Compact overdrive-pedaal, welk?

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Gebruikersavatar
Madame Clapotis
Berichten: 1795
Lid geworden op: 30 aug 2007, 22:06

Compact overdrive-pedaal, welk?

Bericht door Madame Clapotis »

Hallo,

Ben wat aan het overwegen om de pedalenset uit te breiden met een overdrive pedaal. Geen overvette distortion of fuzz, wel een randje dat het geluid wat aandikt wanneer het arrangement het kan gebruiken.

Had volgende 'eisen' in gedachten:
- compact op het pedalboard, gezien ik geen overdrive-man ben en het pedaal maar nu en dan gebruiken zal. Pedaaltjes in 't formaat van Mooer oa, of maximum Boss-formaat.
- redelijk geprijsd, om de zelfde reden als hierboven. 2dehands zeker niet boven de €100
- blend-knop (wet/dry), leek me nuttig, om zo enig laagverlies ed zeker in te perken
Allemaal geen absolute must, maar zo weet je wat in welke richting ik denk :)

Ik weet dat er enorm veel bestaat in de reeks van de 'drive-pedalen', maar heb zelf nog absoluut geen ervaring met of voorkeur voor bepaalde sounds. EHX Big Muff wel al enkele keren kunnen uitproberen, maar er nooit echt een geluid uitgehaald dat me lag.
Tips welkom dus! :cheer:
Laatst gewijzigd door Madame Clapotis op 28 aug 2013, 23:20, 1 keer totaal gewijzigd.
GEZ: CIOKS SOL | Source Audio Aftershock | Beyerdynamic DT770Pro 80Ohm
TK: CIOKS Schizophrenic PSU

Mme Clapotis
Gebruikersavatar
viersnaar
Berichten: 2056
Lid geworden op: 08 mar 2008, 12:36

Bericht door viersnaar »

Dat is best lastig, om aan deze specifieke eisen te voldoen.
Vooral de mogelijkheid tot signaal blenden met dry, maakt het lastig; dat hebben niet veel pedalen.

Misschien is de Technofobia Basscreamer het meest voor de hand liggend. [al is die een tikkeltje groter dan een boss pedaal; maar misschien kan Rogier het geheel ook inbouwen in een iets kleinere behuizing?]

Een andere mogelijkheid is de [nieuwere] Fuzz van MXR; de MXR Bass Fuzz Deluxe. [heb er zelf nog geen ervaring mee, maar schijnt redelijk 'subtiel' in te stellen].
Gebruikersavatar
Madame Clapotis
Berichten: 1795
Lid geworden op: 30 aug 2007, 22:06

Bericht door Madame Clapotis »

Eisen zijn inderdaad nogal specifiek, maar eerder een denkrichting dan een absolute must. Ik ben me ervan bewust dat ik moeilijk een 'perfect fit' kan vinden die dan nog eens makkelijk aan een degelijke prijs tweedehands te vinden is :)

En de blend-knop, werkelijk geen idee of dat (niet) veel voorkomt. Daar dacht ik vooral aan omdat sommige overdrives zoveel van je originele signaal lijken weg te nemen, dan lijkt het me wel aangenaam om daarmee wat te kunnen spelen en mixen. Maar misschien is daarvoor niet perse zo'n knop voor nodig.. Testen kan dat uitwijzen..

Ben ook nooit aan Fuzz pedalen geweest, vind het vaak redelijk mottig klinken zelfs.
Dan trekken de demo's van de 'gewone' MXR M89 overdrive nog veel meer aan (:
GEZ: CIOKS SOL | Source Audio Aftershock | Beyerdynamic DT770Pro 80Ohm
TK: CIOKS Schizophrenic PSU

Mme Clapotis
Gebruikersavatar
viersnaar
Berichten: 2056
Lid geworden op: 08 mar 2008, 12:36

Bericht door viersnaar »

Die blend knop komt niet vaak voor bij 'fabrieks-pedalen'.
Dat zou ik als eerste optie laten varen; de andere 2 opties moeten prima combineerbaar zijn tot een lekkere od. Eigenlijk zijn er dan opeens legio mogelijkheden; moet je wel het geduld hebben om te wachten tot ie voorbij komt op marktplaats....
Gebruikersavatar
Nergal
Berichten: 1476
Lid geworden op: 31 okt 2007, 21:59

Bericht door Nergal »

Ik zou ook kijken of Rogier niet iets voor je kan maken wat voldoet aan je eisen. Lijkt me aanzienlijk makkelijker.

Sansamp Bassdriver heeft overigens wel een blend, is alleen wellicht net iets te groot.
Sing because you never laughed.
Laugh for words were never good enough.
Speak to me of lives to come.
Why have you gone?


