Boost pedal voor buizenbak

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Bericht door Goose »

@Rogier: ik heb ook niks gezegt over het wel of niet clean zijn van de booster. Het is alleen wel zo dat fabrikanten 99% van de gevallen een full spectrum booster zonder gain een cleane booster noemen. En een treble booster een treble booster noemen. Ik moet het eerste geval nog tegenkomen waarbij het niet zo is. Als jij er 1 weet, laat maar horen.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

haha, das wel waar, ook al heeft het weinig met elkaar te maken :)
Gebruikersavatar
Djay
Berichten: 263
Lid geworden op: 09 jul 2008, 12:41

Bericht door Djay »

Hey,

Ik gebruik deze om mijn svt te laten oversturen maar dan zonder volume boost. Rechter knop kan je de hoeveelheid boost/oversturing mee instellen. Met de linker kan je dan het volume regelen.

https://www.jimdunlop.com/product/Angry-Troll" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Bericht door Goose »

Maar dan haal je dus je gain/dirt/OD uit de angry troll en niet uit je preambuizen.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Toefes
Berichten: 462
Lid geworden op: 29 mar 2009, 17:00

Bericht door Toefes »

Djay schreef:Hey,

Ik gebruik deze om mijn svt te laten oversturen maar dan zonder volume boost. Rechter knop kan je de hoeveelheid boost/oversturing mee instellen. Met de linker kan je dan het volume regelen.

https://www.jimdunlop.com/product/Angry-Troll" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit wordt 'm! Thanks! Precies wat ik zocht :)
De rest ook heel erg bedankt voor jullie input!! :mrgreen:
Gebruikersavatar
Toefes
Berichten: 462
Lid geworden op: 29 mar 2009, 17:00

Bericht door Toefes »

Toefes schreef:
Djay schreef:Hey,

Ik gebruik deze om mijn svt te laten oversturen maar dan zonder volume boost. Rechter knop kan je de hoeveelheid boost/oversturing mee instellen. Met de linker kan je dan het volume regelen.

https://www.jimdunlop.com/product/Angry-Troll" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit wordt 'm! Thanks! Precies wat ik zocht :)
De rest ook hartelijk dank voor jullie input!! :mrgreen:
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Bericht door Goose »

@Toefes. Daar snap ik nou niks van. In je begin post was je opzoek naar een pedaal om je preamp te oversturen zonder dat het effect zelf gain zou toevoegen. En dan maak je een keuze voor een pedaal wat juist wel zelf gain toevoegt?!?!?!?!! Juist een cleane booster geeft alleen een volume boost zonder zelf gain toe te voegen waardoor je je preamp buizen overstuurd en je je OD uit jr amp haalt.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Djay
Berichten: 263
Lid geworden op: 09 jul 2008, 12:41

Bericht door Djay »

Volgens mij voegt de anry troll geen gain toe. Je boost je signaal en daarna ka je het volume regelen. Maar misschien heb ik het mis. Ken er ook niet zoveel van.
met boosters heb ik altijd het probleem dat het volume omhoog ging. Met de angry troll kan ik het volume regelen.
Voor mij is het wat ik zocht.
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

De angry troll is een soort van microamp maar dan met een gain control die wel extra gain toevoegt........ de gain van de oversturende opamp
Gebruikersavatar
Djay
Berichten: 263
Lid geworden op: 09 jul 2008, 12:41

Bericht door Djay »

Ahh ok. :oops: Wat is dan net het verschil tussen een clean boots en een opamp boost?
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Een opamp is een onderdeel van een pedaal dat een redelijke mate van cleane boost kan geven maar ook door teveel gepush kan oversturen waardoor het oversturing toevoegt aan het geluid. De Microamp is zo ingesteld dat zelfs op hogere volume standen nog clean is (hij raakt ahw net niet dat punt). Ga je daar dus overheen dan creeer je bijgeluiden / clipping / oversturing. Het geluid van de meeste overdrive of distortion pedalen zijn gebaseerd op een combinatie van diode clipping en opamp clipping
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Bericht door Goose »

Je kan alleen OD uit je buizenpreamp halen wanneer je de buizen laat clippen door middel van b.v. meer volume. Wanneer je het zelfde volume erin gooit als bij je cleane signaal zal de buis niet gaan clippen. Als je wel OD hoord zal dat dan niet uit de buis komen maar uit het effect. In geval van de angry troll, je gooit de gain omhoog waardoor je meer gain/clipping van de opamp en meer volume krijgt. Als je dan het overall volume van de troll omlaag haalt om op het zelfde volume te blijven als bij clean zal als nog je buis niet gaan clippen. De enige OD die je dan hoord is van het effect en niet van de buis. Dit allemaal wel simpel gezegt want dan reken ik niet mee wat eventuele andere invloeden voor effect hebben: harmonische boventonen, impedantie, volume verschillen tussen clean en OD (het oor wil nog wel eens anders horen dan werkelijk is) enz enz enz.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Djay
Berichten: 263
Lid geworden op: 09 jul 2008, 12:41

Bericht door Djay »

Pffff en ik maar denken dat ik mijn buizen aan het oversturen ben. :roll:
Gebruikersavatar
A-lex
Berichten: 4167
Lid geworden op: 10 dec 2009, 19:49

Bericht door A-lex »

hey het geeft een goed geluid(en geen volume boost ) dus alles wat je nodig had :wink:
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
Gebruikersavatar
Blackadder
Berichten: 5179
Lid geworden op: 28 feb 2009, 14:00

Bericht door Blackadder »

Ik ben ook op zoek naar iets dergelijks. Ik zou mijn volume een kleine boost willen geven zodat sommige accenten in een nummer beter uitkomen, zonder dat mijn signaal overdreven gaat oversturen. Ik hou immers wel van het geluid dat mijn bas en versterker mij geven. Nu heb ik aleen jammer genoeg het gevoel dat ik in sommige regionen of tijdens bepaalde nummers wat wegzak of verdrink in het strijdgewoel tussen drums en gitaren. Is een Equalizer hier bruikbaar als oplossing? Ik dacht aan iets als een boss geb-7. Heeft iemand hier ervaring mee of tips over?
Ca c'est moi: CLIQUE
Plaats reactie