Waarom zijn effecten zo verdomd duur?

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Gebruikersavatar
Maarten_E
Berichten: 7647
Lid geworden op: 23 mei 2010, 00:38

Waarom zijn effecten zo verdomd duur?

Bericht door Maarten_E »

Even relschoppen op de donderdagochtend met een betrekkelijk simpele vraag:
Waarom zijn effecten vaak zo verdomd duur?!?
Ikzelf heb niet veel ervaring met effecten (heb er geen, afgezien van die in mijn Pandora zitten), voornamelijk omdat ik zo verdomd duur bin.
Een Big Muff vind ik dan nog redelijk meevallen qua prijs, namelijk iets minder dan 70 euro, maar soms leg je al vlug 100/150+ neer voor een stel weerstanden en potmeters. (Even overdreven gesproken).
En als het geluid je dan niet zou bevallen (gelukkig hebben we Youtube om te kunnen prelistenen), kan je hem weer gaan verkopen. Weliswaar met een redelijke restwaarde, maar dan moet je toch ook weer wachten tot je de juiste koper gevonden hebt enz.

Natuurlijk kan je tweedehands kopen, maar dan nog vind ik dat de behoorlijk flinke prijs niet echt te verklaren.

Ben benieuwd naar de antwoorden. :)
Your corporate villainy should not extend so far as to ignore the existence of serif fonts.


Of het leuk is om op een fretless te spelen? Mwaaaah.
Gebruikersavatar
viersnaar
Berichten: 2056
Lid geworden op: 08 mar 2008, 12:36

Bericht door viersnaar »

Alles is relatief.
Een bas is ook niet meer dan wat stukjes hout, electronica en snaren: waarom mag dat wél [bijvoorbeeld] 1.000,- euro kosten, en een stukje elektronica geen 100 of 200 euro?
Daarnaast, je kan best een heel mooie collectie [nieuwe] effecten aanschaffen voor bedragen ónder de 100 euro per stuk. Bijvoorbeeld Boss en EHX zijn behoorlijk van kwaliteit, en zijn niet duur.
Gebruikersavatar
Buster
Berichten: 1509
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:22

Bericht door Buster »

Er zullen zowel effecten als basgitaren zijn waar een dikke marge op zit...gewooon...omdat ze het kunnen vragen.
Cort >>(ZOOM B3) Nemesis/TC electronic+FMC/Eden.. Novation Bass Station II .... AKG-K&M-Klotz-Neutrik
Gebruikersavatar
R.E.D.
Berichten: 100
Lid geworden op: 24 okt 2006, 16:41

Bericht door R.E.D. »

Duurdere 'boutique' effecten zijn vaak in landen gemaakt met hoge lonen. Dat maakt ze naar verhouding duurder dan je smartphone, die in elkaar worden gezet door uitgeknepen arme mensen.
Gebruikersavatar
thefuzz
Berichten: 480
Lid geworden op: 23 sep 2008, 13:54

Bericht door thefuzz »

Omdat ontwikkeling ook centen kost.
Omdat je voor een merk nu eenmaal betaald.
Omdat in een kapitalistische maatschappij euronen verdiend moeten worden.
Je kunt via de meeste webshops gewoon je product retour sturen als je er niet tevreden over bent (dus gewoon 100% je geld terug).

Et cetera
Facebunker
Gebruikersavatar
saf
Berichten: 6341
Lid geworden op: 14 okt 2005, 15:23

Bericht door saf »

met weinig geld kun je ook een ontzettend gevarieerde en leuke plank samenstellen. Je zult alleen meer moeten zoeken en wat geluk hebben. Is net als met bassen, amps en onderdelen.
Vraag jij aan een filatelist ook hoe vaak hij die zeldzame postzegels nou daadwerkelijk opplakt?
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11912
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

Ik denk dat je doelt op die boutique pedaaltjes Maarten? Beetje hetzelfde verhaal als een Fodera of iets dergelijks, die zijn ook een paar keer duurder dan een 'normale' bas. :) Ik denk zelf maar niet na over hoe veel geld ik al in effecten gestoken heb, wat ik heb liggen en vaak nauwelijks gebruikt kost toch een flinke pak geld... :lol:
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23318
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

Mijn Ehx Neo Clone is nieuw maar zeker betaalbaar en een prima chorus. De rest heb ik tweedehands gekocht voor prima prijzen. Op mn MXR Bass Envelope Filter na, die is nieuw, niet goedkoop maar elke cent waard.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Maarten_E schreef:Natuurlijk kan je tweedehands kopen, maar dan nog vind ik dat de behoorlijk flinke prijs niet echt te verklaren.
Als je Behringer koopt is het natuurlijk niet duur....aan kwaliteit hangt vaak ook een prijskaartje
Laatst gewijzigd door basloze fret op 16 mar 2014, 10:27, 1 keer totaal gewijzigd.
janbasmanjan
Berichten: 427
Lid geworden op: 05 okt 2008, 11:14

Bericht door janbasmanjan »

basloze fret schreef:
Maarten_E schreef:Natuurlijk kan je tweedehands kopen, maar dan nog vind ik dat de behoorlijk flinke prijs niet echt te verklaren.
De Zoom B3 ben je voor 135 e klaar en je hebt ook nog een audio interface bij.
Squier Jaguar Shortscale
Cort Curbow FL.
Gretsch electromatic
Fender Rumble 500 met Genz benz focus 2X10,
Tc Corona,ELH Metaphors,Digi Bass synth wa, Ibanez PH 7,Boss O C 3, Pedaltrain nano.
A lot of Sneakers :D
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Bericht door rensbass »

basloze fret schreef:
Maarten_E schreef:Natuurlijk kan je tweedehands kopen, maar dan nog vind ik dat de behoorlijk flinke prijs niet echt te verklaren.
Als je Behringer koopt is het natuurlijk niet duur....aan kwaliteit hangt vaak ook een prijskaartje


En vergeet de kosten van mojo niet.
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
Bolobass
Berichten: 2528
Lid geworden op: 13 aug 2011, 12:39

Bericht door Bolobass »

Uurloon, vooral als je engineering en design, testing en tweaking tot aan een unit die in productie genomen kan worden meetelt. Vaak zit er evenveel werk aan een effect als aan de preamp van een basversterker bijvoorbeeld.

Ze kosten aardig wat geld maar ik vind ze niet zo duur.
Laatst gewijzigd door Bolobass op 16 mar 2014, 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Fire is one of my favourite colours. Along with black and camo.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Vroeger waren ze nog veel duurder....
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

En dan te bedenken dat de meeste pedalen gewoon weer klonen zijn van andere pedalen, danwel in een ander jasje of met een miniscule aanpassing op het circuit.....

Het is een markt en de bouwers kunnen vragen wat mensen willen betalen. En tja, als je dan een goede marketing hebt, kun je er veel voor vragen!!
Gebruikersavatar
baskruit
Berichten: 1201
Lid geworden op: 14 jul 2011, 13:55

Bericht door baskruit »

Alle waar naar zijn geld. Een fatsoenlijke stomp box kan heel wat fysiek geweld verdragen. Degelijkheid heeft zijn prijs.
Druk op CTRL-W voor de advanced options
Plaats reactie