Plaatsing Compressor Limiter e.d.

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Concorde
Berichten: 1148
Lid geworden op: 18 mar 2010, 21:08

Plaatsing Compressor Limiter e.d.

Bericht door Concorde »

Vraag 1:
Ik heb een autocom MDX1600 gekocht om onze sound wat te (willen) beteugelen / regelen.
Hoe hebben jullie dergelijke 19" effectapparatuur in jullie PA-systeem geplaatst?

Ik wil de totale sound kunnen beheersen, dus niet een individuele zanger ofzo....
We hebben 2 leadzangers, en 2x backing vocals.
Bas, gitaar en drums hebben we (nog) niet over de mengtafel lopen. Dit komt binnenkort als volgende test.. :wink:

Ik heb nu de MDX1600 tussen de speaker-out en de Speakers geplaatst.
Liefst wil ik e.e.a. thuis al wat uitvogelen en testen. Ik zit er niet op te wachten om voorafgaand aan een optreden aan het prutsen te komen....

Hoe loopt jullie routing?


Vraag 2:

Ik wil een ext. 19" reverb aansluiten.
Hoe hebben jullie die aangesloten? Via Effects, of AUX?

Typisch een vraag voor in Effecten - RUIS
Musicman Stingray5 LE2008 Sequoia Gold, HB PB-50 project, Warwick Tubepath 10.1, Warwick 611 PRO, Taurus Neo 210, TC Electronic BQ250, Zoom B3
McDreads
Berichten: 263
Lid geworden op: 07 jan 2008, 01:25

Bericht door McDreads »

1: Het grote nadeel van een compressor/limiter over het totaal geluid is, dat als er een piek optreedt ook het totaal volume verlaagd wordt. Voordeel is dat je op hoger volume kan draaien, je hebt minder headroom nodig. Of dat lekker klinkt is een kwestie van persoonlijke smaak. Compressors worden doorgaans gebruikt op kanalen waar je pieken verwacht: zang (slechte microfoon techniek), blazers (idem) en kick. Ik neem trouwens aan dat je de comp. tussen je tafel en je eindtrap aansluit (en niet je speakers)?
2: Effecten als reverb sluit je aan op een postfader uitgang,dwz dat het uitgestuurde signaal meeloopt met het volume van de kanaalfader. Afhankelijk van de producent van de tafel wordt dat dan een effect send genoemd. Het zijn allemaal aux-en, hulpuitgangen. Succes!
Alembic Orion
Adamovic Eclipse
I'm not deaf, I'm just ignoring you!
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

De meeste huis-tuin-en-keuken PA mixers hebben ook wel een effect send/return over de master bus lopen, daar kun je prima je effecten inprikken. Welke mixer gebruik je? Nooit zomaar tussen de speakeraansluitingen en speakers, tenzij het actieve speakers zijn anders blaas je heel snel die arme Behringer op! Als je een aparte mixer en eindversterker hebt kun je hem daartussen plaatsen, als je mixer ook meteen je versterker is (een zgn. powered mixer) moet je 'em in een effect send/return prikken.

Onze PA mixer (in de oefenruimte) heeft zelf een ingebouwde limiter om pieken richting de speakers tegen te gaan. Wat McDreads zegt klopt, maar je moet het niet gaan proberen te gebruiken om "harder" te kunnen gaan, maar echt als beveiliging tegen pieken en beschadigingen. Als je vaak tegen de limieten van je PA/speakers oploopt moet je toch overwegen om een grotere PA te gaan gebruiken. Die van ons heeft ook een ingebouwde compressor over de individuele kanalen. Een klein beetje over de individuele zangkanalen kan al wel wat helpen om uitschieters tegen te gaan.
Gebruikersavatar
Concorde
Berichten: 1148
Lid geworden op: 18 mar 2010, 21:08

Bericht door Concorde »

Dag heren, bedankt voor jullie reactie.
We gebruiken een 'passieve' mixer (geen powermixer dus), een Yamaha MG166.
Verder hebben we actieve speakers en monitoren.
Daarom heb ik het effect ook tussen de mengtafel en de boxen staan.
Ik ben een beetje aan het vogelen geweest, en kwam er als snel achter dat wanneer je je mastervolume terugschuift, eigenlijk alle waarden vd MDX1600 ook weer aangepast moeten worden.
Dus dat lijkt me niet zo....

Compressors worden doorgaans gebruikt op kanalen waar je pieken verwacht, dus in dit geval zang .
Dit apparaat is 2 kanaals, dus houdt dit in dat ik slechts 2 (lead-)zangkanalen er naartoe kan sturen?
Dan zou ik voor de andere 2 iets anders moeten regelen, of zonder....

