Gitaar laten klinken als een bas

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Gebruikersavatar
Madame Clapotis
Berichten: 1795
Lid geworden op: 30 aug 2007, 22:06

Bericht door Madame Clapotis »

En om nog kort verder in te gaan op de Royal Blood setup, nog enkele stills uit youtubevideo's.

De SVT zag ik ook al vervangen door (2x?) Ashdown ABM, en de Fender amps door 2x Ampeg GVT52. Soms ook een Peavey classic 30 op de achtergrond te zien.
En dan schakelt ie de kanalen in met een BOSS LS-2 en een Palmer amp selector.

Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
GEZ: CIOKS SOL | Source Audio Aftershock | Beyerdynamic DT770Pro 80Ohm
TK: CIOKS Schizophrenic PSU

Mme Clapotis
Gebruikersavatar
Len
Berichten: 1953
Lid geworden op: 17 nov 2006, 13:45

Bericht door Len »

Bernardduur schreef:Ik snap soms het idee niet om een gitaar als bas of een bas als gitaar te laten klinken..... daar heb je toch andere mensen voor??

Tegelijk snap ik het wel degelijk...... niets is strakker dan een bassist die ook de gitaarpartijen doet, gewoon omdat het vanuit dezelfde timing doet. Royal Blood vind ik daarom een goed voorbeeld hoe het ook echt breed kan klinken. Normaal mis ik altijd OF de bassist OF de gitarist.......... En met zn tweeen op een podium staan is toch gemakkelijker en intiemer dan met zn drieen......
Dat is in grote lijnen een andere discussie denk ik. Waarom zou ik dan nog een synthpedaal kopen als ik ook een toetsenist kan vragen :D. Als het zou kunnen had ik allerlei soorten instrumenten in een cirkel om mij heen, met in het hart een goede loopstation. Maar ondertussen (lees; na diverse uitstapjes naar synths, software, samplers etc.) zie ik er wel de uitdaging in om zo divers mogelijke sounds te maken met één(zelfde soort) instrument.

Overigens ben ik benieuwd of thefuzz misschien wat foto's en/of filmpjes van zijn setup heeft :).
And the silence that followed was louder than a cannon.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Daar is toch een hele simpele oplossing voor die volgens mij nog niet is genoemd: koop een midi-element en een gitaarsynth of soft synth. Dat klinkt overtuigender als een bas dan welke octaver ook.
Gebruikersavatar
Bolobass
Berichten: 2528
Lid geworden op: 13 aug 2011, 12:39

Bericht door Bolobass »

Bolobass schreef:Exact wordt het niet. Met midi kan je een eind komen
Fire is one of my favourite colours. Along with black and camo.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

ok, overheen gelezen. Er werd dan verder ook niet op ingegaan terwijl dat toch een goede oplossing zou zijn.
Gebruikersavatar
Neo Land
Berichten: 313
Lid geworden op: 14 aug 2007, 10:16

Bericht door Neo Land »

Maar ik heb het toch ook juist op BGF gevraagd omdat ik benieuwd ben of er juist een bassist is die gitaar-achtige sounds met zijn bas maakt, want wie weet zoek ik het in de verkeerde richting (ik wil beide opties nog open houden)
Een jaartje geleden zag ik Kong weer eens live, en toen dacht ik, waarom ga ik niet zelf in mijn uppie proberen zoiets neer te zetten (dan gewoon alleen voor opnames, niet live dus). Nu is het Kong niveau voor mij absoluut niet haalbaar, maar om even tot de topic te komen, ik heb de gitaar partijen met bas opgenomen. In het verleden heb ik dat meer gedaan, maar nu konden een aantal mensen absoluut niet horen dat het een bas was. Kortom mijn opzet was geslaagd.

Wat ik precies gedaan heb is: ik stuurde mijn bas (Steinberger XP) door een Whammy DT waarvan ik het rechter deel (de detune afdeling) één oktaaf omhoog heb gezet, en op het linker deel de +5 / +7 stand. Vervolgens door een Johnson J Station, en soms een Pod XT, met Marshall en Boogie gitaar versterker en kasten simulaties.
Resultaat een retestrak gitaar geluid, waar ik later gewoon bas bij heb gezet, nog een toefje Superior Drummer erbij en klaar.

Is dus ook een optie.
Headless nut!
Steinbergers en nog veels te veel meer...
https://youtube.com/channel/UCmhm62xlZvq4xNITaZH1b7g
Gebruikersavatar
Len
Berichten: 1953
Lid geworden op: 17 nov 2006, 13:45

Bericht door Len »

Heb je die opnames online staan?

Wat betreft midi, ik heb ooit wel eens geresearched wat er zou moeten gebeuren om m'n microkorg aan te sturen met een basgitaar en destijds werd ik daar niet zo enthousiast van. De goedkopere opties hebben nogal tracking en latency problemen meen ik me te herinneren en de betere opties waren mij te duur.

Wiro postte in het basgitaar-effecten-filmpjes-topic een apparaat wat behoorlijk compleet is. Wel een flinke aanschaf en je moet volgens mij zo'n midi-element opplakken of inbouwen. Vreemd genoeg krijg ik er vooralsnog geen gas voor.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=tHxXgxW4LaQ[/youtube]
And the silence that followed was louder than a cannon.
Gebruikersavatar
Neo Land
Berichten: 313
Lid geworden op: 14 aug 2007, 10:16

Bericht door Neo Land »

Heb je die opnames online staan?
Nou, eigenlijk niet, maar ik heb er net één op YouTube gezet.

https://youtu.be/d1-fof4WjSw
Headless nut!
Steinbergers en nog veels te veel meer...
https://youtube.com/channel/UCmhm62xlZvq4xNITaZH1b7g
Gebruikersavatar
Len
Berichten: 1953
Lid geworden op: 17 nov 2006, 13:45

Bericht door Len »

Hehe met zoveel distortion erop kan het inderdaad prima doorgaan als gitaar...

Overigens heb ik afgelopen weekend een shootout gehouden tussen een aantal pedalen met electrische gitaar. Het idee was dus om te kijken welke er evt. door kunnen gaan als basgitaar, of 'basinstrument'. Dus voor wie het interesseert:

Afbeelding

Boss OC-2 (japans)

Klinkt wel lekker organisch maar mij te dubby op 100% wet, wel erg gaaf voor een drum'n'bass achtig iets. Tracking is algemeen bekend.

Digtech Bass Synth Wah

Laatste stand geeft een octaver+synth en de synthsound kan je helemaal wegdraaien. Fijne sound maar helaas geen mix mogelijkheden tussen dry en wet. Tracking vergelijkbaar met de OC-2.

Ehx Octave Multiplexer

Zit in hetzelfde vaarwater als een OC-2 maar waar de Boss voor mijn idee net te weinig grit heeft, heeft de EHX een high filter waar je iets meer synth-achtige textuur kan bijdraaien. Maar zonder de sub-switch aan klinkt 'ie erg dunnetjes. Ingeschakeld is het weer wat wollig en weinig attack. Wel wat aardige sounds uit kunnen halen (zeker i.c.m een beetje overdrive). Tracking iets beter dan de OC-2.

Digitech Whammy 5

Heeft een -1 en -2 octave down setting. Tracking het beste van alle pedalen, ook niet zo gevoelig voor overspraak (als er per ongeluk een extra snaar meetrilt bijv). Qua sound vind ik deze het meest natuurgetrouw voor een bas doorgaan, niet te synthy, niet te wollig. Zie ook conclusie verderop. Klonk het beste (volste) met een neck-humbucker. Getest op de 'classic' stand.

Zoom MS-60b

Heeft verschillende pitch effecten, waarvan ''bass-pitch'' voor dit doeleinde wat mij betreft het meest geschikt is. Heeft een balance knop, maar op 100% nat was het geluid gigantisch floppy. Waar de OC-2 mij te dubby is, klinkt het laag daaruit echter wel strak. Bij de zoom is dit minder het geval, hoewel het prima klinkt als je het subtiel mengt om je sound wat meer ballen te geven. De tracking is best ok maar notenpoepers zullen bij dit pedaal de meeste latency merken.

Subdecay Octasynth

Tracking is ok, het filter is erg dynamisch en reageert goed op zacht en hard aanslaan. Zodra je het pedaal inschakelt is het effect al 100% wet. Je kan kiezen tussen 1 of 2 octaves down of een mix er tussen in . In beide standen best wel wat laag te proeven. Met het filter helemaal open kan je zelfs in een soort TB-303 acid terrein komen! Maar zoals de naam van het pedaal al zegt, enorm synthy.

MXR Blue box

Ondanks de C11 mod die ik nog heb uitgevoerd en de fuzz die je bij kan draaien blijft het een one trick pony. Sowieso hebben de meeste octavers wel moeite met lage, open snaren. Maar dit pedaal begint pas te fatsoenlijk te tracken vanaf de 10de fret en eigenlijk pas de 12de als je op safe wilt spelen. Wel een toffe smaak om op m'n pedalboard te hebben.

Conclusie

Toen ik na de test m'n jazz bas aansloot (zonder pedalen ;)) hoorde ik lage frequenties die ik nog niet eerder had gehoord met de pedalen. Wellicht kan ik nog experimenteren met EQ-ing maar vermoedelijk zijn ze geen directe vervanger voor een basgitaar. De whammy geeft naar mijn idee de beste neutrale resultaten, omdat 'ie het signaal echt omlaag pitched, waar andere pedalen het signaal direct omzetten naar iets anders. Het percussieve geluid bij het aanslaan van een snaar hoor ik nog steeds met de whammy, terwijl die bij andere verloren gaat.

De EHX octave multiplexer vind ik een goede 2de en/of budgetoplossing als een whammy te duur zou zijn. Ook biedt dit pedaal 2 uitgangen voor verschillende effectchains naar aparte versterkers. Dat wordt de volgende stap :) alhoewel ik al weet dat dit voor mijn loopstationdingen niet erg praktisch gaat zijn.

Overigens heb ik mijn bevindingen gebaseerd op een persoonlijke voorkeur voor 100% wet. De pedalen die een dry/wet optie hadden vond ik acuut door de mand vallen op bijv. 75%, zodra het iele gitaargeluid doorschemert.
And the silence that followed was louder than a cannon.
Gebruikersavatar
Madame Clapotis
Berichten: 1795
Lid geworden op: 30 aug 2007, 22:06

Bericht door Madame Clapotis »

Interessant, merci voor de review!
Zijn toch niet allemaal van jou, de hele reeks octavers? :o
GEZ: CIOKS SOL | Source Audio Aftershock | Beyerdynamic DT770Pro 80Ohm
TK: CIOKS Schizophrenic PSU

Mme Clapotis
Gebruikersavatar
Len
Berichten: 1953
Lid geworden op: 17 nov 2006, 13:45

Bericht door Len »

Ja (voor zolang het duurt ;-))
And the silence that followed was louder than a cannon.
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11914
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

Madame Clapotis schreef:Zijn toch niet allemaal van jou, de hele reeks octavers? :o
Ik heb al een heeeele tijd 4/7e daarvan... :facepalm:
Gebruikersavatar
Madame Clapotis
Berichten: 1795
Lid geworden op: 30 aug 2007, 22:06

Bericht door Madame Clapotis »

dr. Bassvibes schreef:
Madame Clapotis schreef:Zijn toch niet allemaal van jou, de hele reeks octavers? :o
Ik heb al een heeeele tijd 4/7e daarvan... :facepalm:
Idem hier, vanaf morgen... :facepalm: :lol: Experiment met verschillende stemmen!
Te zeggen; de Whammy, de Zoom, Mooer Pure Octave, een microPOG. De Digitech en de Multiplexer heb ik niet lang gehad..

Whammy en POG als winnaars, beiden met meest organische octaaf, maar met andere mogelijkheden. Mooer doet het meer dan goed voor zijn prijs..! De Zoom gebruik ik niet als octaver, door de sterk merkbare latency.
GEZ: CIOKS SOL | Source Audio Aftershock | Beyerdynamic DT770Pro 80Ohm
TK: CIOKS Schizophrenic PSU

Mme Clapotis
Gebruikersavatar
Aspiradora
Berichten: 279
Lid geworden op: 16 okt 2013, 09:49

Bericht door Aspiradora »

Ik weet dat de gitarist van bombay show pig een squier strat gemod had en er een bas-snaar op heeft gezet/laten zetten, klinkt best wel tof als men het mij vraagt. (ze hebben ondertussen wel een bassist er bij)

https://youtu.be/RljtW-06yYY" onclick="window.open(this.href);return false;
Bassist bij Californicated, flea fanboy
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Zal ik dan met mijn duale bassisten- en gitaristenkop ook een duit in het zakje doen?

Een gitaar als bas laten klinken, lukt als je alleen de lage frequenties waardeert die je kunt maken met octavers of synthpedalen. De punch, de tone en kracht die je wilt (kortom, wat bas gewoonweg bas maakt) lukt je niet. Een gitaar wordt geen bas of omgekeerd. Je komt met trucs hoogstens een beetje in de buurt.

Een synthpup van bvb Roland met cosm technologie kan je veel opleveren. Ik denk dat je het op die manier moet gaan doen. Roland VG series zijn later erg leuk gebleken, maar toch... de real deal bleek nog steeds ver weg. VG99 goed, maar duur!

Het blijft klooien en naar mijn mening gaat er niets boven twee onafhankelijk bespeelde instrumenten, je kunt je daardoor ook beter focussen op je eigen hoekje in de muziek.
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Plaats reactie