Tube DI

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Gebruikersavatar
Marsz
Berichten: 282
Lid geworden op: 03 jan 2009, 14:08

Tube DI

Bericht door Marsz »

Wij zijn sinds kort in de repetities aan het experimenteren om zonder versterkers te spelen.
Alle instrumenten gaan dan direct een mixer in en ieder heeft een koptelefoon waar hij/zij een eigen mix op heeft.

Nu ben om toch wat warmte aan m'n geluid toe te voegen op zoek naar een soort Tube DI box.

Ik kom op internet veel tegen over de Ampeg SVTDI, ziet er ideaal uit maar, helaas wordt deze niet meer gemaakt.
Afbeelding

2e Hands iz deze verschrikkelijk duur geworden.
Aangezien deze kennelijk zo geliefd is vraag ik me af zijn hier geen alternatieven voor.

Met zoeken op internet kom je al snel bij EBS, AMT of Sansamp terecht maar dat is niet echt wat ik zoek.
Er hoeft geen overdive of EQ functie op te zitten, puur het geluid door een buisje en klaar is kees.

Kwam nog wel een Reddi tegen maar die vind ik erg groot/lomp, daardoor veel minder praktisch als de SVTDI en met € 700 toch ook behoorlijk aan de prijs.

Ik heb hier wel een schema in de handleiding van de Apeg SVTDI gevonden.
Ik heb geen ervaring met zelfbouw maar overweeg als er geen alternatieven zijn of dit dan het moment is om me daar maar eens in te verdiepen.

Iemand een idee om dit op te lossen?
Gebruikersavatar
Galvanized
Berichten: 907
Lid geworden op: 14 okt 2012, 14:35

Bericht door Galvanized »

Ebs valvedrive?
Lijkt me dat die ook clean kan.
MUSIC MAN STINGRAY 5
Gebruikersavatar
Marsz
Berichten: 282
Lid geworden op: 03 jan 2009, 14:08

Bericht door Marsz »

Galvanized schreef:Ebs valvedrive?
Lijkt me dat die ook clean kan.
Als je de gain laag zet kan dat natuurlijk,
Maar zoals ik in m'n post beschrijf ga ik dan een apparaat met meer functies meeslepen die ik niet wil gaan gebruiken.
En daar gaat mijn voorkeur niet naar uit.
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Marsz schreef:Er hoeft geen overdive of EQ functie op te zitten, puur het geluid door een buisje en klaar is kees.

Iemand een idee om dit op te lossen?
https://www.behringer.com/EN/Products/MIC100.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

3 tientjes en je bent klaar. Desnoods nog een tientje om er een ander buisje in te zetten (don't knock it 'till you've tried it).

Afbeelding
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Hey, die Behringer heb ik ook :)

En daar is ook alles mee gezegd. Ik gebruik hem vaak als preamp voor bv mn acoustische instrumenten. De buis in deze behringer heeft eigenlijk alleen een visueel effect, het audio effect is bijna niets (laag voltage, LED's achter de buis) en kleurt het geluid minimaal. Met een betere buis heb je een andere kleuring maar deze is niet te vergelijken met een 'echte' buisbuffer zoals de Ampeg. De preamp stage staat rond een 4580 opamp en de effecten zijn minimaal. Leuke preamp, maar ook echt alleen dat!

Het 'schema' van de ampeg is niet echt een schema maar een blokdiagram. Het vertelt gelukkig wel wat over de unit. Het is een unit die loopt op hoog voltage waarbij de buis puur gebruikt wordt als buffer (cathode follower) en die zie je vaker terugkomen in de muziekwereld (VHT had er eentje bv).

