Hoog er beter uit laten komen?

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Matt_Heis
Berichten: 806
Lid geworden op: 16 mei 2007, 16:24

Hoog er beter uit laten komen?

Bericht door Matt_Heis »

Hallo iedereen!

Bij gigs heb ik nog al eens dat het hoog als ware "doodvalt".
Dit heeft denk ik deels met de afstelling te maken en een harde aanslag zodat er af en toe wat fretbuzz in het hoog te horen is.
Maar toch, vergeleken met het laag, klinkt het hoog heel iel.

Heeft iemand een idee wat hier aan te doen is?
Conquer your mind, conquer the world.

Schatz 61'Jazz
Ibanez SR600


MarkBass Little Mark II
SWR Goliath II
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3683
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Bericht door aap »

Compressor kan hierin helpen. Evt afstelling van de pick-ups, daar zou ik eerst mee beginnen. Maar het kan ook aan je techniek liggen. Welke snaren gebruik je? En oud of nieuw?
Gebruikersavatar
Matt_Heis
Berichten: 806
Lid geworden op: 16 mei 2007, 16:24

Bericht door Matt_Heis »

aap schreef:Compressor kan hierin helpen. Evt afstelling van de pick-ups, daar zou ik eerst mee beginnen. Maar het kan ook aan je techniek liggen. Welke snaren gebruik je? En oud of nieuw?
Nieuwe snaren, marcus miller fatbeams.

Ik ben absoluut een leek in effecten maar wil beginnen met het samenstellen van een pedalboard, maar heb nog geen idee waar ik moet beginnen..
De EBS multicomp leek me erg goed!
Conquer your mind, conquer the world.

Schatz 61'Jazz
Ibanez SR600


MarkBass Little Mark II
SWR Goliath II
Niels
Berichten: 3576
Lid geworden op: 02 okt 2003, 21:37

Bericht door Niels »

Aan de equalizer op je versterker draaien? Dat ding zit er niet voor niets op en in een live situatie klinken dingen toch altijd anders dan thuis of in je repetitiehok en heb je dus ook andere instellingen nodig. Gewoon even mee spelen en verder ook accepteren dat je podiumgeluid niet altijd even optimaal is. Als je verder blij bent metje geluid zou ik geen effecten kopen. Live is je versterker toch alleen maar monitoring voor jezelf en pakt de geluidsman vrijwel altijd een DI. :)
Gebruikersavatar
Neo Land
Berichten: 313
Lid geworden op: 14 aug 2007, 10:16

Bericht door Neo Land »

In het ergste geval is misschien dit iets:
Afbeelding

Voegt artificial hoog aan je geluid toe (en ook wat ruis :facepalm: ).
Headless nut!
Steinbergers en nog veels te veel meer...
https://youtube.com/channel/UCmhm62xlZvq4xNITaZH1b7g
Gebruikersavatar
Jerry
Berichten: 2766
Lid geworden op: 17 nov 2006, 11:49

Bericht door Jerry »

Matt_Heis schreef:Hallo iedereen!

Bij gigs heb ik nog al eens dat het hoog als ware "doodvalt".
Dit heeft denk ik deels met de afstelling te maken en een harde aanslag zodat er af en toe wat fretbuzz in het hoog te horen is.
Maar toch, vergeleken met het laag, klinkt het hoog heel iel.

Heeft iemand een idee wat hier aan te doen is?
Dit kan te maken hebben met zo verschrikkelijk veel dingen dat je er bang van wordt. Waar speel je op dit moment over? Bass, amp, cab, eventuele effecten?
Gebruikersavatar
Matt_Heis
Berichten: 806
Lid geworden op: 16 mei 2007, 16:24

Bericht door Matt_Heis »

Alleen op de onderstaande amp. Pedalboard ben ik nog aan het samenstellen
Conquer your mind, conquer the world.

