Effecten nieuwe stijl....

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Dit heeft een enorme impact op de "gewone" pedalboards. Je koopt je gebruikelijke overdrive pedals. En dan 1 aux effect pedaal waarna je via "patches" een enorme variëteit aan sounds hebt...
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Len
Berichten: 1953
Lid geworden op: 17 nov 2006, 13:45

Bericht door Len »

Ik vind die toneprints ook erg gaaf. Sinds kort kan je die zelf ook nog naar wens tweaken met een editor-app. Ik heb zowel de flashback als de hall of fame en wens inmiddels dat er meer banks beschikbaar waren op die pedalen voor toneprints :(. Het lijkt nu nog meer een soort marketingsgimmick "SPEEL NU MET HET GELUID VAN UW IDOOL". Maar zo'n print via je telefoon beamen geeft wel het gevoel alsof je een hooverboard uit back to the future hebt :).

Overigens heb ik het idee dat de Jan Modaal muzikant toch altijd nog kiest/blijft kiezen voor afzonderlijke pedalen. Zodra ik aan andere muziekhobbyisten laat zien wat er allemaal mogelijk is dan schrikt het eerder af dan het uitnodigt. Of het echt een nieuwe stijl is? Denk het niet. Het concept van multieffecten bestaat natuurlijk al jaren en heeft zo z'n eigen doelgroep. Zo heb ik ook slechts een paar bekende bands gezien die bijv. helemaal overgestapt zijn op Axe Fx.
Wat ik het meeste zie in mijn omgeving en the internets; gewoon een betaalbare boss dd7 die doet wat ie moet doen. Instellen, plakband erop en klaar is kees. Nooit meer maar omkijken. Net zoals boss dat zelf doet, hun catalogus wordt nauwelijks vernieuwd.
Laatst gewijzigd door Len op 01 feb 2014, 13:58, 1 keer totaal gewijzigd.
And the silence that followed was louder than a cannon.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

De Roland GT-B Multi fx pedalen zijn nooit doorgebroken. De eigenaren gebruikten het vaak als een "extra", meestal niet als een basis unit.

De kleine fx units als de ZOOM kunnen nu makkelijk als 2e of 3e pedaal aangeschaft worden. En daarmee als aux effect de setup eigenlijk helemaal af maken. Waar vroeger niemand zowel een phaser en een univibe en een harmoniser op zijn board had staan, zitten nu die 3 effecten in een doos. Dus met een fuzz en een overdrive pedaal en deze fx unit heb je ineens een zeer veelzijdige setup...

De TC Electronics is dan weer iets wat van een andere orde is. Het is meer een "verleiding" om nog zo'n pedaaltje te kopen...

De nieuwe Eventide H9 Core is een goedkopere versie van de H9. Dit zal naast andere pedalen toch weer een boost geven....
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Len
Berichten: 1953
Lid geworden op: 17 nov 2006, 13:45

Bericht door Len »

Inderdaad, de line6 M5, zoom ms60b of B3 zijn ideaal als Zwitsers zakmes. Die zoom kan zelfs 3 effecten naast elkaar draaien. The world is your oyster. Het argument is vaak 'als er maar 1 effect tussen zit die bevalt dan heb je het geld al eruit' want ze zijn vaak even duur als 1 los effect. Perfect voor iemand die niet weet wat 'ie wilt en ook niet weet wat er voor effecten bestaan.

Voor mij persoonlijk was het einde een beetje zoek met de M5 als manusje van alles op m'n board. Het klinkt zo ongegrond, maar ik vind de losse effecten toch vaak 'levendiger' klinken dan de multi-effecten. Als ik een favoriet vond dan kocht ik deze alsnog als los pedaal, want vaak nam ik geen genoegen met de tracking of het aantal instellingen waar uit je kan kiezen. Zelfs m'n losse tuner reageert veel sneller en nauwkeuriger. Voor het gebruik van een incidenteel effect vond ik het dan weer duurkoop. En het switchen tussen presets vond ik ook maar omslachtig.

Maar om niet alleen maar te haten, ik weet dat het gewoon afhangt van de context waar je het in gebruikt en waar je genoegen mee neemt. Zo zit ik te denken om een mini-pedalboard te maken met enkel een M5 en een loopstation. Lijkt me een hele krachtige doch compacte combi. Blijft je signaal ook beter intact (het hoeft niet door 20 losse pedalen), geen gedoe met een voedingsblok etc. Had je eigenlijk 2 effecten simultaan willen gebruiken? Geen probleem, die neem je dan toch als 2 aparte lagen op?! :dance:
Totdat ik toch weer betere tracking uit m'n pitchshifter wil, een oscillerende delay die écht over z'n nek gaat, en en en... :facepalm: .
And the silence that followed was louder than a cannon.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Met de huidige effecten is het ook vaak "er hard mee werken". Ik heb een Korg Multi fx. Als ik daar een drive pedaal voor zet. Dan wordt ie wat harder ingestuurd. En ineens is "de sound" er wel...

Vanaf de Line6 M5 tot de huidige Zoom is toch weer een generatie verschil (in electronica en software modellen). De H9 van Eventide is dan weer een "heel aparte range" van effecten... Van maf, grappig tot ronduit vreemd...
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Muziekschuur schreef: De nieuwe Eventide H9 Core is een goedkopere versie van de H9. Dit zal naast andere pedalen toch weer een boost geven....
Wel een beetje flauw dat ze nu weer een goedkopere uitgeklede versie op de markt brengen. Het is een beetje een trend aan het worden om overal ook weer een goedkopere versie van uit te brengen. Uiteindelijk wil je er toch weer meer effecten en moet je er van weer van alles bij kopen. Maar wellicht dat de prijs van de gewone H9 hierdoor iets omlaag zal gaan.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Tenzij je zelf presets gaat ruilen....
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Ehm, dat is toch precies de reden om die H9 Core uit te brengen?

* De normale H9 is duurder, maar bevat alle effecten
* De H9 Core is goedkoper, bevat alleen wat basis-effecten en je bepaalt zelf welke je erbij wilt.

Volgens mij is het hardware-technisch hetzelfde, je krijgt alleen minder effecten bijgeleverd en daardoor goedkoper. Ik denk dan ook niet dat de "normale" H9 goedkoper zal worden. Ik zie het probleem niet zo.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Overigens briljant dat je nu toegang voor zo'n 400 euro krijgt tot een device die tot 2 jaar geleden meer dan 2000 euro kostte in de vorm van de Eclipse...
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Muziekschuur schreef:Overigens briljant dat je nu toegang voor zo'n 400 euro krijgt tot een device die tot 2 jaar geleden meer dan 2000 euro kostte in de vorm van de Eclipse...
De H9 is toch wel een heel ander iets dan een Eclipse. De H9 heeft lang niet alle mogelijkheden van de Eclipse en is lang niet zo uitgebreid en is daarom niet te vergelijken.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Ik geloof dat met de iPad omgeving en de USB ingang dat we nog maar aan het begin staan van de mogelijkheden van de H9. Er zitten de echte Eventide algoritmes in. En alle getallen van de parameters zijn bereikbaar.... Dus...
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Daar heb je misschien gelijk in, maar de Eclipse is toch wel echt een ander en veel uitgebreider apparaat, die kun je niet zomaar vergelijken met de H9.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Heeft de Eclipse meer processingpower of meer algoritmes?
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Plaats reactie