Iemand ervaring met: Moog Minifooger MF Overdrive?

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Toefes
Berichten: 462
Lid geworden op: 29 mar 2009, 17:00

Iemand ervaring met: Moog Minifooger MF Overdrive?

Bericht door Toefes »

Zoals de titel al zegt: iemand ervaring met dit pedaal? :mrgreen:
https://www.bax-shop.nl/distortion-overd ... tails.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding

Zo ja, wat zijn de bevindingen?
Gebruikersavatar
koen van soelen
Berichten: 1459
Lid geworden op: 08 jun 2011, 21:38

Bericht door koen van soelen »

...Is dat geen gitaar pedaal?
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

In principe ja, maar ik heb wel begrepen dat 'ie het ook wel goed doet op bas omdat 'ie je laag behoorlijk overeind houdt. Zelf geen ervaring mee, maar van horen zeggen.
Staatsman Jop
Berichten: 167
Lid geworden op: 15 mar 2008, 12:52

Bericht door Staatsman Jop »

Nog steeds niemand?
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Het filter in dit pedaal is heerlijk! Het is 'gewoon' het bekende MOOG filter (als in die van de low pass filters) dus het laag houdt ie goed overend! Verder is het een combi van een FET style preamp functie (die nu steeds meer in oversturingspedalen wordt ingebouwd) dat gewoon lekker amp like klinkt. Dit wordt gecombineerd met een OTA bouwsteen die de werkelijke oversturing afmaakt.

Deze laatste verklaard ook deels het geluid van de unit. De FET's maken het rond en warm, de OTA maakt het wat feller en ruig. Luister maar eens naar de Bass Blogger die ook van nature een OTA based pedaal is (verder een slecht voorbeeld omdat de blogger alleen een OTA gebruikt, maar goed).

Het is een pedaal dat deze functies goed kan combineren gecombineerd met meer instelmogelijkheden en de mogelijkheid om een EXP pedaal te gebruiken voor de toon! Te gek!

(oh, en ze zijn EINDELIJK afgestapt van het preamp idee; hij is niet true bypass maar wel beter in bypass dan de grotere broers)
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Bedankt Rogier. :facepalm:

Ik heb dit pedaal altijd weten te weerstaan ook al ben ik een grote Moog liefhebber (en nog op zoek naar een leuke drive voor bas/synth). Dat wordt nu weer wat lastiger. :P
Staatsman Jop
Berichten: 167
Lid geworden op: 15 mar 2008, 12:52

Bericht door Staatsman Jop »

Ik was ook benieuwd hoe ie gaat klinken op de bas synth.

Rogier, dat preamp stukje, betekent dat dat bij dit pedaal de gain control niet actief is als het pedaal uit is? Dat was bij die grote moog pedalen het geval toch? Vreemd vind ik dat.
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Staatsman Jop schreef:Ik was ook benieuwd hoe ie gaat klinken op de bas synth.

Rogier, dat preamp stukje, betekent dat dat bij dit pedaal de gain control niet actief is als het pedaal uit is? Dat was bij die grote moog pedalen het geval toch? Vreemd vind ik dat.
Yep! Ik lees net dat hij WEL true bypass is..... :facepalm:

De gain control werkt dus alleen als het pedaal aanstaat; dit was ook een van de (vele) manco's van de grotere MOOG pedalen...... mooi dat ze het hebben aangepast!
Staatsman Jop
Berichten: 167
Lid geworden op: 15 mar 2008, 12:52

Bericht door Staatsman Jop »

Idd. Misschien maar eens aanschaffen dit ding.
Gebruikersavatar
RonC
Berichten: 3262
Lid geworden op: 20 jan 2005, 12:55

Bericht door RonC »

@Rogier; Waar staat OTA voor?
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

RonC schreef:@Rogier; Waar staat OTA voor?
Operational transconductance amplifier; Wiki

Het mooie is dat de IC gestuurd kan worden met stroom waardoor de IC anders reageert op een hoge stroom dan op een lage stroom op de stuurpin. Het wordt vaak gebruikt bij compressors omdat deze stuurpin erg snel en vlot reageert, waardoor de eerste 'quack' van de aanslag niet pas milisecondes later aankomt. Verder zie je ze nog vaak gebruikt worden in phasers en dus oversturingspedalen. In oversturingspedalen kun je met de stuurpin de mate van oversturing goed regelen en dus ook een bepaalde dynamiek inbouwen (amp like, etc).
Grote nadeel is dan weer de klank. Het is een stuurorgaan / stuuronderdeel, dat overprikkelt een beetje a muzikaal gaat oversturen. Dat kun je dan wel weer muzikaal filteren en zo, maar het blijft beperkt. Dat is dus ook in de MOOG zo gedaan; de FET ingang zorgt voor de muzikaliteit (harmonieen, etc) en voor de wat meer gore randen / oversturing / fuzz (noem het wat) schakel je de OTA er wat meer bij.
Plaats reactie