Het grote Envelope Filter Topic

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
StenBass
Berichten: 141
Lid geworden op: 19 okt 2012, 17:44

Bericht door StenBass »

viersnaar schreef:DOD FX25
StenBass:
ben er eigenlijk heel erg tevreden over. Hij heeft maar 2 knoppen dus heel veel te tweaken valt er niet aan, maar dat maakt me niet zo heel veel uit.
Hij klinkt gewoon erg lekker, met een zeer goeie Quack en dat had ik niet verwacht voor zo'n prijs. (rond de 35 euro )
Door zachtjes te spelen of de sensitivity wat lager te zetten, krijg je niet echt meer de quack maar wel een soort low pas filter achtig iets.
Met een octaver, in mijn geval de oc-2, ervoor krijg je dan echt een uitgesubed geluid, wat ik zelf erg lekker vind klinken, beetje meatbox-achtig geluid maar daar moet je maar van houden.

Hier moét ik toch even op reageren.... :oops:
Deze DOD vond ik namelijk echt een enorm verschrikkelijk pedaal. Ten eerste snoept hij niet laag weg, maar VREET hij laag weg, en ten tweede vond ik het een oncontroleerbaar pedaal. Van de envelope-filters/ auto-wahs die ik heb gehad [Boss AW-2, Boss AW-3, Digitech Bass Synth Wah, Boss FT-2, Boss TW-1, EHX Q-tron, EHX mini-Qtron, EHX bassballs, Emma DiscumBOBulator, Maxon AF-9, gigFX subwah] vond ik dit met stip de 'slechtste'...
Ieder zijn eigen mening, he.
Hij vreet inderdaad wel laag weg ja, daar ben ik het mee eens.
Maar ben er nog steeds zeer tevreden mee, de onvoorspelbaarheid vind ik niet een groot probleem en dit kan je goed controleren door hard of zacht aan te slaan.
Moet ik zeggen dat ik alleen de digitech envelope filter en de dod heb geprobeert qua envelope filters dus oordelen en vergelijken met andere pedalen kan ik niet.
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Het karakter van de DOD is te omschrijven aan de aard van het pedaal. Het is een OTA gebaseerd filter wat betekent dat hij sneller reageert op je aanslag en standen van de knoppen. Het grote deel van de filterpedalen werken met een lichtbron en een lichtgevoelige weerstand. Je slaat hard aan, de lichtbron (LED, etc) licht op en de lichtgevoelige weerstand registreert dat. Hoe harder je aanslaat, hoe harder de lichtbron gaat branden. Zowel in de lichtbron als de weerstand zit een soort van reactie tijd (aangaan / uitgaan) en een soort van compressie (snel achter elkaar reageert de weerstand traag op) waardoor het effect erg 'natuurlijk' overkomt. De DOD daarentegen is OTA gebaseerd waardoor het filter gecontroleerd wordt door een voltage (hoe harder je aanslaat, hoe hoger het voltage als het ware) en dus veel directer reageert. Zowel het onderdeel dat het voltage maakt als dat het voltage ontvangt reageert sneller waardoor het dus een meer direct pedaal is en een andere manier van spelen nodig heeft dan een lichtbron versie.

De bas doorlaatbaarheid komt gewoon door de filters die gebruikt zijn. Dat is verder gewoon aan te passen. De Mutron bv had ook een high / low switch die twee filter standen gaf. Zoiets is ook te doen met de DOD
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Ik heb vroeger nog de DOD envelope filter gebruikt en vooral live bleek dat voor mij niet haalbaar..
Zodra ik de pedaal activeerde kreeg ik echt tonnen laag erbij waardoor ik de geluidsman paniekerig naar zijn geluidsniveaus zag kijken en ik zelf ook voelde dat het ding alles veel te veel domineerde op het podium..Dan kan je dat oplossen door minder hard aan te slaan maar dan krijg je natuurlijk die attack niet.
Misschien is de Emma inderdaad wat "klinischer" maar ik moet me alleszins geen zorgen meer maken over het grote volumeverschil van vroeger (met andere pedalen heb ik helaas niet zo veel ervaring).
Als ik eens de Emma gebruik op podia of tijdens opnames ben ik toch telkens tevreden met de kwaliteit van het effect en de controle daarover.
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Een DOD met tonnen laag? Welke was dat? En was ie origineel??? :)
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Ik heb 'm een paar jaar geleden zomaar weggegeven omdat ik door de Emma veel meer verwend werd (aan KVE die hier nu niet meer actief is)..als ik me goed herinner was het die groene die ik bij Flea gezien had. Was wel al een ouwertje (gebruikt rond de periode 93-94)
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

