Het grote Envelope Filter Topic

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Gebruikersavatar
Madame Clapotis
Berichten: 1795
Lid geworden op: 30 aug 2007, 22:06

Bericht door Madame Clapotis »

EHX Mini Qtron
Madame Clapotis:
De 'standaard' envelope. Met de 3 knoppen (drive - Q - HP/BP/LP-mode) niet ongelofelijk tweakable, maar da's in mijn geval een voordeel. De sound is gewoonweg goed en bruikbaar op elke instelling.
Kon 'm ooit eens proberen naast de EHX Micro Qtron, en vond de Micro veel minder aangenaam. Geen idee waar het verschil precies zit;..
Nadeel is de volumeboost. Ik compenseerde die met mijn compressor in de loop, maar ik denk ook al gelezen over een interne volumepot..?
Tweede nadeel vind ik de aparte adapter die nodig is (3,5mm jack). Voeden kan ook met 9V batterij, of zoals ik het doe, met een verloopstukje van de batterij aansluiting naar standaard 9V Boss-adapter aansluiting.

Vandaag ben ik aan 't denken om 'm in de verkoop te doen. 't Is een blijver, maar het blijft ook gewoon zo'n afschuwelijk groot ding op pedaalbord... Op zoek naar een compacter en niet al te duur alternatief. Tips en vergelijkingen/ervaringen steeds welkom.


Mooer Bass Sweeper
Madame Clapotis
Kloon van de EHX BassBalls. Heeft net wat meer instelmogelijkheden dan de EHX, en is iets minder 'one trick pony': Intensity - Range - Resonance + schakelaar clean/fuzz.
Heerlijk klein.
Clean kanaal vind ik weinig overtuigend, met de fuzz is er leuks te doen na wat draaien aan de knoppen. Optimaal met een EQ erachteraan.
Thomann nieuwprijs €57
GEZ: CIOKS SOL | Source Audio Aftershock | Beyerdynamic DT770Pro 80Ohm
TK: CIOKS Schizophrenic PSU

Mme Clapotis
Gebruikersavatar
Madame Clapotis
Berichten: 1795
Lid geworden op: 30 aug 2007, 22:06

Bericht door Madame Clapotis »

Ik kan me overigens moeilijk voorstellen wat bedoeld wordt met "Quacks" en "Bubbly" etc. Zijn daar youtube-vergelijkingen van te vinden oid?
Hoe zouden jullie de Q-trons omschrijven?
GEZ: CIOKS SOL | Source Audio Aftershock | Beyerdynamic DT770Pro 80Ohm
TK: CIOKS Schizophrenic PSU

Mme Clapotis
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

wombatboter schreef:Ooit werd me deze Emma aangeraden door Paul van Bass Matters en sinds dan gebruik ik die eigenlijk vooral...voordeel is dat er geen volumeverschillen zijn en die vond ik toch storend bij mijn Digitech. Mijn kat verdraagt de Emma ook vrij goed.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=e3Z1yRF8emU[/youtube]
Dit doe je toch wel erg tof Geert. 8)

Mijn blijver sinds een aantal jaren is de Q tron (24V). Supervet, maar inderdaad, de instellingen luisteren zeer nauw. Elke keer is het ook weer net even anders daardoor.. sweetspotgevoelig. ;)
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5225
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Bericht door SpcMnk »

De beginpost is weer geupdate met de feedback, waarvoor dank!!, van de laatste pagina's. Begint een indrukwekkende lijst te worden. KLIK voor Pagina 1
Madame Clapotis schreef:Op zoek naar een compacter en niet al te duur alternatief. Tips en vergelijkingen/ervaringen steeds welkom.
Als je de kans krijgt zou ik eens de 3Leaf Proton proberen. Erg compact en een erg goed alternatief.
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Ik heb het idee dat in het originele ontwerp er veel "overspraak" is waardoor het effect "organisch" klinkt.

