Tube DI

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Gebruikersavatar
Marsz
Berichten: 282
Lid geworden op: 03 jan 2009, 14:08

Bericht door Marsz »

Bedankt voor alle reacties!

Een hoop verschillende oplossingen.

Ik heb ondertussen toch een Ampeg weten te scoren, heeft wel mijn voorkeur om deze uit te gaan proberen.
Ik kan hem woensdag op gaan halen dus ben benieuwd.

Ik hoop dat dit werkt, zou wel de makkelijkste manier zijn.
Gebruikersavatar
Gerth
Berichten: 1140
Lid geworden op: 01 jun 2006, 22:08

Bericht door Gerth »

Even deze post recycleren... :mrgreen:

Gezien ik ook naar een budget DI voor mijn bas aan het zoeken ben kwam ik ook uit bij een modelletje van Art:

https://www.keymusic.com/be/item/art-tub ... -v3/?q=art&" onclick="window.open(this.href);return false;

of iets goedkoper:

https://www.thomann.de/be/art_tube_mp.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Zou dit in live-omstandigheden een warmere sound opleveren dan een "gewone" DI?
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Dan zou ik zelf de versie halen van Behringer (als die er nog is); is identiek aan de ART!

Warmer geluid? Ja! Zeker met de warmth functie of valve setting. Maar dit is maar een kleuring die een EQ geeft en heeft niets met de buis te maken...... deze kleuring zou dus ook door de mixer / FOH gedaan kunnen worden :)
Gebruikersavatar
Gerth
Berichten: 1140
Lid geworden op: 01 jun 2006, 22:08

Bericht door Gerth »

Bedankt voor de "Behringer"-tip, maar als het dan puur EQ is hoeft het ook niet echt...
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Ja, dat snap ik :). Ik heb de behringer zelf ook en gebruik hem vaak om acoustische instrumenten net wat meer te geven maar je merkt gewoon dat de buis een gimmick is en niet meer. Ik gebruik hem nog het meest voor de fantoomvoeding :)
Gebruikersavatar
Gerth
Berichten: 1140
Lid geworden op: 01 jun 2006, 22:08

Bericht door Gerth »

Ja, als het maar werkt zeker?...

Het zal in mijn geval dan toch de ART ZDirect worden denk ik (off-topic wegens geen Tube DI :mrgreen: ).
Gebruikersavatar
Dolf_M
Berichten: 67
Lid geworden op: 29 okt 2012, 15:39

Bericht door Dolf_M »

Ik heb een akoestische bas (Tanglewood TW-155) waarvan de output nogal laag is. Ik heb nu een EHX LPB-1 (booster) op mn pedalboard zitten, maar ik vind het geluid nog niet geweldig. Zou het helpen om hier bv. een MIC100 (of MIC200) voor te gebruiken?
Michiellll
Berichten: 448
Lid geworden op: 21 aug 2011, 15:52

REDDI

Bericht door Michiellll »

De meeste zijn simulatie toch? Anders krijg je meteen zoiets: https://www.adesignsaudio.com/reddi-all- ... ct-box.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Compact is anders :lol:

Jayme Lewis heeft een review:
Haico

Bericht door Haico »

"Toobz" :|
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

De REDDI is echt wel mooi.
Een universal audio 610 (MKII) is een channel strip die je een buizen DI geeft, een preamp en een optische compressor. Ideaal voor bas en veelzijdig genoeg voor een prachtig zanggeluid voor de eerste DEMO.

De optische compressor is echt een fantastische compressor en geeft je echt iets meer....



Hier de Warwick Hellborg versus de Universal audio pre. De Hellborg is ook een waanzinnige preamp. Is een Neve clone... Waanzinnig spul....