De vierde in de rij....
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5222
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Bericht door SpcMnk »

Bernardduur schreef:...Het grote deel van de filterpedalen werken met een lichtbron en een lichtgevoelige weerstand. Je slaat hard aan, de lichtbron (LED, etc) licht op en de lichtgevoelige weerstand registreert dat. Hoe harder je aanslaat, hoe harder de lichtbron gaat branden. Zowel in de lichtbron als de weerstand zit een soort van reactie tijd (aangaan / uitgaan) en een soort van compressie (snel achter elkaar reageert de weerstand traag op) waardoor het effect erg 'natuurlijk' overkomt. De DOD daarentegen is OTA gebaseerd waardoor het filter gecontroleerd wordt door een voltage (hoe harder je aanslaat, hoe hoger het voltage als het ware) en dus veel directer reageert. Zowel het onderdeel dat het voltage maakt als dat het voltage ontvangt reageert sneller waardoor het dus een meer direct pedaal is en een andere manier van spelen nodig heeft dan een lichtbron versie....
Erg interessant.. en volgens mij begrijp ik zelfs wat je zegt. En nu vraag ik me ook meteen een paar dingen af.
De MXR M82, is dat ook een OTA gebaseerd filter?
In mijn 3Leaf Proton zitten twee leds en twee lichtgevoelige weerstanden. Waarom twee?

Bij voorbaat dank voor je uitleg!!
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
J-J
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 mar 2014, 10:48

Bericht door J-J »

SpcMnk schreef: Electro Harmonix - Q-Tron + (XO)
SpcMnk:
Persoonlijk vind ik dit een van de lekkerste envelopes die er zijn. Als je op zoek bent naar het Mu-Tron geluid dan is dit wat je zoekt. Van subtiel tot helemaal bizar. Hij klinkt erg natuurlijk. Erg bruikbaar voor vette funky grooves. Afhankelijk van je settings, geen laag verlies. Voor mij het enige nadeel: Volume boost! En dan druk ik het zachtjes uit. In standje helemaal bizar doet hij echt zijn best om met de pieken je speakers en oren te slopen.
De effect loop is leuk. Maar ook niet meer dan dat.. ik zou niet snel een pedaal of een pedaal plek op mijn board afstaan aan een pedaal voor hiertussen.


Ik heb de Mini Qtron met een volume pot erin gemod door Bernardduur, dit maakt hem voor mij perfect!
Zeker overwegen als je dit ook de lekkerste vindt.
scabiosa
Berichten: 66
Lid geworden op: 05 mar 2013, 12:12

Bericht door scabiosa »

er wordt hier precies vooral gefocust op funky envelopes.
maar wat met de boss t-wah en de maxon AF-9?

Maar wat ik persoonlijk nog veel interessanter vind zijn de de spacy filters!!

De Subdecay Prometheus: Waw, wat een ding, kun je uren mee spacen, dronen, stepfilteren, vette subs maken die net buiten het gehoor liggen, en ook wel wat mee funken uiteraard...

De ibanez SYB7: ook best lekker voor trippie envelope wobbles

En wil ik graag eens proberen: de xerograph deluxe en de MOOG low pass filter, MF-101
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5222
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Bericht door SpcMnk »

Ik ben maar weer zo vrij geweest om (bijna) alle feedback even bij elkaar te plakken.
Hoe meer van ons hun ervaringen delen, hoe evenwichtiger toekomstige filter freaks een overweging kunnen maken om een pedaal uit te gaan proberen.

Boss T-Wah

Chunk Systems - 00Funk MarkII
SpcMnk:
Stevig gebouwd pedaal met ietwat minder stevige potmeters en switch. Overzichtelijke setup van de knoppen, redelijk rechttoe rechtaan..
Dit pedaal heeft moeite met hete inputs wat de mogelijkheden qua instrumenten die je erin plugt behoorlijk beperkt. Daarnaast is het een heel gedoe om een lekkere sounds in te draaien. De sound zelf vond ik heel erg synthy klinken. Plastic quacks, weinig bubbels. Daarnaast heel wat laag verlies in de ‘Up’ stand. In de ‘Down’ stand gaat hij heeeeel laag en blaast hij als je niet uit kijkt je speaker vast.
Uiteindelijk vond ik hem niet speciaal/bruikbaar genoeg om op mijn plank te houden.

