Het grote Envelope Filter Topic

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2828
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Bericht door Sjtevel 1984 »

viersnaar schreef:Dat doe je wel héél erg goed zo!
Heel netjes, en erg handig.

Heb je geen zin om ook een soortgelijk topic te openen voor Overdrives ? :mrgreen: :mrgreen:
Ik stem voor! Misschien een idee om het lijstje aan te passen in de beginpost? Dat scheelt een hoop scrollgeweld. :wink:
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
Len
Berichten: 1953
Lid geworden op: 17 nov 2006, 13:45

Bericht door Len »

viersnaar schreef:
Flauw, in de zin van.... ?
Flauw alsin, zonder andere effecten. Een beetje wat ik met andere filters ook heb ervaren (zie eerdere posts in dit topic), soms 'hapt' het effect gewoon niet lekker, het ligt er dan een beetje los bovenop. Terwijl ik de demosounds vrij radicaal vind klinken.
And the silence that followed was louder than a cannon.
Gebruikersavatar
Kaasknaap
Berichten: 1728
Lid geworden op: 24 jan 2010, 23:15

Bericht door Kaasknaap »

viersnaar schreef:Dat doe je wel héél erg goed zo!
Heel netjes, en erg handig.

Heb je geen zin om ook een soortgelijk topic te openen voor Overdrives ? :mrgreen: :mrgreen:
Inderdaad, dit zou heel handig zijn als er een topic wordt gemaakt voor Overdrives/Distortions, Fuzz, octavers, chorus etc.
Dit wil ik best gaan doen op een zelfde manier mits daar genoeg animo voor is. Aangezien ik zelf nog flink aan het twijfelen ben voor een goede overdrive is dat wel fijn, haha.
Gebruikersavatar
viersnaar
Berichten: 2056
Lid geworden op: 08 mar 2008, 12:36

Bericht door viersnaar »

Zou te gek zijn... maar wat betreft overdrives, denk ik dat je het aardig druk gaat krijgen: er zijn wel méér overdrives, distortions & fuzzen dan env. filters.
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Je zou ze kunnen onderverdelen dat het wat overzichtelijker wordt oid...... op soort, op clipping methode of gewoon op alfabet :).

Oh, en zou dat niet beter passen in de testhoek?
Gebruikersavatar
Kaasknaap
Berichten: 1728
Lid geworden op: 24 jan 2010, 23:15

Bericht door Kaasknaap »

Inderdaad, er staan al vergelijkbare topics voor overdrives. Zelf heb ik niet echt veel kennis van hoe zulke pedalen werken, dus misschien toch niet aan mij besteed.
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Ik zal er anders eentje maken, maar ik ben de komende twee weken afwezig dus dan zal het niet snel vlotten :).
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Ik ben van nature overdreven...... Dus..... :mrgreen:
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
emilk
Berichten: 44
Lid geworden op: 24 feb 2013, 19:26

Bericht door emilk »

Zuigt die micro Qtron eigenlijk veel laag weg?
no fuzz for uzz!!! 8)
waar een bas is is een weg :)
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Wat zou het verschil zijn tussen de kleine Q-tron's en de grote?
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
emilk
Berichten: 44
Lid geworden op: 24 feb 2013, 19:26

Bericht door emilk »

geen idee. je hebt wel meer mogelijk heden met de grote versies
no fuzz for uzz!!! 8)
waar een bas is is een weg :)
Gebruikersavatar
Meowmix
Berichten: 2472
Lid geworden op: 28 dec 2011, 17:55

Bericht door Meowmix »

Ben wel benieuwd naar die EHX Enigma. Schijnen lastig (ofja, wennen) te zijn m.b.t. instellen maar daarna erg veelzijdig en bruikbaar. Misschien moet ik er gewoon een keer ergens een lenen, ze zijn toch zo'n 150 euro :)
Fender MIJ E series Precision | Rickenbacker 2060 JetGlo
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Muziekschuur schreef:Wat zou het verschil zijn tussen de kleine Q-tron's en de grote?
Veel!

Goed, ze lijken erg op elkaar want van binnen zijn het beide Trons: Mutron, Qtron, etc. = een optisch envelope filter. De oude mutrons en de Q trons lijken qua design erg op elkaar...... de Qtrons zijn wat moderner qua circuit in vergelijking met de oude Mutron maar de sound is aardig in de buurt. De verschillen:

De mini Q tron loopt op 9V en heeft naast de drive knop (sensitivity, drempel) een Q knop (mate van filter) en een mode knop voor high pass, low pass en band pass filters. Het filter loopt alleen van neer --> op, het 'standaard' envelope geluid.

De Qtron loopt op 24V en heeft naast de drive knop (heet dan gain) en de Q knop (heet dan peak) een range knop (mate van laag in het filter), een extra mode (mix = BP filter met cleane blend), een boost functie voor instrumenten met een lage output en de mogelijkheid om de drive (de sweep van het filter) om te draaien. Hierdoor kan het filter van neer --> op omgeschakeld worden naar op --> neer.

De Qtron + loopt op 24V en heeft alles wat de Q tron heeft maar dan een extra response knop (attack snelheid van het filter) en een FX loop waardoor je drive pedalen voor het filter kan zetten zonder dat het je sensitivity / drempel aanpast.
Laatst gewijzigd door Bernardduur op 06 mei 2014, 08:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 5553
Lid geworden op: 29 mar 2009, 09:38

Bericht door Herman »

Ik heb zo'n micro Q-tron. Als je die in de LP stand zet, heb je weinig tot geen verlies in het laag, best een vette sound eigenlijk. Of het komt door dat ie best wel wat volume boost heeft. Ik vind het een lekker klinkend en simpel te bedienen filter.
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5225
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Bericht door SpcMnk »

poh.. was dit topic eigenlijk al vergeten. Wel veel goeie informatie. Zal kijken de begin post nog eens te updaten..

voor nu:

Aguilar Filter Twin:
Om kort te zijn, een bassballs, maar dan zoals hij zou moeten zijn geweest vanaf het begin. Zowel de up als de down sweep zijn separaat in te stellen, dus een berg aan mogelijkheden. Triggered lekker met zowel actieve als passieve bassen en klinkt lekker vol. Hij is niet 'totaal uit je bol', maar wel functioneel. Naast mijn 3leaf proton een nuttig pedaal.
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Plaats reactie