Nieuwe bass preamp MXR

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Nieuwe bass preamp MXR

Bericht door tieleman »

Een nieuwe van MXR voor 2014, de (compacte) bass preamp / DI. Had ik nog niet gezien. :) Groot fan van de MXR DI+, maar deze is net wat compacter (en sommigen hebben het extra distortion kanaal toch niet nodig).

https://www.jimdunlop.com/product/bass-preamp" onclick="window.open(this.href);return false;

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=hx7dOcFDWtI[/youtube]
Gebruikersavatar
Laus
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 mei 2005, 20:19

Nieuwe bass preamp MXR

Bericht door Laus »

mooi ding :) lekker klein.
Die sweep-able midrange lijkt me erg fijn...die mis ik nu wel.
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Zeker! En dit i.c.m. de MXR bass compressor (die witte) lijkt mij een erg smakelijk (compact) setje samen. Prijs lijkt vooralsnog ergens tussen de €150 en de €180 te liggen, dus niet echt cheap.
Gebruikersavatar
BlazingRiCO
Berichten: 987
Lid geworden op: 03 aug 2011, 17:19

Bericht door BlazingRiCO »

Zou wel eens hier in huis kunnen komen !
Gebruikersavatar
deadpoet
Berichten: 195
Lid geworden op: 24 okt 2010, 11:06

Bericht door deadpoet »

Lijkt me super! Ik heb een custom instrument onderweg dat geen tone controls heeft en ben gewoon met enkel actieve instrumenten te spelen... begin op voorhand al schrik te krijgen dat ik niet genoeg controle heb over de sound van dat instrument en dit pedaaltje lijkt me errug handig daarvoor...

Nergens prijs van te vinden? Maar als je naar de gemiddelde prijs van MXR kijkt wschl rond de €155-180?


Herwig
Main axe: Lakland 55-60 Natural / J-retro / D'addario XL5
Main amp: SWR SM-400s/Goliath III 4x10
Main pb: ES-8-TU-2-microThumpinator-2x Line6 M9-SY-300-MXR Oct Dlx-SA OFD-SA Manta-pBDDI-EHX Freeze-CE-2b-Aguilar TLC-Radial JDI
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Ik heb met dit soort dingen niet veel...... aktieve bassen ook niet trouwens. Amps zijn hier toch voor gemaakt :)? Ik kan met het voorstellen als ik geen amp bij me had....... dit is dan nu meer een soort van 'aktieve' tone control in een doosje die daarna dan nog een keer gekleurd wordt door de amp.
Gebruikersavatar
deadpoet
Berichten: 195
Lid geworden op: 24 okt 2010, 11:06

Bericht door deadpoet »

Op 98,42% van de optredens die ik doe gaat mijn instrument rechtstreeks naar een DI en zo naar de PA. Mijn amp (en zijn toonregeling) zijn dus enkel en alleen voor mijn monitoring en de klank on stage. In dat geval heb ik dus inderdaad meer dan graag een klein beetje controle over m'n klank.

That being said staat de toonregeling van m'n main axe zo goed als de hele tijd flat want ik heb de pure klank van het instrument nu eenmaal graag - het is enkel om die kleine extra dingetjes te kunnen toevoegen/wegnemen indien nodig.



Herwig
Main axe: Lakland 55-60 Natural / J-retro / D'addario XL5
Main amp: SWR SM-400s/Goliath III 4x10
Main pb: ES-8-TU-2-microThumpinator-2x Line6 M9-SY-300-MXR Oct Dlx-SA OFD-SA Manta-pBDDI-EHX Freeze-CE-2b-Aguilar TLC-Radial JDI
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

@bernardduur: Het gros van de geluidstechnici wil (al dan niet terecht, die discussie is al uitentreuren gevoerd) z.s.m. jouw bas de mengtafel in krijgen, het liefst nog voordat het je amp in gaat. Dan is het soms fijn om soms toch nog wat controls te hebben. Daarnaast kan het zijn dat je het signaal voor het je (buizen)versterker in gaat nog even wil boosten, of dat de amp over een niet heel uitgebreide EQ sectie beschikt, of je een setting maakt die je even intrapt op het moment dat je sound een extra boost nodig heeft, etc etc. Dat jij geen actieve bassen/preamps wil gebruiken betekent niet dat er geen nut voor is. ;) Het is voor mij een handige combi van buffer, EQ, clean boost, DI en dat allemaal in een minipedaaltje, zowel voor live als opname. :)
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

tieleman schreef:@bernardduur: Het gros van de geluidstechnici wil (al dan niet terecht, die discussie is al uitentreuren gevoerd) z.s.m. jouw bas de mengtafel in krijgen, het liefst nog voordat het je amp in gaat. Dan is het soms fijn om soms toch nog wat controls te hebben. Daarnaast kan het zijn dat je het signaal voor het je (buizen)versterker in gaat nog even wil boosten, of dat de amp over een niet heel uitgebreide EQ sectie beschikt, of je een setting maakt die je even intrapt op het moment dat je sound een extra boost nodig heeft, etc etc. Dat jij geen actieve bassen/preamps wil gebruiken betekent niet dat er geen nut voor is. ;) Het is voor mij een handige combi van buffer, EQ, clean boost, DI en dat allemaal in een minipedaaltje, zowel voor live als opname. :)
Nee, voor die toepassing snap ik het zeker wel. Kleuring, buffering, DI, ideaal! Daar zijn maar wienig op de markt die dit formaat heeft.

Voor de amp kan ik er weinig mee...... ook de reden waarom ik geen aktieve bassen gebruik. Nut is misschien een te groot woord, IK kan er niets mee, dat hoeft dan niet te betekenen dat iemand anders het ideaal vind. Ik hoor graag andere toepassingen en zo omdat ik wel eens dingen over het hoofd zie :). Wat me zelf altijd stoort is de kleuring bovenop kleuring....... je gaat het bijna gebruiken als een (oversturings) pedaal (:)) om een kleur aan je klank te geven....... ik weet het niet, iedere keer als ik dat probeer moet ie weer uit omdat het me te onnatuurlijk klinkt. Maar ik ben dan ook vreselijk verwend :)
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Ah ok, dan begrijpen we elkaar. ;) De MXR DI+ heeft dat distortion kanaal wat (zeer beperkt) inzetbaar is, deze zou juist meer transparant moeten zijn (maar natuurlijk wel met EQ) en niet de "scoop" die b.v. de MXR DI+ heeft (als je de "color" knop indrukt) of van een sansamp. Het is geen SVT-achtige preamp of dat soort fratsen voor zover ik uit de specs kan opmaken en de sweepable mid maakt 'em wat praktischer dan die DI+.
Gebruikersavatar
deadpoet
Berichten: 195
Lid geworden op: 24 okt 2010, 11:06

Bericht door deadpoet »

Het clean aspect van de EQ is inderdaad wat me ook aanspreekt. Ik gebruik de mid-knop van m'n J-retro niet zo vaak maar áls ik die gebruik ben ik blij dat de sweep erbij is om te focussen op exact dát wat ik zoek ..


Herwig
Main axe: Lakland 55-60 Natural / J-retro / D'addario XL5
Main amp: SWR SM-400s/Goliath III 4x10
Main pb: ES-8-TU-2-microThumpinator-2x Line6 M9-SY-300-MXR Oct Dlx-SA OFD-SA Manta-pBDDI-EHX Freeze-CE-2b-Aguilar TLC-Radial JDI
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3683
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Bericht door aap »

Deze DI heeft geen distortion toch?

Mijn zoektocht naar een preamp is geëindigd bij de Aguilar Tonehammer.

Deze MXR klinkt wel lekker transparant!
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Nope, geen distortion, z'n grote broertje (de M80 DI+) heeft dat wel, maar het is niet echt een lekkere overdrive ofzo. Meer een vrij platte jaren '80 distortion. ;)
Haico

Bericht door Haico »

Meh... Ik vind het eigenlijk ook niet zo spannend. De meeste van dit soort "pre amps" kunnen niet eens fatsoenlijk een power amp aansturen. Een MXR DI+ zonder de plus is toch gewoon een EQ met een DI uitgang? Het "pre amp"-gedeelte lijkt me meer een marketingdingetje.
Harstikke leuk product... als je alleen maar een externe EQ en een DI uitgang nodig hebt.
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Haico schreef:Meh... Ik vind het eigenlijk ook niet zo spannend. De meeste van dit soort "pre amps" kunnen niet eens fatsoenlijk een power amp aansturen. Een MXR DI+ zonder de plus is toch gewoon een EQ met een DI uitgang? Het "pre amp"-gedeelte lijkt me meer een marketingdingetje.
Harstikke leuk product... als je alleen maar een externe EQ en een DI uitgang nodig hebt.
Ja, dat verwacht ik dus ook........ en om het dan een preamp te noemen ipv een uitgebreide EQ......

Maar goed, ik wordt graag verrast :). Misschien een leuke voor een test in de bassist?
Plaats reactie