Fender Phaser vintage Power Supply? Need help...

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joep
Berichten: 345
Lid geworden op: 07 mar 2008, 23:34

Fender Phaser vintage Power Supply? Need help...

Bericht door Joep »

Ik heb vorige week een kadootje gekregen van iemand die me eerder een gitaar en versterker had verkocht. Een seventies Fender Phaser. Eentje met stroomsnoer eraan vast.
Op de achterkant staat dat het een 120volt, 60hz, 5 watt pedaal is. Echter het snoer dat eraan zit heeft niet een US maar een normale Nederlandse stekker. Hoe kom ik erachter, zonder de Phaser te verkloten, of ik dit pedaal met of zonder omvormer op het lichtnet kan aansluiten?
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Ik zou beginnen met het zoeken naar een schema om te zien wat voor een voltages hierin rondgaan, om vervolgens de secundaire uitgang van de trafo effe los te solderen en te meten of dit overeenkomt met het schema.

Ik ga er altijd van uit dat wat op een pedaal staat ook klopt..... tegelijk kan dit ook ooit vervangen zijn door een andere trafo oid....... ik zou het niet proberen om hem gewoon in het stopcontact te steken omdat je anders straks een hoopje niets meer hebt :)

Degene die ik ooit heb gefixt hadden allemaal een USA trafo erin!
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Ff vragen aan de gever....
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Joep
Berichten: 345
Lid geworden op: 07 mar 2008, 23:34

Bericht door Joep »

Muziekschuur schreef:Ff vragen aan de gever....
Ja, maar die reageert niet....
Gebruikersavatar
Joep
Berichten: 345
Lid geworden op: 07 mar 2008, 23:34

Bericht door Joep »

Bernardduur schreef:Ik zou beginnen met het zoeken naar een schema om te zien wat voor een voltages hierin rondgaan, om vervolgens de secundaire uitgang van de trafo effe los te solderen en te meten of dit overeenkomt met het schema.

Ik ga er altijd van uit dat wat op een pedaal staat ook klopt..... tegelijk kan dit ook ooit vervangen zijn door een andere trafo oid....... ik zou het niet proberen om hem gewoon in het stopcontact te steken omdat je anders straks een hoopje niets meer hebt :)

Degene die ik ooit heb gefixt hadden allemaal een USA trafo erin!
Thanks, maar ik ben een kneus met soldeerbout. Kan jij adhv foto zien of het een USA trafo is?
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Joep schreef:
Bernardduur schreef:Ik zou beginnen met het zoeken naar een schema om te zien wat voor een voltages hierin rondgaan, om vervolgens de secundaire uitgang van de trafo effe los te solderen en te meten of dit overeenkomt met het schema.

Ik ga er altijd van uit dat wat op een pedaal staat ook klopt..... tegelijk kan dit ook ooit vervangen zijn door een andere trafo oid....... ik zou het niet proberen om hem gewoon in het stopcontact te steken omdat je anders straks een hoopje niets meer hebt :)

Degene die ik ooit heb gefixt hadden allemaal een USA trafo erin!
Thanks, maar ik ben een kneus met soldeerbout. Kan jij adhv foto zien of het een USA trafo is?
Nee, maar mss wel vanaf de markeringen; staat er iets op? Maak anders effe een foto....... kans is groot dat als het een oude versie is dat het een 120V versie is........ (kwamen niet vaak naar hier)
Gebruikersavatar
Joep
Berichten: 345
Lid geworden op: 07 mar 2008, 23:34

Bericht door Joep »

Afbeelding

Dit is hem...
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Hmmmm, die ziet er precies zo uit als degene die ik eerder heb gehad. 2x rode draden. 1x geel......... Ik zou t niet aandurven zonder hem eerst los te koppelen!
Gebruikersavatar
Joep
Berichten: 345
Lid geworden op: 07 mar 2008, 23:34

Bericht door Joep »

Bernardduur schreef:Hmmmm, die ziet er precies zo uit als degene die ik eerder heb gehad. 2x rode draden. 1x geel......... Ik zou t niet aandurven zonder hem eerst los te koppelen!
Losmaken en dan doormeten? En dan weer terugsolderen.

Ik ga de gulle gever nog een keer benaderen en bij nog steeds geen gehoor je advies opvolgen. Thanks!
Gebruikersavatar
Joep
Berichten: 345
Lid geworden op: 07 mar 2008, 23:34

Bericht door Joep »

Volgens de vorige eigenaar heeft hij er gewoon mee over 220v gespeeld. Dus zelf even aangesloten. Komt geen geluid uit. Hooguit een zacht tikgeluid dat sneller gaat naarmate de draaischijf verder open staat. Helaas...... Rogier, to the rescue?
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Joep schreef:Volgens de vorige eigenaar heeft hij er gewoon mee over 220v gespeeld. Dus zelf even aangesloten. Komt geen geluid uit. Hooguit een zacht tikgeluid dat sneller gaat naarmate de draaischijf verder open staat. Helaas...... Rogier, to the rescue?
Sure, stuur maar op! Ik heb er meerdere gehad dus dat moet wel lukken!
Gebruikersavatar
Eric Damstra
Berichten: 732
Lid geworden op: 19 jun 2008, 17:19

Bericht door Eric Damstra »

Ik heb er ook nog 1 liggen maar daarvan is de trafo volgens mij struk. Weet iemand de uitgangs spanning van die trafo?
2x??
"It takes a pretty great drummer to be better than no drummer" -Chet Baker
Verzameling
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Spanning is 2x 10V (10 - 0 - 10), 5VA

De half wave rectifier geeft ongeveer 11V uit aan het effect. Ik heb al eerder deze pedalen uitgerust met een DC jack voor een 9V adapter; het verschil tussen 11V en 9V is weinig! Je moet dan wel de BIAS trimpot opnieuw instellen op het stuurvoltage voor de FET's.

Vanbinnen is het een 'simpele' FET phaser (4 stages, 90 graden phase shift) zoals bijvoorbeeld een phase 90.
Gebruikersavatar
Eric Damstra
Berichten: 732
Lid geworden op: 19 jun 2008, 17:19

Bericht door Eric Damstra »

:worship: :worship: :worship:

Bedankt voor de informatie!
Ik had de hoop al opgegeven ooit nog het antwoord te vinden. Schema heb ik nergens kunnen vinden maar nu kan ik weer eens wat proberen.
"It takes a pretty great drummer to be better than no drummer" -Chet Baker
Verzameling
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Afbeelding

Via Freestompboxes.org
Plaats reactie