Stemapparaten

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Gebruikersavatar
Digidesign
Berichten: 718
Lid geworden op: 18 aug 2004, 14:18

Stemapparaten

Bericht door Digidesign »

Laatst tijdens een optreden erachter gekomen dat de pas aangeschafte headstocktuner niet werkt op een podium. Ik moest even naar D stemmen en de rest van de band was al vertrokken om het tempo erin te houden. Door alle trillingen van de heren gitaar kon mijn headstocktuner er geen chocola meer van maken. :facepalm:

Ik wil een duidelijk afleesbare tuner en nu is mijn oog gevallen op een TC Electronic PolyTune 2. Heeft iemand hier ervaring mee? Of wat is anders een goede tuner?
Laatst gewijzigd door Digidesign op 04 feb 2014, 23:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Bericht door Sjtevel 1984 »

Ik heb zelf de hardwire ht-6 , die pikt een stuk lekkerder de noten polyfonisch en omdat de 'snaren' horizontaal staan vind ik hem een stuk makkelijker af te lezen.
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
rensdus
Berichten: 1570
Lid geworden op: 14 okt 2006, 12:53

Bericht door rensdus »

Korg wordt vaak geroemd om zijn precisie.
De DT-10 of de pitchblack zijn goede en betaalbare tuners.
Bestial Devastation - Sepultura Coverband.
Facebook Myspace
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6725
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

Door alle trillingen van de heren gitaar kon mijn headstoktuner er geen chocola meer van maken.
verrek, nooit bij stil gestaan dat dat een probleem kon zijn met die headstock tuners! :D

wat tuners betreft: ik zou gewoon uitkijken naar een tweedehands Boss TU2/3 op Marktplaats.
daar kun je wss de rest van je carriere mee doen.
Gebruikersavatar
Overdrive
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 okt 2013, 14:30

Bericht door Overdrive »

Het beste wat je kan doen is luisteren en je bandleden hun stemming benaderen. Ik heb ook nooit werk gemaakt van een dure tuner, dat op gehoor stemmen kan ik voorlopig enkel zonder achtergrond geluid van een drukke repetitie of optreden. Maar ik zet door, het is alleen maar bevorderend voor je gehoor, het idee van hoe een bepaalde noot precies klinkt. En je kan er veel meer kanten mee op dan met je tuner. De meeste gitaristen of bassisten stemmen trouwens toch verkeerd, ik doe het ook nog altijd zo: Tuner aanzetten, noot spelen, noot wordt niet meteen herkend, noot wordt pas herkend terwijl hij nog maar op half volume door gaat, daarna flink doorspelen en je staat overal te hoog. Als je tijdens een optreden op het gehoor stemt zal je waarschijnlijk je snaren veel harder aanslaan om te horen wat je doet en ik speel op optredens ook altijd met twee keer zoveel kracht in m'n vingers dus dat gaat dan gelijk op.
Dus die hele tuner haal ik enkel boven als m'n bas net uit z'n zak of kist komt, zelfs al zou ie beter tracken kan je er nog dik naast zitten. Let wel dat de gitarist waar ik mee speel uitsluitend op gehoor stemt dus ik moet hem volgen of hij mij.
Gebruikersavatar
Bolobass
Berichten: 2525
Lid geworden op: 13 aug 2011, 12:39

Bericht door Bolobass »

:shock:
Stel je niet zo aan zeg.
-bijna iedereen stemt verkeerd
Maak jij dat effe uit? Veel mensen stemmen op de attack omdat ze weinig lange noten spelen bijvoorbeeld.
-tijdens optreden op gehoor stemmen
Met een stemvork ofzo? Meneer speelt geen pop/rock/metal zeker? Bijna niemand heeft een doodstille zaal, als je het goed doet.

Jullie toonsoort is bij optredens niet betrouwbaar als je niet ijkt. Niet leuk voor de zang lijkt me.

Maar goed, jij voelt je er lekker beter door, gefeliciteerd.
Fire is one of my favourite colours. Along with black and camo.
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4822
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Bericht door Green Goblin »

Overdrive schreef:Let wel dat de gitarist waar ik mee speel uitsluitend op gehoor stemt dus ik moet hem volgen of hij mij.
Daar zit je probleem dus.
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5222
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Bericht door SpcMnk »

Gewoon een Pitch black van Korg... Ik heb hem aan het einde van mijn effecten keten zitten, daar werkt hij ook perfect als kill switch. Heeft ook nog een 9V uit, dus kun je de stroom doorlussen naar een ander effect.
Mijn persoonlijke ervaring is dat hij snel en accuraat is. Geen zenuwachtig knipperende ledjes.
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
deadpoet
Berichten: 195
Lid geworden op: 24 okt 2010, 11:06

Bericht door deadpoet »

15jaar geleden een TU-2 gekocht en nooit meer verder over nagedacht.


Ha nee, een paar jaar erna er nog eentje gekocht voor die basgitaar/contrabas-dubbel-optredens.




Enneuh, het is maar *mijn* mening maar about those headstock tuners...I've got 7 letters for you: gaaaaay!





