buffer te zijn.
Bassdude BE
Berichten: 170
Lid geworden op: 10 feb 2010, 16:12

Bericht door Bassdude BE »

viersnaar schreef:De Boss TU-2 [stemapparaatje], schijnt voor het normale 'huis, tuin en keuken-gebruik' een prima buffer te zijn.
Ik heb niet echt een tuner nodig, want die zit al in men amp (TC Electronic),
maar heb wel een Boss loopstation die er eventueel wel bij kan en mischien zelfs nog van pas kan komen in men band (voor intro's enz..),dus zou dan eerder daarvoor gaan ipv de TU-2 of gaat die ook teveel van men signaal wegnemen?
Laatst gewijzigd door Bassdude BE op 28 feb 2011, 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Bassdude BE
Berichten: 170
Lid geworden op: 10 feb 2010, 16:12

Bericht door Bassdude BE »

Nevermind, heb net het antwoord hier al gevonden: https://www.generalguitargadgets.com/pro ... -ic-buffer" onclick="window.open(this.href);return false; :mrgreen:

Pete Cornish's case against true bypass: https://www.petecornish.co.uk/case_again ... ypass.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
KvE
Berichten: 10968
Lid geworden op: 07 mar 2008, 22:09

Bericht door KvE »

Zo'n simpele buffer heb ik in m'n Iba gebouwd. Geweldig om rechtstreeks in welk apparaat dan ook te kunnen prikken zonder verlies!

En inderdaad, als ik m'n TU-2 er tussen heb hangen heb ik geen buffer nodig...
Bassdude BE
Berichten: 170
Lid geworden op: 10 feb 2010, 16:12

Bericht door Bassdude BE »

Bassdude BE schreef:Nevermind, heb net het antwoord hier al gevonden: https://www.generalguitargadgets.com/pro ... -ic-buffer" onclick="window.open(this.href);return false; :mrgreen:

Pete Cornish's case against true bypass: https://www.petecornish.co.uk/case_again ... ypass.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Volgens Pete Cornish is volledig true bypass zelfs slecht voor je signaal.

maar waarom dan heel die hype rond true bypass pedalen?
of is het mischien een kwestie van een juist evenwicht te vinden tussen gebufferde en TB pedalen?
en hoe weeg je dit evenwicht dan af?? :roll:
Bassdude BE
Berichten: 170
Lid geworden op: 10 feb 2010, 16:12

Bericht door Bassdude BE »

KvE schreef:Zo'n simpele buffer heb ik in m'n Iba gebouwd. Geweldig om rechtstreeks in welk apparaat dan ook te kunnen prikken zonder verlies!.

werkt die dan op een gewone 9v batterij die in je bas zelf zit of hoe heb je dit opgelost?
Gebruikersavatar
Djay
Berichten: 263
Lid geworden op: 09 jul 2008, 12:41

Bericht door Djay »

True bypass werkt goed met een paar pedalen. Zonder truebypass heb je veel kans op tonesuck of volume drop. Als je veel pedalen heb word je keten te lang en ga je signaalverlies hebben. Dus gebruik je een buffer ter compensatie.
Gebruikersavatar
KvE
Berichten: 10968
Lid geworden op: 07 mar 2008, 22:09

Bericht door KvE »

Bassdude BE schreef:
KvE schreef:Zo'n simpele buffer heb ik in m'n Iba gebouwd. Geweldig om rechtstreeks in welk apparaat dan ook te kunnen prikken zonder verlies!.

werkt die dan op een gewone 9v batterij die in je bas zelf zit of hoe heb je dit opgelost?
Yep, 9v batterijtje, gaat eindeloos mee als je de stekker uit je bas trekt als je niet speelt. Zowel Rogier als Jarno hebben ze wel voor me gebouwd. Vreemd genoeg is het niet standaard te koop in de muziekwinkel, zou eigenlijk voor een eurootje of 10, 20 te koop moeten zijn.
Bassdude BE
Berichten: 170
Lid geworden op: 10 feb 2010, 16:12

Bericht door Bassdude BE »

Djay schreef:True bypass werkt goed met een paar pedalen. Zonder truebypass heb je veel kans op tonesuck of volume drop. Als je veel pedalen heb word je keten te lang en ga je signaalverlies hebben. Dus gebruik je een buffer ter compensatie.
uhm intressant, gezien ik eigenlijk maar 2 (tot max.3) pedalen gebruik voor men band,
maar thuis wel eens npaar extra pedalen durf toevoegen om wat meer inspiratie op te doen...

gezien ik toch nog op zoek ben naar een clean boost kan ik mischien meteen beter een clean boost uitzoeken die ik ook meteen als buffer kan gebruiken van voor in men chain (dus voor de SFT en en Agro)?


