Effecten nieuwe stijl....

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Effecten nieuwe stijl....

Bericht door Muziekschuur »

Er zijn een hele rits met compacte multi effectors uitgekomen de laatste paar maanden.... Hele bijzondere doosjes met een hele wereld aan effecten beschikbaar... Hoe maak je nu nog een keuze?

Voor mij de meest bijzondere op 1:
De Eventide H9. Een stompdoosje met stereo in en uit en een effectpedaal in.
Afbeelding

USB en bluetooth zorgen voor updates en diepere besturing van de patches. De H9 heeft de heel bijzondere effecten aan boord die altijd voorbehouden zijn aan de speciale studio rack apparaten die tussen de 3000 en 12000 euro kostten. En ooit nog veel en veel meer.

Dan de Zoom MS-70 CDR (Chorus, delay en Reverb pedaal)
Afbeelding
Ook hier weer veel speciale effecten.... Zoals een patch die de "tile room" heet en dus een imitatie is van een heel beroemde reverb uit de Lexicon 480. Een stompbox die je dus direct achter je favoriete overdrive pedalen zet en die je daarna naar een stereo eind amp leidt...

Er zijn er nog meer... Maar de essentie is.... bluetooth en usb computer verbinding..... Hmmm.... Zou dat nou wel handig zijn op de bas?
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Waarom zou het niet handig zijn op bas? Het is toch niet zo dat je de hele avond je effecten staat te verdraaien op een paar simpele parameters na :)

Wel gaan door dit soort ontwikkelingen steeds meer (bas)gitaristen allerlei effecten gebruiken, daar moet je wel mee leren omgaan. Er zitten er altijd een hoop effecten in die solo heel leuk klinken, maar live (en zeker in band-verband) complete puinhoop zijn. Als je daar het onderscheid niet meer tussen kunt maken door alle keuze...tja..dan klink je echt beroerd, hoe duur de gemodelde effecten dan ook in de echte wereld zouden zijn. Een hoop van dat spul moet je gewoon in de studio houden, waar je volledige controle over je geluid hebt.

Een tijd geleden heb ik een Zoom B3 gekocht en ik vind het een geweldig doosje. Als ik alle effecten die ik effectief gebruik los had moeten kopen was het een hele dure grap geweest! En dat zijn er dan maar een stuk of 5.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

vergeet de Digitech istomp niet. Erg leuk allemaal maar als je geen Iphone of Ipad hebt kun je zo'n ding niet gebruiken, Dan sluit je toch een groot deel van de potentiële kopers af:
https://www.digitech.com/en-US/products/istomp" onclick="window.open(this.href);return false;

Over de Zoom multistomps: ik hoor er veel positieve dingen over. Toch blijf ik het raar vinden dat ze voor zo weinig geld zo veel opties kunnen bieden. Voor minder dan 100 euro heb je super veel effecten. Ik vraag me dan wel af of de kwaliteit van de verschillende effecten zo goed is en of het niet allemaal net-niet is.
Die Eventide lijkt me dan van een andere klasse, maar is ook 6 keer zo duur.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Er komt nu ook een Eventide H9 met minder effect algoritmes.. De Eventide H9 Core. En zou 100 dollar goedkoper zijn.... Dus 400 euro i.p.v. 500?
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Met het idee dat je dan losse effecten erbij kan kopen om erop te zetten. Je betaalt dus als het ware alleen voor het doosje en bepaalt zelf wat voor Eventide effecten/algoritmes je koopt en erop zet.
Gebruikersavatar
evertalbers
Berichten: 915
Lid geworden op: 13 jan 2009, 22:43

Bericht door evertalbers »

basloze fret schreef:Voor minder dan 100 euro heb je super veel effecten. Ik vraag me dan wel af of de kwaliteit van de verschillende effecten zo goed is en of het niet allemaal net-niet is.
Ik schrijf dit zonder zo'n ding geprobeerd te hebben, maar processors worden steeds beter en goedkoper, en ik vermoed dat de kennis bij de ontwikkelaars ook flink is toegenomen (deels ook door schade en schande, dat lees je bij bv. Line 6 tussen de regels door). Dus misschien zijn ze niet zo slecht meer.
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Eventide H9

Bericht door Wiro »

Stukje uitleg van de H9 vanaf 6.35 min:

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=aPekZmNeuDs[/youtube]

