Het grote Envelope Filter Topic

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5220
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Het grote Envelope Filter Topic

Bericht door SpcMnk »

Update 16 Maart 2016 Zeer subjectieve Feedback toevoegingen

Een van de leukste (en tevens vaak minst bruikbare :wink: ) effecten voor bas is toch wel het envelope filter. De huidige markt zit vol met kastjes voor goeie Quacks en lekkere Bubbels. Waar je vroeger kon kiezen tussen een Mu-Tron.. en een Mu-tron zijn er nu bergen aan verschillende smaakjes te krijgen. In de afgelopen maanden ben ik op zoek geweest naar ‘wat ik lekker vind’. In die zoektocht heb ik een berg verschillende kasten uitgeprobeerd en uiteindelijk de keuze gemaakt om er twee op mijn board te houden. Hieronder korte ‘IMHO’ reviews van ze allemaal. Ik zal me onthouden van een uitleg van de pedalen, daar is genoeg over te vinden op het net. Enkel zeer subjectieve observaties..

Here we go:

Aguilar Filter Twin
SpcMnk:
Om kort te zijn, een bassballs, maar dan zoals hij zou moeten zijn geweest vanaf het begin. Zowel de up als de down sweep zijn separaat in te stellen, dus een berg aan mogelijkheden. Triggered lekker met zowel actieve als passieve bassen en klinkt lekker vol. Hij is niet 'totaal uit je bol', maar wel functioneel. Naast mijn 3leaf proton een nuttig pedaal.

Boss T-Wah
viersnaar
Bijzonder pedaal, maar zeer beperkt in z'n 'kunnen', én eentje wat je laag wegvreet
Bernardduur
De boss T wah is eigenlijk meer een wah pedaal in een doosje met een soort van aapje die erbij zit in het doosje en het wah pedaal op en neer beweegt. Er zit ook een inductor in dit pedaal zoals in een 'echt' wah pedaal..... een pedaal dat daarom uniek is in zijn soort en ook zo klinkt: als een wah pedaal. En die zuigen nogal wat bas weg! Zeker wel te gebruiken op bas na wat modificeer werk

Boss TW1 en AW2
Bernardduur
De eerste envelope filters van boss. Op bas helaas maar beperkt bruikbaar. Deze envelope filters mogen eerder de naam 'autowah' krijgen omdat het eigenlijk gewoon een wah pedaal is (inclusief de inductor) in een Boss behuizing die reageert op de aanslag. Hierdoor dus geen LPF of HPF maar een bandpassfilter.
Mooie van de AW2 is de mogelijkheid tot een een echte autowah: het ritmisch op en neer gaan van het filter door een oscillator. Dit kan standaard ingesteld worden maar kan ook reageren op je aanslag. Breed en mooi inzetbaar.
Nadelen van deze pedalen is het voornamelijk hoog midden dat aanwezig is. Dus op bas minder bruikbaar. Gelukkig wel goed te modden :)

Chunk Systems - 00Funk MarkII
SpcMnk:
Stevig gebouwd pedaal met ietwat minder stevige potmeters en switch. Overzichtelijke setup van de knoppen, redelijk rechttoe rechtaan..
Dit pedaal heeft moeite met hete inputs wat de mogelijkheden qua instrumenten die je erin plugt behoorlijk beperkt. Daarnaast is het een heel gedoe om een lekkere sounds in te draaien. De sound zelf vond ik heel erg synthy klinken. Plastic quacks, weinig bubbels. Daarnaast heel wat laag verlies in de ‘Up’ stand. In de ‘Down’ stand gaat hij heeeeel laag en blaast hij als je niet uit kijkt je speaker vast.
Uiteindelijk vond ik hem niet speciaal/bruikbaar genoeg om op mijn plank te houden.

DOD FX25
StenBass:
ben er eigenlijk heel erg tevreden over. Hij heeft maar 2 knoppen dus heel veel te tweaken valt er niet aan, maar dat maakt me niet zo heel veel uit.
Hij klinkt gewoon erg lekker, met een zeer goeie Quack en dat had ik niet verwacht voor zo'n prijs. (rond de 35 euro )
Door zachtjes te spelen of de sensitivity wat lager te zetten, krijg je niet echt meer de quack maar wel een soort low pas filter achtig iets.
Met een octaver, in mijn geval de oc-2, ervoor krijg je dan echt een uitgesubed geluid, wat ik zelf erg lekker vind klinken, beetje meatbox-achtig geluid maar daar moet je maar van houden.
viersnaar
Deze DOD vond ik namelijk echt een enorm verschrikkelijk pedaal. Ten eerste snoept hij niet laag weg, maar VREET hij laag weg, en ten tweede vond ik het een oncontroleerbaar pedaal. Van de envelope-filters/ auto-wahs die ik heb gehad [Boss AW-2, Boss AW-3, Digitech Bass Synth Wah, Boss FT-2, Boss TW-1, EHX Q-tron, EHX mini-Qtron, EHX bassballs, Emma DiscumBOBulator, Maxon AF-9, gigFX subwah] vond ik dit met stip de 'slechtste'...
Bernardduur
De DOD FX25 is een low pass filter maar is gemaakt voor gitaar, niet voor bas. Hierdoor kleurt hij het op een manier die lekker is voor dat andere instrument, en dus niet voor de bas. Laag behoudt hij op de standen niet echt en met toename van de sensitivity wordt het alleen maar slechter.
Toch wordt het effect door een aantal bassisten gebruikt juist omdat het zo'n uitgesproken en aanwezig filter-effect heeft, juist dus omdat het geen laag heeft. Flea bv gebruikte dit kleine groene monster in de begintijden erg vaak maar dan met name op de plekken waar het laag niet nodig was...... De oncontroleerbaarheid kan ik ook over meepraten maar dit vind ik juist het karakter van het pedaal. Moeilijk in te stellen op één soort geluid omdat je snel al hieroverheen gaat..... karakter noem ik dat :)
basloze fret
Ik heb hem ook gehad en vond het ook echt een waardeloos pedaal.

