Compact overdrive-pedaal, welk?

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Gebruikersavatar
Qiz
Berichten: 182
Lid geworden op: 31 mei 2010, 12:47

Bericht door Qiz »

De [sfx]Red dragon vind ik geweldig, errug klein (1590A) en supersound. 2e hands zal waarschijnlijk lastig worden.

https://www.sfxsound.co.uk/mainpage.asp? ... red_dragon
Vigier Passion III, Passion IV, Warwick ltd 2004 (te koop), Vigier Excess Indus (te koop)
Glockenklang Blue soul (te koop) + Barefaced S12T (te koop)
TC mini poly
[sfx]Thumpinator
FEA DE-CL
Future impact v3 (te koop)
StenBass
Berichten: 141
Lid geworden op: 19 okt 2012, 17:44

Bericht door StenBass »

Ben zelf ook wel geinteresseerd in de effecten van SFX, staan alleen heel weinig samples van op youtube.
dus ik krijg maar geen goed idee van hoe het klinkt.
Lees wel veel goeie reviews van meerdere effecten van hun
Gebruikersavatar
Meowmix
Berichten: 2472
Lid geworden op: 28 dec 2011, 17:55

Bericht door Meowmix »

Je kan ook voor een Boss-ODB3 gaan, hoewel dat meer een distortion/fuzz pedaal is. Die is in ieder geval klein genoeg & 2ehands voor 50 euro wel te vinden, en heeft een dry/od blend knop.
Fender MIJ E series Precision | Rickenbacker 2060 JetGlo
Gebruikersavatar
evertalbers
Berichten: 915
Lid geworden op: 13 jan 2009, 22:43

Bericht door evertalbers »

Ik heb niet zoveel opties geprobeerd, maar ben tevreden met de Multidrive voor een milde drive. Ook erg goed voor SRV-gitaar.
Je kunt de schakelaar als een tweetraps 'blend' beschouwen (stand 3 'tube' doet iets met het hoog, dus dat telt niet).
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Bericht door rensbass »

evertalbers schreef:Ik heb niet zoveel opties geprobeerd, maar ben tevreden met de Multidrive voor een milde drive. Ook erg goed voor SRV-gitaar.
Je kunt de schakelaar als een tweetraps 'blend' beschouwen (stand 3 'tube' doet iets met het hoog, dus dat telt niet).
De schakelaar vranderd het karakter van de overdrive, heeft niks met cleanblend te maken hoor
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
Madame Clapotis
Berichten: 1795
Lid geworden op: 30 aug 2007, 22:06

Bericht door Madame Clapotis »

Merci voor de reacties tot nu toe, ondertussen enkele pedaaltjes kunnen gaan uitproberen. :thumbsup:
Boss ODB-3 - T-Rex Bass Juice - EBS MultiDrive - Mad Professor Blueberry Overdrive

Beste van de vier was voor mij duidelijk de T-Rex Bass Juice. Punchy en strakke overdrive, met mix/blend- en tone-knop die erg bruikbaar zijn.
Wel de grootste van de vier. De tweede boost-knop had voor mij niet gehoeven, maar blijkt misschien wel bruikbaar in band.

De Boss ODB-3 voelde nogal high-gain, en deed te veel in het hoog, naar mijn smaak. Definitie ging enigzins verloren in het laag.
De Blueberry drive zette een degelijke overdrive neer, maar was verder niets speciaals. Met een beetje tweaken en uitproberen krijg je uit de (half zo dure) Boss dezelfde kwaliteit, had ik het gevoel. Nogal aan de prijs, dacht ik.

De MultiDrive bleek zeer bruikbaar, en de meest discrete van de vier. De duurste en plus.
Gain vol open op de EBS lijkt nog niet in de buurt te komen van de gain halverwege op de T-Rex.
Een blend-knop miste ik niet, wél een tone-knop of soortgelijk. Klonk over de hele test iets te 'muf' of 'donker' voor me.


Op Talkbass las ik al ergens dat de T-Rex Bass Juice, samen met Xotic Bass BB Preamp en Voodoo Sparkle Drive, quasi-klonen of evoluties zijn van tubescreamers. Iemand daar nog een idee over, om in die richting verder uit te kijken?


Afbeelding
GEZ: CIOKS SOL | Source Audio Aftershock | Beyerdynamic DT770Pro 80Ohm
TK: CIOKS Schizophrenic PSU

Mme Clapotis
Gebruikersavatar
MagicOnion
Berichten: 2908
Lid geworden op: 28 dec 2007, 22:54

Bericht door MagicOnion »

T-Rex Bass Juice is hetzelfde (of toch quasi) aan de TC Electronic Vintage Bass Distortion. Die laatste wordt wat vaker tweedehands aangeboden, en voor een lagere prijs. Enneuh, die 2 zijn idd tubescreamer-achtigen....net zoals de BassScreamer die je van mij eens had geleend. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Madame Clapotis schreef: Op Talkbass las ik al ergens dat de T-Rex Bass Juice, samen met Xotic Bass BB Preamp en Voodoo Sparkle Drive, quasi-klonen of evoluties zijn van tubescreamers. Iemand daar nog een idee over, om in die richting verder uit te kijken?

Zeker!

