Darkglass comparison *tekst only*

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Plaats reactie
LowRenzo
Berichten: 29
Lid geworden op: 16 apr 2013, 01:07

Darkglass comparison *tekst only*

Bericht door LowRenzo »

Heb een weekje geleden eindelijk de boel kunnen vergelijken tussen de B#K's, en kort samengevat... 7 >>> 3. Ik heb helaas geen soundclips, maar zal het in woorden zo duidelijk mogelijk proberen neer te zetten.

Om mee te beginnen... de B7K heeft een stuk meer output, en als gevolg op dezelfde settings als de B3K per definitie meer volume en een stuk meer clipping. Daarbij komt ook de EQ kijken die met alles op 12u zelfs ten opzichte van de B3K alle frequenties een stuk meer boost en kleurt. Ik moest de bas en treble reduceren tot half 9 en 9u, en daarna de beide mids scoopen tot ongeveer 11 wilde ik in de buurt komen van 'flat', en van de B3K sound. De B3K klonk niet slecht, maar om een helder crunchy geluid te krijgen gingen voornamelijk de level en drive knoppen een stuk hoger dan op de B7K.

Verder is het karakter van de drive inderdaad heel vergelijkbaar, maar door de ingebouwde EQ in de B7K die verre van 'flat' is, komt dat gewoon heel anders naar buiten als je eenmaal met de EQ aan de haal gaat om settings te vinden, of zelfs als je alles dus gewoon op 12u laat staan.

Having said that, de B3K is een goeie als je puur wat drive en crunch wil toevoegen aan je sound. De bascontent blijft zo goed als intact; de bas en high mids worden zelfs iets geboost. En er is dus geen midscoop, wat heel fijn is.

Maar toch, de B7K is de definitieve versie van de Darkglass 'over-stortion', en zeker het oppikken waard als je het geld ervoor hebt (of zelfs als je dat niet hebt). Het is eigenlijk gewoon MEER B3K voor wie de B3K niet genoeg B3K levert :p.


Voor specifieke info, vraag maar raak nu ik het allemaal nog weet :D.

PS: Het blauwe helle-licht is op beide peds even helder en genoeg om je blind te krijgen.
DiMarco

Bericht door DiMarco »

Het waarom van blauwe leds heb ik nooit begrepen. Waarschijnlijk is het vooral om je uit de buurt van je pedalboard te houden.

Goede omschrijving. Met een B3K zou ik prima uit de voeten kunnen maar toch ben ik ook overgestapt op de B7K. De redenen hiervoor is simpel: Meer functionaliteiten en er zit ook nog een erg goede D.I. uitgang op.

Ik gebruik naast de B7K nog een VMT (Vintage Microtubes), Duality fuzz en ook een Tech21 VTbass D.I. pedaal. Toen ik een plaatje van mijn pedalboard postte kwam al vrij snel de suffe opmerking "lekker zinvol, 4x een overdrive" maar dat was kort door de bocht en kwam waarschijnlijk van iemand die nooit het ruigere werk hoeft te spelen.