EBS Bass I.Q.
rensbass:
Ik speel momenteel over een ebs bass i.q. die ik clean blend dmv een boss ls2. Werkt geweldig. Envelopefilter met een cleanblend speelt erg fijn
LeftyJ:
Fijn pedaal, hifi en toch klinkt het allesbehalve kil. Alleen de hoognodige controls zitten aan de buitenkant, binnenin vind je nog de input gain en twee blend-potjes voor de high-pass filter en een dynamic high-pass filter. Het enige wat ik (een heel klein beetje) mis is een potje voor de decay-tijd, al beïnvloed je die ook met de threshold-knop. Vooral gaaf is de Hi Q-mode, het meest dramatische filter-effect wat dit pedaal te bieden heeft, maar ook de andere twee standen zijn heel leuk en bruikbaar.

Electro Harmonix - Q-Tron (24Volt)
basloze fret
Ik blijf de EHX Qtron in de juiste stand (komt heel nauw) nog de beste enveloppe filter voor bas vinden.
Bernardduur
De Qtron loopt op 24V en heeft naast de drive knop (heet dan gain) en de Q knop (heet dan peak) een range knop (mate van laag in het filter), een extra mode (mix = BP filter met cleane blend), een boost functie voor instrumenten met een lage output en de mogelijkheid om de drive (de sweep van het filter) om te draaien. Hierdoor kan het filter van neer --> op omgeschakeld worden naar op --> neer.
Dr Teng
Mijn blijver sinds een aantal jaren is de Q tron (24V). Supervet, maar inderdaad, de instellingen luisteren zeer nauw. Elke keer is het ook weer net even anders daardoor.. sweetspotgevoelig.
Dr Teng
Ik krijg m'n Q tron (24V, oude versie dus) toch maar niet lekker ingesteld voor bas... :oops: Op mijn gitaar klinkt ie meer dan moddervet, ik kan zo twee sweetspots vinden. Op bas is het me tot noch toe niet gelukt. Er komt een EHX Black Finger mijn kant op dezer dagen, dus misschien dat het signaal dan wat gecontroleerder wordt van mijn actieve bas? Keep ya posted...

Electro Harmonix - Q-Tron + (XO)
SpcMnk:
Persoonlijk vind ik dit een van de lekkerste envelopes die er zijn. Als je op zoek bent naar het Mu-Tron geluid dan is dit wat je zoekt. Van subtiel tot helemaal bizar. Hij klinkt erg natuurlijk. Erg bruikbaar voor vette funky grooves. Afhankelijk van je settings, geen laag verlies. Voor mij het enige nadeel: Volume boost! En dan druk ik het zachtjes uit. In standje helemaal bizar doet hij echt zijn best om met de pieken je speakers en oren te slopen.
De effect loop is leuk. Maar ook niet meer dan dat.. ik zou niet snel een pedaal of een pedaal plek op mijn board afstaan aan een pedaal voor hiertussen.

Electro Harmonix - Q-Tron + (Big Box)
SpcMnk:
Na heel erg veel uitgeprobeerd te hebben is dit het pedaal wat het voo rmij doet. Nothing fancy en lomp groot maar, de sound die ik zoek als in een envelope filter. Van het Stevie Wonder tot RHCP geluid is hier uit te krijgen. Dikke vette natte bubbles.
Bernardduur
De Qtron + loopt op 24V en heeft alles wat de Q tron heeft maar dan een extra response knop (attack snelheid van het filter) en een FX loop waardoor je drive pedalen voor het filter kan zetten zonder dat het je sensitivity / drempel aanpast.

EHX Micro Qtron
Monkey
Ik heb zo'n micro Q-tron. Als je die in de LP stand zet, heb je weinig tot geen verlies in het laag, best een vette sound eigenlijk. Of het komt door dat ie best wel wat volume boost heeft. Ik vind het een lekker klinkend en simpel te bedienen filter.

EHX Mini Qtron
Madame Clapotis:
De 'standaard' envelope ....ooit eens proberen naast de EHX Micro Qtron, en vond de Micro veel minder aangenaam. Geen idee waar het verschil precies zit;..
Nadeel is de volumeboost. Ik compenseerde die met mijn compressor in de loop, maar ik denk ook al gelezen over een interne volumepot..?
Tweede nadeel vind ik de aparte adapter die nodig is (3,5mm jack). Voeden kan ook met 9V batterij, of zoals ik het doe, met een verloopstukje van de batterij aansluiting naar standaard 9V Boss-adapter aansluiting.
Bernardduur
De mini Q tron loopt op 9V en heeft naast de drive knop (sensitivity, drempel) een Q knop (mate van filter) en een mode knop voor high pass, low pass en band pass filters. Het filter loopt alleen van neer --> op, het 'standaard' envelope geluid.
SpcMnk
Rogier heeft hem voor mij voorzien van een fatsoenlijke bypass en een volume knop. Hij heeft origineel nogal een boost.. met dat euvel verholpen is het een niet te onderschatten pedaal. Goeie response dat typische EHX Q-Tron soundje: vet, nat en funky.

Electro Harmonix - BassBalls (Jaren 90)
SpcMnk:
Altijd leuk zo’n BassBalls. Maar ook een echte one-trick pony. Heerlijk voor een jam of 1 nummer. Maar met maar een soundje was ik er heel snel op uitgekeken. Niets slechts over dit pedaal verder. Vol en rijk filter wat al het laag wat je erin stopt er ook weer uit duwt.

Electro Harmonix - Enigma Q Balls
tieleman
Ik gebruikte 'em in een oud bandje voornamelijk om een soort synth-achtige sweeps te maken. I.c.m. met een big muff was dat wel een combi die versterkers kan breken, het ding gaat laaaaaag. Het distortion knoppie wat erop zit is leuk, maar voegt voor mij verder niet zoveel toe, aangezien de meeste mensen toch wel een grit-pedaaltje ervoor/erachter hebben liggen (en er verder niks aan in te stellen valt).
De start/stop knoppen bepalen hoe extreem de envelope is en welke kant op (als start hoger dan stop staat is de envelope omgekeerd). De mode knop (LP, BP, HP) is om het type filter te kiezen: Low Pass (hoog wordt weggefilterd), Band Pass (hoog en laag wordt weggefilterd zodat alleen mids overblijven) en High Pass (laag wordt weggefilterd). In de praktijk kwam ik toch altijd bij LP terug. Bonuspunten voor het kunnen inpluggen van een expressiepedaal.