Ik hou van de tubescreamer...... in mijn ogen / oren is het een ideaal design voor overdrive pedalen omdat het 3 karakters combineert die daarvoor nodig zijn: volume, clipping en een mid nadruk. Mn die laatste is voor de 'tube' screaming omdat hij daardoor je (voorversterker) buizen aan kan zetten tot meer verzadiging waardoor het dus een mooie combinatie is met de al aanwezige clipping van het pedaal. Op solid state amps zijn de eerste twee karakters wat meer uitgesproken, naast dat de mids er natuurlijk voor zorgen dat je lekker IN die mix zit, erboven uit torent of gewoon lekker kan prikken. Heerlijk!

De tubescreamer is wel een van de meest gekopieerde pedalen ooit. Ik weet dat de meeste overdrive pedalen die te koop zijn aardig wat weg hebben van deze opa.............

Alleen is de tubescreamer (origineel) gemaakt voor gitaar; er zitten twee filters in die het mid tot hoogmidden aardig benadrukken en het laag weghalen. Dus ongeschikt voor de bassist......... tot iemand met wat kunde van deze filters ze ging tweaken en zo de 'bas' tubescreamer (eigenlijk meer een tubescreamer zonder bas cut met een heerlijke laag mid boost) uitvond....... en ja, dat wordt natuurlijk ook massaal gekopieerd.

Maar goed, als je een karakter zoekt dat meer achter de mix zit is een tubescreamer, op welke stand dan ook, niet geschikt......
Gebruikersavatar
Madame Clapotis
Berichten: 1795
Lid geworden op: 30 aug 2007, 22:06

Bericht door Madame Clapotis »

MagicOnion schreef:T-Rex Bass Juice is hetzelfde (of toch quasi) aan de TC Electronic Vintage Bass Distortion. Die laatste wordt wat vaker tweedehands aangeboden, en voor een lagere prijs. Enneuh, die 2 zijn idd tubescreamer-achtigen....net zoals de BassScreamer die je van mij eens had geleend. :mrgreen:
Ik vind net je forumpost van een jaar of vijf geleden terug over de T-Rex vs. TC E. :)

Die BassScreamer was (toen) toch mijn ding niet helemaal, al kan dat ook aan de overvloed aan knoppen hebben gelegen (4 is een echt maximum voor mij :p )
GEZ: CIOKS SOL | Source Audio Aftershock | Beyerdynamic DT770Pro 80Ohm
TK: CIOKS Schizophrenic PSU

Mme Clapotis
Gebruikersavatar
Badazza
Berichten: 121
Lid geworden op: 04 okt 2011, 22:22

Bericht door Badazza »

Mss niet helemaal wat je zoekt, maar ik vind het leuk klinken, allee toch op Youtube https://www.youtube.com/watch?v=IXjd58zYJ0g" onclick="window.open(this.href);return false; :)
ITS ALL ABOUT THE GROOVE......
Gebruikersavatar
Hannesstinkt
Berichten: 7076
Lid geworden op: 09 jul 2009, 21:49

Bericht door Hannesstinkt »

Ik blijf wel bij mijn Darkglass B3k die is gewoon lekker.
Haico schreef:The jury is still out on that one. Beiden rossig, druk en sexy as hell. :facepalm:

Persoonlijk gepraat
Gebruikersavatar
Len
Berichten: 1953
Lid geworden op: 17 nov 2006, 13:45

Bericht door Len »

Afbeelding

Ik heb gister een spotgoedkope Ibanez TS9B tubescreamer gekocht in de uitverkoop bij Feedback en nu ben ik geen expert wat bassoverdrives betreft maar na toch verschillende te hebben gehad, zowel losse pedalen als multi-effecten, geeft deze precies dat 'randje' wat ik versta onder 'dat randje' als mensen het over 'dat randje' hebben. Weliswaar met de drive en treble op maximaal en bass op de helft is er weinig ruimte voor extreme klankvariatie en de blend lijkt overbodig (kan genoeg laag bijdraaien met de bass potmeter), dus 1x instellen en daarna vergeten :). Reageert ook wel goed op dynamiek (aanslag). Nieuwprijs is wellicht wat zot.

Geen distortion, geen fuzz, gewoon net even wat bite zonder meteen als skrillex te klinken, nice!
And the silence that followed was louder than a cannon.
Gebruikersavatar
Hannesstinkt
Berichten: 7076
Lid geworden op: 09 jul 2009, 21:49

Bericht door Hannesstinkt »

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=1a4C_SxvITk[/youtube]
Maar skrillex klinkt helemaal niet als een fuzz :mrgreen:
Haico schreef:The jury is still out on that one. Beiden rossig, druk en sexy as hell. :facepalm:

Persoonlijk gepraat
Gebruikersavatar
berth
Berichten: 7361
Lid geworden op: 18 jun 2006, 23:30

Bericht door berth »

Len schreef: Ik heb gister een spotgoedkope Ibanez TS9B tubescreamer gekocht in de uitverkoop bij Feedback
Hoe duur was die dan? Op de website nog steeds 169,- helaas. Die staat bij mij ook nog op de ooit uitproberen lijst.
Gebruikersavatar
Len
Berichten: 1953
Lid geworden op: 17 nov 2006, 13:45

Bericht door Len »

Het was de laatste/enige voor zover ik weet, het was dan ook meer een opruiming dan reguliere aanbieding. Er lagen nog veel meer Ibanez pedaaltjes (ts9, ts9dx, jd9) waar ik een kennis nog op tipte maar die waren allemaal al weg toen hij ging kijken.
And the silence that followed was louder than a cannon.
Plaats reactie