Andere optie is misschien op de AUX1. Die kun je per kanaal weer inregelen.
En die AUX1 is een Pre-fader uitgang. Dus dat blijven vaste waardes.


2:
Dan zou er voor de reverb een AUX2 overblijven....
Maar kan de reverb ook voor meerdere zangkanalen tegelijk werken? Ik kan AUX2 op elk zangkanaal indraaien toch? Of krijg je dan een mengelmoes van galmen?


@ RUIS: heb ik over gedacht, maar dit is meer een technische PA vraag, mede omdat het over 19"apparatuur gaat, terwijl ik 'effecten' altijd meer een stompboxen-afdeling vind....
Maar voel je vrij het topic naar 'Effecten' te verplaatsen. Geen punt!
Musicman Stingray5 LE2008 Sequoia Gold, HB PB-50 project, Warwick Tubepath 10.1, Warwick 611 PRO, Taurus Neo 210, TC Electronic BQ250, Zoom B3
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Wat je naar de AUX stuurt werkt als een send, dat betekent dat je per kanaal kunt aangeven hoeveel er naar toe gaat. Als je daarnaast ook nog de fader van dat kanaal open hebt staan stuur je ook nog het "droge" signaal naar de uitgang, dan krijg je dus een mix van droog en gecompressed signaal (parallel compression heet dat ook wel). Kan voor dingen nuttig zijn, maar niet voor wat jij probeert te doen.

Met deze mixer zal je het waarschijnlijk echt over de master output moeten doen (zoals je eerst had). Wat betreft dat instellen, het enige is dat je de "threshold" van de compressor/limiter moet aanpassen aan de output van de mixer, de rest zou je hetzelfde kunnen laten als je dat eenmaal goed hebt ingesteld.

En de truc met reverb op AUX2 kan perfect. Daarvoor geldt hetzelfde als wat hierboven staat over de AUX. Je bepaalt dan met de "AUX" knop hoeveel signaal je naar de reverb stuurt en het wordt zeker vaker gedaan om meerdere zangstemmen over 1 reverb te gooien om ze als het ware aan elkaar te lijmen. Zet de reverb dan wel op 100% wet en bepaal met de AUX knop hoeveel je naar de reverb wilt sturen.
Gebruikersavatar
Concorde
Berichten: 1148
Lid geworden op: 18 mar 2010, 21:08

Bericht door Concorde »

@Tieleman,
Ik heb 'm nu inderdaad weer over de masteruitgang laten lopen, en voor de (actieve) speakers.
Volgens mij is dit ook de enige oplossing, zoals je al zei. Via de AUX1 een hoeveelheid signaal sturen om te beheersen werkt niet....
Je moet inderdaad de threshold per geluidsniveau inregelen, net als de Trigger vd Expander. Die doe ik op het laatst, samen met de peak-limiter, net tegen de grenswaarden aan, zodat die minimaal of niet ingrijpen.
Dan moet je die alleen even aanpassen wanneer je in de pauze een Ipodje laat spelen...
Om dit nu als bassist te doen, terwijl je alweer moet spelen is geen succes.... :wink:
Gelukkig krijgen we binnenkort iemand die aan de knoppen mag/wil/kan/zal draaien. De mengtafel kan dan ook de zaal in. Veel beter natuurlijk!

We oefenen in een kompleet ingerichtte oefenruimte, dus daar gebruiken we de set niet.
2 maart moeten we weer ergens spelen, dus dan weet ik of e.e.a. gewerkt heeft.... Ik zal dit zeker hier posten! (da's natuurlijk wel het minste... :wink: )

De reverb over de AUX werkt goed, en inderdaad, dan wel die reverb max zetten, dan is íe mooi per kanaal te regelen.

Ik houd me uiteraard aanbevolen voor meer tips!
In ieder geval bedankt tot zover!
Musicman Stingray5 LE2008 Sequoia Gold, HB PB-50 project, Warwick Tubepath 10.1, Warwick 611 PRO, Taurus Neo 210, TC Electronic BQ250, Zoom B3
Gebruikersavatar
Concorde
Berichten: 1148
Lid geworden op: 18 mar 2010, 21:08

Bericht door Concorde »

Euhhh Ruis....
In het 'techniek' subforum had ik toch écht meer reacties....

:wink:
Musicman Stingray5 LE2008 Sequoia Gold, HB PB-50 project, Warwick Tubepath 10.1, Warwick 611 PRO, Taurus Neo 210, TC Electronic BQ250, Zoom B3
Plaats reactie