Electro Harmonix - Stereo Talking Machine
SpcMnk
Dit is wat je noemt leuk speelgoed! Met de blend knop kun je al je laag erin houden en van elk filter kun je het begin en eindpunt van de wave instellen met twee knopjes of een expressie pedaal. aanslag gevoeligheid is goed in te stellen en filter triggert ook bij een lage E. Erg bas vriendelijk pedaal. Qua geluid: voor een digitaal pedaal klinkt hij erg natuurlijk (mede door de blend functie). Niet te vergelijken met een Mu-tron clone, maar op zijn eigen manier erg leuk.
In de korte tijd dat ik er nu mee aan het spelen ben heb ik er een berg leuke space geluiden uit kunnen trekken alsook lekkere funky soundjes. Genoeg in huis voor een paar dagen experimenteren. Wat ik erg handig vind is dat je de mogelijkheid hebt om 8 presets op te slaan. Zo kan je makkelijk een vette sounds naar boven halen zonder knoppen gedraai, wat tijdens een jam wel zo handig is.

Emma DiscumBOBulator
wombatboter:
Ooit werd me deze Emma aangeraden door Paul van Bass Matters en sinds dan gebruik ik die eigenlijk vooral...voordeel is dat er geen volumeverschillen zijn en die vond ik toch storend bij mijn Digitech. Mijn kat verdraagt de Emma ook vrij goed.
Bernardduur:
De Emma is zeker een lekkere filter! Kopie van de oude MXR Envelope filter (echt gewoon 1:1) met een extra toevoeging voor de attack knop en de up / down switch (al beschreven in de 'Electronic bladen als goede mods)...... jammere vind ik altijd dat ze niet daar even notie van maken maar het verkopen alsof ze het zelf ontwikkeld hebben........ En ik vind de bypass niet echt perfect....... is een simpele transistor buffer en ik hoor helaas kleuring
basloze fret
..heb ik ook gehad. Maar vond deze te klinisch en te weinig uitgesproken.
wombatboter
Misschien is de Emma inderdaad wat "klinischer" maar ik moet me alleszins geen zorgen meer maken over het grote volumeverschil van vroeger (met andere pedalen heb ik helaas niet zo veel ervaring).
Als ik eens de Emma gebruik op podia of tijdens opnames ben ik toch telkens tevreden met de kwaliteit van het effect en de controle daarover.
MagicOnionEen tijdje geleden heb ik een EMMA Discumbobulator gekocht. Echt wel een goed pedaal en makkelijk instelbaar. Klinkt supervet in combinatie met m'n OC2 en wat distortion. Maar ik weet niet of het een blijvertje is, vooralsnog heb ik er nog geen nut voor binnen m'n band.
We zijn momenteel ook met wat ideetjes bezig om nieuwe nummers uit te werken, dus wie weet komt de Discumbobulator toch nog van pas, maar ik twijfel er een beetje aan.

Ibanez SYB7
scabiosa
ook best lekker voor trippie envelope wobbles

Iron Ether Xerograph
SpcMnk
Uhm, ja. Mijn eerste indruk was: “wat een k*t pedaal”. Mijn tweede indruk was: “hmm, dan toch..”. en toen las ik de manual eens.. en was mijn reactie: “oh, dat doet hij ook?”. En vervolgens gooide ik er een dirt pedaal en octaver voor en toen was het: “holly F!! wat een vet ding!”. En toen een expressie pedaal erin: “WOOT!!”
Het is geen makkeijk pedaal. Je moet er echt even goed voor gaan gaan zitten om een sound in te draaien. En als dat lukt: Van hele dike sub bass dub sounds (zo laag dat je het alleen nog maar voelt…) tot vintage mutron bubbles, maar ook synthy gefreak is hier uit te halen. Vooral met dirt en octave ervoor is hij echt geniaal. Zal dit dan toch HET pedaal zijn? One to rule them all? Ik ga hem in ieder geval nog even houden.
Nieltse
Oooh man zóóóóó herkenbaar :D
Vooral dat punt waar er helemaal géén geluid uitkomt !
Maar kwalitatief imho een van de betere pedalen! Eigenlijk gewoon elke sound die je erin/uit draait klinkt gewoon echt goed!
En de 'self oscillating' mode icm met een expression-pedal is écht te gek! Dan kan je pas echt een partij takkeherrie produceren :D :mrgreen: :jam:

maxon AF-9
viersnaar
Wat mij betreft een van de beste; misschien een beetje 'braaf', maar als het niet heel erg 'whacky' hoeft, dan is dit een absolute aanrader: mooi geluid, én voldoende laag.
Bernardduur
De Maxon AF is 'gewoon' weer een Mutron kloon die erg dichtbij komt (behalve dan de voltages die bij een mutron ongeveer 2x zo hoog waren). Erg leuk pedaal, compact en snijdend.
LeftyJ:
Heerlijk pedaal, warm en organisch. Kan van heel subtiel tot lekker fel, en heeft een lekker rauw randje. De decaytijd vind ik vrij kort, ook als je de sensitivity bijstelt, maar verloopt wel mooi vloeiend dus mij stoort het niet. Blijvertje, al vrij lang :)

Mooer Bass Sweeper
Madame Clapotis
Kloon van de EHX BassBalls. Heeft net wat meer instelmogelijkheden dan de EHX, en is iets minder 'one trick pony': Intensity - Range - Resonance + schakelaar clean/fuzz.
Heerlijk klein.
Clean kanaal vind ik weinig overtuigend, met de fuzz is er leuks te doen na wat draaien aan de knoppen. Optimaal met een EQ erachteraan.
Freddy Lee
Het schijnt een clone te zijn van de oude Bassballs (dus niet de nano). De Sweeper heeft voldoende regelmogelijkheden en is beslist geen laag-vreter. De fuzz-mode vind ik zelf niet echt lekker, maar het is een prima pedaaltje voor het geld.