Wat kan je doen wanneer je zoveel verschillende smaken "dirt" aan boord hebt? Ik zal het proberen weer te geven in een lijstje van combinaties.
  • B7K solo pept het geluid op, geeft meer punch en articulatie. Heeft een 4 band EQ en moderne overdrive met een scherp randje maar zonder scoop (zoals een MXR M80 nu metal hok dat wel heeft) Het enige nadeel van dit pedaal is dat je hem nooit meer wilt uitschakelen. Gooi je de blend naar 100% clean dan heb je alsnog een fijne pre met vier bands EQ en D.I. uitgang.
  • VMT solo geeft een wat viezere, mid georienteerde oldskool overdrive. Rockgeluiden a la Chris Squire of The Ox haal je hier prima uit. Ik gebruik deze solo als milde OD.
  • B7K + VMT gecombineerd zorgt voor het meest brute bas overdrive geluid ooit. Combineren gooit niet je lows omver (!) maar alles blijft strak. Met 2 verschillende kleuren OD maak je dus de derde, heftigere smaak door beiden te combineren.
  • Duality is wat een Big Muff had moeten zijn. Moddervette maar o zo strakke fuzz. je geluid blijft gedefinieerd waar bij een Muff je articulatie volledig pleiten is. Anders dan bij een Bass Big Muff hoor je bij blenden niet twee losse geluiden door elkaar heen maar blijft het één strak en compact geluid. Je kan naast blenden tussen clean en fuzz ook nog eens blenden tussen zaagtand fuzz en een andere vorm die richting distortion gaat (vandaar de naam Duality). Je kunt de fuzz dus ranziger maken door te blenden. Standje wollig zit er niet op, wel kun je het hoog af filteren.
  • B7K + Duality gecombineerd zal niet voor iedereen zijn maar klinkt enorm heftig en toch strak. Ikzelf gebruik dit niet want je blaast alle andere instrumenten uit de mix weg. Buiten mijn eigen pedalboard heb ik dit soort geluiden uitsluitend gehoord bij Nine Inch Nails in nummers als "The Line Begins To Blur"
  • VMT + Duality combi is niet aan te raden. In welke volgorde dan ook zorgt deze combinatie voor een ongedefinieerde puist herrie waarbij bijna niet meer te horen is wat je speelt.
  • VTbass kan opzich als overdrive worden gebruikt en zit daarbij dicht bij het geluid van de VMT. Ik gebruik deze echter uitsluitend als preamp + sansamp toepassing om een Ampeg tone met 8x10" emulatie richting P.A. danwel geluidskaart van de laptop te toveren in plaats van een kaal en doods D.I. signaal, welke de B7K, VMT en Duality geluiden afschuwelijk zou laten klinken in de zaal of opname.
Laatst gewijzigd door DiMarco op 17 sep 2014, 14:11, 2 keer totaal gewijzigd.
LowRenzo
Berichten: 29
Lid geworden op: 16 apr 2013, 01:07

Bericht door LowRenzo »

Mijn sound op een PT Nano. Dit gaat naar de PA, geluidskaart, en effects return op m'n amp.

Enige wat ik nog toe zou willen voegen is de Darkglass Fuzz, zeker met hoe jij 'm beschrijft :lol: .
Bijlagen
1410955447450.jpg
Gebruikersavatar
koen van soelen
Berichten: 1459
Lid geworden op: 08 jun 2011, 21:38

Bericht door koen van soelen »

Fijne review LowRenzo!

...Ik zelf heb momenteel de B3K maar kan er niet echt vriendjes mee worden. Voor het 'vieze randje'-geluid vind ik 'em overkill (qua prijs vooral) want dat doet mijn MXR Bass overdrive in mijn optiek net zo goed, en voor het heftigere werk vind ik 'em te lafjes. Komt nog bij dat ik het ook fucking irritant vind dat er geen batterij in kan en je dus altijd met een adapter aan de slag moet.

Ik ben op zoek naar een superdikke distortion. Momenteel haal ik die uit de buizen van mijn Orange Thundeverb 200, maar omdat die wat meer gitaar gevoiced is snoept hij wat laag weg. Ik wil kijken of ik dezelfde uberdikke distortion uit mijn Acoustic 220 transistorbakkie met pedalen kan krijgen, met meer laag. Mocht ik daar in slagen dan mag de Orange weg. Ik wil de B7K nog wel een kansje geven... Zeker icm een goede fuzz moet daar toch wat uit te halen zijn (ik heb momenteel een door Bernarduur gemodde Big Muff Pi, de beste fuzz voor bas die ik tot nu toe gehad heb, strak en laag!).
Gebruikersavatar
Meowmix
Berichten: 2472
Lid geworden op: 28 dec 2011, 17:55