Schatz 61'Jazz
Ibanez SR600


MarkBass Little Mark II
SWR Goliath II
Gebruikersavatar
Jerry
Berichten: 2766
Lid geworden op: 17 nov 2006, 11:49

Bericht door Jerry »

Hmm, op zich niet het minste spul, van die Goliath zou ik toch zeker wel verwachten dat die een mooie weergave van je instrument geeft.

Kun je proberen te omschrijven wat er 'iel' klinkt aan het hoog? En heb je het idee dat dit ook zo klinkt wanneer je onversterkt speelt? Iets wat er niet is kun je er namelijk ook niet bij draaien op een EQ of met een pedaaltje
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

En hoe staat je EQ nu? Die Bassbase's hebben best uitgebreide mogelijkheden..semi-parametrisch toch?
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6728
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

het zou me niet verbazen als datgene wat jij beschrijft gewoon de klankkleur in het hoog van de Noguera is, evt gecombineerd met een iets te lage afstelling.

veel actieve high end bassen hebben hier "last" van (sommige spelers vind het namelijk helemaal te gek) en dat komt deels door de bouwwijze en gebruikte materialen, deels door de pickups en deels door de gekozen frequenties vd onboard eq.
heb al veel bassen weer verkocht omdat ik me ook stoorde aan dat dunne, iele, hissende hoog en ik ergerde me kapot als ik loopjes over 3 of 4 snaren speelde en de hoogste noten zo ontzettend anders en iel klonken ivm de rest vd noten.

de hoge noten zullen helaas bij jou nooit zo rond en dik gaan klinken als bv bij een Precision, dat is namelijk de aard vh beestje.

het enige wat je eigenlijk kunt doen is minder hoog van je pre-amp gebruiken, wat meer vh voorste element selecteren, wat dikkere snaren gebruiken (mn de D en G snaar) en wat verder naar voren aanslaan met zoveel mogelijk "vlees".
de afstelling iets hoger zetten, maw de afstand tussen snaren en pups vergroten, helpt ook voor een vollere tone.

maar wat je eigenlijk beschrijft is wss het einde vd (lange) wittebroodsweken van jou en jouw bas: je hebt nu ook een mindere kant van je geliefde leren kennen.
tis aan jou om te bepalen of de relatie gered kan worden of dat het Lexa-tijd is. :wink: :mrgreen:

succes!
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7691
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

Ik weet niet wat voor muziek je speelt ( want dat zou mee kunnen wegen in je voorkeur ).

Je kunt het volgende eens proberen :

Nieuwe snaren even uitkoken in goedkope zonnebloem-olie ( Aldi , nog geen 2 euro :mrgreen: )

daarna de boel op een krantje gooien en af laten koelen ( pas op voor je handen !!!!!!! )

daarna met een ouwe theedoek goed afnemen , en weer op je bas monteren.

Dan ben je verlost van die blikkerige, ielige , viool-klanken :wink:

( en dat klinkt stukken mooier bij swing , jazz , R & R , blues, sixties , etc , etc ,
en kost je vrijwel niks ! :wink: )
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7691
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

Je bedoelt dus met dit topic eigenlijk :

"Hoe kan ik het hoog er wat dikker uit laten komen ? "

P.S : Die zonnebloem-olie af laten koelen en weer in het flesje terug-gieten voor hergebruik voor dit doel.

( misschien een stickertje er op , anders pakt je vrouw die fles nog om er een eitje mee te bakken of in de sla , etc :mrgreen: )
Gebruikersavatar
Madmac
geen ondernaamdinges
Berichten: 5674
Lid geworden op: 21 nov 2006, 22:04

Bericht door Madmac »

Als ik uw vraag lees is het eerste wat ik denk: hoe staat zijn tweeter ingesteld op die Goliath ? Veel te veel mensen draaien die namelijk dicht of toch bijna. Zet ge die open dan werkt hij 100% mee en gaat ge hem ook horen.
Ook hééééél belangrijk: cab niet op de grond zetten maar op een tafel, de tweeter moet op oorhoogte komen of ge hoort enkel bas.
Bijna terug actief op muzikaal gebied.
Plaats reactie