OD/Distortion/Fuzz die niet lelijk/fizzy klinkt

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Geen idee of een CMOS overdrive, zoals al de Darkglass OD's zijn, wel je smaak is..... het CMOS karakter associeer ik JUIST met het Hifi / hoge.... dat is er wel uit te draaien natuurlijk met de tone knop, maar dat is ook maar beperkt.

Heb je de pedalen ook op je eigen top gebruikt? In een bandsituatie?

Pedalen klinken en reageren anders in een bandsituatie wanneer je dat vergelijkt met een shop. Eigen amps kleuren verder ook altijd anders dan je eigen / eigen bas / andere pedalen etc.

Voor een Orange zou ik bijna een (bas) tubescreamer adviseren...... genoeg laag en laag mid om te sturen en te gek om SAMEN met je amp te gebruiken. Dus de amp laten oversturen door het midden fors op te drijven.

Ik zou het tenslotte vooral zoeken in de overdrive en distortion hoek en niet in de fuzz....... fuzz heeft nogal de neining om helder, scherp en schel te klinken vanwege de manier van bouwen en circuit.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

DiMarco schreef: De b3k en b7k geven een scherp overdrive randje wat lekker is voor moderne metal achtige geluiden. Buiten dat is de B7K meer een bas preamp met overdrive dan alleen een overdrive.
Vintage Microtubes klinkt veel meer oldskool rock en zit qua overdrive dan ook dichter bij wat je kent van oude buizenbakken. Lekker organisch.
ok, bedankt voor de nuttige info!
Even iets wat me opvalt bij de B7K en bijna alle pedalen met een blend functie; het klinkt altijd net alsof het overdrive effect er boven op ligt en van een ander instrument komt als het ware. Dus niet echt 'blend' maar twee aparte signalen. Dit vind ik zelf onnatuurlijk klinken en niet mooi.
Gebruikersavatar
Bolobass
Berichten: 2528
Lid geworden op: 13 aug 2011, 12:39

Bericht door Bolobass »

Dat heb ik nou ook Basloze. Het is natuurlijk een nuttige feature om het laag te behouden in de mix, maar ik knap ook af op die sound.
De Zvex distortron was ik al heel tevreden over maar bij vergelijk met het Verellen Meatsmoke pedaal (die gewoon op 230v werkt) verliest de distortron toch een pietsie laag.
Fire is one of my favourite colours. Along with black and camo.
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13435
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Bericht door LeftyJ »

Stand-alone klinkt het heel onnatuurlijk en vind ik het ook lelijk (al wordt het dat vooral bij echt flinke gain, niet bij een randje), maar in bandverband is het heel bruikbaar en handig. Ik moest er erg aan wennen bij mijn Ashdown Lomenzo Hyperdrive, maar in het bandgeluid werkte het :)
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Ik vind het juist in bandverband niet mooi omdat het lijkt alsof de overdrive niet meer van de bas komt maar gewoon van de gitaren als deze dezelfde lijn spelen. Het randje overdrive ligt op het gewone basgeluid. Het gewone basgeluid blijft overeind maar de overdrive verzuipt in de frequenties van de gitaren. Het lijkt soms meer alsof je twee verschillende instrumenten hoort
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Ik vind het vaak wel anders als de blend ook boostbaar is...... veel blends pakken gewoon het ingangssignaal terwijl de meeste OD's het signaal een forse boost geven. Dit verschil maakt het voor mij niet werkbaar.

Dat verzuipen in de frequentie van de gitaren herken ik niet..... dat zou dan toch meer betekenen dat het OD geluid teveel lijkt op een gitaar en dat je met EQ veel kan doen?
Gebruikersavatar
koen van soelen
Berichten: 1464
Lid geworden op: 08 jun 2011, 21:38

Bericht door koen van soelen »

Precies wat ze hierboven zeggen! Als je een goeie sound in je pedaal hebt zitten heb je geen blend nodig in mijn opinie. Bij de Darkglass vind ik het een beetje alsof er inderdaad twee sounds tegelijk te horen zijn, beetje onnatuurlijk. Ik hou er niet echt van. Maar dat is puur persoonlijk hoor, een boel mensen vinden ze te gek klinken!
Net onderstaand pedaal aangeschaft, super blij mee! Ik heb zelf ook een Orange als distortion-referentie.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=cYkEqBdQs3w[/youtube]
Gebruikersavatar
ThaRoadWarrior
Berichten: 540
Lid geworden op: 25 jul 2008, 14:31

Bericht door ThaRoadWarrior »

Die BETA klinkt wel super in die voorbeeld filmpjes zeg ! :P
My band: Black Stone Roses
Gear: FenderBird, FrankenP, Epiphone JCS, Rumble500v3
Gebruikersavatar
viersnaar
Berichten: 2056
Lid geworden op: 08 mar 2008, 12:36

Bericht door viersnaar »

Die SolidGold Beta is ook een prima pedaal!
Niels
Berichten: 3576
Lid geworden op: 02 okt 2003, 21:37

Bericht door Niels »

Toefes schreef:Ik heb tot noch toe geen enkel pedaal gevonden dat zowel duidelijk blijft in tone zonder dat lelijke glazige/fizzy tophoog uit bass-pedals.
Ik ben op zoek naar een soort van OD die ik zo uit mijn Orange AD200b kan toveren, alleen dan met een andere kleur :p
Iemand tips?

Ik heb een stuk of 5 overdrives gehad over de jaren heen en ben nu uitermate tevreden met mijn Fulltone Bassdrive. Wat mij betreft een echte aanrader.. 8)
Gebruikersavatar
koen van soelen
Berichten: 1464
Lid geworden op: 08 jun 2011, 21:38

Bericht door koen van soelen »

Fulltone Bassdrive blijft een klassiekertje! Ik kon alleen geen vriendjes worden met die twee knoppen. Ik wil er liever gewoon één in moeten drukken om een goeie sound te hebben. Dus heb ook die weer weggedaan.
Gebruikersavatar
viersnaar
Berichten: 2056
Lid geworden op: 08 mar 2008, 12:36

Bericht door viersnaar »

Niels schreef: Ik heb een stuk of 5 overdrives gehad over de jaren heen en ben nu uitermate tevreden met mijn Fulltone Bassdrive. Wat mij betreft een echte aanrader.. 8)
+1

Ik gebruik hem normaal gesproken alleen als normale od, en heel af en toe gaat de boost aan, voor het 'grove' geweld....
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3683
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Bericht door aap »

De fulltone is de beste OD die ik ooit gehad heb. Zo jammer dat die niet meer gemaakt wordt!!!
Haico

Bericht door Haico »

basloze fret schreef:Even iets wat me opvalt bij de B7K en bijna alle pedalen met een blend functie; het klinkt altijd net alsof het overdrive effect er boven op ligt en van een ander instrument komt als het ware. Dus niet echt 'blend' maar twee aparte signalen.
Daar kan ik ook niet tegen. :) Het klinkt alsof je over 2 versterkers speelt. Geen homogeen geluid.

Daarom zet ik de blend relatief hoog. Dan komt het "vieze" signaal duidelijk op de voorgrond komt. Om het niet te gek te maken zet ik de Drive weer wat lager. Voor mij werkt dit. Maarja... als je dan niet het gewenste geluid hoort, dan is het niet de overdrive voor jou. Blend-functie of niet. :D
McDreads
Berichten: 263
Lid geworden op: 07 jan 2008, 01:25

Bericht door McDreads »

Ik word erg blij van mijn ("keeley modded") sparkle drive icm F-1X en Quatravalve VR
Alembic Orion
Adamovic Eclipse
I'm not deaf, I'm just ignoring you!
Plaats reactie