Het grote Envelope Filter Topic

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Op mijn gitaar klinkt ie meer dan moddervet, ik kan zo twee sweetspots vinden. Op bas is het me tot noch toe niet gelukt. Er komt een EHX Black Finger mijn kant op dezer dagen, dus misschien dat het signaal dan wat gecontroleerder wordt van mijn actieve bas? Keep ya posted...
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

tieleman schreef:Ik heb de Enigma Q Balls nog ergens liggen. Ik gebruikte 'em in een oud bandje voornamelijk om een soort synth-achtige sweeps te maken. I.c.m. met een big muff was dat wel een combi die versterkers kan breken, het ding gaat laaaaaag. Het distortion knoppie wat erop zit is leuk, maar voegt voor mij verder niet zoveel toe, aangezien de meeste mensen toch wel een grit-pedaaltje ervoor/erachter hebben liggen (en er verder niks aan in te stellen valt).
Aanvulling: de start/stop knoppen bepalen hoe extreem de envelope is en welke kant op (als start hoger dan stop staat is de envelope omgekeerd). De mode knop (LP, BP, HP) is om het type filter te kiezen: Low Pass (hoog wordt weggefilterd), Band Pass (hoog en laag wordt weggefilterd zodat alleen mids overblijven) en High Pass (laag wordt weggefilterd). In de praktijk kwam ik toch altijd bij LP terug.

Bonuspunten voor het kunnen inpluggen van een expressiepedaal.
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Ook een leuke:
De Boss TW1 en AW2; de eerste envelope filters van boss.

Op bas helaas maar beperkt bruikbaar. Deze envelope filters mogen eerder de naam 'autowah' krijgen omdat het eigenlijk gewoon een wah pedaal is (inclusief de inductor) in een Boss behuizing die reageert op de aanslag. Hierdoor dus geen LPF of HPF maar een bandpassfilter.
Mooie van de AW2 is de mogelijkheid tot een een echte autowah: het ritmisch op en neer gaan van het filter door een oscillator. Dit kan standaard ingesteld worden maar kan ook reageren op je aanslag. Breed en mooi inzetbaar.

Nadelen van deze pedalen is het voornamelijk hoog midden dat aanwezig is. Dus op bas minder bruikbaar. Gelukkig wel goed te modden :)
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5222
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Bericht door SpcMnk »

Maar weer eens de eerste post in dit draadje geupdate.
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5222
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Het grote Envelope Filter Topic

Bericht door SpcMnk »

Het was weer tijd voor een update.. KLIK voor pagina 1 met de updates

Al jullie subjectieve reviews zijn welkom!

In huize SpcMnk zijn op dit moment aan filters nog aanwezig: EHX Q-Tron+ (jaren 90), EHX Mini Q-Tron (jaren 90), Toadworks Phantasm en de Iron Ether Xerograph.

Over deze laatste een redelijk subjectieve side-note:

Iron Ether Xerograph
SpcMnk
Uhm, ja. Mijn eerste indruk was: “wat een k*t pedaal”. Mijn tweede indruk was: “hmm, dan toch..”. en toen las ik de manual eens.. en was mijn reactie: “oh, dat doet hij ook?”. En vervolgens gooide ik er een dirt pedaal en octaver voor en toen was het: “holly F!! wat een vet ding!”. En toen met een expressie pedaal erin: “WOOT!!”
Het is geen makkelijk pedaal. Je moet er echt even goed voor gaan gaan zitten om een sound in te draaien. En als dat lukt: Van hele dike sub bass dub sounds (zo laag dat je het alleen nog maar voelt…) tot vintage mutron bubbles, maar ook synthy gefreak is hier uit te halen. Vooral met dirt en octave ervoor is hij echt geniaal. Zal dit dan toch HET pedaal zijn? One to rule them all? Ik ga hem in ieder geval nog even houden.
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
Madame Clapotis
Berichten: 1794
Lid geworden op: 30 aug 2007, 22:06

Het grote Envelope Filter Topic

Bericht door Madame Clapotis »

Aangenaam om dit draadje weer boven water te zien komen (:

Ik heb inmiddels een MXR M82 op mijn pedalboard liggen, wat in mijn oren een van de betere filters is. Echter heb ik soms nog een nét-niet gevoel: misschien komt het door - zoals in de accurate overzichtspost aangehaald - wat weinig 'bubble' (tegenover de overtuigende en heldere 'quack'). De dry/wet-pots zijn een aangename plus, al ben ik niet zo'n knoppenman. Op sound- en bedieningsvlak mis ik dan soms mijn goeie ouwe - minder veelzijdig maar toch vétter - mini Qtron.

SpcMnk - mocht je opnames hebben van je experimenten met de Xerograph hoor ik ze heel graag! :wink:
Laatst gewijzigd door Madame Clapotis op 01 apr 2016, 23:20, 1 keer totaal gewijzigd.
GEZ: CIOKS SOL | Source Audio Aftershock | Beyerdynamic DT770Pro 80Ohm
TK: Disaster Area DMC-8D g2 MIDI-controller

Mme Clapotis
Gebruikersavatar
Madame Clapotis
Berichten: 1794
Lid geworden op: 30 aug 2007, 22:06

Het grote Envelope Filter Topic

Bericht door Madame Clapotis »

@ TS: Ik merk net dat mijn review van de mini Qtron in de beginpost onder het titeltje micro Qtron is komen te staan. Detail :wink:
GEZ: CIOKS SOL | Source Audio Aftershock | Beyerdynamic DT770Pro 80Ohm
TK: Disaster Area DMC-8D g2 MIDI-controller

Mme Clapotis
Gebruikersavatar
MagicOnion
Berichten: 2905
Lid geworden op: 28 dec 2007, 22:54

Het grote Envelope Filter Topic

Bericht door MagicOnion »

Een tijdje geleden heb ik een EMMA Discumbobulator gekocht. Echt wel een goed pedaal en makkelijk instelbaar. Klinkt supervet in combinatie met m'n OC2 en wat distortion. Maar ik weet niet of het een blijvertje is, vooralsnog heb ik er nog geen nut voor binnen m'n band.
We zijn momenteel ook met wat ideetjes bezig om nieuwe nummers uit te werken, dus wie weet komt de Discumbobulator toch nog van pas, maar ik twijfel er een beetje aan. :)
Gebruikersavatar
Nieltse
Berichten: 540
Lid geworden op: 14 apr 2010, 10:39

Het grote Envelope Filter Topic

Bericht door Nieltse »

SpcMnk schreef:Het was weer tijd voor een update.. KLIK voor pagina 1 met de updates

Iron Ether Xerograph
SpcMnk
Uhm, ja. Mijn eerste indruk was: “wat een k*t pedaal”. Mijn tweede indruk was: “hmm, dan toch..”. en toen las ik de manual eens.. en was mijn reactie: “oh, dat doet hij ook?”. En vervolgens gooide ik er een dirt pedaal en octaver voor en toen was het: “holly F!! wat een vet ding!”. En toen met een expressie pedaal erin: “WOOT!!”
Het is geen makkelijk pedaal. Je moet er echt even goed voor gaan gaan zitten om een sound in te draaien. En als dat lukt: Van hele dike sub bass dub sounds (zo laag dat je het alleen nog maar voelt…) tot vintage mutron bubbles, maar ook synthy gefreak is hier uit te halen. Vooral met dirt en octave ervoor is hij echt geniaal. Zal dit dan toch HET pedaal zijn? One to rule them all? Ik ga hem in ieder geval nog even houden.
Oooh man zóóóóó herkenbaar :D
Vooral dat punt waar er helemaal géén geluid uitkomt !

Maar kwalitatief imho een van de betere pedalen! Eigenlijk gewoon elke sound die je erin/uit draait klinkt gewoon echt goed!
En de 'self oscillating' mode icm met een expression-pedal is écht te gek! Dan kan je pas echt een partij takkeherrie produceren :D :mrgreen: :jam:
:facepalm:
Gebruikersavatar
baszuidwijk
Berichten: 33
Lid geworden op: 01 nov 2015, 17:06

Het grote Envelope Filter Topic

Bericht door baszuidwijk »

Ik hik een beetje aan tegen de aanschaf van een envelop filter. Enerzijds vind ik zo'n apparaat waanzinnig vet. Anderzijds vraag ik me af hoe vaak ik 'm echt ga gebruiken. Een MXR M82 kost toch gewoon €185 nieuw en tweedehands ben ik ze nog niet tegengekomen. Dat is serieus geld voor iets dat ik waarschijnlijk weinig gebruik.

Wellicht eerst eens experimenteren met iets basaals zoals een EHX Bassballs of een Mooer Sweeper of een DOD 440 pedaaltje ...
Gewoon lekker spelen!
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5222
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Het grote Envelope Filter Topic

Bericht door SpcMnk »

updates weer gedaan op de eerste pagina. en de correctie mbt de feedback van MC over de Mini tron. Thanks!!

Die Xerograph.. tjezus wat een leuk stuk speelgoed is dat zeg. Wellicht dat ik nog een keer wat samples maak maar iedereen die de kans krijgt dit pedaal uit te proberen: doen!!

@MO, die Emma's zijn echt veel plezier. En waarom zou een pedaal functioneel en inzetbaar moeten zijn? zolang je er maar op de tijd plezier van beleeft :)

@bzw; er zijn op MP best een aantal relatief goedkope filters te vinden die meer dan leuk zijn. Ookal zijn ze maar weinig bruikbaar, ze geven zo ongelofelijk veel plezier! en dat is toch waar het uiteindelijk om gaat.
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Het grote Envelope Filter Topic

Bericht door Sjtevel 1984 »

Nou, ik snap het wel. Als ik een effect weinig tot niet gebruik, gaat hij van mijn plankje af. En als een effect eenmaal van mijn plankje af is, ligt hij al heel snel ergens te verstoffen. En om nu een apart plankje te maken voor thuis is ook alweer zoiets....
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
baszuidwijk
Berichten: 33
Lid geworden op: 01 nov 2015, 17:06

Het grote Envelope Filter Topic

Bericht door baszuidwijk »

Sjtevel 1984 schreef:Nou, ik snap het wel. Als ik een effect weinig tot niet gebruik, gaat hij van mijn plankje af. En als een effect eenmaal van mijn plankje af is, ligt hij al heel snel ergens te verstoffen. En om nu een apart plankje te maken voor thuis is ook alweer zoiets....
En heb jij dan misschien in jouw verstofhoekje nog ergens een envelope filter liggen waar je vanaf wilt? :wink:
Gewoon lekker spelen!
Gebruikersavatar
MagicOnion
Berichten: 2905
Lid geworden op: 28 dec 2007, 22:54

Het grote Envelope Filter Topic

Bericht door MagicOnion »

SpcMnk schreef:@MO, die Emma's zijn echt veel plezier. En waarom zou een pedaal functioneel en inzetbaar moeten zijn? zolang je er maar op de tijd plezier van beleeft :)
Da's waar. Maar langs de andere kant komen er dan wel fondsen vrij én plaats op mijn overvolle pedalboard :D Ik ga de Emma in ieder geval nog wel tijd geven hoor, maar het feit dat het nu al in m'n achterhoofd speelt dat 'k 'm wil verkopen, is geen goed teken :mrgreen:
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5222
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Het grote Envelope Filter Topic

Bericht door SpcMnk »

Herkenbaar :)
ik denk ook altijd maar zo: verandering van spijs doet eten :D
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Plaats reactie