[youtube][https://www.youtube.com/watch?v=eOxMRfZoB9I[/youtube]
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Haico

Bericht door Haico »

De REDDI is een geweldig product... Maar, ik reageerde meer over de platte uitspraak van deze Amerikaanse meneer. :D

Waar ik een beetje moeite mee heb is het overmatig gebruik van de term DI. Een DI box is een kastje wat een hoog impedant, ongebalanceerd, signaal verandert naar een laag impedant, gebalanceerd, signaal. Een passieve DI is niets meer dan een transformator en een ground-lift switch. Een goede actieve DI heeft soms nog een uitgangstrafo, maar vaak is het een handje weerstanden, condensatoren en wat opampjes die het werk doen. Het volgende is mijn mening, maar als je meer functionaliteit toevoegt, of het is ontworpen om het signaal te kleuren, dan is het geen DI meer maar een voorversterker.

Een "tube" DI is daarmee een contradictio in terminis. Wat in dit tipock voornamelijk besproken zijn, zijn voorversterkers. :mrgreen:

Vraag maar eens een DI box aan een geluidsman. Kleine kans dat hij je een Sansamp BDDI overhandigt. Grote kans dat er Radial, JDI, BSS, Whirlwind of Countryman op staat. :D

(...maar dit is niet meer dan een blik in de autistische, nogal nauwe, gedachtegangetjes van mijn hoofd)
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Haico schreef:Grote kans dat er Behringer Ultra-DI op staat. :D
Fixed that for you... ;)

Overigens zijn er weer andere autisten die vinden dat een preamp geen preamp mag heten als het geen signaal op line-level produceert. :roll: Maar wat is het dan als het geen DI en geen preamp is? :lol:
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7204
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Bericht door HNZ »

En er zijn ook autisten die er helemaal niets van vinden! :?

Zoals ik!
Haico

Bericht door Haico »

Dan lees je dit niet. ;)
tieleman schreef:Overigens zijn er weer andere autisten die vinden dat een preamp geen preamp mag heten als het geen signaal op line-level produceert. :roll: Maar wat is het dan als het geen DI en geen preamp is? :lol:
Lastig! Een on-board EQ van een bas wordt ook wel een preamp genoemd. Kan je er een eindtrap mee aansturen? Nee. :)

Autische auto analogieën werken altijd. Ik zie het zo:
* Een Sansamp BDDI een DI noemen is hetzelfde als een auto een stuur noemen. Het zit er wel op, maar het apparaat kan meer dan alleen maar van richting veranderen. En, een fiets heeft óók een stuur. Dan kan je bijna alle vervoersmiddelen wel een stuur gaan noemen. :)
* Een on-board EQ een preamp noemen is hetzelfde als een Suzuki Alto een racewagen noemen. Het gaat de goede richting op, maar niet goed genoeg.

Ik vind het eerste verder van de waarheid afzitten dan het tweede. :D

Edit: Ik lees net in een advertentie: "Het pedaal is ook erg geschikt als preamp (altijd aan) om je geluid warm te maken...". Dus een overdrive pedaal wat altijd aan staat is opeens een preamp geworden?! AARRRRGGHHHLLLL!!! Ik kan hier niet tegen! :D :D :D
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Haha, ik ken het probleem en ik heb er vroeger over na zitten te denken......

maar er komt toch niets uit en het is de tijd niet waardig...... blijf altijd met een open vizier kijken en blijf nadenken!

En ik heb het eens met de opmerkingen over een preamp en een DI; een DI is voor mij een onderdeel van een preamp, poweramp of effectpedaal. Het is een manier om een signaal over een lange afstand zonder ruis en artefacten te vervoeren en is bij theorie passief....... en een te gekke uitvinding die de werking van trafo's op zijn meest pure vorm gebruikt. Ik hou daarvan! Nadeel van deze werking is dat de kwaliteit van de trafo ook precies uitmaakt hoever die werken plaatsvindt.
Een buffer ervoor zetten is daardoor een manier geworden om een deel van die kwaliteit op te vangen; een buffer kan weer worden verbreed naar instelmogelijkheden, kleuring, etc...... en voila, je raakt het idee totaal uit het oog!

DI's, genoeg om over na te denken! Voor mij is een DI domweg een doorgaveluik, net zoals bv een buffer voor me is, iets dat ABSOLUUT niets mag toevoegen of weghalen aan het geluid dat ik probeer te maken.
Plaats reactie