Digitech Drop ervaringen?

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Digitech Drop ervaringen?

Bericht door Basvarken »

Met de band spelen we een paar nummers in de set die eigenlijk een halve toon lager bedoeld zijn dan de rest van het repertoire. Dat lossen we op door ze te clusteren in de setlijst en even een andere bas of gitaar te pakken die een halfje lager gestemd staat. Nadeel is wel dat het de vaart er een beetje uit haalt en dat we minder flexibel zijn met de setopbouw.

Nu is er sinds een poosje de Drop van Digitech. Daarmee kun je in chromatische stappen naar beneden zonder om te stemmen. Het pedaal is polyfoon en tracking is behoorlijk goed. Kortom: het lijkt de ideale oplossing voor het omstemmen of (bas)gitaren wisselen.

Zijn er bassisten die ervaring hebben met dit pedaal?
Zijn er tekortkomingen? En wat zijn die?



op gitaar:
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Bericht door rensbass »

Ik kende m nog niet, mn interesse is wel gewekt. Vindt m wel redelijk aan de prijs vooe een digitechpedaal die meestal erg goedkoop zijn.
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
Matt_Heis
Berichten: 806
Lid geworden op: 16 mei 2007, 16:24

Bericht door Matt_Heis »

Als de tracking echt goed is zou het een uitkomst zijn, ik ben benieuwd..
Conquer your mind, conquer the world.

Schatz 61'Jazz
Ibanez SR600


MarkBass Little Mark II
SWR Goliath II
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Bericht door Sjtevel 1984 »

Ik vind het nogal wat weg hebben van een whammy....
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
klaasvaak
Berichten: 725
Lid geworden op: 14 okt 2006, 15:25

Bericht door klaasvaak »

Even rustig wachten op de eerste reviews op internet.
Lijkt me een mogelijkheid om snel wat lager te klinken. Ik hoop dat het wat voor je wordt.
Bas, gitaar is niets voor jouw. Pak toch snel de 4 snaar!!!
Gebruikersavatar
Neo Land
Berichten: 313
Lid geworden op: 14 aug 2007, 10:16

Bericht door Neo Land »

Ik heb de Whammy DT, en dit lijkt op het detune deel van dat pedaal.
Ik ben erg tevreden met de tracking van het ding en het klinkt allemaal wel ok.
Alleen toen ik koos om de enkele D nummers te spelen vanuit C, dus omhoog gepitched, vond ik dat sponziger klinken dan andersom.
Headless nut!
Steinbergers en nog veels te veel meer...
https://youtube.com/channel/UCmhm62xlZvq4xNITaZH1b7g
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15073
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Basvarken schreef:Met de band spelen we een paar nummers in de set die eigenlijk een halve toon lager bedoeld zijn dan de rest van het repertoire. Dat lossen we op door ze te clusteren in de setlijst en even een andere bas of gitaar te pakken die een halfje lager gestemd staat.
Is het niet veel gemakkelijker om gewoon die nummers een halve toon hoger te spelen ? :?
Gebruikersavatar
john5
Berichten: 89
Lid geworden op: 29 aug 2014, 11:44

Bericht door john5 »

Is het niet makkelijker om de andere nummers een halve toon lager te spelen?

Overigens heb ik de Whammy ook eens gebruikt en ik vond het icm veel high Gain distortion geen gelukkig huwelijk. Clean niets op aan te merken.
De voornaamste reden was destijds dat de andere gitarist op een gitaar met Floyd rose speelde maar dacht dat hij hem niet in D gestemd kon krijgen. Met een extra veer + afstellen was zijn probleem ook verholpen.

Daarbij blijft mijn mening dat pitch shifters en detuners (icm distortion) niet echt lekker uit de verf komen.
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Bericht door Basvarken »

padawatje schreef: Is het niet veel gemakkelijker om gewoon die nummers een halve toon hoger te spelen ? :?
john5 schreef:Is het niet makkelijker om de andere nummers een halve toon lager te spelen?
Eh...Nee.
En Nee.
8)

Nou ja, gemakkelijker misschien wel qua spelen.
Maar niet persé beter.
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
john5
Berichten: 89
Lid geworden op: 29 aug 2014, 11:44

Bericht door john5 »

Basvarken schreef:
padawatje schreef: Is het niet veel gemakkelijker om gewoon die nummers een halve toon hoger te spelen ? :?
john5 schreef:Is het niet makkelijker om de andere nummers een halve toon lager te spelen?
Eh...Nee.
En Nee.
8)

Nou ja, gemakkelijker misschien wel qua spelen.
Maar niet persé beter.
Wat is er persé níét beter dan? Ik zie dit meer als n oplossing voor een probleem dat er niet is. Of nochtans vrij makkelijk is op te lossen.
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Bericht door Basvarken »

In ieder geval twee van de vier nummers waar het om gaat zijn voor de zanger nét te halen als ze een halve toon lager staan. En dus nét niet als ze een halfje hoger staan...

Bij de andere twee is het meer het karakter van het nummer wat gewoon net effe wat lekkerder klinkt als ie een halfje lager is.
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
BasSas
Berichten: 62
Lid geworden op: 12 mar 2012, 16:54

Bericht door BasSas »

Hallo Basvarken, ik heb geen ervaring met de drop. Echter, het staat zo goed als vast dat het een enorme afbreuk aan je sound zal doen.
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Bericht door Basvarken »

Dank voor je input BasSas. Waar baseer je dat op?

Die video's die ik gezien heb van gitaristen die het ding gebruiken zijn best overtuigend vind ik.
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Basvarken schreef:In ieder geval twee van de vier nummers waar het om gaat zijn voor de zanger nét te halen als ze een halve toon lager staan. En dus nét niet als ze een halfje hoger staan...
Ik vraag me af hoeveel zangeres je voor de gek kan houden door het stiekem toch gewoon in E spelen en niks te zeggen? Ik denk dat veel zangers het niet in de gaten zullen hebben, het is ten slotte maar een halve toon. Vaak wordt er iets te makkelijk gezegd door de zangers van 'doe maar een halve toon lager' is mijn ervaring.

Over de Drop: hij is toch al een tijdje op de markt, dus dan zouden er ook al wat reviews moeten zijn? Van wat ik heb gelezen is de tracking goed, alleen zul je het klankverschil wel horen. Een gepitcht geluid is gewoon wat anders/dunner dan je gewone signaal omdat het geprocessed (is dat een woord?) is. Bij een halve toon gaat het misschien nog wel, maar als het lager wordt ga je het horen en kan het storend zijn. Ik vraag me ook af hoe de tracking zal zijn bij complexe akkoorden op gitaar, vooral als je de tonen ook nog wil laten doorlkinken.
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Opper het aan Chris, dan wil ik het best wel testen voor 'de bassist'!

Ik heb recent de digitech bass whammy getest en hierbij ook een normale whammy gehad. Ik ga ervan uit dat dit pedaal gewoon de whammy software is in een doosje. De normale whammy trackt beduidend minder op een bas dan een bass whammy, maar het resultaat is niet slecht...... gewoon, minder goed en strak met wat meer fluctuaties. Van de buitenkant lijkt dit pedaal voornamelijk te zijn gemaakt voor gitaristen (als in rood voor gitaar, blauw voor bas). Een bas versie zou geen punt moeten zijn (alleen de software inladen)
Plaats reactie