Aphex Bass Xciter

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Infant
Berichten: 54
Lid geworden op: 21 dec 2005, 22:44

Aphex Bass Xciter

Bericht door Infant »

Iemand al eens geprobeerd of in het bezit?
Ik heb hem zelf een tijdje geleden uitgeprobeerd bij de feedback en was er erg over te spreken. Ik ga hem nog een keertje uitproberen met mijn eigen bas en dan kijk ik wel of ik hem ook daadwerkelijk ga kopen. Daar zal het dus niet veel invloed op hebben als je reageert maar ik was gewoon nieuwsgierig of andere mensen hem gebruiken.

(natuurlijk zijn suggesties voor soortgelijke pedalen ook welkom, dan liefst wel ook ongeveer in dezelfde prijsklasse)

Ik moet overigens zeggen: ik ging toen naar de feedback omdat ik veel tussenuren had, ik verveelde me en wilde bas gaan spelen en eventueel een baswah uitproberen. Dat was niet mijn ding, toen ik dit ding uitprobeerde was ik verbaasd over het mooie geluid wat er meteen uit kwam. Punt is alleen: ik vraag me nog steeds af wat dat ding nou precies doet. :oops:
-- Halfwitt -- Give me a chance to shine and I'll blind the world! -- Infant --
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4350
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Bericht door Unlord »

Ik heb hem geprobeerd en ik vond dat het apparaat vooral geschikt is als je bas bagger is. Dat apparaat kleurt het geluid gewoon een beetje, zodat het wat helderder klinkt. Beetje lows erbij, beetje meet highs voor extra *twang*. Eigenlijk een soort beperkte EQ. Ik kan meer met mijn Hartke Bass Attack en ik vind die Exciter veel te duur voor wat ie doet.
emeth
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 feb 2005, 23:34

Bericht door emeth »

Ik heb er een, en ik ben er zeer over te spreken. Het corrigeerd je geluid een beetje.
Er zit ook een DI met groundlift op. Ook kan je hem via de DI op fantom-power later werken. Das handig als je bv via PA speeld.
Ik gebruik hem met mijn verschillende bassen, en ik vind het geluid er zeker op vooruitgaan.
Gebruikersavatar
Rayman
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 feb 2005, 12:57

Bericht door Rayman »

Ik kon er een 2e hands op de kop tikken voor de helft van een nieuwe. Het maakte geluid (en de mijne dus ook) net wat beter. Ik ben er in ieder geval erg over te spreken.
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder...
Gebruikersavatar
Rodi
Berichten: 1654
Lid geworden op: 13 mei 2005, 11:46

Bericht door Rodi »

ik weet wel dat de punchfactory van apex heel erg goed is, de exciter heb ik nog nooit uitgeprobeerd. Op de site hoor je een voorbeeld:
https://www.aphex.com/demo1402.htm
Op die demo klinkt het erg lekker, ik hoor extra vetheid, meer punch, en lekker scherp hoog erbij komen. Ik ben best benieuwd naar het effect in het echt!
Gebruikersavatar
Enfantterrible
Berichten: 229
Lid geworden op: 18 jan 2005, 17:51

Bericht door Enfantterrible »

Het is zeker een goed effect, het is juist géén equalizer, en heeft niet alleen effect op 'baggere' bassen.
De Aural Exciter voegt harmonics toe aan het signaal dat binnenkomt, omdat deze subtiele tonen gemakkelijk verloren gaan. Het circuit in de Airal Exciter zorgt er dus niet voor dat bepaalde high-frequency ranges worden geboost zoals bij een equalizer, maar voegt over een enorm spectrum extra boventonen toe, waarbij het circuit de output van het signaal zo controleert dat de output niet zo hoog wordt dat er schade op kan traden aan de speakers.
De Big Bottom heeft ook zo'n beschermend circuit; het effect zelf bestaat uit een low-pass filter, waarbij het gefilterde signaal wordt geoptimaliseerd, en weer wordt toegevoegd aan het oorspronkelijke signaal.
Je 'optimaliseert' dus frequencies die al aanwezig zijn in het inputsignaal (zonder dat deze zoals bij een equalizer per range worden geboost), en daarbij voorkomt het apparaat dus ook nog overbelasting van de speakers. Ideaal apparaatje vind ik.

Ik hoop dat het zo iets duidelijker is, anders moet je op de website van Aphex maar even op zoek naar een handleiding.
En hoe kun je zeker weten dat het koelkastlampje uitgaat als je de koelkastdeur dicht doet?

