Compressor

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Gebruikersavatar
thefuzz
Berichten: 480
Lid geworden op: 23 sep 2008, 13:54

Bericht door thefuzz »

Yes, ik heb ook een tijd lang een compressor achter aan mijn keten gehad!
Facebunker
Gebruikersavatar
Demonturtle
Berichten: 634
Lid geworden op: 05 jan 2008, 23:29

Bericht door Demonturtle »

Heeft er iemand toevallig al de mogelijkheid gehad om een aguilar TLC en een MXR bass compressor te vergelijken? Ik plan namelijk de aankoop van een nieuwe compressor, maar twijfel nog tussen deze twee.
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Demonturtle schreef:Heeft er iemand toevallig al de mogelijkheid gehad om een aguilar TLC en een MXR bass compressor te vergelijken? Ik plan namelijk de aankoop van een nieuwe compressor, maar twijfel nog tussen deze twee.
Ik heb ze beide gehad iig; de nieuwe MXR bass comp dan

Wat wil je weten / wat vind je belangrijk?

De aguilar is simpel, straightforward en lekker + dik maar ik merkte wel wat dynamiek verlies ook als ze uitstond. De MXR vond ik wat uigebreider, lekker maar je hoort niet dat hij aanstaat...... een soort van studio kwaliteit ahw!

Zelf zou ik zeggen: wil je een compressor voor het geluid dan de Aguilar, wil je het voor het effect dan de MXR!
Khoneini
Berichten: 83
Lid geworden op: 14 mar 2011, 22:38

Bericht door Khoneini »

Zou een compressor ook voor minder onverwachte overssturingen zorgen met synthesizer effecten van een line6 m9(en dan de line6 fm4 effecten)?
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Als de oversturing komt doordat de amp harder wordt aangesproken zeker, een limiter limit gewoon de signaallevels

Als de OD in het pedaal zelf zit zou je mss de input kunnen temperen met een comp
Gebruikersavatar
PeterR
Berichten: 2232
Lid geworden op: 17 mei 2008, 16:51

Bericht door PeterR »

thefuzz schreef:Yes, ik heb ook een tijd lang een compressor achter aan mijn keten gehad!
Dus beter de comp na de keten, dan voor de keten?
Gear: Sandberg California PM4 : Sandberg California Vs4 : TC electronic rh450
Gebruikersavatar
thefuzz
Berichten: 480
Lid geworden op: 23 sep 2008, 13:54

Bericht door thefuzz »

@ PeterR ja in mijn geval wel. Omdat de comp dan al je gemoduleerde signalen rechttrekt naar één geluids niveau. Als je hem aan het begin zet stuur je dus altijd een rechtgetrokken signaal in je effecten (wat vaak wel de tracking ten goed komt!) maar doordat je daarna verschillende modulaties toe gaat passen zul je te maken krijgen met volume verschillen. Maargoed dat is mijn wetenschap, je kunt het het best testen en ondervinden :)
Facebunker
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

De meeste gitaristen zetten hun compressor pedaal juist helemaal vooraan in de keten.
Een studiocompressor daarentegen weer helemaal achter aan in de keten.
Gebruikersavatar
Bolobass
Berichten: 2528
Lid geworden op: 13 aug 2011, 12:39

Bericht door Bolobass »

Ik heb de mxr m87 bass compressor aangeschaft, wat een nuttig gereedschap!
Mijn sound blijft mooi naturel (omdat ik dat zo ingesteld heb), extreme pieken worden netjes in bedwang gehouden en er is meer dan genoeg dynamiek over. Aanradertje voor mensen die van een clean signaal houden.
Fire is one of my favourite colours. Along with black and camo.
DiMarco

Bericht door DiMarco »

Het hangt van de overige effecten in je loop af of je de comp voor- of achteraan wilt hebben.

Als je bijvoorbeeld een aanslaggevoelige envelope filter als de mxr m82 in je keten hebt dan moet je je afvragen of je deze voor of achter de comp wilt hebben. Ikzelf wil deze dus nog voor mijn comp hebben zodat deze beter op mijn accenten reageert.

