Wat wordt hier gebruikt?

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

:)...... is denk ik ook eigenlijk wel een flanger ja...... liet me effe meeslepen met de term phaser en ik weet dat hij een phase 100 op zn bordje had staan.

Hou het maar op een flanger :)
Gebruikersavatar
Nicky
Der Soßemeister
Berichten: 2798
Lid geworden op: 08 mei 2011, 01:52

Bericht door Nicky »

Aah top. Had die posts niet gezien (of eigenlijk te lui geweest om te zoeken haha). Maar ik zat dus ook te twijfelen inderdaad tussen de Phaser 100 en de Flanger. Ik weet wel dat ik met een flanger goed in de buurt kwam op de meet maar wist het niet zeker dus vandaar toch even vragen :)
Morris Pre-Lawsuit Jazzbass - 90s Squier Precision - Hartke HA3500 - Klemmt Echolette BS40 - GK BLX210 - Een bak effecten

www.nhendriks.nl
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Bericht door rensbass »

Was eigenlijk het verschil tussen een flanger en een phaser? (In jip en janneke-taal)
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Beide lijken erg op elkaar...... zowel qua sounds als qua gebruik. Beide werken met fase verschillen......

Een phaser heeft een aantal filters die de fase omdraaien. Het menselijk oor hoort geen verschil maar als je dit vervolgens mixt met het cleane signaal gaan de verschillen in fase samen / tegenwerken en er ontstaan 'notches'; specifieke frequentie boosts en cuts. Als je die frequentie laat bewegen (LFO aansluiten op het filter) krijg je dat de notch beweegt door de frequenties heen wat het specifieke phase geluid geeft. Een phaser heeft een beperkt aantal notches: 2 filter maken 1 notch. Een phase 90 heeft 4 filters en dus 2 notches. Een phase 45 heeft 2 filters en dus maar 1 notch, etc.

Hetzelfde gebeurd eigenlijk ook in een flanger, maar dan net anders. Een flanger krijg je door het signaal te vertragen (delay) met een hele korte delay tijd (1-10ms). Vermeng je dat met het cleane geluid dan gaan de twee signalen samen / tegenwerken (fasen). Hierdoor ontstaan er ook notches. Door de delaytijd door een LFO te laten veranderen krijg je de beweging in de flanger.

Een phaser met een oneindig aantal notches is dus eigenlijk een flanger.
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Bericht door rensbass »

Dank u :worship:

Ennuuhhh.... en chorus is.... een tamme flanger, of iets heel anders?
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Een chorus is een flanger met een langere delaytijd (20 - 30ms) en wat noise adjustments (langere delaytijd geeft meer noise)
Gebruikersavatar
Soulbender
Berichten: 6128
Lid geworden op: 16 jun 2011, 18:40

Bericht door Soulbender »

https://3voor12.vpro.nl/nieuws/2014/Euro ... Blood.html

Iemand een idee wat voor een effect (of combinatie van effecten) deze bassist gebruikt?
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Ik zie een Ampeg bass amp + 8x10 en 2 gitaarversterkers (2x 12?). Ik denk dat daar een groot gedeelte van de (overstuurde) sound vandaan komt.

edit: Zo te zien een Ampeg SVT en de gitaaramps zijn GVT52-212:

https://www.ampeg.com/products/gvt/gvt52-212/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
rensdus
Berichten: 1570
Lid geworden op: 14 okt 2006, 12:53

Bericht door rensdus »

Van hun facebook pagina.
Succes! Zo te zien gebruikt ie aardig wat! :mrgreen:

Als je de foto's van het opname-mengpaneel mag geloven heeft ie overigens ook nog eens 5 versterkers tegelijk draaien.

Afbeelding
Bestial Devastation - Sepultura Coverband.
Facebook Myspace
Gebruikersavatar
Len
Berichten: 1953
Lid geworden op: 17 nov 2006, 13:45

Bericht door Len »

Vraag me af of 'ie nou z'n low end (wat vaak in de refreinen opeens inkicked) regelt door z'n basversterker te bypassen of dat er een octaver aangaat. Ik krijg zoveel laag niet uit mijn Gretschje namelijk :D.
And the silence that followed was louder than a cannon.
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15092
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Aha, jullie hadden dit bandje/bassist ook al ontdekt :D In dit interview licht hij een tipje van de sluier op : https://www.boon-magazine.co.uk/royal-blood/
Combinatie van veel verschillende octavers en versterkers blijkbaar ...
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

Behoorlijk vette sound, dayum... 8)
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15092
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Heb een wazige foto van zijn pedalboard gevonden. De POGs herken ik. Iemand een idee wat de andere kunnen zijn ?

Afbeelding
Gebruikersavatar
Meowmix
Berichten: 2472
Lid geworden op: 28 dec 2011, 17:55

Bericht door Meowmix »

Die twee in het midden boven zijn een Boss GEB7 (Bass EQ) en een Boss LS-2 (lineselector met 2-channel blend) maar moeilijk te zien hoe de LS aangesloten is... weinig pluggen daar?
Fender MIJ E series Precision | Rickenbacker 2060 JetGlo
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Zvex Mastotron = Fuzz
2x EHX POG = Pitch shifter / Octaver
Strymon Flint = tremolo en reverb)
2x Boss PS6 Harmonist = Pitch shifter / Octaver
Boss GE7 (of B, kan ik niet zien) = EQ
Boss LS-2 = loop selector
Boss Tu2 of 3 = tuner
Palmer Triage = amp selector
Plaats reactie