KvE schreef:Yep, 9v batterijtje, gaat eindeloos mee als je de stekker uit je bas trekt als je niet speelt. Zowel Rogier als Jarno hebben ze wel voor me gebouwd. Vreemd genoeg is het niet standaard te koop in de muziekwinkel, zou eigenlijk voor een eurootje of 10, 20 te koop moeten zijn.
idd ook een intressante oplossing en ziet er makkelijk uit om zelf te maken ook...
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Ah, de grote TB of niet TB discussie; hoe vaak wordt ie hier niet gevoerd :D

De grote gedachte achter TB pedalen is dat OF alles van je signaal door het pedaal / effect heengaat OF helemaal niets. Zo hou je je signaal puur.

Dan komt er een tweede parameter; de lengte van je kabel. Een signaal als uit een passief instrument heeft een bepaald karakter waardoor het heel erg gevoelig is voor invloeden van buitenaf. Als je zo'n signaal door 6m kabel laat lopen heb je tone suck! Het hoog wordt minder, het midden wat meer uitgesproken en je laag wat modderiger. Pure modder. Met TB pedalen komt er bij die 6 meter, ervan uitgaande dat je kabel 6m is en de effecten direct de amp ingaan, nog een aantal meters (veel draad in een pedaal!) dat zorgt voor de verdere tonesuck!

Een buffer verandert het geluid zo dat je dat niet hoort maar wel merkt. Het signaal is minder gevoelig voor de invloeden en je kan (bijna onbeperkt) meer kabellengte toevoegen zonder dat je deze tone suck merkt!

Nu is het nadeel dat niet alle buffers zo zijn. Veel buffers, bv van Boss of Ibanez zijn zeker niet goed. Op zich zal 1 pedaal niet een merkbare daling zijn van de kwaliteit maar meerdere zullen het signaal verder degraderen.

Ik raad daarom iedereen aan om zoveel mogelijk TB pedalen te gebruiken maar zo dicht mogelijk bij het (passieve) instrument een buffer te plaatsen !

Meerdere buffers zijn zeker ook aan te bevelen om evt veranderingen op te vangen!
Bassdude BE
Berichten: 170
Lid geworden op: 10 feb 2010, 16:12

Bericht door Bassdude BE »

Ok,bedankt, dat verduidelijkt toch weeral heel wat punten voor mij. :D

Is er dan ook toevallig een (redelijk clean) boost pedaal met deftige buffer dat je me kan aanbevelen voor vooraan in men fx-chain? :roll:

set-up in bandverband:
Bas => boost met buffer,welke ben ik nog niet uit :?: => Catalinbread SFT => Aguilar Agro => TC Electronics RH450

set-up thuis:
Bas => boost met buffer,welke ben ik nog niet uit :?: => Catalinbread SFT => Aguilar Agro => reverb/delay => Digitech bass synth wah => Boss RC-2 => TC Electronics RH450


Ben wel nog van plan van de bass synth wah uiteindelijk te vervangen door een MXR auto Q of 3 leaf audio groove regulator en de Boss RC-2 wordt binnekort vervangen door een Boss RC-3. :mrgreen:
Gebruikersavatar
JoostT
Berichten: 684
Lid geworden op: 22 aug 2010, 00:44

Bericht door JoostT »

Bernardduur schreef:Ah, de grote TB of niet TB discussie; hoe vaak wordt ie hier niet gevoerd :D

De grote gedachte achter TB pedalen is dat OF alles van je signaal door het pedaal / effect heengaat OF helemaal niets. Zo hou je je signaal puur.

Dan komt er een tweede parameter; de lengte van je kabel. Een signaal als uit een passief instrument heeft een bepaald karakter waardoor het heel erg gevoelig is voor invloeden van buitenaf. Als je zo'n signaal door 6m kabel laat lopen heb je tone suck! Het hoog wordt minder, het midden wat meer uitgesproken en je laag wat modderiger. Pure modder. Met TB pedalen komt er bij die 6 meter, ervan uitgaande dat je kabel 6m is en de effecten direct de amp ingaan, nog een aantal meters (veel draad in een pedaal!) dat zorgt voor de verdere tonesuck!
Betekend dat als ik een actief instrument heb, dit probleem niet/veel minder speelt omdat er al gebufferd wordt in het instrument?
Gebruikersavatar
KvE
Berichten: 10968
Lid geworden op: 07 mar 2008, 22:09

Bericht door KvE »

Yep.
Plaats reactie