Afbeelding

Mike Beigel ontwierp het originele circuit. En betrokken in het originele bedrijf MUTRON:
De Mutron boxes van Mike Beigel:

Afbeelding

De Mike Beigel boxes die hij ontwierp voor Electro Harmonix:
(Q-Tron, Q-Tron+, Micro Q-Tron, Sterio Polyphase, Bi-Filter, Enigma and Riddle)

Mike Beigel heeft nu nieuwe MU Tronics boxen ontworpen (of oude wijn in nieuwe zakken?)
https://mu-fx-trutron3x.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13412
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Bericht door LeftyJ »

EBS BassIQ:
LeftyJ:
Fijn pedaal, hifi en toch klinkt het allesbehalve kil. Alleen de hoognodige controls zitten aan de buitenkant, binnenin vind je nog de input gain en twee blend-potjes voor de high-pass filter en een dynamic high-pass filter. Het enige wat ik (een heel klein beetje) mis is een potje voor de decay-tijd, al beïnvloed je die ook met de threshold-knop. Vooral gaaf is de Hi Q-mode, het meest dramatische filter-effect wat dit pedaal te bieden heeft, maar ook de andere twee standen zijn heel leuk en bruikbaar.

EHX Mini Q-tron:
Heb ik al jaren niet meer, kan ik weinig bruikbaars meer over schrijven.

Maxon AF-9:
LeftyJ:
Heerlijk pedaal, warm en organisch. Kan van heel subtiel tot lekker fel, en heeft een lekker rauw randje. De decaytijd vind ik vrij kort, ook als je de sensitivity bijstelt, maar verloopt wel mooi vloeiend dus mij stoort het niet. Blijvertje, al vrij lang :)

Xotic Bass Robotalk:
LeftyJ:
LET OP, ik bespreek het eerste type. Ik heb het huidige model nooit geprobeerd.
Bijzonder pedaal. Vreemd pedaal zelfs. Je hebt een envelope filter én een "random arpeggiator" (noemen ze het zelf, maar in werkelijkheid is het een sample-and-hold filter: de toonhoogte verandert niet, je toon wordt alleen op willekeurige volgorde steeds anders gefilterd). De standaardversie draait alleen op batterijen, als je een externe voeding wilt gebruiken mag je 50 dollar extra neerleggen! En om het nog gekker te maken: het pedaal heeft 2 9V aansluitingen - elk van de beide effecten in het pedaal heeft zijn eigen voeding nodig!
Controls zijn heel beperkt: voor de envelope filter heb je Range en Volume. En twee mysterieuze trimpotjes binnenin waar je volgens de handleiding af moet blijven omdat ze in de fabriek al in de optimale stand zijn gezet. De handleiding rept niet over wat ze doen. Voor de "arpeggiator" heb je een pot voor het frequentiegebied waarbinnen het filter moet werken, en Rate voor de snelheid. Tap tempo zou hier een uitkomst zijn, zonder dat is het effect eigenlijk alleen bruikbaar als je in je eentje speelt. Verder is er een aansluiting voor een expressiepedaal, waarmee je het envelope filter gewoon als een wah kunt bedienen.
Ik heb best een hoop lol gehad met dit pedaal, ondanks de erg summiere controls zitten er gave en bruikbare geluiden in. Het is wel een raar en nukkig ding, en het grootste probleem wat ik ermee had is dat je een erg hard signaal nodig hebt voordat het envelope filter iets doet. De threshold is belachelijk hoog, en niet instelbaar. Je hebt een boost-pedaaltje zoals de Xotic RC Boost nodig om het maximale uit het filter te halen. Dit is ook de belangrijkste reden dat ik het pedaal weer verkocht heb, ik wilde hem gewoon stand-alone kunnen gebruiken.

Hier wordt hij leuk gedemonstreerd voor bas:

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=39gJ_KZV3O4[/youtube]
Gebruikersavatar
Dirk
a.k.a. Paul
Berichten: 2246
Lid geworden op: 08 jan 2004, 19:16

Bericht door Dirk »

Ik zie deze er nog niet tussenstaan... Volgens mij is het een Mutron-kopie, maar daar weet Rogier misschien meer over te vertellen:

Afbeelding Ik heb hem thuis, zal er binnenkort eens proberen een review van te maken voor hier op de site. Hij bevalt me over het algemeen best goed, maar ik gebruik hem dan ook alleen maar thuis... Misschien in een nieuw projectje nog eens aanslingeren.. :dance:

Filmpje met gitaar is wel te vinden op YouTube:
Music is Endless

https://www.sqy.nl
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Er zijn heel veel Mutron kopieen op de markt geweest, vooral Japanse bedrijven. Het enige waar ze altijd een probleem van hebben gemaakt is de input en de power supply. De originele Mutron was niet gemaakt voor een passief instrument maar voor toetsen of synths en daarom is de input sectie niet gebalanceerd.... dit zorgde oa voor de vetheid omdat hij hierdoor je pickups gewoon neerlaadde (op lagere gain standen) en dus meer mids toevoegde en wat hoog weghaalde. Verder is de power supply altijd een punt geweest omdat het origineel op 18V liep. Dit omdat de outputs van de toetsen en synths soms hoger werden dan de spanningsdrempel en oversturing introduceerde. Deze 18V zorgde wel voor een heel stabiel en vol geluid van deze unit. De bijgeleverde power supply bij de Mutron was alleen vaak kapot of problemen aan het geven. Daarom dat klonen vaak dit niet introduceerde maar de batterijen parallel zette (ze snapte soms ook niet wat er in het origineel gebeurde) wat eigenlijk gewoon geen echte functie heeft. Parallel zetten van de batterijen geeft gewoon 9V; dit voltage verschil geeft ook wat verschillen.
Gebruikersavatar
Freddy Lee
Berichten: 5937
Lid geworden op: 06 dec 2010, 16:20

Bericht door Freddy Lee »

Ik heb een Mooer Sweeper gekocht. Het schijnt een clone te zijn van de oude Bassballs (dus niet de nano). De Sweeper heeft voldoende regelmogelijkheden en is beslist geen laag-vreter. De fuzz-mode vind ik zelf niet echt lekker, maar het is een prima pedaaltje voor het geld. Het filmpje zegt denk ik genoeg:
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=GvwpHzEPkQE[/youtube]
Basjes: Godin Shifter Classic - Squier Classic Vibe 60s Precision Bass OWT
steekie schreef:Je blijft me verbazen Fred,maar het wordt er idd. wel steeds beter op...
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5225
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Bericht door SpcMnk »

Maar weer eens een keer de begin post (Pagina 1) geupdate met bovenstaande feedback en mijn eigen nieuwe bevindingen.

Ik heb inmiddels de conclusie getrokken dat, imho, 3Leaf Audio de meest aangename filters maakt.

Afbeelding
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5225
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Bericht door SpcMnk »

Al een tijdje geen updates meer hier. Niemand een nieuw envelope filter geprobeerd?

Ik blijf plakken bij mijn Proton, Wonderlove en Groove Regulator van 3Leaf Audio. Wat een te gekke pedalen!!! en dan nog een envelope phaser :D Toadworks Phantasm, ook al zo'n heerlijk pedaal (geen LPF, maar wel envelope phase.. ook leuk :mrgreen: )

Dus, kom op, er zijn meer envelope filters dan nu op pagina 1 staan. deel jullie ervaringen en ik doe de updates op de eerste pagina.
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
Aspiradora
Berichten: 278
Lid geworden op: 16 okt 2013, 09:49

Bericht door Aspiradora »

Ik heb momenteel de mxr bass envelope filter in gebruik en wacht tot mijn aguilar filter twin wordt bezorgd :D
Bassist bij Californicated, flea fanboy
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Ik heb de Enigma Q Balls nog ergens liggen. Ik gebruikte 'em in een oud bandje voornamelijk om een soort synth-achtige sweeps te maken. I.c.m. met een big muff was dat wel een combi die versterkers kan breken, het ding gaat laaaaaag. Het distortion knoppie wat erop zit is leuk, maar voegt voor mij verder niet zoveel toe, aangezien de meeste mensen toch wel een grit-pedaaltje ervoor/erachter hebben liggen (en er verder niks aan in te stellen valt).
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Ik krijg m'n Q tron (24V, oude versie dus) toch maar niet lekker ingesteld voor bas... :oops:
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Misschien intern eens instellen met de trimpots. Daarmee stel je de LED af die het effect maakt.
Plaats reactie