Mu-Tron
Muziekschuur
Ik heb het idee dat in het originele ontwerp er veel "overspraak" is waardoor het effect "organisch" klinkt.
Mike Beigel ontwierp het originele circuit. De Mike Beigel boxes die hij ontwierp voor Electro Harmonix:
(Q-Tron, Q-Tron+, Micro Q-Tron, Sterio Polyphase, Bi-Filter, Enigma and Riddle). Mike Beigel heeft nu nieuwe MU Tronics boxen ontworpen (of oude wijn in nieuwe zakken?)
Bernardduur
Er zijn heel veel Mutron kopieen op de markt geweest, vooral Japanse bedrijven. Het enige waar ze altijd een probleem van hebben gemaakt is de input en de power supply. De originele Mutron was niet gemaakt voor een passief instrument maar voor toetsen of synths en daarom is de input sectie niet gebalanceerd.... dit zorgde oa voor de vetheid omdat hij hierdoor je pickups gewoon neerlaadde (op lagere gain standen) en dus meer mids toevoegde en wat hoog weghaalde. Verder is de power supply altijd een punt geweest omdat het origineel op 18V liep. Dit omdat de outputs van de toetsen en synths soms hoger werden dan de spanningsdrempel en oversturing introduceerde. Deze 18V zorgde wel voor een heel stabiel en vol geluid van deze unit. De bijgeleverde power supply bij de Mutron was alleen vaak kapot of problemen aan het geven. Daarom dat klonen vaak dit niet introduceerde maar de batterijen parallel zette (ze snapte soms ook niet wat er in het origineel gebeurde) wat eigenlijk gewoon geen echte functie heeft. Parallel zetten van de batterijen geeft gewoon 9V; dit voltage verschil geeft ook wat verschillen.

MXR - M82 Bass Envelope Filter
SpcMnk:
Een van de meest geliefde filters van het moment. En begrijpelijk. Klein en super makkelijk in gebruik. Er komt echt een lekkere Quack uit, maar een bubbel niet echt. In mijn oren klinkt hij fel en agressief wat hem erg bruikbaar maakt voor het snelle werk.
Len:
Ik gaf eerst de schuld aan mijn bassen met flatwound snaren, daar 'hapte' het effect niet of nauwelijks. Maar onlangs die MXR geprobeerd i.c.m een jazz met kakelverse roundwounds en ook daar merkte ik qua fingerstyle dat ik niet echt hoorde wat ik wil horen.
Ik kan het geluid wat ik zoek niet echt omschrijven in termen als quacks of bubbels maar zodra ik ga slappen hoor ik de filters wél opeens doen wat ik wil.
Madame Clapotis
Ik heb inmiddels een MXR M87 op mijn pedalboard liggen, wat in mijn oren een van de betere filters is. Echter heb ik soms nog een nét-niet gevoel: misschien komt het door - zoals in de accurate overzichtspost aangehaald - wat weinig 'bubble' (tegenover de overtuigende en heldere 'quack'). De dry/wet-pots zijn een aangename plus, al ben ik niet zo'n knoppenman. Op sound- en bedieningsvlak mis ik dan soms mijn goeie ouwe - minder veelzijdig maar toch vétter - mini Qtron.

Pigtronix - Envelope Phaser I
SpcMnk:
Groot, heel groot, stevig gebouwd pedaal. Degelijke switches en potmeters. Omdat dit zowel een phaser als een envelope is vond ik de layout behoorlijk onoverzichtelijk. Met de envelope aan zijn er knoppen in het Phaser deel die invloed hebben op de envelope.. het was even puzzelen om de bediening te doorgronden.
In essentie is dit pedaal een Phaser. En zo klinkt hij ook. Vond hem eerder ‘Spacy’ dan ‘Funky’. Er zijn een paar smaakjes quack en bubbel uit te halen, maar je hoort dat het een phaser is. Niets mis mee, zelfs lekker, en zeker bruikbaar, maar voor mij daardoor te ‘herkenbaar’. Net als Engelse drop.. een keer is lekker, maar niet te vaak. Oja, om geen verlies in de lage frequenties te hebben zijn het aantal instellingen dat je er mee kunt maken redelijk beperkt.
In het begin vond ik de sound te gek, hij heeft echt een eigen karakter, maar was er toch vrij snel op uitgekeken. daarnaast het formaat en de 15Volt AC aansluiting maakte de keuze makkelijk af afscheid te nemen.

Shin-ei Mute Box
Dirk
Volgens mij is het een Mutron-kopie, maar daar weet Rogier misschien meer over te vertellen. Ik heb hem thuis, zal er binnenkort eens proberen een review van te maken voor hier op de site. Hij bevalt me over het algemeen best goed, maar ik gebruik hem dan ook alleen maar thuis... Misschien in een nieuw projectje nog eens aanslingeren..

Source Audio Bass Envelope Filter
Len
Hét pedaal waar elke dubstep liefhebbende bassist wel op gegast heeft, in ieder geval i.c.m. een hot hand. Hang die ring om je vinger of zelfs aan de bas en houdt de wobbles zelf onder controle. Geeft een heel gaaf performance gevoel.
Zit bomvol verschillende filters waardoor je eigenlijk meteen de Pro versie wilt (die heeft de mogelijkheid tot verschillende presets). De knoppen hebben allemaal een 'dubbele functie' waardoor je misschien niet meteen een sound naar wens te pakken hebt, maar ik denk dat er voor iedereen wel iets te halen valt. Het pedaal is, hoewel degelijk, nagenoeg helemaal van plastic, zowel de behuizing als de knoppen geven dat speelgoedachtige gevoel echt weg.
Ik heb het pedaal uitgebreid aan de tand kunnen voelen en kreeg het idee dat deze vooral voor actieve bassen is gemaakt... als ik diverse filmpjes op youtube kijk lijkt dit door het bedrijf en andere gebruikers bevestigd te worden. Gek eigenlijk want in mijn ervaring is het met effecten meestal andersom. Met mijn passieve bassen kreeg ik nogal flauwe resultaten, maar omdat het pedaal uitnodigt tot experimenteren was dit meestal geen probleem (met genoeg fuzz en overdrive pedalen ervoor kreeg het pedaal genoeg om mee te werken ;)) .

