Compact overdrive-pedaal, welk?

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Gebruikersavatar
evertalbers
Berichten: 915
Lid geworden op: 13 jan 2009, 22:43

Bericht door evertalbers »

rensbass schreef:
evertalbers schreef:Ik heb niet zoveel opties geprobeerd, maar ben tevreden met de Multidrive voor een milde drive. Ook erg goed voor SRV-gitaar.
Je kunt de schakelaar als een tweetraps 'blend' beschouwen (stand 3 'tube' doet iets met het hoog, dus dat telt niet).
De schakelaar vranderd het karakter van de overdrive, heeft niks met cleanblend te maken hoor
Als de bovenste twee standen geen blend van clean en vervormd zijn dan eet ik mijn Elixrs op. De onderste is alleen het overdrive kanaal, en bij de bovenste gaat er nog een tweede vervorming over het hoog zo te horen.

Het enige is dat je de verhouding blend/vervormd niet kunt regelen, het is ongeveer 50/50. Ik heb het gerucht gehoord dat binnenin nog ergens een trimpot zit waarmee dat kan, maar ik vind de verhouding wel prima, dus ik heb hem nooit opengeschroefd.
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Bericht door rensbass »

Zet je bord maar klaar :wink:
Zover ik t begreep, vind de vervorming plaats in de mids, waardoor je laag intact blijft. De tube en standard zijn t zelfde met als verschil een extra tubesimulatie/compressie. De flat stand vervormd over een ander frequentiegebied.
Aldus wat ik begrijp. (Trimpots heb ik nooit kunnen vinden)
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Doet niets met een cleane blend oid...... het verandert alleen het soort karakter van het pedaal en de manier waarop hij de noten clipt. Je HOORT wel een clean-achtig geluid omdat dat gewoon de aardt van het beestje is...... iedere Tubescreamer (kloon, als de multidrive) laat een deel clean intact en mengt dat met het OD geluid. Daarom klinken deze pedalen zo 'open' in vergelijking met bv distortion pedalen die ook clippen (soft clipping vs hard clipping). Dat je meer clean in de standen hoort die je noemt komt omdat in die standen er minder clipping plaatsvind (hoger forward voltage van de diodes) en je dus meer clean overhoudt.
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Len schreef:Afbeelding

Ik heb gister een spotgoedkope Ibanez TS9B tubescreamer gekocht in de uitverkoop bij Feedback en nu ben ik geen expert wat bassoverdrives betreft maar na toch verschillende te hebben gehad, zowel losse pedalen als multi-effecten, geeft deze precies dat 'randje' wat ik versta onder 'dat randje' als mensen het over 'dat randje' hebben. Weliswaar met de drive en treble op maximaal en bass op de helft is er weinig ruimte voor extreme klankvariatie en de blend lijkt overbodig (kan genoeg laag bijdraaien met de bass potmeter), dus 1x instellen en daarna vergeten :). Reageert ook wel goed op dynamiek (aanslag). Nieuwprijs is wellicht wat zot.

Geen distortion, geen fuzz, gewoon net even wat bite zonder meteen als skrillex te klinken, nice!
Doet die mix trouwens wat ie moet doen? Degenen die ik hier heb gehad werkten allemaal echt ruk........
McG
Berichten: 74
Lid geworden op: 15 sep 2011, 15:46

Valve Drive

Bericht door McG »

ik heb een valve drive.. kan je alles mee, van vette overdrive die echt niet op fuzz of zo lijkt tot een erg subtiel randje.
helaas niet compact.
Everytime you hear the BASS,
the devil gets punched in the Face.
Gebruikersavatar
koen van soelen
Berichten: 1463
Lid geworden op: 08 jun 2011, 21:38

Bericht door koen van soelen »

BassOverdrive-11.png
Ik heb deze! Erg fijn ding voor de Vieze Randjes! Cleanblend, kleine footprint, niet te duur. Gaat niet meer weg!!
Gebruikersavatar
Madame Clapotis
Berichten: 1795
Lid geworden op: 30 aug 2007, 22:06

Bericht door Madame Clapotis »

Oh, blijkbaar komt dit draadje van vorig jaar weer even boven.
Ik kan voorlopig afsluiten met te zeggen dat ik vorige zomer een TC electronic Vintage Bass Distortion (= T-Rex Bass Juice) heb kunnen overnemen van een forumlid. Ben ik na een jaar nog steeds tevreden van. :)
De cleanblend en het karakter van het pedaal compenseren het formaat (iets groter dan ik eerst op 't oog had...).

Afbeelding
GEZ: CIOKS SOL | Source Audio Aftershock | Beyerdynamic DT770Pro 80Ohm
TK: CIOKS Schizophrenic PSU

Mme Clapotis
Gebruikersavatar
MagicOnion
Berichten: 2905
Lid geworden op: 28 dec 2007, 22:54

Bericht door MagicOnion »

Die TC verschilt, als ik me niet vergis, niet zo heel erg veel van Bernarduur's BassScreamer. :mrgreen: In ieder geval een goeie aankoop! :)
Gebruikersavatar
rsint
Berichten: 291
Lid geworden op: 29 mar 2006, 19:39

Bericht door rsint »

Dit:
https://www.basgitaarforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=55382" onclick="window.open(this.href);return false;

....is een beest van een overdrive pedaal. (niet mijn advertentie trouwens)
En ook erg compact als je het mij vraagt.....alleen wel duur.
"Ik ben nu echt G.A.S. vrij......... :roll: "
Gebruikersavatar
Madame Clapotis
Berichten: 1795
Lid geworden op: 30 aug 2007, 22:06

Bericht door Madame Clapotis »

MagicOnion schreef:Die TC verschilt, als ik me niet vergis, niet zo heel erg veel van Bernarduur's BassScreamer. :mrgreen: In ieder geval een goeie aankoop! :)
Nice :)
Enkel wat minder knoppen :wink:
Enkel de boost had van mij los te schakelen mogen zijn van het ingeschakelde effect (had je ineens een clean boost gehad..)
GEZ: CIOKS SOL | Source Audio Aftershock | Beyerdynamic DT770Pro 80Ohm
TK: CIOKS Schizophrenic PSU

Mme Clapotis
Plaats reactie