Nieuwe bass preamp MXR

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

De "preamp" van je bas kan ook geen power amp fatsoenlijk aansturen.
Gebruikersavatar
deadpoet
Berichten: 195
Lid geworden op: 24 okt 2010, 11:06

Bericht door deadpoet »

Bernardduur schreef: en om het dan een preamp te noemen ipv een uitgebreide EQ......
Omdat het een hoge inputimpedantie aanvaard en die omzet naar een lage, omdat er een buffer inzit, omdat het een DI is, omdat je kan kiezen of je 1/4 out al dan niet de EQ krijgt, .... Dit doet mijns inziens hetzelfde als een on-board preamp op een instrument. Aangezien ik toevallig net een instrument besteld heb waar ik in no way een preamp kan inbouwen zonder het compleet te verklooien lijkt dit me een 100% volwaardige cleane preamp die wel eens heel bruikbaar zou kunnen zijn. Eerlijk gezegd hoop ik dat hij zo transparant mogelijk is

(voor mijn doel, naar mijn persoonlijke mening, in mijn ogen, ... :wink: )


Herwig
Main axe: Lakland 55-60 Natural / J-retro / D'addario XL5
Main amp: SWR SM-400s/Goliath III 4x10
Main pb: ES-8-TU-2-microThumpinator-2x Line6 M9-SY-300-MXR Oct Dlx-SA OFD-SA Manta-pBDDI-EHX Freeze-CE-2b-Aguilar TLC-Radial JDI
Haico

Bericht door Haico »

deadpoet schreef:Omdat het een hoge inputimpedantie aanvaard en die omzet naar een lage, omdat er een buffer inzit, omdat het een DI is, omdat je kan kiezen of je 1/4 out al dan niet de EQ krijgt, .... Dit doet mijns inziens hetzelfde als een on-board preamp op een instrument.
Maar dat is ook geen echte "preamp". Beide kunnen namelijk geen échte preamp vervangen.

Geef toe... Beetje marketing mumbo jumbo is het wel. Een "preamp" klinkt als iets wat je nodig hebt. Een EQ-sectie heb je namelijk al op je versterker. Dus dat kunnen ze je niet zo makkelijk verkopen. Stop er een trafo in van 50 cent en je hebt een studio grade DI. :D
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Speciaal voor Haico, op herhaling. ;)
tieleman schreef:Het gros van de geluidstechnici wil (al dan niet terecht, die discussie is al uitentreuren gevoerd) z.s.m. jouw bas de mengtafel in krijgen, het liefst nog voordat het je amp in gaat. Dan is het soms fijn om soms toch nog wat controls te hebben. Daarnaast kan het zijn dat je het signaal voor het je (buizen)versterker in gaat nog even wil boosten, of dat de amp over een niet heel uitgebreide EQ sectie beschikt, of je een setting maakt die je even intrapt op het moment dat je sound een extra boost nodig heeft, etc etc. Het is voor mij een handige combi van buffer, EQ, clean boost, DI en dat allemaal in een minipedaaltje, zowel voor live als opname. :)
Vaak genoeg gemerkt dat je bij (kleine) gigs staat te spelen op wat er voor handen is. En als je dan weer over een of andere stoffige transistoramp uit het jaar kruik moet spelen, dan ben ik blij dat ik zelf nog een hulpmiddeltje bij me heb. Ik vind het gewoon een prima zwitsers zakmes.
Haico

Bericht door Haico »

...of dat je hetgeen wat je naar de tafel stuurt, anders is dan wat je naar je stack stuurt.
Ik zie zeker de voordelen ervan in. Alleen de novelty factor ontgaat mij.

Ps. Ignore me. Ik zit maar wat te zeuren. :D
Pps. Ik hoop niet dat ik het hiermee jinx, maar ik heb afgelopen 3 jaar altijd mijn Line Out van mijn versterker(s) mogen gebruiken. Zowel met mijn metal bands als bij diverse andere projecten: kerk-gigs, musicals...etc. De geluidsmannen lijken wat meer vertrouwen te krijgen. Ik ben happy! :)
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Yes, bij de latere gigs ging ook wel beter hoor. Maar het is meer als je tussen de 30 minuten spelen, max. 10 minuten ombouwen dingen zit dan levert dat nog wel eens gedoe op. :P (dat deden we dan later ook niet zoveel meer) Maar dan is het fijn dat je gewoon je pedalboard kan neerpleuren (want daar kijkt toch geen hond naar wat daar allemaal op ligt), inprikken in grootmoeders bejaarden-amp en alsnog gewoon een beetje normaal wat met je geluid kon instellen.
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Haico schreef:...
Ik zie zeker de voordelen ervan in. Alleen de novelty factor ontgaat mij.
Precies.

Bovendien, een amp met DI-out en je bent ook klaar (pre-EQ ;-) )
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Plaats reactie