Wanneer wordt noise/ruis/brom etc. een heus probleem?

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Len
Berichten: 1953
Lid geworden op: 17 nov 2006, 13:45

Wanneer wordt noise/ruis/brom etc. een heus probleem?

Bericht door Len »

Misschien niet de meest duidelijk topictitel maar here it goes;

Ik heb in het verleden jaar misschien wel mijn ultieme pedalboard samengesteld qua pedalen om ze nog geen 2 maanden later nagenoeg allemaal te verkopen. De reden: bijgeluiden. Hoe meer pedalen hoe meer gezeik. Analoog, digitaal en/of true bypass, alle pedalen gewoon los zowel met adapter of batterij; geen probleem. Bij elkaar: brom, ruis, hum, noise, glitches, aardeproblemen, noem het maar op. Zonder ook maar 1 pedaal geactiveerd te hebben. Zodra 1 probleem was opgelost kreeg je er 3 voor terug leek het wel. Verschillende kabels of adapters, het lijkt geen garantie en je bent zo weer tientallen euro's verder.

In mijn persoonlijke geval; ik speel merendeel over koptelefoon die natuurlijk alle bijgeluiden nog eens uitvergroot. Op mijn versterker (orange oefencombo) hoor ik ze haast niet; deels te wijten door een ingebouwde limiter. Maar ook live in de band verdwijnen de bijgeluiden simpelweg in de mix. In hoeverre is het dan daadwerkelijk een probleem? Ik stoor me er in ieder geval genoeg aan en vraag me af in hoeverre het acceptabel is voor een willekeurig effect die toch al snel zo'n 100 euro p/s moeten kosten.

Nu zijn er natuurlijk heel wat factoren die meespelen (speel je geaard of niet, maandagochtend-exemplaar-pedalen, een computer o.i.d. in de buurt waar je pickups last van hebben etc) maar ik kan me voorstellen dat niet elke kroeg of podium hetzelfde is, m.a.w, je kan het dan nooit helemaal zelf in de hand hebben.
Zodoende vraag ik me af in hoeverre je 'studiokwaliteit' (bij gebrek aan een beter woord) mag of kan verwachten van pedalen? Ik snap by the way dat effecten als fuzz en compressie deze bijgeluiden uitvergroten. Maar in hoeverre zijn die bijgeluiden echt een probleem bij opnames of optredens?

Misschien een kleine toelichting; ik ben natuurlijk wel een kind uit het digitale tijdperk waar ik eindeloos effecten kan stacken in software die zonder actief signaal geen of nauwelijks bijgeluiden maken. Ik open dit topic dan ook deels om te achterhalen of ik het bij mezelf moet zoeken of wellicht ergens een denkfout maak. Of alleen maar effecten van moog moet kopen.

En omdat zo'n lap tekst zo saai is zonder smileys haal ik hier maar even de schade in: :D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :mrgreen:
And the silence that followed was louder than a cannon.
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2828
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Bericht door Sjtevel 1984 »

Imo: het word pas een probleem, als je er zelf een probleem me hebt. Natuurlijk niet het antwoord wat je wilde...
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
Len
Berichten: 1953
Lid geworden op: 17 nov 2006, 13:45

Bericht door Len »

Mwoah in essentie heb je wel een punt, maar misschien denk en/of schrijf ik te omslachtig. Persoonlijk ben ik het liever kwijt dan rijk en vraag me eigenlijk af of er andere zijn die hier ook tegen aanlopen en er wel of niet mee kunnen leven in bepaalde condities.
And the silence that followed was louder than a cannon.
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2179
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Bericht door Goose »

He,

Er zijn nog meer dingen om rekening mee te houden.
Wat dacht je van de voedingen van je effecten zelf. De volgorde van de voeding van pedalen. Hierdoor kan je namelijk groundloops creeren. Tl buizen zijn ook heel erg lastig voor je signaal. Enz enz. Het enige wat je kan doen is zoveel mogelijk uit te sluiten en zoveel mogelijk uitproberen met effecten. Gebruik live alleen die effecten die je echt nodig hebt. En het ene effect is het andere effect niet. B.v. het ene merk flanger geeft wel ruis maar de andere He,