Subdecay Prometheus
scabiosa
Waw, wat een ding, kun je uren mee spacen, dronen, stepfilteren, vette subs maken die net buiten het gehoor liggen, en ook wel wat mee funken uiteraard...
SpcMnk
De wereld van onbegrensde mogelijkheden. Waanzinnig pedaal waar je de meest freaky dingen mee kunt doen. Echt alles wat hier uitkomt klinkt gewoon erug goed. Mooie volle dynamische sound en verbazend helder. Geen pedaal wat je intrapt en ‘het is wel goed’. De instel mogelijkheden zijn zo groot en luisteren zo nauw dat hij voor mij enkel bruikbaar zou zijn voor in de studio.. en dan laat ik het soort geluiden wat dit pedaal voort brengt liever over aan de toetsen-chauffeur. Don’t get me wrong, waanzinnig pedaal als je op zoek bent naar de extremen.

Toadworks Enveloope
SpcMnk
een envelope zonder pass filer maar een effect loop.. Dit ding bepaald dus aan de hand van je aanslag hoeveel van de effecten in de effect loop doorgelaten worden.. leuk idee wat prima werkt met toetsen maar, met bas was ik er toch erg snel op uitgekeken...

Toadworks Phantasm
SpcMnk
Alles wat ik gehoopt had dat de Pigtronix EP zou zijn is dit pedaal. Wow, wat een sound. Het is eigenlijk ‘gewoon’ phaser.. Maar dan met twee envelope filters erin die onafhankelijk van elkaar aan of uit te zetten en in te stellen zijn. Eentje om de diepte en eentje om de breedte van de sweep te bepalen. Met de feedback knop is de sweep zowel positief als negatief in te stellen... de wereld van mogelijkheden.. oneindig. En dan klinkt hij ook nog eens zo super lekker. Naast de ‘pass’ filters die op mijn plank zitten is dit absoluut een blijver.

Xotic Bass Robotalk:
LeftyJ:
LET OP, ik bespreek het eerste type. Ik heb het huidige model nooit geprobeerd.
Bijzonder pedaal. Vreemd pedaal zelfs. Je hebt een envelope filter én een "random arpeggiator" (noemen ze het zelf, maar in werkelijkheid is het een sample-and-hold filter: de toonhoogte verandert niet, je toon wordt alleen op willekeurige volgorde steeds anders gefilterd). De standaardversie draait alleen op batterijen, als je een externe voeding wilt gebruiken mag je 50 dollar extra neerleggen! En om het nog gekker te maken: het pedaal heeft 2 9V aansluitingen - elk van de beide effecten in het pedaal heeft zijn eigen voeding nodig!
Controls zijn heel beperkt: voor de envelope filter heb je Range en Volume. En twee mysterieuze trimpotjes binnenin waar je volgens de handleiding af moet blijven omdat ze in de fabriek al in de optimale stand zijn gezet. De handleiding rept niet over wat ze doen. Voor de "arpeggiator" heb je een pot voor het frequentiegebied waarbinnen het filter moet werken, en Rate voor de snelheid. Tap tempo zou hier een uitkomst zijn, zonder dat is het effect eigenlijk alleen bruikbaar als je in je eentje speelt. Verder is er een aansluiting voor een expressiepedaal, waarmee je het envelope filter gewoon als een wah kunt bedienen.
Ik heb best een hoop lol gehad met dit pedaal, ondanks de erg summiere controls zitten er gave en bruikbare geluiden in. Het is wel een raar en nukkig ding, en het grootste probleem wat ik ermee had is dat je een erg hard signaal nodig hebt voordat het envelope filter iets doet. De threshold is belachelijk hoog, en niet instelbaar. Je hebt een boost-pedaaltje zoals de Xotic RC Boost nodig om het maximale uit het filter te halen. Dit is ook de belangrijkste reden dat ik het pedaal weer verkocht heb, ik wilde hem gewoon stand-alone kunnen gebruiken.

3Leaf Audio - Proton II (Decay pot)
SpcMnk:
Klein en degelijk gebouwd (zelfde formaat als de M87, iets hoger). Je voelt en ziet aan alles dat enkel de beste materialen zijn gebruikt voor dit pedaal.
De sound.. makkelijk in te stellen en uber organisch/natuurlijk klinkend. Instant 70’s funk. Geen volume drop of boost en al het laag blijft in je sound. Het klinkt of hij een vooringestelde blend maakt tussen het cleane en het filter signaal. Voor mij raakt hij de sweat spot. Vooral met de range switch naar onder.
Hij is het absoluut tegenovergestelde van de M87. Melow quack en sexy bubbels. Erg bruikbaar voor zowel vinger, palm-mute en slap. Weet niet goed hoe uit te drukken, maar dit filter klinkt mij erg ‘muzikaal’.
Hij is niet zo bizar als sommige EHX pedalen, maar heeft een behoorlijk aantal verschillende bruikbare karakters. Dit gaat ook een blijvertje zijn.
Update: Ik verkocht hem, en drie weken later kocht ik weer een nieuwe. Dit pedaal is voor mij inmiddels ‘onmisbaar’.
Update: Inmiddels weer verkocht. :facepalm: Naast de GR en WL van 3Leaf Audio kwam deze gewoon niet aan speeltijd toe...

3Leaf Audio – Groove Regulator
SpcMnk:
Vet en funky pedaal. In vergelijking met de andere filter pedalen in de 3Leaf family klinkt deze het donkerste. In de down sweep modus heb je meteen het Herbie Hancock Cameleon geluid. De FX loop in dit pedaal is zo slim dat als je het pedaal in bypass hebt staan de pedalen in de loop gewoon bruikbaar zijn. Zet je het filter aan dan worden de effecten in de loop toegepast op het effect signaal. Met een interne switch kun je dit aanpassen, mocht je dat willen.

