Het grote Envelope Filter Topic

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5220
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Re: Het grote Envelope Filter Topic

Bericht door SpcMnk »

Afbeelding

En dat is hem dan. De winnaar van de grote envelope zoektocht. Ik zal mijn jaren 90 Qtron, 3leaf audio Proton V1 en V3, Groove Regulator, GR2 en Wonderlove Deluxe V2 niet snel weg doen, maar die Moogerfooger Lowpass wint de wedstrijd. Wat een kast. Ben er nu een maandje mee aan het pielen en raak er maar niet op uitgekeken. Hij blijft inspireren. wat een heerlijk muzikaal pedaal!!
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
Madame Clapotis
Berichten: 1794
Lid geworden op: 30 aug 2007, 22:06

Re: Het grote Envelope Filter Topic

Bericht door Madame Clapotis »

Goed voor je! :)
Ik heb er niet zo lang terug enige tijd mee zitten spelen. En dan blij voor mezelf kunnen besluiten dat de prijs en de grootte van het pedaal niet opwegen tegen de sound . Maar zo zijn er nog wel pedalen :D Allemaal persoonlijk!
Ik blijf erg benieuwd naar de 3leaf filters....
GEZ: CIOKS SOL | Source Audio Aftershock | Beyerdynamic DT770Pro 80Ohm
TK: Disaster Area DMC-8D g2 MIDI-controller

Mme Clapotis
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Re: Het grote Envelope Filter Topic

Bericht door nangyala »

Even snel alle pagina's doorgespit en zie een aantal MXR pedaaltjes, behalve de MXR M188 bass auto Q. Misschien omdat het op een autowah is geënt ?
Het is een aantal jaar geleden dat ik hem voor het laatst gebruikt heb wegens defect, maar ik vond hem altijd goed tracken.
Zodra mijn pedaal gemaakt is zal ik ook eens een review posten
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18580
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Het grote Envelope Filter Topic

Bericht door Pedullist »

Envelope filters tracken toch altijd goed? Het hele principe heeft toch niks met tracken te maken?
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Re: Het grote Envelope Filter Topic

Bericht door nangyala »

Moeilijk om te verwoorden wat ik bedoel, maar ik probeer het toch:
Bij bovengenoemd pedaal, in vergelijk met andere pedalen die ik toen geprobeerd heb, is de aanslaggevoeligheid beter of juist slechter. Het pakt de initiële aanslag beter op en laat de modder van slechte techniek meer op de achtergrond.
Als gevolg daarvan is in mijn mening de 'Q' eerder rond voor een volgende aanslag en dat bedoel ik met tracken.
In mijn hoofd klinkt het logisch, maar kan het niet altijd goed verwoorden
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18580
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Het grote Envelope Filter Topic

Bericht door Pedullist »

Een envelope filter opent zich meer bij een hardere aanslag. Dit kun je meestel met de knoppen als attack goed instellen (het sluiten doe je met decay), maar met jij omschrijft lijkt het me bijna of het uitgangsvolume van je bas te hoog of te laag was?
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Re: Het grote Envelope Filter Topic

Bericht door nangyala »

De Stingray verklaart dan een hoop :)
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5220
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Re: Het grote Envelope Filter Topic

Bericht door SpcMnk »

Hmm, ik heb toch een stuk of 9 enveloppe filters en die doen het allemaal heel erg lekker met mijn stingray.. vaak krijg je pas problemen als een pedaal voor de gitaar frequenties gemaakt is of inderdaad voor een laag volume instrument.. zo'n mxr q is toch een auto wah? Toch net iets anders dan een filter.
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Re: Het grote Envelope Filter Topic

Bericht door nangyala »

SpcMnk schreef: 22 okt 2017, 13:44 Hmm, ik heb toch een stuk of 9 enveloppe filters en die doen het allemaal heel erg lekker met mijn stingray.. vaak krijg je pas problemen als een pedaal voor de gitaar frequenties gemaakt is of inderdaad voor een laag volume instrument.. zo'n mxr q is toch een auto wah? Toch net iets anders dan een filter.
Ik merk al dat ik hier te weinig kaas van gegeten heb, maar zoals ik eerder aangegeven had,is het eigenlijk ook een autowah met shimmer, attack, decay, range, Q en blend. Iets wat het toch geen echte wah maakt. Ik was destijds opzoek naar een enveloppe filter, maar kwam thuis met deze.

Een filmpje met slecht geluid :) :
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Het grote Envelope Filter Topic

Bericht door Sjtevel 1984 »

SpcMnk schreef: 22 okt 2017, 13:44 zo'n mxr q is toch een auto wah? Toch net iets anders dan een filter.
Waar zit het verschil dan in?
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5220
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Re: Het grote Envelope Filter Topic

Bericht door SpcMnk »

Sjtevel 1984 schreef: 22 okt 2017, 15:24
SpcMnk schreef: 22 okt 2017, 13:44 zo'n mxr q is toch een auto wah? Toch net iets anders dan een filter.
Waar zit het verschil dan in?
Volgens mij heeft Rogier eerder in dit topic een uitleg gegeven.. een filter opent en sluit bij een instelbare frequentie en een volume. een autowah is een wah pedaal wat op en neer begint te gaan zodra hij input krijgt... een soort van aap in een doos noemde Rogier het..

Ik moet weer eens een foto maken.. mijn filter arsenaal begint uit de klauwen te lopen..
3Leaf Audio Proton V1
3Leaf Audio Proton V3 (Wit/Goud)
3Leaf Audio Groove Regulator
3Leaf Audio GR2
3Leaf Audio Wonderlove (Fromel Purple Blue)
3Leaf Audio Wonderlove Deluxe
EHX Q-Tron (Jaren 90 stoeptegel
Pigtronix EP2
Moog Moogerfooger Lowpass Filter...

Alleen nog een 3Leaf Audio Proton v2 en dan heb ik volgens mij alle envelope filters die Spencer ooit uitgebracht heeft....
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re:

Bericht door Sjtevel 1984 »

Gevonden!
Bernardduur schreef: 09 apr 2014, 16:41 De boss T wah is eigenlijk meer een wah pedaal in een doosje met een soort van aapje die erbij zit in het doosje en het wah pedaal op en neer beweegt. Er zit ook een inductor in dit pedaal zoals in een 'echt' wah pedaal.....
De enige ervaring wat ik heb met envelope filters, zijn diegene in synthpedalen, waarbij ze meer een onderdeel van het totaalplaatje zijn. Maar dat lijkt me meer iets voor een ander topic....
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Re: Het grote Envelope Filter Topic

Bericht door Bernardduur »

:)

Als je echt theoretisch gaat kijken is de term 'envelope filter' het breedst; een filter dat wordt geregeld door je 'envelope' = mate van aanslag of dynamiek waarbij je de attack en de release als parameters hebt (meestal vaste parameters = niet instelbaar).

Een autowah is een envelope filter dat in het spectrum zit van een traditioneel wah pedaal = bandpass filter
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Het grote Envelope Filter Topic

Bericht door Sjtevel 1984 »

Bernardduur schreef: 28 okt 2017, 23:01
Een autowah is een envelope filter dat in het spectrum zit van een traditioneel wah pedaal = bandpass filter
En dan mag je me uitleggen wat een bandpass filter is. :oops:
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18580
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Het grote Envelope Filter Topic

Bericht door Pedullist »

Is het internet stuk?
Plaats reactie