Zelf gebruik ik de oldschool Eventide Pitchfactor, Modfactor en Timefactor omdat het hiermee mogelijk is drie effecten gelijktijdig te gebruiken en trapsgewijs van clean naar steeds heftiger bewerkt te gaan.
Laatst gewijzigd door Wiro op 27 jan 2014, 15:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Mooi filmpje van Vernon Reid. Wel grappig dat hij haar geen 1 keer aankijkt. Lijkt me een vrij ingewikkelde setup en een beetje overkill voor Living Colour. Ik speel tegenwoordig ook met laptop live. Jammer dat die H9 via Bluetooth werkt. Voor je andere laptop toepassingen wil je live juist geen Bluetooth omdat misschien storingen kan veroorzaken (?). Ik weet echter niet zeker in hoeverre dat zo is en of Bluetooth voor onstabilteit of storingen met andere audio software kan zorgen....
Zou fijn zijn als ik dit zeker zou weten. Iemand?
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Ehm, om het pedaal te gebruiken hoef je natuurlijk niet continu een Bluetooth-verbinding te hebben (of überhaupt een verbinding met een computer), dat is meer om effecten erop te zetten, software updates, etc. Op het podium werkt het gewoon als elke andere stompbox. Verder wordt de Bluetooth alleen gebruikt om 'em aan te sturen, er gaat geen audio overheen ofzo.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

tieleman schreef:Ehm, om het pedaal te gebruiken hoef je natuurlijk niet continu een Bluetooth-verbinding te hebben (of überhaupt een verbinding met een computer), dat is meer om effecten erop te zetten, software updates, etc. Op het podium werkt het gewoon als elke andere stompbox. Verder wordt de Bluetooth alleen gebruikt om 'em aan te sturen, er gaat geen audio overheen ofzo.
Ja ik snap dat je het pedaaltje gewoon kan gebruiken als standalone, maar om gebruik te maken van de software van de H9 op je laptop moet je toch wel Bluetooth hebben? Als je de effecten live willen manipuleren/bewerken via de software moet je toch Bluetooth hebben? zo gebruikt Vernon Reid het tenminste. Hij heeft dan een Ipad voor de H9 en een laptop voor zijn andere sofware. Mijn vraag is meer of Bluetooth kan storen of zorgen voor instabiliteit op je andere software als je alles (H9 software en andere sofware etc.) op 1 laptop zou doen
Gebruikersavatar
Ken
Berichten: 1652
Lid geworden op: 07 jan 2009, 15:08

Bericht door Ken »

Nee die kans is nihil. Je kunt Bluetooth en WiFi gewoon op één laptop aan hebben staan, zo heb ik dat hier ook.
Een beetje laptop kan dat gewoon aan. De drivers hiervoor zullen elkaar niet in te weg zitten in een goed geconfigureerd systeem.
V.w.b. storingen: Bluetooth werkt met zeer lage vermogens waardoor het bereik ook erg klein is (max. 10 a 15 meter).
Daarnaast zitten de meeste effecten e.d. in geaarde metalen behuizingen dus is er geen last van instraling.
Wat vaak wel voor storingen zorgt zijn telefoons, 2/3/4G kan behoorlijk instralen. Goede afscherming en aarding zijn dan wederom het devies.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Super bedankt! dat is precies de info die ik nodig heb.
Wat ik wel altijd doe als ik live met de laptop speel is de Wifi uitzetten. Ik weet niet of het veel storingen geeft(?), maar ik vind het toch een veiliger idee als ik helemaal van het internet en Wifi af ben gesloten.

Ik bedoelde ook niet dat Wifi en Bluetooth niet samengaan, maar of Bluetooth kan storen op sequence/loop/opname programma's etc. Aan de hand van jou verhaal maak ik op dat dat niet het geval is.

Sowieso gaat je laptop accu langer mee als bluetooth en wifi zijn uitgeschakeld.
Gebruikersavatar
Ken
Berichten: 1652
Lid geworden op: 07 jan 2009, 15:08

Bericht door Ken »

Bluetooth werkt met zgn spread spectrum techniek. Voert misschien wat te ver voor hier, maar het komt erop neer dat het een zeer laagvermogen signaal is dat uitgesmeerd is over meerdere frequenties. Dat voorkomt storingen (en is heel moeilijk af te luisteren).
Zie ook hier voor wat uitleg.
Succes in ieder geval!
Gebruikersavatar
Demonturtle
Berichten: 634
Lid geworden op: 05 jan 2008, 23:29

Bericht door Demonturtle »

De TC Electronic toneprint reeks hoort volgens mij ook wel in dit rijtje.
https://www.tcelectronic.com/corona-chorus/

Misschien niet zo zeer door het feit dat je de toneprints in de pedaal kan laden, maar de manieren waarop vond ik best wel indrukwekkend. Heb sinds gisteren de corona chorus in mijn bezit, en ik was toch wel nieuwsgierig naar het "beamen" van de toneprints via je smartphone.
https://www.tcelectronic.com/toneprint/toneprint-bass/
Via een gratis app krijg je toegang tot een hele bibliotheek aan sounds, gemaakt door bekende, en (voor mij) minder bekende muzikanten. Vervolgens dien je gewoon je smartphone dicht bij de pickups van je bas te houden en zal de toneprint vrij snel in je pedaal geladen worden.

Ik zie het mijzelf niet op optredens gebruiken, maar op repetitie kan je natuurlijk wel leuk experimenteren met verschillende sounds/settings.
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11915
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

Wat geinig! Maar eens proberen met mijn TC Electronic delay. :)
Plaats reactie