DOD FX25
StenBass:
ben er eigenlijk heel erg tevreden over. Hij heeft maar 2 knoppen dus heel veel te tweaken valt er niet aan, maar dat maakt me niet zo heel veel uit.
Hij klinkt gewoon erg lekker, met een zeer goeie Quack en dat had ik niet verwacht voor zo'n prijs. (rond de 35 euro )
Door zachtjes te spelen of de sensitivity wat lager te zetten, krijg je niet echt meer de quack maar wel een soort low pas filter achtig iets.
Met een octaver, in mijn geval de oc-2, ervoor krijg je dan echt een uitgesubed geluid, wat ik zelf erg lekker vind klinken, beetje meatbox-achtig geluid maar daar moet je maar van houden.
viersnaar
Deze DOD vond ik namelijk echt een enorm verschrikkelijk pedaal. Ten eerste snoept hij niet laag weg, maar VREET hij laag weg, en ten tweede vond ik het een oncontroleerbaar pedaal. Van de envelope-filters/ auto-wahs die ik heb gehad [Boss AW-2, Boss AW-3, Digitech Bass Synth Wah, Boss FT-2, Boss TW-1, EHX Q-tron, EHX mini-Qtron, EHX bassballs, Emma DiscumBOBulator, Maxon AF-9, gigFX subwah] vond ik dit met stip de 'slechtste'...
Bernardduur
De DOD FX25 is een low pass filter maar is gemaakt voor gitaar, niet voor bas. Hierdoor kleurt hij het op een manier die lekker is voor dat andere instrument, en dus niet voor de bas. Laag behoudt hij op de standen niet echt en met toename van de sensitivity wordt het alleen maar slechter.
Toch wordt het effect door een aantal bassisten gebruikt juist omdat het zo'n uitgesproken en aanwezig filter-effect heeft, juist dus omdat het geen laag heeft. Flea bv gebruikte dit kleine groene monster in de begintijden erg vaak maar dan met name op de plekken waar het laag niet nodig was...... De oncontroleerbaarheid kan ik ook over meepraten maar dit vind ik juist het karakter van het pedaal. Moeilijk in te stellen op één soort geluid omdat je snel al hieroverheen gaat..... karakter noem ik dat :)
basloze fret
Ik heb hem ook gehad en vond het ook echt een waardeloos pedaal.

EBS Bass I.Q.
rensbass:
Ik speel momenteel over een ebs bass i.q. die ik clean blend dmv een boss ls2. Werkt geweldig. Envelopefilter met een cleanblend speelt erg fijn

Electro Harmonix - Q-Tron
basloze fret
Ik blijf de EHX Qtron in de juiste stand (komt heel nauw) nog de beste enveloppe filter voor bas vinden.

Electro Harmonix - Q-Tron + (XO)
SpcMnk:
Persoonlijk vind ik dit een van de lekkerste envelopes die er zijn. Als je op zoek bent naar het Mu-Tron geluid dan is dit wat je zoekt. Van subtiel tot helemaal bizar. Hij klinkt erg natuurlijk. Erg bruikbaar voor vette funky grooves. Afhankelijk van je settings, geen laag verlies. Voor mij het enige nadeel: Volume boost! En dan druk ik het zachtjes uit. In standje helemaal bizar doet hij echt zijn best om met de pieken je speakers en oren te slopen.
De effect loop is leuk. Maar ook niet meer dan dat.. ik zou niet snel een pedaal of een pedaal plek op mijn board afstaan aan een pedaal voor hiertussen.

Electro Harmonix - BassBalls (Jaren 90)
SpcMnk:
Altijd leuk zo’n BassBalls. Maar ook een echte one-trick pony. Heerlijk voor een jam of 1 nummer. Maar met maar een soundje was ik er heel snel op uitgekeken. Niets slechts over dit pedaal verder. Vol en rijk filter wat al het laag wat je erin stopt er ook weer uit duwt.