- Ibanez SRMS805
- Ibanez SR 705
- Pedalboard
- Misc. Versterkers

Persoonlijk
Gebruikersavatar
thefuzz
Berichten: 480
Lid geworden op: 23 sep 2008, 13:54

Bericht door thefuzz »

Ik zou de MXR M89 bass overdrive checken als ik jou was. Past perfect binnen jouw wensenpakket.
Facebunker
Gebruikersavatar
Madame Clapotis
Berichten: 1795
Lid geworden op: 30 aug 2007, 22:06

Bericht door Madame Clapotis »

Nergal schreef:Ik zou ook kijken of Rogier niet iets voor je kan maken wat voldoet aan je eisen. Lijkt me aanzienlijk makkelijker.

Sansamp Bassdriver heeft overigens wel een blend, is alleen wellicht net iets te groot.
Is misschien een mooie optie, maar dan experimenteer ik liever eerst met enkele 'fabrieks'-pedalen om te zien welke sounds ik kan smaken en welke niet.

De Sansamp is waarschijnlijk een erg goed ding, maar idd al aan de grote en vooral prijzige kant denk ik.


MXR M89 wellicht de moeite waard om eens naar uit te kijken.
GEZ: CIOKS SOL | Source Audio Aftershock | Beyerdynamic DT770Pro 80Ohm
TK: CIOKS Schizophrenic PSU

Mme Clapotis
McDreads
Berichten: 263
Lid geworden op: 07 jan 2008, 01:25

Bericht door McDreads »

Sparkle drive van Voodoo Labs vind ik zelf erg lekker klinken met bas. Heeft een blendknop, is alleen iets groter dan standaard bosspedaaltje.
Alembic Orion
Adamovic Eclipse
I'm not deaf, I'm just ignoring you!
Gebruikersavatar
Lonnystingray
Berichten: 2878
Lid geworden op: 18 nov 2006, 18:21

Bericht door Lonnystingray »

Ik zou eens snuffelen aan de EBS Multidrive.. Erg fijne overdrive, en bij de EBS heb je geen blend knop nodig ;)

En kleiner, vooral lager, dan een Boss pedaal, ik heb hem zelf ook!
Ik krab waar het jeukt..

Maarten: Wat een ontzettende Stoere-Mannen Bas!

ikke!
Gebruikersavatar
Madame Clapotis
Berichten: 1795
Lid geworden op: 30 aug 2007, 22:06

Bericht door Madame Clapotis »

Al goeie dingen gehoord over de MultiDrive inderdaad (: Wel aan de dure kant, of ik zou een goeie occasie moeten tegenkomen.


Iemand ervaring met de écht compacte 1590A-formaat pedaaltjes? Mooer, Xotic,...
GEZ: CIOKS SOL | Source Audio Aftershock | Beyerdynamic DT770Pro 80Ohm
TK: CIOKS Schizophrenic PSU

Mme Clapotis
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Bericht door rensbass »

+1 voor de multidrive. Moet je wel kunnen scoren voor 100 euro denk ik.
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
Nergal
Berichten: 1476
Lid geworden op: 31 okt 2007, 21:59

Bericht door Nergal »

Heb die van mij ooit 2ehands gekocht voor 80, dus is prima te doen.
Sing because you never laughed.
Laugh for words were never good enough.
Speak to me of lives to come.
Why have you gone?


- Ibanez SRMS805
- Ibanez SR 705
- Pedalboard
- Misc. Versterkers

Persoonlijk
Gebruikersavatar
trippy demon
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 mar 2007, 12:30

Bericht door trippy demon »

T-Rex Bass Juice, met mix (is blend) knop, maar wellicht alweer iets te groot...
+ + + LOST IN SPACE + + +

Rickenbacker 4003, Epi Thunderbird Pro IV, Traynor YBA 200 + Traynor1510
Gebruikersavatar
Bolobass
Berichten: 2526
Lid geworden op: 13 aug 2011, 12:39

Bericht door Bolobass »

Zelf ben ik naar de lokale muziek instrumenten winkel gegaan, heb daar mijn wensen kenbaar gemaakt en met de spullen die ze aandroegen heb ik me een uurtje vermaakt. Zo leer je rap verschil te maken.
Fire is one of my favourite colours. Along with black and camo.
Gebruikersavatar
Madame Clapotis
Berichten: 1795
Lid geworden op: 30 aug 2007, 22:06

Bericht door Madame Clapotis »

Bolobass schreef:Zelf ben ik naar de lokale muziek instrumenten winkel gegaan, heb daar mijn wensen kenbaar gemaakt en met de spullen die ze aandroegen heb ik me een uurtje vermaakt. Zo leer je rap verschil te maken.
Dat ben ik zeker van plan.! Keuze in soorten en merken is vaak beperkt echter, zeker betreft compacte(re) pedalen, vandaar dat ik 't hier ook gewoon 'ns vraag.
Degene die ze in stock hebben (Multidrive en bassscreamer zullen ze zeker wel hebben liggen) leg ik na de herexamens sowieso eens naast elkaar.
GEZ: CIOKS SOL | Source Audio Aftershock | Beyerdynamic DT770Pro 80Ohm
TK: CIOKS Schizophrenic PSU

Mme Clapotis
Plaats reactie