Kleine effectgerelateerde vragen

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Jerry schreef:
Sjtevel 1984 schreef:Ik las ergens dat je voor een expressiepedaal een stereo kabel nodig hebt. Nu vind ik alleen kabels vanaf 3 meter. Iemand een idee waar ik deze op patchkabel formaat kan krijgen?
Bij de betere electronicaboer kun je kabels op maat laten maken
+1!

Of gewoon een bevriend iemand met een soldeerbout vragen of hij er een wil maken. Enige wat je je nodig hebt is draad en 2 pluggen.
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2828
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Bericht door Sjtevel 1984 »

En moet dat nog een speciale kabel of pluggen zijn? Ik heb namelijk ook een patchkabelkit vergelijkbaar met de lava kit.
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Het moet een stereokabel zijn (XLR kabel werkt hiervoor prima!!) en stereo pluggen (dus pluggen met een TRS systeem)
Gebruikersavatar
Marsz
Berichten: 282
Lid geworden op: 03 jan 2009, 14:08

Tegenstrijdigheid

Bericht door Marsz »

Ik kom veel tegen dat Fuzz voor Overdive hoort te staan in je keten.
Tegelijkertijd lees ik dat je de gain stages van laag naar hoog moet plaatsen.

Nu levert dit voor mij een tegenstrijdigheid op aagezien ik Fuzz gebruik om een bak herrie te creëren en Overdrive om een randje toe te voegen.

Iemand hier een idee over?
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Probeer wat je leuk vind en lees niet teveel dingen!!

Het maakt echt niet uit hoe JIJ wil dat ze staan. Als het voor je werkt is dat OK! Niet alle fuzzen en alle overdrive pedalen reageren identiek dus een vaste routine kan je gewoon niet aanhouden.
Gebruikersavatar
viersnaar
Berichten: 2056
Lid geworden op: 08 mar 2008, 12:36

Bericht door viersnaar »

Ik heb geen idee wat een gain stage wil zeggen. En ik begrijp de vraag ook niet goed denk ik?
Wil je de fuzz én de od tegelijk gaan gebruiken? Want; als je ze niet tegelijk gebruikt, maakt de onderlinge verhouding van deze 2 in je keten toch ook niks uit?
[of zie ik nu iets over het hoofd?]

Voor wat het waard is: ik heb de overdrive als eerste [na de tuner], daarna een wah, en dán de fuzz, daarna overige modulatie [flanger/ delay/ reverb]. Ik heb vanalles geprobeerd, en dit vond ik qua interactie tussen de pedalen het prettigst [met de huidige pedalen; met een ander merk/ type pedalen kan het weer anders zijn].
Gebruikersavatar
koen van soelen
Berichten: 1465
Lid geworden op: 08 jun 2011, 21:38

Bericht door koen van soelen »

Haha viersnaar! Dat heet geloof ik 'stacken' en betekent inderdaad dat je ze beiden tegelijk aan zet. Zo kan je je sound vaak nét wat meer vormgeven. Is je fuzz bijvoorbeeld wel lekker maar net wat te knetterend? Kan je hem mischien met de juiste overdrive net wat ronder laten klinken. Of andersom. Enzo. De gitarist van mijn vorige band gebruikte altijd een Russische Big Muff en een Maxxon Tubescreamer (Muff+Tubescreamer is een veelgeziene combi) tegelijk over een London City buizenbak. Klonk altijd ongeloofelijk vet!
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20939
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

Twee vraagjes:

-Ik heb net een Showmaster 24 case gekocht, en wil dus een pedalenbordje bouwen. Doe ik met een vriend van me, tot zover geen probleem. Maar nu zit ik even met het patchkabelgebeuren. Ik heb géén idee wat te kopen. George L is goed maar wel duur, Ssnake zijn goedkoop maar geen idee hoe goed ze zijn, Corials (met Neutrik pluggen) werken denk ik wel maar van die pancake pluggen scheelt wel ruimte... Er is net iets te veel te kiezen. Hij ziet er nu zo uit, moet nog een bas overdrive in (ook geen idee nog welke overigens):
Afbeelding

-Mijn Radial Bassbone moet 15V voeding hebben, en eigenlijk wil ik op m'n nieuwe pedalboard gewoon een goeie voeding hebben. Ik gebruik nu een OneSpot, en die is prima maar er zit geen 15V op ;) Ik kan niet zo goed vinden welke (betaalbare) voedingen ook 15V leveren, welke doen dat?
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Die Bassbone kan prima op 18V hoor :) Gewoon 2 uitgangen van de onespot in serie.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Rieno schreef:Die Bassbone kan prima op 18V hoor :) Gewoon 2 uitgangen van de onespot in serie.
Twee Onespots in serie?
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Oh ja, shit, die Onespot heeft natuurlijk ook echt maar 1 uitgang :facepalm:
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8204
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Bericht door Peachabell »

Ik vraag me af of ik voor wat thuis-opnamen een betaalbaar compressor pedaaltje aan zal schaffen.
Of dat het slimmer is een bas-compressor te kopen, of dat een multi-effect als b.v. de Korg Pandora,
waar o.a. (gitaar/bas) compressie in zit, de beste keuze is.
Haico

Bericht door Haico »

Peachabell schreef:Ik vraag me af of ik voor wat thuis-opnamen een betaalbaar compressor pedaaltje aan zal schaffen.
Of dat het slimmer is een bas-compressor te kopen, of dat een multi-effect als b.v. de Korg Pandora,
waar o.a. (gitaar/bas) compressie in zit, de beste keuze is.
De Korg Pandora heeft vrij veel noise. Zou ik weg van blijven voor opnames.
Ga dan voor de Line6 Bass Pod of de Behringer V-amp. Die laatste is echt zo gek nog niet: Hier een korte review met samples: https://www.basgitaarforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=36705" onclick="window.open(this.href);return false; Ik heb de mijne voor 60 Euro gekocht. :shock: 8)

De goedkoopste optie is opnemen met een nette preamp en vervolgens compressen en op smaak brengen met gratis plug-ins. Bij mij gaat er tegenwoordig bijna geen mix de deur uit waar de Waves CLA Bass plug-in op zit: https://www.waves.com/plugins/cla-bass" onclick="window.open(this.href);return false;

Wil je écht een compressor hebben, dan zou ik van marktplaats een Alesis/Samson/DBX 19" compressortje halen. Veel beter in te stellen en cleaner dan wat je in pedaaltjes kan vinden.

Maar goed... dan zou ik er een paar tientjes bij leggen en een channel strip kopen. Dat is: preamp, EQ, compressor in 1. Voorbeelden: Focusrite Tonefactory, Aphex Project, ART PRO Channel, Joemeek ThreeQ.... Met zo'n apparaat kan je een goede stap maken in de homerecordingwereld. Je hebt gelijk ook oplossingen voor opnemen van zang, gitaar. etc. :)
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8204
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Bericht door Peachabell »

@ Haico

Bedankt voor het advies, ik ga er eens over nadenken en misschien het een en ander bekijken.
Haico

Bericht door Haico »

Alsof de duvel ermee speelt! https://www.basgitaarforum.nl/viewtopic. ... 2#p1430982" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie