Synthesizer Bass

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Gebruikersavatar
Gerben van Nazareth
Berichten: 308
Lid geworden op: 31 okt 2003, 22:57

Bericht door Gerben van Nazareth »

Ja jongelui, nou zitten jullie elkaar te beschuldigen van de mishandeling van definitie en begrippen. Wilbert zegt hier: "Ik vind dit niet klinken als een synth"...

Nee natuurlijk niet, want het gaat hier om effectjes voor de basgitaar. Of je die in een ME50B hangt, in een EHX of in een Deep Impact dat maakt niet uit, het blijven synth effecten. Ofwel: een basgitaar door een octaver, envelope filter en chorus "klinkt niet als een synth?"

Waarom niet?

De grap van een zogenaamd "synth-effect" is dat het bepaalde parameters, zoals golfvorm, envelope etcetera, heeft overgenomen van analoge klanksynthese.

Maar een envelope filter heeft dat ook: 2 parameters (envelope generator en filter, meestal een lo-pass) die een analoge synth ook heeft! Golfvorm exact hetzelfde: distortion/fuzzpedaaltjes maken ook een soort van zaagtanden, blokgolven en wat dies meer zij, net als een oscillator in een synth.

Oftewel: ruzie maken is het gezelligst als je eigenlijk niet goed weet waar je het over hebt.
Fat Time check cd Fox Farm Fusion
kijk voor Fat Time & andere muziek op https://www.martenschulp.nl * https://www.twitter.com/martensc * https://www.linkedin.com/in/martenschulp
Gebruikersavatar
Wilbert
de techneut
Berichten: 1266
Lid geworden op: 11 mei 2004, 00:21

Bericht door Wilbert »

Je hebt wel degelijk pedaaltjes die niet een effect over je bas gooien, maar de toonhoogte analyseren en daar een nieuw geluid bij maken. Dan heb je het niet meer over een synthy effect. Volgens mij is dat ook waar de topic in eerste instantie over ging. Maar misschien heb ik het mis...
Pas op, achter je!!
Bogey
Berichten: 1564
Lid geworden op: 14 aug 2004, 13:26

Bericht door Bogey »

joh maak maar een geintje! :wink:
Ik heb best een paar pedalen getest en ik vind de meeste pedalen die je zo in de winkel kunt kopen (boss, ibanez, digtech, niet zoiets als Korg waar je stad en lang voor af moet maar waarschijnlijk erg goed is) gewoon echt alsof je een knopje op een speelgoedgeweer indrukt. En als je mij dan vraagt van wat is een synthesizer die goed trackt en eel mogelijkheden bied denk ik dat je met de Akai gewoon een goede koop hebt. Maar smaken verschillen, maar ik zou die akai een keer een proefrondje geven want op de site vind ik hem ook wat beperkt weergegeven.
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Gerben slaat de spijker op zijn kop. Ik wilde het niet noemen, maar goed.... 't is eigenlijk wel zo. :roll:

Het verschil is met het soundje van mij wat 'niet als een synth klinkt' is dat de onderlinge octaven niet verschuiven. Dat is volgens mij ook het enige. Een dubbel octaaf, envelope filter en een faseverschuiving (chorus dus) levert toch een aardig type synth op. Niet vergelijkbaar met wat er bestaat in a 'one hand package' (Deep Impact, EH) maar synth vind ik het wel. (Ik kan er ook nog een distortion overheen doen, mochten we dat leuker vinden. Ik zet mijn bassamp altijd een beetje op het randje, zodat het niet al té clean klinkt.)

Het lijkt er nu idd een beetje op of er een zgn. goeroe bepaalt of het synth klinkt of niet. Dat is een beetje onterecht als het aan mij ligt.
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Bericht door Q. »

Het was misschien wel aardig geweest als je iets had gezegd als 'wat vinden jullie van mijn nieuwe synthpedaal'. Idd was de kans dan redelijk klein geweest dat ik had gezegd: hee, das geen synth, maar een combinatie van een octabass, bassiq en chorus. Maar nu maakte je wel erg duidelijk wat het allemaal was en viel het daardoor ook goed te horen welke combinatie het was ;). Mijn shin ei envelopefilter komt ook een klein beetje in die richting als je 'em wat distort.
Gebruikersavatar
Gerben van Nazareth
Berichten: 308
Lid geworden op: 31 okt 2003, 22:57

Bericht door Gerben van Nazareth »

Het was misschien wel aardig geweest als je iets had gezegd als 'wat vinden jullie van mijn nieuwe synthpedaal'.
Oh, dat mag ook?

Nou, twee leuke sounds die ik kan maken met de EHX hoor je op een stukje Fat Time. Ga eens naar www.fattime.tk, door naar MP3 en klik op het fragment van "Jean-Jacques". Op het ene kanaal hoor je de EHX, op het andere een synthbas uit de Nord Lead synthesizer. Tijdens de drumsolo althans. Uit de Nord komt een wat percussiever geluid en uit de EHX een diepe lange filter sweep. Na de drumsolo nog een themaatje met een hele andere EHX-sound: beetje in de richting van een tuba die rare paddestoelen heeft gegeten...

