Digitech Drop ervaringen?

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Digitech Drop ervaringen?

Bericht door Sjtevel 1984 »

Nah, ik wil sowieso niet verder gaan dan 2 halve tonen omlaag. Dat de output iets omlaag gaat is volgens mij ook niet meer dan logisch (lagere tonen produceren kost meer vermogen toch?

Ik ben binnenkort jarig, dus ik denk dat ik de vrouw eens lief ga aankijken.
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Re: Digitech Drop ervaringen?

Bericht door Basvarken »

Ik heb het pedaal nog steeds. Maar... ik speel sinds een kleine twee jaar niet meer in een band.
Maar tot die tijd wel altijd naar tevredenheid gebruikt in de band.
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Digitech Drop ervaringen?

Bericht door Sjtevel 1984 »

Ok, bedankt voor de input!
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
Aspiradora
Berichten: 260
Lid geworden op: 16 okt 2013, 09:49

Re: Digitech Drop ervaringen?

Bericht door Aspiradora »

Ik gebruik hem ook in de band, er zit een kleine vertraging in van ong 10ms. In een live setting merk je er toch niks van...
Bassist bij Californicated, flea fanboy
Hout
Berichten: 25
Lid geworden op: 13 dec 2017, 17:52

Re: Digitech Drop ervaringen?

Bericht door Hout »

Ik gebruik hem nu ook bijna een jaar naar tevredenheid. Met name bij het verlagen met een halve en een hele noot werkt ie erg goed, en hoor je hem (zeker in een live set) zeker niet. Het is wat mij betreft de perfecte oplossing tegen eindeloos van bas wisselen, ook bij repeteren.
Meer verlagen van de toon wordt wel een beetje een knoeiboel vind ik, en is mijns inziens niet goed te gebruiken. Dan mist ie wel aardig wat zuiverheid. Het enige wat ik daar wel eens mee doe is het nummer gewoon in standaard tuning spelen en heel eventjes inschakelen als ik een enkele of een paar extra lage tonen nodig heb. Dat gaat wel, maar het klinkt stukken beter om daar een bas met een B snaar voor te pakken.
Ik vind het pedaaltje best kostbaar als je rekent dat maar een klein deel van de capaciteit van het pedaal echt bruikbaar is, maar ben er desondanks erg blij mee!
Gebruikersavatar
Concorde
Berichten: 1148
Lid geworden op: 18 mar 2010, 21:08

Re: Digitech Drop ervaringen?

Bericht door Concorde »

Onze gitarist gebruikt 'm, en ik vind 't prima klinken. Hij vindt 't een uitkomst!
Wél terugzetten na het nummer... :facepalm: :wink:
Musicman Stingray5 LE2008 Sequoia Gold, HB PB-50 project, Warwick Tubepath 10.1, Warwick 611 PRO, Taurus Neo 210, TC Electronic BQ250, Zoom B3
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4814
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Re: Digitech Drop ervaringen?

Bericht door Green Goblin »

Heb er ook één gekocht. Superhandig.
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
kade
Berichten: 474
Lid geworden op: 23 jan 2004, 09:47

Re: Digitech Drop ervaringen?

Bericht door kade »

Heb dit effect een tijdje gebruikt.
1 stap lager vond ik al iets aan het geluid opvallen en 2 stappen merk je toch wel dat je geluid aan het veranderen is (negatief)
Heb hem ooit moeten gebruiken voor een nummer dat in een lage B stond.E snaar naar drop D gestemd en de rest terug met dit effect.Blijft weinig over van het geluid.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Digitech Drop ervaringen?

Bericht door basloze fret »

Hoe verhoudt zich de bas Whammy tot de Drop qua sound en tracking? En is de bas Whammy veel beter voor bas dan de normale versie? Ik zie sommige bekende bassisten namelijk de gewone Whammy V gebruiken.
Gebruikersavatar
Jerry
Berichten: 2766
Lid geworden op: 17 nov 2006, 11:49

Re: Digitech Drop ervaringen?

Bericht door Jerry »

kade schreef: 14 jul 2018, 05:35 Heb dit effect een tijdje gebruikt.
1 stap lager vond ik al iets aan het geluid opvallen en 2 stappen merk je toch wel dat je geluid aan het veranderen is (negatief)
Heb hem ooit moeten gebruiken voor een nummer dat in een lage B stond.E snaar naar drop D gestemd en de rest terug met dit effect.Blijft weinig over van het geluid.
Ik kwam op een git**r forum een interessante theorie tegen, dat draadje kan ik nu natuurlijk nergens meer vinden. tl;dr samenvatting van die theorie: de Drop pitchshift het signaal alleen maar en compenseert niet voor de frequentiecurve van een pickup, waardoor je versterker lage frequenties op een hogere amplitude ziet binnenkomen dan wanneer je dezelfde bas met zwaardere snaren omlaag zou stemmen, hierdoor klinkt het resultaat modderiger.

Of die theorie klopt, geen idee. Wel merkte ik veel verschil in de bruikbaarheid van het pedaal met verschillende versterkers. Met mijn Fender Rumble was het geluid op twee halve stappen nog net aan acceptabel, op mijn GK produceert hij tot vier halve stappen nog een acceptabel geluid. Voornaamste verschil tussen die twee, de Rumble is een veel dieper/lomper en minder strak klinkende versterker dan de GK.
leo_tender
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 nov 2009, 22:02

Re: Digitech Drop ervaringen?

Bericht door leo_tender »

Kan je met de bass whammy (die blauwe) ook gewoon lager stemmen zoals met de Digi Drop?
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Digitech Drop ervaringen?

Bericht door Sjtevel 1984 »

Dat is de main feature :wink:
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
leo_tender
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 nov 2009, 22:02

Re: Digitech Drop ervaringen?

Bericht door leo_tender »

Ik ken er echt niks van :facepalm:
Maar afgaande op de layout van de drop zijn de zuivere detune-mogelijkheden daar precies groter?
(maar voor wat meer geld heb je met die blauwe wel iets leuks om te spelen in huis natuurlijk... :D )
Gebruikersavatar
Jerry
Berichten: 2766
Lid geworden op: 17 nov 2006, 11:49

Re: Digitech Drop ervaringen?

Bericht door Jerry »

leo_tender schreef: 15 dec 2018, 09:54 Ik ken er echt niks van :facepalm:
Maar afgaande op de layout van de drop zijn de zuivere detune-mogelijkheden daar precies groter?
(maar voor wat meer geld heb je met die blauwe wel iets leuks om te spelen in huis natuurlijk... :D )
De Drop werkt met increments van een halve stap, volgens mij is de Whammy beperkt tot 2nd, 4th, 5th en octaaf...?
Gebruikersavatar
RonC
Berichten: 3254
Lid geworden op: 20 jan 2005, 12:55

Re: Digitech Drop ervaringen?

Bericht door RonC »

Gewoon lekker gitaren wisselen! staat toch veel stoerder! :) da's Rock 'n Roll!
Plaats reactie