Er zijn nog meer dingen om rekening mee te houden.
Wat dacht je van de voedingen van je effecten zelf. De volgorde van de voeding van pedalen. Hierdoor kan je namelijk groundloops creeren. Tl buizen zijn ook heel erg lastig voor je signaal. Enz enz. Het enige wat je kan doen is zoveel mogelijk uit te sluiten en zoveel mogelijk uitproberen met effecten. Gebruik live alleen die effecten die je echt nodig hebt. En het ene effect is het andere effect niet. B.v. het ene merk flanger geeft wel ruis maar de andere niet flanger niet
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2828
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Bericht door Sjtevel 1984 »

Misschien dat een noise suppressor helpt?

https://www.bax-shop.nl/overige-voeteffe ... KjIsL-9Kc0" onclick="window.open(this.href);return false;
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
Barnhard
Berichten: 344
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21:44

Bericht door Barnhard »

Een noise supressor is hetzelfde als cola bij je bier gooien. Het helpt wel tegen de ruis, maar het maakt je toon ook gelijk dood. In mijn ervaring tenminste. Er zijn veel betere manieren om ruis/brom tegen te gaan. Bijvoorbeeld door hoog kwaliteit kabels, zorgen dat stroom kabels je instrument kabels niet aanraken...etc.
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2828
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Bericht door Sjtevel 1984 »

Ja ok, misschien een degelijke voeding, zoals die van voodoo lab?
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Tja, dit soort problemen komen vaak voor....... maar ik moet zeggen dat ik tot nog toe de meeste noise issues wel de baas kan.

Power suppies zijn nog steeds een grote veroorzaker ervan. Goede power supplies hebben hier minder last van, goedkopere een stuk meer. Toen ik ooit begon had ik een 'dedicated' power supply met een daisy chain...... met veel pedalen gaf dat alleen maar ground loops en noise. Toen een goede aangeschaft en sindsdien nooit meer daar last van gehad!
Ground loops zijn ook bekend tussen verschillende versterkers en natuurlijk computer - amp. Zodra je een grond op een ander potentiaal gaat lopen dan de andere grond krijg je loops. Om dat op te lossen moet je de oorzaak traceren en deze aanpakken. Isolatie is tot nog toe de beste optie: hiermee isoleer je met bv een trafo de grond van de ene deel met de andere zonder verdere klachten of problemen...... ideaal!

Single coil hum is natuurlijk iets dat al langer bestaat en waar geen oplossing voor is. Het is er altijd en wordt verergerd met al bovenstaande oorzaken. Hier moet je maar gewoon mee leren leven. Een single coil kun je, met alle mogelijkheden, nooit 100% stil maken!
KoenB
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 mei 2012, 19:50

Bericht door KoenB »

Vraagje:

Ik heb een pedaltrain pedalboard met een stuk of 8 pedalen en een t-rex fuel tank chameleon.
Ik heb al een noise supressor erachter staan en de ruis is ook niet super erg (maar ik will graag zo min mogelijk uiteraard).
Ik hoorde van iemand dat als je voeding dicht bij je pedalen staat dat dat ruis kan veroorzaken. Is dit waar? En zo ja, zou het dan helpen om m'n fuel tank in te pakken met aluminiumfolie?
Ik heb goede pedalen en goede kabels en een goede voeding, dus ik hoor graag wat ik nog meer kan doen om de ruis minimaal te houden.
Thanks!
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Verschilt per pedaal! Een pedaal met een inductor erin vind dat niet leuk!! Een wah bijvoorbeeld...... had daar laatst last van omdat ik per ongeluk mn wah precies boven mn voeding had gezet. Maar inductoren komen niet erg vaak voor in pedalenland. De andere onderdelen zijn er niet vatbaar voor. Ik zou het gewoon proberen! Pedalen boven / naast de voeding zetten en luisteren. Afstand is hierbij key! Hoe verder weg van de voeding, hoe minder noise je zou moeten hebben. Als dat zo is weet je dus dat je die twee niet naast elkaar moet zetten :)
KoenB
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 mei 2012, 19:50

Bericht door KoenB »

Bedankt! Zou het kunnen dat mijn boss TU-3 zo'n inductor heeft?
En inpakken met aluminium heeft dus geen zin?
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Denk niet dat de TU3 een inductor heeft....... maar ik kan het mishebben.

En nee, dat werkt niet. Het zijn puur magnetische velden en daar werkt alleen mu metaal tegen en dat vind je niet zomaar :)
KoenB
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 mei 2012, 19:50

Bericht door KoenB »

Haha oke, bedankt!
Plaats reactie