Weet wel dat een buis kleurt, en dat die kleuring ook op een preamp ingesteld kan worden door de hi/lo/mid te tweaken. Dat is iig hoe ze dat doen op het behringer ding hierboven....
Haico

Bericht door Haico »

Met andere woorden: gebruik een preamp ipv een DI.
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7185
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Bericht door HNZ »

Probeer een Art Tube Mp. Kost 4 tientjes en als je hem binnen 30 dagen terugstuurt kost het je alleen de verzendkosten om hem een maand te proberen.
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

De Art en de Behringer komen aardig dichtbij elkaar......
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Bericht door Goose »

Dave Hall Amps heeft wel leuke buizen preamps/DIs. Erg veel mogelijkheden in wat voor opties je wel of niet erbij wilt hebben. Maar ik zat nu wat beter te kijken en deze werkt ook maar op 9-12 volt. Dus het buisje zal ook weinig doen? Hij heeft in dezelfde lijn ook een buizen OD op 9-12 volt.

https://Www.davehallamps.co.uk" onclick="window.open(this.href);return false;
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Robert Homan
Berichten: 474
Lid geworden op: 08 apr 2004, 19:34

Bericht door Robert Homan »

Je zal er van opkijken hoe weinig zo'n buizen-DI toe voegt aan je sound in jullie specifieke situatie. Op vol gas door een PA of in de studio ga je het verschil met een DI van drie tientjes echt wel horen, maar over een hoofdtelefoon in een oefenruimte blijft daar echt niks van over. Een tube-DI kleurt te gek, maar niet in die mate dat je opeens een wereld van verschil ervaart. Ik zou echt kiezen voor een goede 'normale' DI (Radial JDI/BSS/KlarkTeknik) en dan goed EQ'en op de mengtafel. Of je kiest een iets uitgebreidere variant zoals een Eden WTDI, Radial Bassbone of Sansamp Tech21. Met dit soort bakjes kun je echt een sound maken, iets dat met die Ampeg maar afwachten is.

Eerlijk gezegd zou ik in de oefenruimte zelfs nog een stapje verder gaan en lekker kiezen voor een POD-achtig modelling-apparaat. Op het podium wil ik niet dood gevonden worden met dat spul, maar voor repeteren heb ik jarenlang gewoon een Behringer V-Amp gebruikt (cheapass Line6-kopie). Gewoon rechtstreeks de tafel in, paar soundjes maken en gaan! Heb je zelfs ook nog de beschikking over een vrachtlading effecten en andere ongein. En je bent voor een paar tientjes klaar, Marktplaats is your friend!
...
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Bericht door Goose »

Ik voorzie nog wel een ander probleem. Iets waar ik voorheen nog last van had bij oefenruimtes waar je alleen de backline die daar opgesteld stond kon gebruiken. Het bandgeluid maken/vormen. Naar mijn mening lukt dat alleen wanneer je je eigen backline gebruikt. Luisteren wat het beste werkt voor elk nummer. Dat lukt niet tijdens optreden. Als je niet veel wilt sjouwen elke week, zoek dan een oefenruimte met een opslagkast. Voor mij een wereld van verschil qua sound. Hebben daaruit zoveel kunnen halen qua definitie van elk instrument zodat ze elkaar niet in de weg zitten en toch een geheel maken. Just my 2 cents...
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Bericht door nangyala »

Haico schreef:Met andere woorden: gebruik een preamp ipv een DI.
Hang daar een redbox aan voor speaker simulatie en klaar ben je. Maar het zal nooit meer klinken als door een stack, daar moet je wel voor open staan.
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
McDreads
Berichten: 263
Lid geworden op: 07 jan 2008, 01:25

Bericht door McDreads »

Voor dit soort toepassingen gebruik ik graag de bass master van Hughes&Kettner, volgens mij één van de minst bekende en meest ondergewaardeerde buizen(pre)amps. Zijn dus spotgoedkoop op de diverse 2e hands sites.
https://hughesandkettnermicroamps.weebly ... aster.html
Alembic Orion
Adamovic Eclipse
I'm not deaf, I'm just ignoring you!
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

Bernardduur schreef:De Art en de Behringer komen aardig dichtbij elkaar......
Heb die Art en kan inderdaad bevestigen dat het buisje er vooral voor de leuk in zit, echt lijken op een buizenversterker doet het abbsoluut niet. :)
Gebruikersavatar
Laus
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 mei 2005, 20:19

Bericht door Laus »

Zelfde geldt voor mijn SM Audio TL.

Zit een buisje in, maar die doet imho meer slecht dan goed. Zou hem zo willen modden dat die omzeilt word..
Jericho Alpha Black
Dean Edge Q6
QSC GX-5 poweramp + Two Notes LeBass
SWR Goliath III/Son of Bertha
Line 6 Studio Lowdown 110
Plaats reactie