anders stemmen via effect mogelijk ?

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Fieldy
Berichten: 141
Lid geworden op: 28 jan 2004, 10:52

anders stemmen via effect mogelijk ?

Bericht door Fieldy »

Dom vraagje misschien, maar ik waag het toch :wink:

Bestaat er geen effect waardoor je je bas anders kan stemmen.
Even verduidelijken. Je speelt in standaard tuning, en je wil alle
snaren een toon lager laten klinken, kan dit niet anders dan steeds
te herstemmen. ?

Bijkomend vraagje:
Kan het eigenlijk kwaad om alle snaren een toon lager te stemmen ?
Ik kan me nog herinneren dat iemand tegen mijn kameraad zei dat
het lager stemmen van zijn gitaar slecht was voor de nek; om er dan
niet genoeg spanning opstaat zou deze kunnen buigen.
waarheid of leugen ?
Gebruikersavatar
Surferboy
Bas-Hobbit
Berichten: 1835
Lid geworden op: 17 dec 2003, 20:28

Bericht door Surferboy »

Tja....je zou een octaver kunnen gebruiken...........kweenie of dat is wat je zoekt........over dat lager stemmen.....het lijkt me stug dat je neck daar last van krijgt.........
Gear:
Jazz 4
Gumika '70 Jazz (Fretless-proj.)

Peavey T-Max!!!
Eden NSP 410

Korg G5
Nobels ODRB
Maarten
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 mar 2004, 20:55

Bericht door Maarten »

Octaver is bullshit, je krijgt bij wat je speelt een octaaf erbij, geen toon lager of hoger. Zelf heb ik de boss TU 2, een appraat waarmee je bas of gitaar, normaal, een halve of hele toon hoger of lager kunt stemmen.
Je kan ook "stil" stemmen of terwijl je speelt. Ik vind het een superding. Echt heel erg is het niet, aangezien je niet ALTIJD lager gestemd bent.
Wat trouwens wel KILLING is voor je hals is ophangen aan de muur.
Gebruikersavatar
Surferboy
Bas-Hobbit
Berichten: 1835
Lid geworden op: 17 dec 2003, 20:28

Bericht door Surferboy »

Maarten schreef:Octaver is bullshit, je krijgt bij wat je speelt een octaaf erbij, geen toon lager of hoger. Zelf heb ik de boss TU 2, een appraat waarmee je bas of gitaar, normaal, een halve of hele toon hoger of lager kunt stemmen.
Je kan ook "stil" stemmen of terwijl je speelt. Ik vind het een superding. Echt heel erg is het niet, aangezien je niet ALTIJD lager gestemd bent.
Wat trouwens wel KILLING is voor je hals is ophangen aan de muur.
Wees gerust.....zover was ik ook al wel hoor......maar anders dan steeds opnieuw stemmen is er geen andere mogelijkheid om via een effect je noten te verlagen.........wat trouwens niet killing is voor je neck is ophangen..........de gitaar van mijn oom hangt al 10 jaar zo....en daar is nix mee aan de hand............
Gear:
Jazz 4
Gumika '70 Jazz (Fretless-proj.)

Peavey T-Max!!!
Eden NSP 410

Korg G5
Nobels ODRB
roy
Berichten: 143
Lid geworden op: 26 jan 2004, 22:01

Bericht door roy »

Het kan wel.
Met een pitch-shifter.
Ik heb er een op de gt6b zitten.
Slaat wel af en toe door naar een vreenmde noot bij hele lage tonen.Het is net of hij dan niet goed kan vinden waar ie heen moet (wazig verhaal natuurlijk)
Hoe hoger op de hals hoe beter het effect werkt.Maar....als ik mijn compressor ervoor hang gaat het wel.
Ook kun je een harmonizer instellen zodat je het gewenste bereikt (halve hoger/samenklanken en grondnoot wegdraaien), maar de meeste lenen zich hier niet voor.
Ook zijn er pedalen zoals een wah,volgens mij heten ze whammy maar dat weet ik niet zeker, waarmee je bijna traploos een andere noot kunt kiezen,waarbij de grondnoot niet te horen is...pedaal normaal=basis, pedaal open = een octaaf of wat je hebt ingesteld hoger....traploos dus.
Zit ook op de gt6b.
De gitarist van ratm heeft dit effect ook en gebruikt hem onder de solo van killing in the name of als ik me niet vergis.
Gebruikersavatar
Surferboy
Bas-Hobbit
Berichten: 1835
Lid geworden op: 17 dec 2003, 20:28

Bericht door Surferboy »

Tja de tracking van de GT6B (en alle Boss zooi) is niezo goed.........de Whammy is idd wel een heel goed punt....was ik helemaal vergeten! :oops: 8)
Gear:
Jazz 4
Gumika '70 Jazz (Fretless-proj.)