Herwig
Main axe: Lakland 55-60 Natural / J-retro / D'addario XL5
Main amp: SWR SM-400s/Goliath III 4x10
Main pb: ES-8-TU-2-microThumpinator-2x Line6 M9-SY-300-MXR Oct Dlx-SA OFD-SA Manta-pBDDI-EHX Freeze-CE-2b-Aguilar TLC-Radial JDI
Gebruikersavatar
Arretje
Berichten: 646
Lid geworden op: 06 feb 2008, 14:11

Bericht door Arretje »

Digidesign schreef:Laatst tijdens een optreden erachter gekomen dat de pas aangeschafte headstoktuner niet werkt op een podium. Ik moest even naar D stemmen en de rest van de band was al vertrokken om het tempo erin te houden. Door alle trillingen van de heren gitaar kon mijn headstoktuner er geen chocola meer van maken. :facepalm:

Ik wil een duidelijk afleesbare tuner en nu is mijn oog gevallen op een TC Electronic PolyTune 2. Heeft iemand hier ervaring mee? Of wat is anders een goede tuner?
Ik vind die headstocktuners ook geen gezicht eerlijk gezegd..... Heb zelf ook de PolyTune2, werkt prima!
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Overdrive schreef:Het beste wat je kan doen is luisteren en je bandleden hun stemming benaderen. Ik heb ook nooit werk gemaakt van een dure tuner, dat op gehoor stemmen kan ik voorlopig enkel zonder achtergrond geluid van een drukke repetitie of optreden. Maar ik zet door, het is alleen maar bevorderend voor je gehoor, het idee van hoe een bepaalde noot precies klinkt. En je kan er veel meer kanten mee op dan met je tuner. De meeste gitaristen of bassisten stemmen trouwens toch verkeerd, ik doe het ook nog altijd zo: Tuner aanzetten, noot spelen, noot wordt niet meteen herkend, noot wordt pas herkend terwijl hij nog maar op half volume door gaat, daarna flink doorspelen en je staat overal te hoog. Als je tijdens een optreden op het gehoor stemt zal je waarschijnlijk je snaren veel harder aanslaan om te horen wat je doet en ik speel op optredens ook altijd met twee keer zoveel kracht in m'n vingers dus dat gaat dan gelijk op.
Dus die hele tuner haal ik enkel boven als m'n bas net uit z'n zak of kist komt, zelfs al zou ie beter tracken kan je er nog dik naast zitten. Let wel dat de gitarist waar ik mee speel uitsluitend op gehoor stemt dus ik moet hem volgen of hij mij.
Een goeie tuner kun je prima op vertrouwen. En op je gehoor stemmen voor een volle zaal is echt een no-go... Dat moet je niet willen, staat heel erg slordig. Het gemiddelde pedaaltje van TC, Korg, Boss etc zal prima voldoen. Gebruik zelf een Planet Waves strobe tuner, strobe tuners zijn nog wat accurater dan 'normale' tuners.
MarcoK
Berichten: 334
Lid geworden op: 24 jul 2010, 09:10

Bericht door MarcoK »

SpcMnk schreef:Gewoon een Pitch black van Korg... Ik heb hem aan het einde van mijn effecten keten zitten, daar werkt hij ook perfect als kill switch. Heeft ook nog een 9V uit, dus kun je de stroom doorlussen naar een ander effect.
Mijn persoonlijke ervaring is dat hij snel en accuraat is. Geen zenuwachtig knipperende ledjes.
+1
басиста
Gebruikersavatar
Van Tango
Berichten: 3051
Lid geworden op: 16 mar 2007, 03:32

Bericht door Van Tango »

Heb zelf al jaren een Korg DT-10. Nog altijd heel erg tevreden over.
What difference does it make?
Gebruikersavatar
Digidesign
Berichten: 718
Lid geworden op: 18 aug 2004, 14:18

Bericht door Digidesign »

Ik kan prima op gehoor een gitaar of bas stemmen, daar ligt het echt niet aan. Maar nu had ik de pech dat de rest al was gestart en dan ben je kansloos op een podium.

De gebruikte tuner is een d'Addario NS Micro, die is echt niet gaaaaay. :lol:
Afbeelding

De Polytune 2 is (ook) een strobe tuner. Ik heb wel wat leuke reviews op youtube zitten kijken en ik denk dat ik me nu eens ga orienteren waar ik em kan aanschaffen.
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Bericht door Goose »

Heb een Boss tu2 of tu3 gehad. Prima ding. Alleen 1 probleem, als je tijdens festivals buiten in het licht speelt is hij bijna niet af te lezen. Overgestapt op de Korg pitchblack, die is altijd goed af te lezen. En volgens mij ook nog iets nauwkeuriger dan de Boss, maar kan het ook mis hebben. Op het gehoor zou ook kunnen alleen vind ik dat een draak met optredens. Heb een hekel aan bandjes/muzikanten die ongemute stemmen. Ploink ploink ploink ploink enz enz enz. Zeeeeeer irritant en slordig naar mijn idee. Neemt ook te veel tijd in beslag tussen nummers door. Gewoon stemapparaat en gemute stemmen. Let wel, ik stem altijd van beneden naar boven qua snaar spanning. Merk dat dat beter/betrouwdaarder is dan andersom. Wanneer je andersom doet dat wil de snaar nog wel eens hangen en later alsnog omlaag gaan qua stemming. Of geef even een goede ruk aan je snaar.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Plaats reactie