Mijn motto: Lekker experimenteren ermee!

Overigens wordt deze comp tegen het weekend hier bezorgd:

Afbeelding

Ik heb gekeken naar de Aguilar en MXR comp, beiden in dezelfde prijscategorie. Ik hoop dat mijn geluid wat levendiger gaat worden door een buizencomp in te zetten zodat ik de klasse D amp ook eens kan gebruiken zonder kil en doods te klinken, het gesjouw met de Fender hybride TB600 behoort niet altijd tot de mogelijkheden.
Gebruikersavatar
Demonturtle
Berichten: 634
Lid geworden op: 05 jan 2008, 23:29

Bericht door Demonturtle »

Na een paar maanden toch een probleem met mijn MXR bas compressor. Qua sound en mogelijkheden blijf ik het de ideale comp vinden, maar na een opnamesessie van een dag waarbij de compressor de hele dag heeft opgestaan, heeft hij zo goed als de geest gegeven. Tijdens de laatste repetitie viel mijn volume opeens bijna volledig weg, en gaf de ledstrip van de mxr ook geen enkele vorm van compressie meer aan (terwijl hij dat ervoor wel deed). Iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn?
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Tja, dat kan echt vanalles zijn..........

Het enige wat ik weet dat deze units (en meer units van MXR) als zwakke punt hebben is de charge pump (de manier om van 9V 18V te maken) en de current limiting resistor (een 10 ohm weerstand tussen circuit en ingang van de power)

De weerstand is een soort van overloop beveiliging bij verkeerd stroomgebruik maar is eigenlijk een hele zwakke schakel. Zeker bij continu stroomgebruik is er een kans dat deze factor doorslaat (iets dat ik al vaker gezien heb bij MXR producten)

De charge pump is een nieuwerwets ontwerp die flink sensitief is voor kleine veranderingen in het voltage; ze zijn vaak maximaal ingesteld op 9V; als je daar dus per ongeluk overheen gaat (bv door het deels falen van een condensator of weerstand) dan kan deze ook overlijden met als gevolg dat alles ineens op 9V loopt ipv de 18V = minder volume, anders reageren en het ijkpunt van bv de LED bar is dan ook anders.
Gebruikersavatar
Bolobass
Berichten: 2528
Lid geworden op: 13 aug 2011, 12:39

Bericht door Bolobass »

Of je kabel.... :wink:
Fire is one of my favourite colours. Along with black and camo.
Gebruikersavatar
Demonturtle
Berichten: 634
Lid geworden op: 05 jan 2008, 23:29

Bericht door Demonturtle »

Kabels zijn allemaal nagekeken, en geen enkel probleem. Ik heb er wel nog garantie op natuurlijk dus de comp gaat gewoon terug naar afzender.
Gebruikersavatar
tjoepatjoep
Ban wegens Jazz
Berichten: 20322
Lid geworden op: 28 mar 2009, 20:36

Bericht door tjoepatjoep »

*SCHOP*

Ik heb gisteren een testje gedaan met mijn VT Deluxe over een PA set. Viel me op dat ik wat ballen en punch miste in mijn geluid. Heb toen een Diamond compressor van forumlid Triumph getest voor de VT Deluxe. Dat beviel goed, want volumeverschillen op de D en G-snaar werden opgeheven en het geluid klonk vetter. Vooral wanneer ik met vingers speelde.

Ik speel altijd over passieve bassen (Jazz, Precision, Rickenbacker, Gibson) en meestal met plectrum en soms met vingers. Ik slap niet of nauwelijks.

Nou ben ik op zoek naar een compressor van niet al te duur (zeg maar ong. 150 max) die voor mij werkt. Ik zoek eigenlijk naar een compressor die nauwelijks van het karakter van het signaal snoept, en het geluid wat kan opdikken. Wat ik niet wil is dat het platgedrukt wordt.

Heeft iemand suggesties?
Joep

Rickenbackerfetisjist - Vintage gearfreak - Überspammer - Essaydeserteur

Rickenbacker | Fender | Gibson

Stunning Suzy | Pigtail
Plaats reactie