3Leaf Audio – Wonderlove
SpcMnk
Derde generatie van de Groove Regulator familie.. ookal hoor ik het niet echt. Waar de GR redelijk donker en jaren 70 dik klinkt, vind ik de Wonderlove meer een helder/moderner klinkende Proton. Zou hem omschrijven als een sprankelend envelope filter met ruim voldoende instel mogelijkheden. Ook weer dezelfde slimme FX loop van de GR, clean blend, volume regeling voor het effect signaal en een expressie pedaal mogelijkheid. Monster pedaal.
Laatst gewijzigd door SpcMnk op 16 mar 2016, 00:29, 6 keer totaal gewijzigd.
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22553
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Ooit werd me deze Emma aangeraden door Paul van Bass Matters en sinds dan gebruik ik die eigenlijk vooral...voordeel is dat er geen volumeverschillen zijn en die vond ik toch storend bij mijn Digitech. Mijn kat verdraagt de Emma ook vrij goed.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=e3Z1yRF8emU[/youtube]
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

De Emma is zeker een lekkere filter! Kopie van de oude MXR Envelope filter (echt gewoon 1:1) met een extra toevoeging voor de attack knop en de up / down switch (al beschreven in de 'Electronic bladen als goede mods)...... jammere vind ik altijd dat ze niet daar even notie van maken maar het verkopen alsof ze het zelf ontwikkeld hebben........

En ik vind de bypass niet echt perfect....... is een simpele transistor buffer en ik hoor helaas kleuring
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5220
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Bericht door SpcMnk »

Bernardduur schreef:De Emma is zeker een lekkere filter! Kopie van de oude MXR Envelope filter (echt gewoon 1:1) met een extra toevoeging voor de attack knop en de up / down switch (al beschreven in de 'Electronic bladen als goede mods)...... jammere vind ik altijd dat ze niet daar even notie van maken maar het verkopen alsof ze het zelf ontwikkeld hebben........

En ik vind de bypass niet echt perfect....... is een simpele transistor buffer en ik hoor helaas kleuring
Interessant. Ik ben nu wel heel erg benieuwd naar jou mening over en ervaring met de pedalen uit de eerste post. En wat volgens jou het ultieme Envelope filter is (of meerdere) en waarom :) .
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
Len
Berichten: 1953
Lid geworden op: 17 nov 2006, 13:45

Bericht door Len »

Los van toepasbaarheid (daar koop je niet altijd effecten voor in mijn ervaring :D) ben ik ook nog op zoek maar ik heb de hoop eigenlijk opgegeven na een ehx bassballs, micro q-tron, source audio BEF en de MXR M82 te hebben gehad.

Ik gaf eerst de schuld aan mijn bassen met flatwound snaren, daar 'hapte' het effect niet of nauwelijks. Maar onlangs die MXR geprobeerd i.c.m een jazz met kakelverse roundwounds en ook daar merkte ik qua fingerstyle dat ik niet echt hoorde wat ik wil horen.
Ik kan het geluid wat ik zoek niet echt omschrijven in termen als quacks of bubbels maar zodra ik ga slappen hoor ik de filters wél opeens doen wat ik wil.

Ik heb in mijn zoom MS-60B nu een patch gemaakt van een low pass filter + eq + compressie die tot nu toe doet wat ik wil, maar daarvoor moet ik het volume van mijn element(en) een stukkie terugdraaien om het filter wat fingerstyle betreft goed te laten happen. Haal ik de eq en compressor weg en mijn element(en) vol open, dan klinkt het toch weer anders.
Zodoende krijg ik dus het idee dat deze autowah's erg afhankelijk zijn van een combinatie tussen aanslag/techniek en de output van je bas. Ik persoonlijk moet dus echt op het effect spelen, terwijl ik juist andersom wil.

Het enige filter waar ik nog wel nieuwsgierig naar ben is EHX's Enigma Q balls, wellicht is die beter naar (mijn) wens te finetunen met specifieke controls voor attack/decay/start/stop van het filter.
And the silence that followed was louder than a cannon.
StenBass
Berichten: 141
Lid geworden op: 19 okt 2012, 17:44

Bericht door StenBass »

Leuk Topic, vindt het zelf ook een van de leukere effecten.
Die Emma klinkt inderdaad erg lekker,
Zelf heb ik een DOD Fx25, en ben er eigenlijk heel erg tevreden over.
Hij heeft maar 2 knoppen dus heel veel te tweaken valt er niet aan, maar dat maakt me niet zo heel veel uit.
Hij klinkt gewoon erg lekker, met een zeer goeie Quack en dat had ik niet verwacht voor zo'n prijs. (rond de 35 euro )
Door zachtjes te spelen of de sensitivity wat lager te zetten, krijg je niet echt meer de quack maar wel een soort low pas filter achtig iets.
Met een octaver, in mijn geval de oc-2, ervoor krijg je dan echt een uitgesubed geluid, wat ik zelf erg lekker vind klinken, beetje meatbox-achtig geluid maar daar moet je maar van houden.
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Bericht door rensbass »

Ik speel momenteel over een ebs bass i.q. die ik clean blend dmv een boss ls2. Werkt geweldig.
Envelopefilter met een cleanblend speelt erg fijn.
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5220
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Bericht door SpcMnk »

Te gekke reacties! Ik ben zo vrij geweest om alle feedback even bij elkaar te plakken. Zo kunnen bassisten die op zoek zijn naar een filter snel en eenvoudig de verschillende meningen over de verschillende pedalen terug vinden. Ik hoop dat er meer mensen hun ervaringen zullen delen in dit draadje.