Bass Collection SB325, Squier Precision Special V
Trace Elliot GP7 Series 6
Boss ODB-3, Aphex 204 Aural Exciter / Big Bottom
Gebruikersavatar
Infant
Berichten: 54
Lid geworden op: 21 dec 2005, 22:44

Bericht door Infant »

Zo dan, veel duidelijker wordt het niet denk ik. Mijn dank is groot. :thumbsup:
-- Halfwitt -- Give me a chance to shine and I'll blind the world! -- Infant --
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4350
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Bericht door Unlord »

Okee, okee, ik nuanceer mijn antwoord (of is het verklaren?). Uiteraard vinden veel mensen die Exciter een goed ding. Zal het ook best zijn. Toch kan ik met mijn Hartke Bass Attack ook harmonics toevoegen. En brightness. En EQ. Dus ik kan er meer mee. En hij is goedkoper. Of het allemaal net zo eenvoudig in te stellen is, da's weer een tweede. Wellicht is dat het uitproberen waard.
Gebruikersavatar
Infant
Berichten: 54
Lid geworden op: 21 dec 2005, 22:44

Bericht door Infant »

Dat zeker, ik zou toch de Xciter nog een keer gaan testen met mn eigen bas, dan zal ik wel kijken of ik hem naast de hartke kan leggen ergens, dan nog eens goed testen. iig bedankt voor de tip.

Ik heb overigens nog geen extreme haast met de aanschaf van het ding maar jullie horen het wel als ik ze naast elkaar gelegd heb.
-- Halfwitt -- Give me a chance to shine and I'll blind the world! -- Infant --
Gebruikersavatar
ropstop
Berichten: 621
Lid geworden op: 26 jul 2004, 16:30

Bericht door ropstop »

Ik vind zo'n apparaatje raar.... als je je geluid niet goed vindt, moet je uitvinden waar dat in zit. Zit dat in je bas? Zit het in je versterker? Vind je je droge DI geluid wel mooi? Als DI kan het z'n functie wel doen, maar daar heb je ook goedkopere oplossingen voor (een gewone DI dus).
Ja toch?
emeth
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 feb 2005, 23:34

Bericht door emeth »

De DI is alleen een leuk extratje :wink:. Je kan trouwens ook kiezen of je dry of wet signal naar je PA stuurd. Ene ...
Enfantterrible schreef: De Aural Exciter voegt harmonics toe aan het signaal dat binnenkomt, omdat deze subtiele tonen gemakkelijk verloren gaan...
Gebruikersavatar
Bassfreak
Berichten: 1247
Lid geworden op: 09 okt 2003, 21:58

Bericht door Bassfreak »

Ik heb hem een tijd geleden getest, en ik vind het een beetje een raar ding. Als je een super-slap sound wil met extreem tophoog, dan lijkt het me wel wat, maar ik vond dat hij het karrakter van de bas weghaalde, en bovendien vind ik het geluid niet mooi. Ik zou het iig niet gebruiken in bandverband. maar dat is dus puur smaak denkik
Gebruikersavatar
Enfantterrible
Berichten: 229
Lid geworden op: 18 jan 2005, 17:51

Bericht door Enfantterrible »

Je kunt het geluid natuurlijk met behulp van de Blend-knoppen zo extreem of zo subtiel maken als je wilt; je mengt het oorspronkelijke geluid met het effect. 100% effect klinkt inderdaad erg onnatuurlijk, en uiteraard ben je dan het karakter van de bas kwijt. Ik persoonlijk vind zo'n 30% (blend op 10:30) erg lekker bij de big bottom, en zo'n 50% bij de aural exciter. Maar voor elk wat wils, alles is mogelijk tussen de 0 en 100% blend.

En raar is eigenlijk wel het juiste woord, het is niet te vergelijken met andere pedaaltjes (ook niet met andere enhancers, die werken niet met deze gepatenteerde circuits). Maar een beetje vreemd is best lekker :D .
En hoe kun je zeker weten dat het koelkastlampje uitgaat als je de koelkastdeur dicht doet?

Bass Collection SB325, Squier Precision Special V
Trace Elliot GP7 Series 6
Boss ODB-3, Aphex 204 Aural Exciter / Big Bottom
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

uitleg

Bericht door Wiro »

Kijk, hier staat nog es even fijntjes uitgelegd (weliswaar in het Duits) hoe exciters oftewel enhancers oftewel maximizers oftewel vitalizers werken:
https://www.memi.de/makers/hwsw/tips/exciter-kurs.html
Ze worden met name veel gebruikt in studio's. Als je apparatuur met een groot klankspectrum gebruikt dan hoor je 't verschil wel degelijk. De verbetering zit 'm in details. Tenzij je de knoppen heel extreem open of dicht gaat draaien, maar dan krijg je uiteraard bagger.
Ik gebruik zelf de Aphex 19" aural exciter 204. Aangeschaft toen ik op goedkope bassen speelde en het geluid wat wilde oppeppen. Het is één van de weinige effectapparaten die het geluid van een bas niet "afknijpen".
Nu ik op betere bassen speel is de noodzaak voor zo'n apparaat minder. Maar toch maakt het het geluid net even iets rijker.
Als je even over internet surft kom je al snel tot de ontdekking dat er honderden van deze apparaten in de handel zijn.
De veelgebruikte Aphex aural wordt gezien als een kwalitatief goeie exciter voor een zacht prijsje:
https://www.macmidimusic.com/level.itml/icOid/258

En nog een incompleet lijstje met diverse types:
https://fr.audiofanzine.com/produits/ind ... ancer.html
Plaats reactie