Wat doe ik verkeerd?

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Drop-B
Berichten: 48
Lid geworden op: 25 dec 2013, 09:26

Bericht door Drop-B »

rsint schreef:Ik speel ook met een Dingwall over een darkglass B7k en dat levert geen problemen op. Het is me wel opgevallen dat wanneer ik een van de schakelaars aanraak en de body, er ook een brom optreed.
Maar ook alleen dan, verder is ie muisstil.
Dat zou wel eens aan je soort adapter kunnen liggen. Ik lees overal dat daar echt veel verschil in zit. Ik heb zo'n 1spot gekocht speciaal voor mijn B7K. Wat gebruik je zelf?
Music video "The Architect" out now! Check https://www.facebook.com/tellurion" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
rsint
Berichten: 291
Lid geworden op: 29 mar 2006, 19:39

Bericht door rsint »

eerst een onespot, nu een harley benton powerplant jr.
"Ik ben nu echt G.A.S. vrij......... :roll: "
Drop-B
Berichten: 48
Lid geworden op: 25 dec 2013, 09:26

Bericht door Drop-B »

rsint schreef:eerst een onespot, nu een harley benton powerplant jr.
Dan kan het daar niet aan liggen ;-)
Music video "The Architect" out now! Check https://www.facebook.com/tellurion" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Drop-B schreef:
Bernardduur schreef:Wat voor bas gebruik je?
Een Dingwall Combustion 5!

Ik heb intussen mijn pedaal terug gestuurd, waarschijnlijk is het een massa probleem (volgens de fabrikant Darkglass). Ze vonden het erg vreemd dat er niks gebeurde als ik het knopje "groundlift" indrukte. Ik heb overigens geen flauw idee wat dit knopje precies doet, heb ik me nog nooit in verdiept :oops:
Ja, zo klinkt het zeker. De uitgang van de unit is geisoleerd waardoor je geen bijgeluiden krijgt...... nadeel is dat onder bepaalde omstandigheden de unit zelf dan niet geaard wordt en dus alle noise in je powersupply / kabel / bas / etc gaat versterken en je dit soort klachten kan krijgen. De ground lift zou dat op moeten lossen maar hun idee van ground lift is een beetje 'beperkt' :). Hopelijk verhelpen ze dat in de volgende versie(s).
Drop-B
Berichten: 48
Lid geworden op: 25 dec 2013, 09:26

Bericht door Drop-B »

Bernardduur schreef:De uitgang van de unit is geisoleerd waardoor je geen bijgeluiden krijgt...... nadeel is dat onder bepaalde omstandigheden de unit zelf dan niet geaard wordt en dus alle noise in je powersupply / kabel / bas / etc gaat versterken en je dit soort klachten kan krijgen.
Oké, dit zou dus betekenen dat in sommige gevallen de ruis groter zou kunnen zijn met de groundlift dan zonder?
Music video "The Architect" out now! Check https://www.facebook.com/tellurion" onclick="window.open(this.href);return false;
Drop-B
Berichten: 48
Lid geworden op: 25 dec 2013, 09:26

Bericht door Drop-B »

Zou het dan ook aan mijn powersupply kunnen liggen eventueel? Want wat is eigenlijk het verschil tussen een 1spot en bijvoorbeeld een doorsnee Boss adapter? Ik weet dat een 1spot gewoon goed is, maar misschien zijn er wel betere (storingsarme) powersupplies?
Music video "The Architect" out now! Check https://www.facebook.com/tellurion" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Een one spot is niet gewoon goed. Een One spot is in vergelijking met een Boss adapter gewoon een totaal andere adapter, met voordelen en nadelen tov de Boss.

Een One spot is een schakelende adapter en werkt anders dan een trafo adapter a la Boss en anderen. Grote nadeel van een schakelende adapter is dat deze op een bepaalde frequentie schakelt en dat deze frequentie hoorbaar kan worden bij pedalen met een interne klok (chorus, phaser, delay, etc). Ik weet bv dat de Boss bass chorus raar kan reageren met een one spot en soortgelijke geluiden kan produceren ook als het pedaal uit staat (bypass mode). De schakelfrequentie interfereert met de klokfrequentie en kan daardoor hoorbaar worden. Erg vervelend.

