boss syb3 of syb5?

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

boss syb3 of syb5?

Bericht door rensbass »

Wat zijn eigenlijk de verschillen tussen deze pedalen? is een van de twee beter?
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Ze zijn anders maar tegelijk identiek :)

De SYB 3 en 5 zijn beide gebaseerd op dezelfde chip combinatie, de 5 alleen een geupgrade versie van de chip. Deze upgrades zouden de tracking moeten verbeteren en wat extra functies moeten geven waaronder de EXP input

Zelf vind ik de 3 een stuk beter klinken dan de 5; voornamelijk de zaagtand golven zijn gewoon een stuk vetter. De square waves zijn wel identiek. Het octaaf geluid van de 3 vind ik net wat minder harsh klinken en wat beter mixen...... en de chorus op de 3 is net wat voller (maar het verschil met de 5 is maar minimaal)

Het zijn wel aparte pedalen; niet de standaard SYNTH geluiden behalve als je ze minimaal instelt. De envelope is altijd aanwezig wat voor mij de reden was om hem te verkopen. Je kan er wel een leuke oscillating synth uithalen met alle controls op 0 (behalve de wet volume) maar dan is hij een stuk zachter dan de rest van je signaal!
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Ik heb de 5 gehad. Ik zou een BSY600 van Behringer gaan. Dat is een kloon met een twist. Je kunt dan namelijk je gewoon basgeluid en de synth mengen. En dat is gewoon iets wat ik mistte op de 5 van Boss/Roland. Je hebt soms een iel geluid (wat werkt voor wat je wil), maar dan is de klap van een baslijn naar een iele solo zonder drive te groot. Als je dan daarachter je gewone basgeluid zet dan werkt het vaker wel.

De BSY600 is goedkoop plastic, maar je gebruikt hem als effect waarschijnlijk 1x per optreden. Ma.w. een beetje zuinig en de BSY600 wordt samen met jou heel oud. Oh ja. Ik vind het expressiepedaal een geweldige aanvulling...

Ohja, Rens, als je wil kun je m'n effectenbak wel een paar weken gebruiken. Zelf ophalen, maar is wel leuk speelgoed... (Mesa boogie Vtwin, BSY600 met expressiepedaal, vox wah, en stereo chorus van Ibanez en een reverb pedaaltje van Behringer... (en evt. een coolcat vibe en een french toast fuzz...._)
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Je hebt op de 5 toch een dry en een direct knop?
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Bericht door rensbass »

@rogier:
Bedankt voor de info, weet ik weer wat meer verschillen.

@muziekschuur:
De boss heeft toch ook een blend functie, noemen ze direct/effect?
Thanx voor het aanbod trouwens, tof van je, maar ik ben niet zo van lenen, maar toch bedankt.
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Bericht door rensbass »

Damn, je was me net voor Rogier.
Failure is always an option.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Ik heb het niet gevonden.... Maar als jullie het zeggen, ik geloof je direct. Ik heb de SYB5 als cadeautje gegeven aan de bassist van mijn band toen... Later de behringer van de kinderen gekregen... En boem.. tevreden... Voor die 5 keer dat je dat effect gebruikt op een jaar. De sound is gewoon goed...
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Bericht door rensbass »

Ibanez SB7? wat doet die in verhouding met de Boss pedalen?
Is de tracking daar beter van?
Heeft geen clean blend, maar ik krijg een pedaal met effectloop die ik kan blenden over een poosje, dus das op te lossen.
Zijn er nog andere handzame kastjes te koop, (geen EHX, die vind ik te duur en te groot)
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

De Ibanez is meer een distored synth toon dan echt een synth toon; ik vond hem in vergelijking met bv de Boss echt een slap aftreksel van een synth.......... Tracking is een stuk minder en ik kon hem niet echt lekker instellen zodat ie op mn aanslag reageerde......
loekiedepo
Berichten: 43
Lid geworden op: 19 mar 2010, 17:03

Bericht door loekiedepo »

Heb net een BSY600 op de kop getikt en die klinkt prima (vooral de Pulse waves, heerlijk!)
Enige nadeel is dat de tracking echt waardeloos is. Achtsten op een tempo van 140 bpm en hij laat het afweten.
Nu is een synth ook wel bedoeld om vunzig en lang tonen aan te houden, maar ik had toch wat meer van de tracking verwacht..
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Dan zul je vast een bas spelen met fretnoise. Dus of je snaren iets hoger zetten of je speelstijl aanpassen. Bij mij trackt hij prima...
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Verder werkt het altijd goed om hoger op de neck te spelen, boven de pickup aan te slaan, volume op max te hebben staan en de toon knop net wat dicht te draaien.......... En heel strak spelen natuurlijk!
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Bericht door rensbass »

Syb3 besteld (marktplaats) voor nette prijs. Ben benieuwd...
.
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Bericht door rensbass »

Binnen, heb er al een beetje mee gestoeid, erg leuk, ook een goede oefening voor je aanslag. of tie bruikbaar is in.bandverband laat ik even in het midden.
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
Len
Berichten: 1953
Lid geworden op: 17 nov 2006, 13:45

Bericht door Len »

Glitcht 'ie veel? Eerste filmpje wat ik op youtube bekeek begon meteen met rare octaaf-sprongetjes tussen de gespeelde noten. Alsof 'ie zich vergist in pitch en dan heel snel tuned naar de juiste noot. Overigens ging dat om een syb-5.
And the silence that followed was louder than a cannon.
Plaats reactie