Peavey T-Max!!!
Eden NSP 410

Korg G5
Nobels ODRB
Maarten
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 mar 2004, 20:55

Bericht door Maarten »

Alsjij je bas met lange nek bijna altijd aan je muur hebt hangen gaat ie na verloop van tijd krom trekken.
Gebruikersavatar
Surferboy
Bas-Hobbit
Berichten: 1835
Lid geworden op: 17 dec 2003, 20:28

Bericht door Surferboy »

Aangezien bijna alle muziekwinkels dat ook doen maak ik me geen zorgen......
Gear:
Jazz 4
Gumika '70 Jazz (Fretless-proj.)

Peavey T-Max!!!
Eden NSP 410

Korg G5
Nobels ODRB
Maarten
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 mar 2004, 20:55

Bericht door Maarten »

Daar hangen ze meestal maar voor korte tijd.
Gebruikersavatar
Surferboy
Bas-Hobbit
Berichten: 1835
Lid geworden op: 17 dec 2003, 20:28

Bericht door Surferboy »

Meestal wel een jaar minimaal hoor......maargoed....back on topic!!
Gear:
Jazz 4
Gumika '70 Jazz (Fretless-proj.)

Peavey T-Max!!!
Eden NSP 410

Korg G5
Nobels ODRB
Gebruikersavatar
Beestmens
Berichten: 1472
Lid geworden op: 27 dec 2003, 22:28

Bericht door Beestmens »

Surferboy schreef:Meestal wel een jaar minimaal hoor......maargoed....back on topic!!
Ik denk dat dat gewoon demo-modellen zijn he. En dat ze die niet verkopen. Ik zou iig geen bas willen hebben waar iedereen op gepingeld hebt.
Gebruikersavatar
Surferboy
Bas-Hobbit
Berichten: 1835
Lid geworden op: 17 dec 2003, 20:28

Bericht door Surferboy »

Demo-modellen worden vaak genoeg verkocht.......en ik zou juist wél bijv. de Jazz willen die daar hangt als ie lekker is......en niet een andere uit een magazijn........aangezien die dingen nogal verschillen per stuk.......
Gear:
Jazz 4
Gumika '70 Jazz (Fretless-proj.)

Peavey T-Max!!!
Eden NSP 410

Korg G5
Nobels ODRB
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Sorry hoor, hals kromtrekken?

Je bas hangt gewoon recht naar beneden door de body die eronder hangt, remember? Oftewel zijwaartse kracht is amper aanwezig op de hals. Blijft dus prima recht staan, net zoals ook bij de zeer dure baswinkels die NL ook heus wel rijk is.

On-topic: die apparaatjes zijn er idd wel, octaver heeft weinig zin
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Fieldy
Berichten: 141
Lid geworden op: 28 jan 2004, 10:52

Bericht door Fieldy »

De Teng schreef: On-topic: die apparaatjes zijn er idd wel, octaver heeft weinig zin
en hebben die dan een naam ? of kan je een voorbeeld geven ?
Gebruikersavatar
Venomer
Berichten: 557
Lid geworden op: 18 jun 2004, 15:15

Bericht door Venomer »

Zo, ruim 3 maanden later nog eens een antwoord... :)

Ik heb een Zoom BFX708, die ook een pitch-shifter heeft. Je kunt hem zo programmeren dat hij een vaste shift geeft, volgens mij tot vijf halve tonen hoger of lager. Maar met het voetpedaal kun je ook traploos de pitch veranderen. Dat klinkt dus alsof je een tremolo op je bas hebt.

Ik ga hier niet beweren dat de BFX708 een topapparaat is, maar een pitch-shifter heeft 'ie in elk geval wel! :wink:
Plaats reactie