Een goede geisoleerde power supply zal het minst problemen geven. Deze hebben een trafo die de juiste voltages geven en deze geven geen bijgeluiden met klokken en zo. Deze geven weer wel bijgeluiden als een pedaal met spoelen of inductoren te dicht op de power supply staat, zoals bv een wah pedaal.
Drop-B
Berichten: 48
Lid geworden op: 25 dec 2013, 09:26

Bericht door Drop-B »

Bernardduur schreef:Een one spot is niet gewoon goed. Een One spot is in vergelijking met een Boss adapter gewoon een totaal andere adapter, met voordelen en nadelen tov de Boss.

Een One spot is een schakelende adapter en werkt anders dan een trafo adapter a la Boss en anderen. Grote nadeel van een schakelende adapter is dat deze op een bepaalde frequentie schakelt en dat deze frequentie hoorbaar kan worden bij pedalen met een interne klok (chorus, phaser, delay, etc). Ik weet bv dat de Boss bass chorus raar kan reageren met een one spot en soortgelijke geluiden kan produceren ook als het pedaal uit staat (bypass mode). De schakelfrequentie interfereert met de klokfrequentie en kan daardoor hoorbaar worden. Erg vervelend.

Een goede geisoleerde power supply zal het minst problemen geven. Deze hebben een trafo die de juiste voltages geven en deze geven geen bijgeluiden met klokken en zo. Deze geven weer wel bijgeluiden als een pedaal met spoelen of inductoren te dicht op de power supply staat, zoals bv een wah pedaal.
Oké, dat is een duidelijk verhaal, bedankt! Dus als ik het goed begrijp hangt het helemaal van het soort pedalen af welke voeding ik zou moeten kiezen? Ik heb alleen een B7K en ik zit te denken aan een goede compressor. Meer moet ik voorlopig niet hebben!
Music video "The Architect" out now! Check https://www.facebook.com/tellurion" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Bernardduur schreef:Een One spot is een schakelende adapter en werkt anders dan een trafo adapter a la Boss en anderen.
Nou, voor zover ik weet zijn de moderne Boss PSA-s ook gewoon switching en geen grote trafo blokken meer. Ik heb onlangs een ouwe Boss over genomen (de Boss ROD-10 half rack dinges) met een ouwe PSA-220, dat was inderdaad nog een trafo, maar de PSA-230 die ik een tijdje terug kocht was al van het schakelende type.
Gebruikersavatar
rsint
Berichten: 291
Lid geworden op: 29 mar 2006, 19:39

Bericht door rsint »

Ik kreeg met een daisychain met mijn one spot continue een piep uit mijn zoom B3. Maar alleen in een keten met mijn line6 G30, Korg pitchblack en Darkglass B7K. Stand alone had ik nergens last van.
Toen maar een Harley Benton powerplant jr. gekocht en wat bleek.....hebben zowel mijn Line6 G30 als mijn Zoom B3 hebben allebei het dubbele nodig van wat 1 poort aan mA levert en er zit maar 1 parallel kabeltje bij..... :facepalm:
Ik wacht dus nu even op een tweede parallel kabeltje en dan hoop ik dat het allemaal werkt.
"Ik ben nu echt G.A.S. vrij......... :roll: "
Drop-B
Berichten: 48
Lid geworden op: 25 dec 2013, 09:26

Bericht door Drop-B »

rsint schreef:Stand alone had ik nergens last van.
Dus zou ik in principe geen last van storingen mogen hebben als ik met mijn 1spot mijn B7K voed. Dan is dat al uitgesloten! Ik moet gewoon afwachten tot ze een nieuwe opsturen en dan hopen dat het opgelost is... :jaaaaa:
Music video "The Architect" out now! Check https://www.facebook.com/tellurion" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie