Big Muff Pi - Mods (en Bernardduur! :-) )

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Plaats reactie
marijn c
Berichten: 158
Lid geworden op: 12 okt 2007, 21:25

Big Muff Pi - Mods (en Bernardduur! :-) )

Bericht door marijn c »

Recent hoorde ik een clone van een Colorsound Tone Bender, waar ik zeer van onder de indruk was. Blijkt dat dat een doorslagje is van de Big Muff Pi, met wat tweaks.

Het origineel is me wat te duur en het leek me wel een uitdaging zelf vanuit de 'grandfather of fuzz' naar een Tone Bender te bouwen. Zo kwam ik op https://www.kitrae.net/music/big_muff_guts.html" onclick="window.open(this.href);return false; terecht, en op https://rkerkhof.ruhosting.nl/Taas/Mods/Big%20Muff.htm" onclick="window.open(this.href);return false;. Maar die laatste is de site van niemand minder dan Bernardduur!! :-)

Ondertussen ben ik aan het modden geslagen, en de resultaten zijn geschift. Misschien kan 'iemand op het forum' ;-) me met wat vragen helpen.
Vooreerst heb ik in het tweede gainstage de clipping diodes uitgehaald, terwijl de Tone Bender die in het eerste stage mist. Maakt dit veel verschil? A-B'en is niet zo makkelijk in dit geval, daar ik maar één Muffje heb...
Daarnaast heb ik de 1uF naast de andere diodes vervangen door 0,1uF. Waar normaal een (normale, NYC reissue) Muff niets van bas lijkt te weerhouden, lijkt het nu plots te veel van het goede te zijn wanneer je de sustain opendraait. Een 0,22uF zou dit fiksen? Of wordt dit automatisch opgelost wanneer je de mod 'correct' doet en de diodes in de eerste stage terugplaatst?
Dan is er nog het uitschakelbaar maken van het vierde 'recovery stage' van de Muff. Gaat je output hier ook mee terugvallen, of ga je naar een meer open geluid zonder volumedrop?

Voor iedereen die zin heeft om te beginnen met modden: Muffs zijn dankbare en goedkope studie-objecten! :worship:
Peavey T40
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Ik zou me kunnen voorstellen dat die clip-diodes weghalen in de tweede trap een 'viezer' geluid oplevert. Het zijn versterkertrappen, dus als je een al versterkt signaal nog een keer versterkt zonder de pieken weg te halen, krijg je grof geluid. Andersom heb je een klein signaal dat in de eerste trap vervormd wordt zonder de pieken weg te halen en dat groffe geluid wordt versterkt, waarbij in de tweede trap de pieken er weer afgehaald worden. Waarschijnlijk netter dus.

Die 1uF condensator werkt samen met de diodes als een soort bandfilter, het haalt frequenties weg. Als je de diodes weghaalt, is de functie alleen nog het blokkeren van DC-stroom..dan is het niet handig 'm ook nog eens 10x naar beneden te halen. Je beveiligt de transistor er dus mee.

Je output valt zeker weg als je die recovery-trap weghaalt. Dat is een hele simpele versterkertrap die je signaal weer omhoog gooit, zodat je versterker er wat mee kan.

Dit is even snel bekeken aan de hand van schema's, dus misschien dat een ervaringsdeskundige hier meer over kan zeggen :)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
marijn c
Berichten: 158
Lid geworden op: 12 okt 2007, 21:25

Bericht door marijn c »

Rieno schreef:Ik zou me kunnen voorstellen dat die clip-diodes weghalen in de tweede trap een 'viezer' geluid oplevert. Het zijn versterkertrappen, dus als je een al versterkt signaal nog een keer versterkt zonder de pieken weg te halen, krijg je grof geluid. Andersom heb je een klein signaal dat in de eerste trap vervormd wordt zonder de pieken weg te halen en dat groffe geluid wordt versterkt, waarbij in de tweede trap de pieken er weer afgehaald worden. Waarschijnlijk netter dus.
Bevestigd!
Rieno schreef:Die 1uF condensator werkt samen met de diodes als een soort bandfilter, het haalt frequenties weg. Als je de diodes weghaalt, is de functie alleen nog het blokkeren van DC-stroom..dan is het niet handig 'm ook nog eens 10x naar beneden te halen. Je beveiligt de transistor er dus mee.
De cap stond in serie met de diodes die eruit zijn en er wordt geen nieuw contact gemaakt, dus speelt dat exemplaar geen rol meer.
De andere cap verlagen naar 0,1uF laat een massa meer laag door - echt: een MASSA - zot veel dus :-). Een Tonebender staat ook zo, en bij een Russian zijn de caps zelfs 0,047uF!
Ik heb gisteren gelezen dat de een andere lowpass cap ('C4' in de meeste schema's) kan verlaagd worden om terug meer hoog toe te voegen. De Tonebender heeft hier een 0,1uF cap, tegenover de 1uF in de Muff. Het is nu verlengd weekend, dus weet ik weer wat te doen met mijn tijd :-).
Rieno schreef: Je output valt zeker weg als je die recovery-trap weghaalt. Dat is een hele simpele versterkertrap die je signaal weer omhoog gooit, zodat je versterker er wat mee kan.
Ik geloof je graag, maar op het eerste zicht is dit de enige wijziging tegenover een Colorsound Tonebender. Maar zoals ik al zei: ik heb verlengd weekend :-).
Peavey T40
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Haha, mooi dat die pagina nog steeds goed bezocht wordt. En nog steeds online staat, gezien ik al jaren weg ben bij deze 'provider' :) Mocht dat ooit gebeuren heb ik altijd nog een hardcopy ergens liggen!

- Als je de clipping diodes van de tweede stage weghaalt krijg je enorm veel volume terug en wordt de muff een stuk cleaner en directer. Met de diodes in de eerste stage nog in situ wordt het geluid wat opener en minder dichtgesmeerd, als je ze er beide uithaalt krijg je enorm meer volume en clean-heid, maar dan op zn muffs. Als je wilt A/B'en zou je een schakelaar moeten plaatsen zodat je kan schakelen tussen 2 of 3 standen.

- De concensator naast de clipping diodes bepaalt welk deel van het frequentie gebied wordt gebruikt voor de clipping. Hoe lager je die maakt, hoe minder laag er door de diodes heengaat en hoe meer laag (clean-ish) je overhoudt. Deze condensatoren doen alleen niets als je de diodes weghaalt. Als je de diodes zou jumperen (draad ipv diodes) dan staat deze condensator parallel aan de kleine condensator (470p) en hou je alleen heel veel laag over omdat deze condensator het hoog een beetje wegfiltert, gezien de boosting van de transistor een nadruk op het hoog legt.

- De vierde stage is een volume boost omdat de tonestack aardig wat volume weghaalt. Sommige oude Muff (klonen) hadden deze stage niet. Op het eind hou je nog gewoon voldoende volume over, alleen moet de knop dan wat verder opengedraaid worden. Tevens bepaalt het ook je output impedantie.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Gek dat het geluid cleaner wordt als je die diodes uit de tweede trap weghaalt. Je zou denken dat de pieken dan juist de boel verpesten, maar die zijn dus gewoon prettig aanwezig?
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Rieno schreef:Gek dat het geluid cleaner wordt als je die diodes uit de tweede trap weghaalt. Je zou denken dat de pieken dan juist de boel verpesten, maar die zijn dus gewoon prettig aanwezig?
Tja, cleaner is dan ook wel met een korrel zou te nemen want het wordt gewoon meer een fuzz, en een fuzz is dynamisch en reageert op je aanslag qua vervormen en zo. De diodes zijn onderdeel van de clipping en zorgen ervoor dat de muff zijn smoothness en compressie krijgt maar dus ook zo enorm vervormd klinkt. Als je die weghaalt gaan de stages werken zonder compressie en gaan ze wat natuurlijker vervormen. En dat associeer ik met een clean-heid, ahw. Het wordt een totaal andere fuzz, wat meer klassiek. Je krijgt dan wel volume 'problemen' omdat de clipping aardig wat volume wegsnoept (ongeveer max output tot .7V)
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Voor bas nog een leuke mod: in de eerste stage de 100k naar aarde vervangen door een 47k naar aarde. Hierbij moet de muff wel als eerste in je chain staan en je moet een passief instrument gebruiken. Je verlaagt hierdoor de input impedantie waardoor je bas wat middiger gaat klinken, soms erg leuk! Een buffer ervoor alleen verpest het idee :)
marijn c
Berichten: 158
Lid geworden op: 12 okt 2007, 21:25

Bericht door marijn c »

Domme vraag misschien, maar wat zijn die ingangs- en uitgangsimpedantie, en waarom zijn deze belangrijk?
Ik had de eerste weerstand na de input vervangen door een 2x zo hoog, met het idee de volumes wat te beperken. Maar dat is natuurlijk DC-logica :-). Als ik hem terugbreng, gaat de muff dan 'in een ander frekwentiegebied werken'?

Ivm het verwijderen van diodes uit een van de 2 clipping stages:
Ze weghalen uit de tweede stage leek een totale oververzadiging van de fuzz te geven. Er zat toen wel nog een 0,047uF in serie met de andere, in situ, diodes.
Als je ze uit het eerste stage wegneemt, krijg je enorm veel diepte als je de sustain verder opendraait. Momenteel zoek ik nog een manier om dat wat in te perken. Suggesties (die eerste weerstand waarover ik hierboven sprak?)??
Peavey T40
Plaats reactie