Electro Harmonix - Enigma Q Balls

Electro Harmonix - Stereo Talking Machine
SpcMnk
Dit is wat je noemt leuk speelgoed! Met de blend knop kun je al je laag erin houden en van elk filter kun je het begin en eindpunt van de wave instellen met twee knopjes of een expressie pedaal. aanslag gevoeligheid is goed in te stellen en filter triggert ook bij een lage E. Erg bas vriendelijk pedaal. Qua geluid: voor een digitaal pedaal klinkt hij erg natuurlijk (mede door de blend functie). Niet te vergelijken met een Mu-tron clone, maar op zijn eigen manier erg leuk.
In de korte tijd dat ik er nu mee aan het spelen ben heb ik er een berg leuke space geluiden uit kunnen trekken alsook lekkere funky soundjes. Genoeg in huis voor een paar dagen experimenteren. Wat ik erg handig vind is dat je de mogelijkheid hebt om 8 presets op te slaan. Zo kan je makkelijk een vette sounds naar boven halen zonder knoppen gedraai, wat tijdens een jam wel zo handig is.

Emma DiscumBOBulator
wombatboter:
Ooit werd me deze Emma aangeraden door Paul van Bass Matters en sinds dan gebruik ik die eigenlijk vooral...voordeel is dat er geen volumeverschillen zijn en die vond ik toch storend bij mijn Digitech. Mijn kat verdraagt de Emma ook vrij goed.
Bernardduur:
De Emma is zeker een lekkere filter! Kopie van de oude MXR Envelope filter (echt gewoon 1:1) met een extra toevoeging voor de attack knop en de up / down switch (al beschreven in de 'Electronic bladen als goede mods)...... jammere vind ik altijd dat ze niet daar even notie van maken maar het verkopen alsof ze het zelf ontwikkeld hebben........ En ik vind de bypass niet echt perfect....... is een simpele transistor buffer en ik hoor helaas kleuring
basloze fret
..heb ik ook gehad. Maar vond deze te klinisch en te weinig uitgesproken.
wombatboter
Misschien is de Emma inderdaad wat "klinischer" maar ik moet me alleszins geen zorgen meer maken over het grote volumeverschil van vroeger (met andere pedalen heb ik helaas niet zo veel ervaring).
Als ik eens de Emma gebruik op podia of tijdens opnames ben ik toch telkens tevreden met de kwaliteit van het effect en de controle daarover.

Ibanez SYB7
scabiosa
ook best lekker voor trippie envelope wobbles

maxon AF-9

Mu-Tron

MXR - M82 Bass Envelope Filter
SpcMnk:
Een van de meest geliefde filters van het moment. En begrijpelijk. Klein en super makkelijk in gebruik. Er komt echt een lekkere Quack uit, maar een bubbel niet echt. In mijn oren klinkt hij fel en agressief wat hem erg bruikbaar maakt voor het snelle werk.
Len:
Ik gaf eerst de schuld aan mijn bassen met flatwound snaren, daar 'hapte' het effect niet of nauwelijks. Maar onlangs die MXR geprobeerd i.c.m een jazz met kakelverse roundwounds en ook daar merkte ik qua fingerstyle dat ik niet echt hoorde wat ik wil horen.
Ik kan het geluid wat ik zoek niet echt omschrijven in termen als quacks of bubbels maar zodra ik ga slappen hoor ik de filters wél opeens doen wat ik wil.

Pigtronix - Envelope Phaser I
SpcMnk:
Groot, heel groot, stevig gebouwd pedaal. Degelijke switches en potmeters. Omdat dit zowel een phaser als een envelope is vond ik de layout behoorlijk onoverzichtelijk. Met de envelope aan zijn er knoppen in het Phaser deel die invloed hebben op de envelope.. het was even puzzelen om de bediening te doorgronden.
In essentie is dit pedaal een Phaser. En zo klinkt hij ook. Vond hem eerder ‘Spacy’ dan ‘Funky’. Er zijn een paar smaakjes quack en bubbel uit te halen, maar je hoort dat het een phaser is. Niets mis mee, zelfs lekker, en zeker bruikbaar, maar voor mij daardoor te ‘herkenbaar’. Net als Engelse drop.. een keer is lekker, maar niet te vaak. Oja, om geen verlies in de lage frequenties te hebben zijn het aantal instellingen dat je er mee kunt maken redelijk beperkt.
In het begin vond ik de sound te gek, hij heeft echt een eigen karakter, maar was er toch vrij snel op uitgekeken. daarnaast het formaat en de 15Volt AC aansluiting maakte de keuze makkelijk af afscheid te nemen.

Subdecay Prometheus
scabiosa
Waw, wat een ding, kun je uren mee spacen, dronen, stepfilteren, vette subs maken die net buiten het gehoor liggen, en ook wel wat mee funken uiteraard...

3Leaf Audio - Proton II (Decay pot)
SpcMnk:
Klein en degelijk gebouwd (zelfde formaat als de M87, iets hoger). Je voelt en ziet aan alles dat enkel de beste materialen zijn gebruikt voor dit pedaal.
De sound.. makkelijk in te stellen en uber organisch/natuurlijk klinkend. Instant 70’s funk. Geen volume drop of boost en al het laag blijft in je sound. Het klinkt of hij een vooringestelde blend maakt tussen het cleane en het filter signaal. Voor mij raakt hij de sweat spot. Vooral met de range switch naar onder.
Hij is het absoluut tegenovergestelde van de M87. Melow quack en sexy bubbels. Erg bruikbaar voor zowel vinger, palm-mute en slap. Weet niet goed hoe uit te drukken, maar dit filter klinkt mij erg ‘muzikaal’.
Hij is niet zo bizar als sommige EHX pedalen, maar heeft een behoorlijk aantal verschillende bruikbare karakters. Dit gaat ook een blijvertje zijn.
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
viersnaar
Berichten: 2056
Lid geworden op: 08 mar 2008, 12:36

Bericht door viersnaar »

Dat doe je wel héél erg goed zo!
Heel netjes, en erg handig.

Heb je geen zin om ook een soortgelijk topic te openen voor Overdrives ? :mrgreen: :mrgreen:

Hoe dan ook; ik draag nog wat bij, weliswaar minimaal; maar misschien maakt het wel wat discussie los...

Boss T-Wah
Bijzonder pedaal, maar zeer beperkt in z'n 'kunnen', én eentje wat je laag wegvreet.

maxon AF-9
Wat mij betreft een van de beste; misschien een beetje 'braaf', maar als het niet heel erg 'whacky' hoeft, dan is dit een absolute aanrader: mooi geluid, én voldoende laag.
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

De boss T wah is eigenlijk meer een wah pedaal in een doosje met een soort van aapje die erbij zit in het doosje en het wah pedaal op en neer beweegt. Er zit ook een inductor in dit pedaal zoals in een 'echt' wah pedaal..... een pedaal dat daarom uniek is in zijn soort en ook zo klinkt: als een wah pedaal. En die zuigen nogal wat bas weg! Zeker wel te gebruiken op bas na wat modificeer werk

De Maxon AF is 'gewoon' weer een Mutron kloon die erg dichtbij komt (behalve dan de voltages die bij een mutron ongeveer 2x zo hoog waren). Erg leuk pedaal, compact en snijdend.
Gebruikersavatar
Len
Berichten: 1953
Lid geworden op: 17 nov 2006, 13:45

Bericht door Len »

Source Audio Bass Envelope Filter

Hét pedaal waar elke dubstep liefhebbende bassist wel op gegast heeft, in ieder geval i.c.m. een hot hand. Hang die ring om je vinger of zelfs aan de bas en houdt de wobbles zelf onder controle. Geeft een heel gaaf performance gevoel.
Zit bomvol verschillende filters waardoor je eigenlijk meteen de Pro versie wilt (die heeft de mogelijkheid tot verschillende presets). De knoppen hebben allemaal een 'dubbele functie' waardoor je misschien niet meteen een sound naar wens te pakken hebt, maar ik denk dat er voor iedereen wel iets te halen valt. Het pedaal is, hoewel degelijk, nagenoeg helemaal van plastic, zowel de behuizing als de knoppen geven dat speelgoedachtige gevoel echt weg.
Ik heb het pedaal uitgebreid aan de tand kunnen voelen en kreeg het idee dat deze vooral voor actieve bassen is gemaakt... als ik diverse filmpjes op youtube kijk lijkt dit door het bedrijf en andere gebruikers bevestigd te worden. Gek eigenlijk want in mijn ervaring is het met effecten meestal andersom. Met mijn passieve bassen kreeg ik nogal flauwe resultaten, maar omdat het pedaal uitnodigt tot experimenteren was dit meestal geen probleem (met genoeg fuzz en overdrive pedalen ervoor kreeg het pedaal genoeg om mee te werken ;) ) .
And the silence that followed was louder than a cannon.
Gebruikersavatar
viersnaar
Berichten: 2056
Lid geworden op: 08 mar 2008, 12:36

Bericht door viersnaar »

Len schreef:Source Audio Bass Envelope Filter ...Met mijn passieve bassen kreeg ik nogal flauwe resultaten...
Flauw, in de zin van.... ?
Plaats reactie