Wat/Welk compressor-(pedaaltje) voor slapping ?

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Gebruikersavatar
Laus
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 mei 2005, 20:19

Bericht door Laus »

pfff, nou ik vind het dus zooo vreselijk lastig om zo'n compressor fatsoenlijk in te stellen. De pre-gain en ratio gaan nog wel, maar attack en release...voordat je dat een beetje redelijk hebt zeg. Bij een te lange release ben je 3 aanslagen verder voordat je weer geluidsdruk hebt en meer van dat soort fratsen.

Ik heb nu een goedkope channelstrip met ingebouwde compressor. Heb het idee dat ie kwa klank nog wat vlak is. Ben toch wel geneigd die EBS eens te gaan proberen gewoon omdat ie wat simpeler lijkt.

Dus een van die eenvoudiger pedaaltjes lijkt me het beste om eens mee te beginnen.
Jericho Alpha Black
Dean Edge Q6
QSC GX-5 poweramp + Two Notes LeBass
SWR Goliath III/Son of Bertha
Line 6 Studio Lowdown 110
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Dat vind ik persoonlijk het fijne aan de MXR, die heeft een strip LEDjes waarmee je kunt zien hoe je attack en release werken. Dus dan hoef je niet meer te gokken of je 'em goed hebt ingesteld.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7647
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

ik kwam een super simpel ding tegen op internet :

Een MXR ( M102) Dyna Comp

Dit is een rood kastje met slechts twee knoppies ( en voetschakelaartje en ledje natuurlijk :D )

Wie kent dit ding ?
Gebruikersavatar
viersnaar
Berichten: 2056
Lid geworden op: 08 mar 2008, 12:36

Bericht door viersnaar »

Heb deze ook gehad, en vond hem helemaal niet slecht. Haalt misschien iets 'laag' uit het signaal, maar voor de prijs [wat kosten ze 79 euro?] echt helemaal niet slecht.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7647
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

Rieno schreef:Dat volumeverschil is eerder een gevolg van (een gebrek aan) de juiste techniek hoor. Slap en plectrum/vingers kan allemaal prima hetzelfde volume voortbrengen zonder in te boeten in sound.
Ik neem 't direct van je aan ,

maar met mijn spulletjes en ( waarschijnlijk gebrekkige ) techniek red ik het niet :cry:

Ik ben links-handig , maar speel net als de meesten op een rechts-handige bas .
De motoriek van m'n rechterhand/-pols is dus de mindere kant.
Een nekhernia is er de oorzaak dat ik een doof gevoel in m'n rechter duim heb alsook tintelingen in m'n vingers.
Al-met-al moet ik me er daardoor bij neerleggen om het feit dat de "losse" en benodigde motoriek altijd en eeuwig achter zal blijven voor wbt slapping.

( ik zal dus een beetje moeten roeien met de riemen die ik heb :mrgreen: )

Gewoon spel met de vingers gaat iig ( gelukkig ) nog gewoon goed
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7647
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

viersnaar schreef:Heb deze ook gehad, en vond hem helemaal niet slecht. Haalt misschien iets 'laag' uit het signaal, maar voor de prijs [wat kosten ze 79 euro?] echt helemaal niet slecht.
oké :wink: , dan zou dat iets voor me kunnnen zijn dus
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7647
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

het ziet er idd naar uit dat die MXR Dyna Comp meer voor gewoon gitaar bedoeld is , dan voor basgitaar-gebruik. ( al zal me dat een worst wezen , zolang het maar werkt :wink: )
Ik heb zojuist het schema even bekeken van dat pedaaltje , en het zou idd mogelijk wat verlies in het laag-gebied kunnen gaan opleveren. ( mbt kantel-frequenties aan de in -/ uitgang )
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7647
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

Hier heel misschien nog iets ? :

Een Joyo JF-10 Dyna Compressor , die origineel ook nog voor basgebruik geschikt is.

Hier op youtube een demo'tje , dat vanaf 3 minuten slapping toepassing laat horen .

( dit dingetje kost zelfs maar een appel en een ei :cheer: )


https://www.youtube.com/watch?v=XJT_fpE_l3c" onclick="window.open(this.href);return false;

Is dit wat ? ( of is 't niks ) :|
DiMarco

Bericht door DiMarco »

Ik ben verslaafd aan de oude dualband Trace Elliot SMX compressors. Soft- en hard knee. Verschillend dus voor de lows en highs. Het enige dat instelbaar is is de hoeveelheid compressie. Super simpel en geeft enorm lekkere punch. Transparant is ie zeker niet maar dat hoeft ook niet. Ding staat altijd aan en bevalt 10 beter dan de MXR bass comp en Markbass Compressore.

Maar... Ook compressie is smaakgebonden. :wink:
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

MR. LEE schreef:Hier heel misschien nog iets ? :

Een Joyo JF-10 Dyna Compressor , die origineel ook nog voor basgebruik geschikt is.

Hier op youtube een demo'tje , dat vanaf 3 minuten slapping toepassing laat horen .

( dit dingetje kost zelfs maar een appel en een ei :cheer: )


https://www.youtube.com/watch?v=XJT_fpE_l3c" onclick="window.open(this.href);return false;

Is dit wat ? ( of is 't niks ) :|
Waar zou het woord Dyna voor staan in die Joyo???

De Dynacomp is een veel gekopieerde compressor dus de kans is groot dat bij veel kopie-pedalen-makers, alsmede boutique bouwers etc, de dynacomp voorkomt als hun compressor. Het kan goed werken op bas hoor, hij heeft wat hoogverlies door de extra filtering die erin zit voor het compressie effect. Dit maakt het basgeluid ook net wat dikker al verlies je wat aan de onderkant. Ze zijn iig wel aan te passen om door een bas gebruikt te worden.
Gebruikersavatar
Bolobass
Berichten: 2525
Lid geworden op: 13 aug 2011, 12:39

Bericht door Bolobass »

En zat je probleem niet precies onderin? :)
Fire is one of my favourite colours. Along with black and camo.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7647
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

Bolobass schreef:En zat je probleem niet precies onderin? :)

:jaaaaa:

komt dan veels te hard door :wink:

Die Joyo is made in china , en wordt ook onder het eigen merk van thomann op de mark gebracht .
Da's exact hetzelfde ding , en kost een appel en een ei .

Ik ga 'm gewoon bestellen , tesamen met nog wat jack-snoertjes

( die laatste raak ik overal kwijt :cry: )
Plaats reactie