laptop als effectenbak

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

Tof werk, maar ik denk persoonlijk dat je dit ook wel kunt bereiken met wat pedaaltjes en een looper!
Gebruikersavatar
bastaart
Berichten: 2093
Lid geworden op: 23 jan 2006, 01:12

Bericht door bastaart »

Met een 'paar' pedaaltjes ben je er niet :D
Bij bovenstaande opnames heb ik alles uit de Axe fx gehaald. Dus geen laptop. Tegenwoordig doe ik dat wel en is mijn setup wat ingewikkelder. Ook sync ik mijn loops aan een laptop van een andere muzikant en gebruik ik nog effecten na mijn loops en gooi ik er soms samples en toetsenpartijen doorheen.
New Advanced Slap Books: Next Level Slap Bass Vol. 1&2
https://nextlevel-slapbass.com/
New solo album Barend Tromp ft. Michael Manring on Bandcamp and Spotify
https://subcontinentalrecords.bandcamp. ... fish-tales
gitaarles en basles in Weert
https://www.gitaarschoolweert.nl
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Er zijn heel veel vrije vst's te vinden. zowel als Vst-i (Virtual studio Instrument) als VST (effect).

Xlutop chainer is een voorbeeld van een VST live host.
Afbeelding

https://www.xlutop.com/html/chainer.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Je verzamelt dus een setje met instrumenten en effect in VST formaat. En mixen en matchen kan naar hartelust.
Je kan dus kiezen voor een audio naar midi converter zodat je met bas of gitaar een synthesizer polyfonisch kan bespelen.

https://jamorigin.com/products/midi-guitar/" onclick="window.open(this.href);return false;

Deze is er ook in basgitaar vorm. Je kan dan snel schakelen met midi voetpedalen tussen patches en effecten.
Cool.

Wil je een robuuste setup dan is er ook een computer meets effect apparaat van Peavey & Muze.
Afbeelding
De Peavey muzebox. Half 19 inch. Dus zo in je rack te schroeven of juist in je bagpack te stoppen. Werkt vanaf geheugenkaart. Dus zeer robuust.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3683
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Bericht door aap »

https://lividinstruments.com/hardware_guitarwing.php

Kwam deze tegen om je midi of andere dingen allemaal aan te sturen.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Afbeelding
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Laus
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 mei 2005, 20:19

Bericht door Laus »

speel regelmatig thuis over de koptelefoon via mijn tascam usb audio-interface. Idd met wat VST instrumenten en Cubase. Ben er (nog) niet heel handig mee, maar het werkt. Wel vind ik de latency, als je de balans 100% op fx-kanaal zet, erg storend. Het is minder dan 7-8ms en toch stoort het. (nieuwe i5 laptop met win 8.1)

Vind het wel nog lastig om de goede instrumenten te vinden. Ben er ook absoluut niet in thuis.
Jericho Alpha Black
Dean Edge Q6
QSC GX-5 poweramp + Two Notes LeBass
SWR Goliath III/Son of Bertha
Line 6 Studio Lowdown 110
Gebruikersavatar
john5
Berichten: 89
Lid geworden op: 29 aug 2014, 11:44

Bericht door john5 »

Laus schreef:speel regelmatig thuis over de koptelefoon via mijn tascam usb audio-interface. Idd met wat VST instrumenten en Cubase. Ben er (nog) niet heel handig mee, maar het werkt. Wel vind ik de latency, als je de balans 100% op fx-kanaal zet, erg storend. Het is minder dan 7-8ms en toch stoort het. (nieuwe i5 laptop met win 8.1)

Vind het wel nog lastig om de goede instrumenten te vinden. Ben er ook absoluut niet in thuis.
Ik weet niet met welke VST's je het liefst werkt. Maar op mijn vrij standaard pc speel ik ook via een tascam gelijk naar guitar rig 5, dus zonder cubase. Dit scheelt echt al een hoop aan latency.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Die latency ligt aan de computer interface... Een RME audio interface gaat icm een dualcore of quadcore makkelijk naar 64 samples. Dus onhoorbaar. Een Roland USB interface heeft al meestal 256 samples... (wat wel enigzins waarneembaar is). Cakewalk Sonar heeft Latency compensation. DUs dan zet je de audio interface of 512 samples en de DAW doet de rest....
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
A-lex
Berichten: 4167
Lid geworden op: 10 dec 2009, 19:49

Bericht door A-lex »

volgens mij haal je hier wat dingen door mekaar
is toch gewoon de buffer die je nu aan het instellen bent .?
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
Gebruikersavatar
john5
Berichten: 89
Lid geworden op: 29 aug 2014, 11:44

Bericht door john5 »

Klopt A-lex. Via de driver van je interface is alleen de latency aan te passen ( in mS) en niet de buffercapaciteit.

Wanneer je in je DAW werkt heeft de buffercapacitiet echter wel invloed op je latency. Maar er zijn wel meer zaken die invloed hebben op je latency.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Nee... Geloof het niet...

Als je aan het opnemen bent zet je de latency laag via de buffer. Ben je aan het mixen zet je de buffer(=latency) hoog... Zo staat het in de handleiding van Logic, Cakewalk Sonar, Cubase en Pro Tools.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
DiMarco

Bericht door DiMarco »

Ik heb het geprobeerd met een ipad en een laptop. Latency van de ipad was meer dan 20ms en dus onbruikbaar. Laptop rond de 10ms en dus ook onbruikbaar.

Alle gevoel voor groove is pleite vanwege de latency. Computers zijn daardoor onbruikbaar voor live toepassingen als bassist tenzij je direct monitoring gebruikt (waardoor de effecten plugins niet meer hoorbaar zijn).

Buiten dat klinken alleen analoge effecten acceptabel.
DiMarco

Bericht door DiMarco »

Ok die laatste regel was niet nodig. Excuses. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Laus
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 mei 2005, 20:19

Bericht door Laus »

john5 schreef:
Laus schreef:speel regelmatig thuis over de koptelefoon via mijn tascam usb audio-interface. Idd met wat VST instrumenten en Cubase. Ben er (nog) niet heel handig mee, maar het werkt. Wel vind ik de latency, als je de balans 100% op fx-kanaal zet, erg storend. Het is minder dan 7-8ms en toch stoort het. (nieuwe i5 laptop met win 8.1)

Vind het wel nog lastig om de goede instrumenten te vinden. Ben er ook absoluut niet in thuis.
Ik weet niet met welke VST's je het liefst werkt. Maar op mijn vrij standaard pc speel ik ook via een tascam gelijk naar guitar rig 5, dus zonder cubase. Dit scheelt echt al een hoop aan latency.

thanx voor de tip :) Zie dat die Guitaar Rig 5 Player gratis is! Die gaat ik zeker eens proberen!

In de Tascam driver is wel iets met latency in te stellen. Maar echt merkbaar invloed heeft dat niet.
Jericho Alpha Black
Dean Edge Q6
QSC GX-5 poweramp + Two Notes LeBass
SWR Goliath III/Son of Bertha
Line 6 Studio Lowdown 110
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Dat ligt echt aan de audio interface, bijgeleverde driver, laptop/ipad en software combi. Het kan echt.... Maar ..... hel op aarde is heruitgevonden toen muzieksoftware werd geintroduceerd.... De interne audio input/output is niet direct te gebruiken. Een firewire of USB2 audio interface zijn nodig en dan nog niet alle interfaces zijn gelijk....

Gebruik de ASIO driver!!
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Plaats reactie