Chunk Systems - 00Funk MarkII
SpcMnk:
Stevig gebouwd pedaal met ietwat minder stevige potmeters en switch. Overzichtelijke setup van de knoppen, redelijk rechttoe rechtaan..
Dit pedaal heeft moeite met hete inputs wat de mogelijkheden qua instrumenten die je erin plugt behoorlijk beperkt. Daarnaast is het een heel gedoe om een lekkere sounds in te draaien. De sound zelf vond ik heel erg synthy klinken. Plastic quacks, weinig bubbels. Daarnaast heel wat laag verlies in de ‘Up’ stand. In de ‘Down’ stand gaat hij heeeeel laag en blaast hij als je niet uit kijkt je speaker vast.
Uiteindelijk vond ik hem niet speciaal/bruikbaar genoeg om op mijn plank te houden.

DOD FX25
StenBass:
ben er eigenlijk heel erg tevreden over. Hij heeft maar 2 knoppen dus heel veel te tweaken valt er niet aan, maar dat maakt me niet zo heel veel uit.
Hij klinkt gewoon erg lekker, met een zeer goeie Quack en dat had ik niet verwacht voor zo'n prijs. (rond de 35 euro )
Door zachtjes te spelen of de sensitivity wat lager te zetten, krijg je niet echt meer de quack maar wel een soort low pas filter achtig iets.
Met een octaver, in mijn geval de oc-2, ervoor krijg je dan echt een uitgesubed geluid, wat ik zelf erg lekker vind klinken, beetje meatbox-achtig geluid maar daar moet je maar van houden.

EBS Bass I.Q.
rensbass:
Ik speel momenteel over een ebs bass i.q. die ik clean blend dmv een boss ls2. Werkt geweldig. Envelopefilter met een cleanblend speelt erg fijn

Electro Harmonix - Q-Tron + (XO)
SpcMnk:
Persoonlijk vind ik dit een van de lekkerste envelopes die er zijn. Als je op zoek bent naar het Mu-Tron geluid dan is dit wat je zoekt. Van subtiel tot helemaal bizar. Hij klinkt erg natuurlijk. Erg bruikbaar voor vette funky grooves. Afhankelijk van je settings, geen laag verlies. Voor mij het enige nadeel: Volume boost! En dan druk ik het zachtjes uit. In standje helemaal bizar doet hij echt zijn best om met de pieken je speakers en oren te slopen.
De effect loop is leuk. Maar ook niet meer dan dat.. ik zou niet snel een pedaal of een pedaal plek op mijn board afstaan aan een pedaal voor hiertussen.

Electro Harmonix - BassBalls (Jaren 90)
SpcMnk:
Altijd leuk zo’n BassBalls. Maar ook een echte one-trick pony. Heerlijk voor een jam of 1 nummer. Maar met maar een soundje was ik er heel snel op uitgekeken. Niets slechts over dit pedaal verder. Vol en rijk filter wat al het laag wat je erin stopt er ook weer uit duwt.

Electro Harmonix - Enigma Q Balls

Emma DiscumBOBulator
wombatboter:
Ooit werd me deze Emma aangeraden door Paul van Bass Matters en sinds dan gebruik ik die eigenlijk vooral...voordeel is dat er geen volumeverschillen zijn en die vond ik toch storend bij mijn Digitech. Mijn kat verdraagt de Emma ook vrij goed.
Bernardduur:
De Emma is zeker een lekkere filter! Kopie van de oude MXR Envelope filter (echt gewoon 1:1) met een extra toevoeging voor de attack knop en de up / down switch (al beschreven in de 'Electronic bladen als goede mods)...... jammere vind ik altijd dat ze niet daar even notie van maken maar het verkopen alsof ze het zelf ontwikkeld hebben........ En ik vind de bypass niet echt perfect....... is een simpele transistor buffer en ik hoor helaas kleuring

Mu-Tron

MXR - M82 Bass Envelope Filter
SpcMnk:
Een van de meest geliefde filters van het moment. En begrijpelijk. Klein en super makkelijk in gebruik. Er komt echt een lekkere Quack uit, maar een bubbel niet echt. In mijn oren klinkt hij fel en agressief wat hem erg bruikbaar maakt voor het snelle werk. Een blijvertje.
Len:
Ik gaf eerst de schuld aan mijn bassen met flatwound snaren, daar 'hapte' het effect niet of nauwelijks. Maar onlangs die MXR geprobeerd i.c.m een jazz met kakelverse roundwounds en ook daar merkte ik qua fingerstyle dat ik niet echt hoorde wat ik wil horen.
Ik kan het geluid wat ik zoek niet echt omschrijven in termen als quacks of bubbels maar zodra ik ga slappen hoor ik de filters wél opeens doen wat ik wil.

Pigtronix - Envelope Phaser I
SpcMnk:
Groot, heel groot, stevig gebouwd pedaal. Degelijke switches en potmeters. Omdat dit zowel een phaser als een envelope is vond ik de layout behoorlijk onoverzichtelijk. Met de envelope aan zijn er knoppen in het Phaser deel die invloed hebben op de envelope.. het was even puzzelen om de bediening te doorgronden.
In essentie is dit pedaal een Phaser. En zo klinkt hij ook. Vond hem eerder ‘Spacy’ dan ‘Funky’. Er zijn een paar smaakjes quack en bubbel uit te halen, maar je hoort dat het een phaser is. Niets mis mee, zelfs lekker, en zeker bruikbaar, maar voor mij daardoor te ‘herkenbaar’. Net als Engelse drop.. een keer is lekker, maar niet te vaak. Oja, om geen verlies in de lage frequenties te hebben zijn het aantal instellingen dat je er mee kunt maken redelijk beperkt.
In het begin vond ik de sound te gek, hij heeft echt een eigen karakter, maar was er toch vrij snel op uitgekeken. daarnaast het formaat en de 15Volt AC aansluiting maakte de keuze makkelijk af afscheid te nemen.