Pwop, pwop.
Fat Time check cd Fox Farm Fusion
kijk voor Fat Time & andere muziek op https://www.martenschulp.nl * https://www.twitter.com/martensc * https://www.linkedin.com/in/martenschulp
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Q > Ik dacht dat het juist wel handig was om het even te ontleden...volgende keer dat ik een vette sound heb, zeg ik lekker niks! ;)

Marten > Goed toegepast ja, je hoort het eigenlijk pas als je met je harses voor de individuele speakers gaat zitten. Samen klinkt het..logisch.. en das een compliment. Overigens goede sound, When John vind ik stoer. Erg mooi gitaarwerk. Alle muzikanten verstaan hun vak wel. Hoor ik Jamiroquai invloed?
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Gebruikersavatar
Wilbert
de techneut
Berichten: 1266
Lid geworden op: 11 mei 2004, 00:21

Bericht door Wilbert »

Ik geef meteen toe dat het er niet toe doet hoe iets heet en hoe je het fabriceert (met een synth of met effecten). Het gaat erom hoe iets klinkt. Maar al mijn vorige opmerkingen heb ik ook echt wel geplaatst met dat idee. Als het om het hout van je bas gaat of andere "kleinigheidjes" die een stukje van je geluid bepalen dat wordt daar hier heel serieus over gepraat. Dan moet dat toch ook over een synth (effect) kunnen zonder dat je het verwijt krijgt een betweter te zijn? Ik zeg niet dat mn mening heilig is, maar ik kijk vanuit mijn achtergrond op toetsen misschien op een andere manier naar synths. Daarom zijn we het op een aantal punten misschien niet eens over hoe je dingen noemt. Maar om elkaar daar op aan te vallen lijkt me niet t idee. Het gaat meer om wat er achter zit. En bij die Deep Impact hoor je duidelijk een synthesizer, een mechanisch vol en warm computergeluid. Dat vind ik totaal niet zo bij die combinatie van de Teng. Dat blijft heel duidelijk een veel bassiger geluid, waar een boel aan geklust is. Persoonlijk houd ik daar niet zo van, want ik vind een bas gewoon clean veel mooier klinken. Verwoord ik het zo dan beter? :D Peace man...
Pas op, achter je!!
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Duidelijk gezegd hoor, maar ik ben het er niet mee eens over die verwoording van een warm computer geluid. Nog nooit van de eerste synthesizers gehoord die zo analoog als de tering waren? Weinig digitaals zit eraan en toch synth-sound. Er zal vast vanuit natuurkundig oogpunt genoeg op deze zin aan te merken zijn (zoals altijd natuurlijk) maar volgens mij zijn de oudere synths zo analoog als het casettebandje, maar zijn later pas gedigitaliseerd.
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Gebruikersavatar
Gerben van Nazareth
Berichten: 308
Lid geworden op: 31 okt 2003, 22:57

Bericht door Gerben van Nazareth »

Inderdaad waren de eerste synths, tot de jaren 80 meen ik, analoog.

Maar dat heeft er weinig mee te maken, er zijn zowel veel analoge als digitale klassieke synth-basgeluiden.

Dat het basgitarig klinkt wat Teng doet: ja nogal wiedes want het komt uit een basgitaar. Frasering raak je met geen enkel effectpedaal kwijt. Er is een hoop te gekke synthbas gespeeld op toetsen. Deel van de aatrekkelijkheid daarvan is het geluid, een ander heel belangrijk deel de frasering van de toetsenman. Of, nog een ander level: geprogrammeerde bassen. Zal voor Wilbert een deel van de aantrekkelijkheid uitmaken, dat je op zijn minst qua sound met een Deep Impact daar beter bij in de buurt kunt komen. Voor keyboardbas: luister naar Stevie Wonder: Hotter Than July (de CD.) Hoor je zowel basgitaar op als synthbas. Sommige met een contrabasgeluid, andere met een geluid dat niet lijkt op een ander instrument, ergo synthbas. Luister ook naar Chick Corea: Romantic Warrior en Herbie Hancock: Headhunters. Zowel basgitaar met effecten als echte toetsen-synthbas. Canned Heat van Jamiroquai: sequencerbas (kan me vergissen)
Fat Time check cd Fox Farm Fusion
kijk voor Fat Time & andere muziek op https://www.martenschulp.nl * https://www.twitter.com/martensc * https://www.linkedin.com/in/martenschulp
Gebruikersavatar
Wilbert
de techneut
Berichten: 1266
Lid geworden op: 11 mei 2004, 00:21

Bericht door Wilbert »

met dat computergeluid bedoelde ik een kunstmatig geluid, geen digitaal geluid. Beetje onhandig verwoord inderdaad, want die analoge synths klinken veel beter en vetter dan de digitale.
Pas op, achter je!!
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Leve de oneven harmonischen!
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Clunk
Berichten: 1363
Lid geworden op: 26 dec 2003, 19:06

Bericht door Clunk »

@Gerben van Nazareth

damn man, vette sound, wat is je verdere setup? bass/amp?
Plaats reactie