Bericht door Meowmix »

Als je een fuzz voor de B3K zet krijg je toch een flinke bak dirt zonder het laag te verliezen. Ik heb een Bass Big Muff Pi, en die is toch wel erg hoog-fuzzy in z'n eentje. Met de B3K er na krijg je je laag weer terug. Misschien een ideetje?
Fender MIJ E series Precision | Rickenbacker 2060 JetGlo
Gebruikersavatar
koen van soelen
Berichten: 1459
Lid geworden op: 08 jun 2011, 21:38

Bericht door koen van soelen »

Ja dat moet ik inderdaad nog steeds een keer proberen... Heb nog niet echt tijd gevonden om een avondje sounds te maken met de Darkglass en andere pedalen icm mijn Acoustic top. Moet ik eigenlijk eerst doe voordat ik ga lopen huilen op BGF... Heb nu de B3K stand alone gebruikt tijdens het oefenen en was niet echt 'blown away' maar ik moet hem inderdaad nog een kans geven.

Aan de andere kant wil ik gewoon één pedaal wat me geeft wat ik wil! Zeker voor dat geld!
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Het CMOS karakter van de B*K is gewoon simpel; je houdt ervan of je vind het niets. Zet er een andere CMOS pedaal naast (Red Llama, Hot Tubes, Snarling Dogs pedaal) en je hoort dat karakter terug. De mate van oversturing is verschillend, het karakter blijft hetzelfde. Identiek met een Muff, die pik je er ook altijd zo uit. Je merkt het direct....... en dat is het goede maar ook het slechte van het pedaal.

De tooncontrols van de B*K werken op een bepaalde manier maar het karakter haal je er niet uit. En dat karakter ligt vooral in het hoog en in het laag met een wat minder aanwezig middengebied. Misschien zoek je juist iets meer richting dat midden of combineert het met de amp gewoon minder....... proberen met de eigen amp is daarom altijd mijn advies..... en als het kan op oorlogstand!

De blauwe LED is een gimmick; dit soort LED's waren ooit HEEL DUUR (ivm de standaard rode LED's) en werden op de eerste 'boutique' pedalen gedaan omdat het dus 'kwaliteit' moest zijn. Dat gevoel is gebleven. Dit soort LED's zijn een stuk brighter dan de oude, diffuse LED's (werking van de LED's, don't ask) en eigenlijk zou je daar gewoon rekening mee moeten houden door de weerstand naar de LED te vergroten. Of gewoon een diffuse blauwe LED te gebruiken........
Gebruikersavatar
Nieltse
Berichten: 540
Lid geworden op: 14 apr 2010, 10:39

Bericht door Nieltse »

Ai Lowrenzo heeft zijn B7! :cheer:

Mooi wat Dimarco zegt, je wil hem gewoon niet meer uitschakelen!

Ik gebruik hem op het moment als clean met een uberfijne eq (en met een tikje vuiligheid :P ) Als het hoog snerpend moet ram ik de B3k aan die ervoor zit. Misschien dat ik toch de B7k weer ga gebruiken als main distortion want daat zit gewoon net dat extra stukje juice in.
De VMT als het wat warmer mag!

Heb zelf ook de VT bass (die eerste) en de MXR 80 gehad, maar zoals al meerdere malen door mensen gezegd, daar zit zo'n ampeg simulatie scoop ding in en ik kan zelf gewoon helemaal niks met ampeg.
:facepalm:
LowRenzo
Berichten: 29
Lid geworden op: 16 apr 2013, 01:07

Bericht door LowRenzo »

Heb 'm al een tijdje hoor, en ben sindsdien ook echt nonstop aan het tweaken geweest. Slaapkamervolume tegenover rehearsal/gigvolume is ook echt een wereld van verschil dus ik bleef maar bezig, maar denk dat ik er nu eindelijk ben, heh.
Plaats reactie