3Leaf Audio - Proton II (Decay pot)
SpcMnk:
Klein en degelijk gebouwd (zelfde formaat als de M87, iets hoger). Je voelt en ziet aan alles dat enkel de beste materialen zijn gebruikt voor dit pedaal.
De sound.. makkelijk in te stellen en uber organisch/natuurlijk klinkend. Instant 70’s funk. Geen volume drop of boost en al het laag blijft in je sound. Het klinkt of hij een vooringestelde blend maakt tussen het cleane en het filter signaal. Voor mij raakt hij de sweat spot. Vooral met de range switch naar onder.
Hij is het absoluut tegenovergestelde van de M87. Melow quack en sexy bubbels. Erg bruikbaar voor zowel vinger, palm-mute en slap. Weet niet goed hoe uit te drukken, maar dit filter klinkt mij erg ‘muzikaal’.
Hij is niet zo bizar als sommige EHX pedalen, maar heeft een behoorlijk aantal verschillende bruikbare karakters. Dit gaat ook een blijvertje zijn.[/quote]
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
viersnaar
Berichten: 2056
Lid geworden op: 08 mar 2008, 12:36

Bericht door viersnaar »

DOD FX25
StenBass:
ben er eigenlijk heel erg tevreden over. Hij heeft maar 2 knoppen dus heel veel te tweaken valt er niet aan, maar dat maakt me niet zo heel veel uit.
Hij klinkt gewoon erg lekker, met een zeer goeie Quack en dat had ik niet verwacht voor zo'n prijs. (rond de 35 euro )
Door zachtjes te spelen of de sensitivity wat lager te zetten, krijg je niet echt meer de quack maar wel een soort low pas filter achtig iets.
Met een octaver, in mijn geval de oc-2, ervoor krijg je dan echt een uitgesubed geluid, wat ik zelf erg lekker vind klinken, beetje meatbox-achtig geluid maar daar moet je maar van houden.

Hier moét ik toch even op reageren.... :oops:
Deze DOD vond ik namelijk echt een enorm verschrikkelijk pedaal. Ten eerste snoept hij niet laag weg, maar VREET hij laag weg, en ten tweede vond ik het een oncontroleerbaar pedaal. Van de envelope-filters/ auto-wahs die ik heb gehad [Boss AW-2, Boss AW-3, Digitech Bass Synth Wah, Boss FT-2, Boss TW-1, EHX Q-tron, EHX mini-Qtron, EHX bassballs, Emma DiscumBOBulator, Maxon AF-9, gigFX subwah] vond ik dit met stip de 'slechtste'...
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Prachtig, zoveel mensen, zoveel meningen

De DOD FX25 is een low pass filter maar is gemaakt voor gitaar, niet voor bas. Hierdoor kleurt hij het op een manier die lekker is voor dat andere instrument, en dus niet voor de bas. Laag behoudt hij op de standen niet echt en met toename van de sensitivity wordt het alleen maar slechter.

Toch wordt het effect door een aantal bassisten gebruikt juist omdat het zo'n uitgesproken en aanwezig filter-effect heeft, juist dus omdat het geen laag heeft. Flea bv gebruikte dit kleine groene monster in de begintijden erg vaak maar dan met name op de plekken waar het laag niet nodig was...... De oncontroleerbaarheid kan ik ook over meepraten maar dit vind ik juist het karakter van het pedaal. Moeilijk in te stellen op één soort geluid omdat je snel al hieroverheen gaat..... karakter noem ik dat :)
Gebruikersavatar
viersnaar
Berichten: 2056
Lid geworden op: 08 mar 2008, 12:36

Bericht door viersnaar »

:)
Jouw reactie was wel te verwachten. Hoe dan ook; onze bevindingen zijn eigenlijk hetzelfde, alleen is de persoonlijke conclusie anders.
Grappig eigenlijk...
8)
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

viersnaar schreef::)
Jouw reactie was wel te verwachten. Hoe dan ook; onze bevindingen zijn eigenlijk hetzelfde, alleen is de persoonlijke conclusie anders.
Grappig eigenlijk...
8)
Mijn reactie an sich of mijn soort reactie?? Wordt ik voorspelbaar??? Damn, moet natuurlijk wel spannend blijven he

8)
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5220
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Bericht door SpcMnk »

Bernardduur schreef:Prachtig, zoveel mensen, zoveel meningen
Absoluut! En daarom dit draadje. Toen ik maanden geleden begon te zoeken naar een filter heb ik honderden post en reviews doorgelopen. Veel handiger als de honderd meningen over de verschillende pedalen bij elkaar staan.
Please post your opinions! Ik zal later deze week wel weer alles bij elkaar plakken in een post. Als hier geen bezwaar tegen is.
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Bernardduur schreef:De DOD FX25 is een low pass filter maar is gemaakt voor gitaar, niet voor bas. Hierdoor kleurt hij het op een manier die lekker is voor dat andere instrument, en dus niet voor de bas. Laag behoudt hij op de standen niet echt en met toename van de sensitivity wordt het alleen maar slechter.
maar je hebt toch ook de FX25B? deze is speciaal voor bas...
Ik heb hem ook gehad en vond het ook echt een waardeloos pedaal. Emma heb ik ook gehad. Maar vond deze te klinisch en te weinig uitgesproken. Ik blijf de EHX Qtron in de juiste stand (komt heel nauw) nog de beste enveloppe filter voor bas vinden.
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

basloze fret schreef: maar je hebt toch ook de FX25B? deze is speciaal voor bas...
Ik heb hem ook gehad en vond het ook echt een waardeloos pedaal. Emma heb ik ook gehad. Maar vond deze te klinisch en te weinig uitgesproken. Ik blijf de EHX Qtron in de juiste stand (komt heel nauw) nog de beste enveloppe filter voor bas vinden.
De FX25B is niet een pedaal speciaal voor bas maar het pedaal dat kwam na de FX25A oftewel de FX25. De B staat dus niet voor bas maar is DOD's manier om een vervolg product aan te geven (zo is er ook een FX75C bv). Hieraan is wel een cleane blend toegevoegd om het pedaal wat gebruikersvriendelijk te maken op bas maar het filter effect is nog identiek en dus identiek 'karaktervol' :)
Laatst gewijzigd door Bernardduur op 28 mar 2014, 12:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie