Fuzz over transistorversterker

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
KoenB
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 mei 2012, 19:50

Bericht door KoenB »

Brown Dog is helaas nergens meer te krijgen :(
Zou een Bass Big Muff Deluxe niks zijn?
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Bericht door Sjtevel 1984 »

KoenB schreef:zijn er dan pedalen die de rus muff benaderen met ingebouwde clean blend? dat zou ik dan wel graag willen weten :D
Jup, volgens mij was de bass muff een afgeleide van de Rus. De deluxe versie heeft een clean blend en een -16dB switch voor actieve bassen.

Mijn 2 centjes....
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
saf
Berichten: 6341
Lid geworden op: 14 okt 2005, 15:23

Bericht door saf »

Ik heb een oude fuzz of beter gezegd dat circuit ik dacht een sola sound en man man ik houd van het gruizige wat die fuzz geeft. De gitarist in onze band heeft een bass muff maar die vind ik dan weer voor bas niet zo fijn.
Vraag jij aan een filatelist ook hoe vaak hij die zeldzame postzegels nou daadwerkelijk opplakt?
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Bericht door Goose »

Ik heb regelmatig op TalkBass gelezen en soms ook van bouwers dat active bassen en fuzzen niet lekker kunnen werken. Hangt een beetje van de fuzz af. Het signaal kan te "heet" voor de fuzz zijn waardoor hij te gecompresed klinkt. Een actieve bas heeft een buffer uitgang zodat het signaal beter werkt over langere kabels. Hoog of laag ohmig, weet even niet welk van de 2. Ik heb zelf een arger capricorn fuzz welke een optie heeft, die ik helaas zelf niet heb, om een soort van stransformator kastje erbij te hebben om het signaal om te zetten. Passieve bassen schijnen beter te werken met fuzzen. Het beste zou dan zijn om je fuzz helemaal vooraan ik de keten te zetten omdat een hoop effecten, met name boss, een buffer hebben.

Hoe denk jij daar over Rogier?
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Impedantie en effecten zijn niet altijd een probleem. De meeste (nieuwe) fuzz pedalen zijn gemaakt om een buffer te ontvangen of hebben intern al een buffer erin zitten. De echt oude fuzz pedalen, zoals de Fuzz Face bv en zijn afstammelingen, is wel weer erg picky op wat je erop aansluit. Dit resulteert in rare, low gainy geluiden met een apart frequentie spectrum. Hierop is prima te compenseren door een trafo of een klein circuitje (na een buffer).......

Het enige wat je dan mist is de directe inwerking van het pedaal op de pickups. Door de specifieke impedantie van de input van de fuzz kunnen de pickups reageren waardoor het geluid vantevoren al gekleurd wordt. Vaak is deze kleuring al de reden om zo'n pedaal te gebruiken. Oude Muffs hebben dit bv ook en helpen (positief danwel negatief) je geluid een eind op weg.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Ik heb net een Danelectro fab overdrive gekocht...... Die doet het best goed op bas.....
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Tubescreamer :)
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15092
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Muziekschuur schreef:Ik heb net een Danelectro fab overdrive gekocht...... Die doet het best goed op bas.....
Ja, zo heb ik er ook eentje. Maar dat kan je niet echt een Fuzz noemen, vind ik :?
Gebruikersavatar
yhcmarc
Berichten: 3490
Lid geworden op: 20 apr 2005, 10:43

Bericht door yhcmarc »

Misschien de darkglass duality even checken?
https://perimeteraudio.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.reverbnation.com/herder/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://feast.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
bvaes
Berichten: 159
Lid geworden op: 22 mei 2014, 12:05

Bericht door bvaes »

Of T-Rex Bass Juice? Die heeft ook blend knop
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

padawatje schreef:
Muziekschuur schreef:Ik heb net een Danelectro fab overdrive gekocht...... Die doet het best goed op bas.....
Ja, zo heb ik er ook eentje. Maar dat kan je niet echt een Fuzz noemen, vind ik :?
Ik vind het een apart effect. Het midden tussen fuzz en distortion/overdrive... Werkt in ieder geval lekker met solidstate.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5222
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Bericht door SpcMnk »

KoenB schreef:Brown Dog is helaas nergens meer te krijgen :(
Je mist er niets aan.. om met een stingray een beetje een fuzzy sound te krijgen moet je het volume op de bas bijna helemaal dicht draaien. Pedaal gaat niet zo lekker met hete inputs.
Nog een ander optie, meer een overdrive maar in lijn met wat je aangeeft te zoeken: Aguilar Agro..

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=JrAlrZeQ2mI[/youtube]
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
Jimb
Berichten: 1019
Lid geworden op: 25 mei 2005, 15:26

Bericht door Jimb »

ik heb zelf de Bass Big Muff, met standje dry leg de de fuzz over het cleane signaal heen dus je bas blijft overein. Met de delux versie zou je hem toch nog meer kunnen shapen naar smaak.

Ik heb zelf het de volume knop meestal maar een beetje open staan voor net dat beetje grit dat lekker is, maar bij het wisselen van bas merk je dat deze anders reageerd, maar heeft verder niet veel mee te maken of ze actief of passief zijn, puur hoe heet het signaal is.
Het Muse geluid is er wel mee te benaderen.
Black Pearl - tribute to Pearl Jam
Plaats reactie